Ratman's Guzzi gesleutel

Wanneer komen jullie weer aan in NL ?

Misschien leuk om jullie in te komen halen !

Dan moet je effe een paar dagen terug in de tijd reizen!

we zijn 26 feb aangekomen bij de Motorschuur en gisteren ben ik thuis gekomen
 
Ondertussen heb ik weer een lijst van things to do voor het Guzzi span.

In Alta heb ik van iemand een 15 inch Guzzi achterwiel overgenomen, ik heb toen wat aanpassingen moeten maken om de remschijf te monteren. Het oude achterwiel was afkomstig van een Honda en is aangepast voor Guzzi, de meenemer is afgedraaid en de kaaspuntjes zijn kleiner gemaakt. Het ging allemaal wel in het nieuwe wiel maar netjes zit het niet, heb dus een nieuwe meenemer en verse kaaspuntjes geregeld. Kan dus nu de hele zaak weer origineel maken, ook de remschijf bevestiging ga ik nog eens goed bekijken want dat zit nu een beetje profisorisch met opgelaste moeren (moest 16mm opvullen)

Er komt een nieuwe schommelvoorvork welke geschikt is voor de 155 banden, ik zet de bomen hierbij iets naar buiten zodat er een bredere vork in past. Doel is rondom dezelfde banden te hebben (Vredestein Sprint classic of de Snow plus), ik weet de slijtastheid van deze banden enorm te waarderen! Nu heb ik nog een 135 x 70 x 15 band zitten welke als winterband (geschikt voor spikes) slecht verkrijgbaar is.

Verder beginnen de rubbers van de carbs slecht te worden dus moeten maar eens vervangen worden, benzineslangen had ik al vervangen en ander rubberwerk ook.

De vering van het zijspanwiel mag nog een stuk stugger, nu 30Kg/cm maar ga voor de 45Kg/cm
 
dat lekken van die EML buiswielen schijnt "normaal" te zijn.
die wielen zijn te stijf en krijgen haarscheurtjes langs de lassen.
 
dat lekken van die EML buiswielen schijnt "normaal" te zijn.
die wielen zijn te stijf en krijgen haarscheurtjes langs de lassen.

Er was duidelijk sprake van roestvorming waar reparaties aan gedaan zijn, op die plaatsen ging het weer lekken. Het huidige achterwiel is een stuk beter en die heb ik nog geen enkele keer hoeven bij te pompen, dit is zo'n zelfde buiswiel maar dan van Deens fabrikaat.
 
En nu begint het zijspanwiel weer met langzaam leeglopen :(

begin toch langzamerhand steeds meer aan Smartwieltjes te denken
welke maat (breedte) hebben die eigenlijk?
Ik wil het wel smal houden (nou ja smal.....) denk aan 155/80 R15 banden, de Vredestein Sprint classic dus. Zoals ze nu zijn valt deze band ongeveer 135mm breed dus snap niet waar dat 155 vandaan komt maar ik wil ook niet breder dan dat.

Zijn smartwielen in verschillende breedtes verkrijgbaar?
kan daar weinig info over vinden....
 
En nu begint het zijspanwiel weer met langzaam leeglopen :(

begin toch langzamerhand steeds meer aan Smartwieltjes te denken
welke maat (breedte) hebben die eigenlijk?
Ik wil het wel smal houden (nou ja smal.....) denk aan 155/80 R15 banden, de Vredestein Sprint classic dus. Zoals ze nu zijn valt deze band ongeveer 135mm breed dus snap niet waar dat 155 vandaan komt maar ik wil ook niet breder dan dat.

Zijn smartwielen in verschillende breedtes verkrijgbaar?
kan daar weinig info over vinden....

Volgens mij zijn smartbanden 135, maar je zult er ongetwijfelt bredere voor kunnen krijgen.
 
En nu begint het zijspanwiel weer met langzaam leeglopen :(

begin toch langzamerhand steeds meer aan Smartwieltjes te denken
welke maat (breedte) hebben die eigenlijk?
Ik wil het wel smal houden (nou ja smal.....) denk aan 155/80 R15 banden, de Vredestein Sprint classic dus. Zoals ze nu zijn valt deze band ongeveer 135mm breed dus snap niet waar dat 155 vandaan komt maar ik wil ook niet breder dan dat.

Zijn smartwielen in verschillende breedtes verkrijgbaar?
kan daar weinig info over vinden....

Het hele gedoe rond Smart velgen komt eigenlijk alleen maar door de voorwielen van de Smart-For2. Dat zijn 3,5J velgen met 135/70 banden en die bandenmaat is er niet meer geweest sinds de 125 en 135 banden van de eend.

