Ik wil een nieuw project beginnen met de Ducati SS onderdelen die ik in de loop van de tijd heb verzameld en niet heb gebruikt. Ik vind een Walt Siegl Leggero erg fraai. Maar dat betekent een nieuw frame en dus geen weg toelating, terwijl mijn bedoeling is om ermee op de weg te gaan rijden.
Mijn vraag: heeft iemand op het forum ervaring met het aanvragen van RDW papieren voor een custom made motor? Kan dat? Hoort er een keuring bij de RDW bij (vast wel)? Wat komt er nog meer bij kijken?
Als u een motorfiets heeft gekocht in een land buiten de EU of EVA en u wilt deze in Nederland invoeren, dan moet u een Nederlands kenteken aanvragen bij de RDW. In dit artikel leest u meer hierover.
www.rdw.nl
Komt er op neer, frame fixen, naar RDW voor een nummer en daarna gaan opbouwen. Tijdens opbouwen goed rekening houden met alle regeltjes waar je aan moet voldoen. Onder het kopje Eisen bij toelatingskeuring staat welke regeltjes je precies aan moet voldoen. Dan is het daarna afspraak bij de RDW maken en langsgaan voor keuring. Waarschijnlijk in lelystad en waarschijnlijk gaan ze er een stukje mee rijden.
Ik denk dat als de motor compleet is dat je dan naar Lelystad moet. Ik ben daar 2 keer geweest en 1 keurmeester gehad. Die was erg enthousiast en keek naar de regels maar niet zitten mierenneuken.
Ik zit ze toevallig momenteel door te nemen. Ben nu bezig aan hoofdstuk 5 van de regeling voertuigen en eigenlijk moet ik zeggen dat alles wat er in staat min of meer logisch is en niet heel moeilijk om aan te voldoen. Ben pas bij Artikel 5.2.41 maar toch lijkt het toch nog niet heel spannend. Heb je voorbeelden waar de huidige regels veel strenger zijn?
Geluid is het grootste struikelblok als ik de ervaringen lees.
Verder moet het gewoon een goed gebouwde veilige motor zijn, niet houtje-touwtje in elkaar gezet en moeten alle wettelijk verplichte lampjes, reflectortjes er spatborden op zitten.
Geluid is een ding maar je moet ook aan de emissie eisen voldoen en dat kan je grootste struikelblok zijn .
De rest is gewoon gekeurd materiaal gebruiken ( meestal E-keur)
Verlichting en uitlaat en je luchtfilter behuizing gebruiken welke tegenwoordig gebruikt worden dan zal de keuring niet veel tegen slag hebben na de keuring kan je dat eenvoudig meer naar je smaak aanpassen indien nodig
Geluid is een ding maar je moet ook aan de emissie eisen voldoen en dat kan je grootste struikelblok zijn .
De rest is gewoon gekeurd materiaal gebruiken ( meestal E-keur)
Verlichting en uitlaat en je luchtfilter behuizing gebruiken welke tegenwoordig gebruikt worden dan zal de keuring niet veel tegen slag hebben na de keuring kan je dat eenvoudig meer naar je smaak aanpassen indien nodig
Ik ben in de eisen van de RDW keuring nog niet zo ver dat ik emissie eisen ben tegen gekomen. Ik kan het ook zo snel niet vinden eigenlijk. Heb je een linkje of een artikelnummer?
Zo ver ik weet namelijk gaan die emissie eisen voornamelijk op als je het over homologatie hebt (nieuw voertuigtype zoals bijvoorbeeld een Kawasaki Z1000 die je dan miljoenen mag maken zonder elk apart te laten keuren). TS gaat het traject in van individuele goedkeuring en die eisen zijn een heel stuk lager.