Er zijn ook standaard Smart-velgen in 4J (135 of 145 of 155) 4,5J (145 of 155 of 165) en 5,5J (165 of 175 of 185), maar zeker vanaf 4,5J zijn er ook velgen van andere merken (Mazda 121 en Demio, oudere Polo's, kleine Suzuki's).
 
Breder dan 4J wil ik zeker niet en 15 inch is voor mij ook een must, ik zoek dus 4 velgen van 15 x 4J. Daar passen de Vredestein Classic banden prima op, dat vind ik nu toch de beste band voor zijspangebruik!

Waarom 4? reservewiel natuurlijk O-)
 
Laatst bewerkt:
Breder dan 4J wil ik zeker niet en 15 inch is voor mij ook een must, ik zoek dus 4 velgen van 15 x 4J. Daar passen de Vredestein Classic banden prima op, dat vind ik nu toch de beste band voor zijspangebruik!

Waarom 4? reservewiel natuurlijk O-)

Ratman
Zoals je misschien nog weet rij ik rond op smart velgen van de for2
achterwiel en span wiel zijn 175/55R15 en voorwiel is 145/65R15

Het voorwiel was oorspronkelijk 135/70R15 en is later gewijzigd in 145/65R15
De 135 band past zonder meer tussen de voorpoten.
De 145 band kan misschien aanlopen (bij mij heeft ie aan weerszijde ca. 2 mm. speling.)
Wel zul je een nieuwe naaf moeten maken.

De 145 band past tussen je achterbrug maar ook hier zul je een adapternaaf moeten maken.

bij toepassen van de 175 band zul je de achterbrug moeten verbreden en komt het wiel iets uit het midden naar links te staan.

De standaard velgen met goede banden kun je regelmatig op marktplaats vinden voor ca 150 eurie voor 4 velgen met banden.

Deze velgen komen vrij omdat de smartrijders vaak overgaan van stalen naar allu velgen

Overigens kun je de atalen en allu velgen niet zomaar uitwisselen.
 
ik zag dat je deense achterwiel veel meer spaken heeft als een EML wiel.
Dat zal de spanning op de lassen mooier verdelen.
Ik denk dus dat je voorlopig kan volstaan met een smart voor- en zijspanwiel.

jouw klupgenoot met die matzwarte BMW 1100gs heeft een zijspan en een voorwiel gemaakt met de originele smart naven en remmerij.
volgens mij is dat een hele slimme oplossing.
ik begreep van zijn website dat het heel behoorlijk functioneerd,

ik heb hier twee smart 4j velgen liggen.
ik heb ze aan bachus beloofd voor zijn suzuki project.
ik zal eens vragen of dat nog iets gaat worden met dat project.
 
@Ratman1:

als je velgen lekken kun je ook dat anti lek spul in je banden spuiten.
Helpt ook als je velgen lekken.

Zelf wel gedaan bij min BX.
Die had lichtmetalen velgen die langs de randen gecorrodeerd waren.
Hierdoor dichtte de band niet meer goed af op de velg.

Werkte prima.
 
~
ik zag dat je deense achterwiel veel meer spaken heeft als een EML wiel.
Dat zal de spanning op de lassen mooier verdelen.
Ik denk dus dat je voorlopig kan volstaan met een smart voor- en zijspanwiel.
[/qoute]

dat Deense achterwiel blijft voorlopig nog operationeel, begin met het zijspanwiel en dan het voorwiel in combinatie met een bredere schommelvoorvork.
Ik wil gewoon een banden maat zoals bij de russische spannen en dat wordt dan de Vredestein sprint classic en de snow + in de winter. Deze banden gaan echt heel erg lang mee, heb nu 8000Km erop zitten en ze hebben nog volledig profiel! moet er wel bij zeggen dat slijtage op glade wegen veel minder is maar heb zeker nog 4000Km over asfalt gereden.

[qoute]
jouw klupgenoot met die matzwarte BMW 1100gs heeft een zijspan en een voorwiel gemaakt met de originele smart naven en remmerij.
volgens mij is dat een hele slimme oplossing.
ik begreep van zijn website dat het heel behoorlijk functioneerd.
[/qoute]

werkt zeker goed! gaaf span ook trouwens.
Hij was ook op het primustreffen in Noorwegen, was een van de Frozen 6

ik heb hier twee smart 4j velgen liggen.
ik heb ze aan bachus beloofd voor zijn suzuki project.
ik zal eens vragen of dat nog iets gaat worden met dat project.

Ik hou me aanbevolen!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog eens wat onderzoek gedaan naar het banden en wielen verhaal, opnieuw komt het idee binnenband weer om de hoek kijken. Voor we naar Ijsland gingen hadden we het probleem van lekrakende binnenbanden als gevolg van de ruwe binnenkant van de banden, dit zou dan schuren waardoor de binnenband lekraakt.
Dit was dus met de Continental eco contact!
De Vredestein banden zijn echter helemaal glad aan de binnenzijde en wel geschikt voor een binnenband, ik heb nog een paar binnenbanden liggen dus ga van de week maar eens het zijspanwiel voorzien van een binnenband.

Smartwieltjes toch maar even op de lange baan.....

Ik vind die buiswielen best wel mooier dan smartwielen.

In de vakantie hebben we ook overwogen om een binnenband te gebruiken maar de velg was zo ruw aan de binnenzijde door de diverse lasaktiviteiten dat ons dat geen goed idee leek.
 
Laatst bewerkt:
Beetje offtopic

[qoute]
jouw klupgenoot met die matzwarte BMW 1100gs heeft een zijspan en een voorwiel gemaakt met de originele smart naven en remmerij.
volgens mij is dat een hele slimme oplossing.
ik begreep van zijn website dat het heel behoorlijk functioneerd.
[/qoute]

werkt zeker goed! gaaf span ook trouwens.
Hij was ook op het primustreffen in Noorwegen, was een van de Frozen 6Ik hou me aanbevolen!


Ik heb dat verhaal gezien ja, die site die jullie bedoelen is dat dat stukej op de site v/d boerderij? dat stukje ken ik namelijk wel, maar kan er niet goed wijs uit
Ben erg benieuwd naar die oplossing met die naven,

Weet een van jullie hoe ie dat precies opgelost heeft?
Heb geen flauw idee hoe de naven van smart er uit zien,
Zou de achterwielophanging van smart ook zo te gebruiken zijn voor zijspan ophanging?
 
Laatst bewerkt:
Beetje offtopicIk heb dat verhaal gezien ja, die site die jullie bedoelen is dat dat stukej op de site v/d boerderij? dat stukje ken ik namelijk wel, maar kan er niet goed wijs uit
Ben erg benieuwd naar die oplossing met die naven,

Weet een van jullie hoe ie dat precies opgelost heeft?
Heb geen flauw idee hoe de naven van smart er uit zien,
Zou de achterwielophanging van smart ook zo te gebruiken zijn voor zijspan ophanging?

Tot in detail weet ik het niet maar van de achternaaf weet ik dat dat nog origineel BMW is met een aanpassing dat een smart wiel erop past, verder is het vrij eenvoudig om voorwiel en zijspanwiel te monteren met smartnaaf. Je moet alleen de assen zelf maken of passende lagers zoeken op de bestaande as, dits is vaak een kwestie van passen en meten.
Vraag het anders aan Ruud zelf? hij zit ook op MF "Viking64"
 
BMW heeft de remschijf op de kardan zitten.
om een smart wiel te monteren heb je dus alleen een homp aluminium nodig als verloopstuk van twee naar drie gaten.
Roger (van Wilma) heeft duidelijke plaatjes op zijn site staan van een adapter van 4 naar 4 gaten.
M@kke, onze belgische MF-er heeft volgens mij ook plaatjes van 4 naar 3 in zijn fotoboek.
 
Laatst bewerkt:
die van roger ken ik ja,
toch bedankt voor de tip,

ben in middels ook wat wijzer over de smartnaven,
Viking heeft alleen twee bussen moeten monteren, en kon verder zo de naaf van de smart gebruiken


hij was wel erg ontvereden over de remmerij van smart,
daar ging binnenkort toch andere klauwtjes op maken
 
hij was wel erg ontvereden over de remmerij van smart,
daar ging binnenkort toch andere klauwtjes op maken

die Smart remmen zijn volgens mij ook berekend rembekrachtiging, beter Brembo monteren denk ik.Ik denk dat remklauwen voor koekblikken berekend worden op een hogere oliedruk waardoor je veel meer kracht moet uitoefenen om die te laten werken.
Tenminste dat denk ik.......
 
die Smart remmen zijn volgens mij ook berekend rembekrachtiging, beter Brembo monteren denk ik.Ik denk dat remklauwen voor koekblikken berekend worden op een hogere oliedruk waardoor je veel meer kracht moet uitoefenen om die te laten werken.
Tenminste dat denk ik.......

Viking had het er inderdaad over dat er eigenlijk een bekrachtiger bij hoorde!
(wellicht zou een smart klauwtje wel voldoende kunnen zijn voor zijspanrem)?
 
.........
De Vredestein banden zijn echter helemaal glad aan de binnenzijde en wel geschikt voor een binnenband, ik heb nog een paar binnenbanden liggen dus ga van de week maar eens het zijspanwiel voorzien van een binnenband.
.........

Een goed passende biba (qua maat en ventielpositie !), gladde binnenzijde van de buba, glad velgbed en een forse dosis talkpoeder tussen biba en buba. Kan niet mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan