Maar ook het registreren van een KM stand, het zegt me niks."Een technisch probleem aan de motor is zelden een oorzaak van een ongeval"
En van die beperkte gevallen waarbij technische staat wel een rol speelt, is het natuurlijk ook niet gezegd dat een Apk dit voorkomen zou hebben.
Dat was op te vragen met het vin nummer, word goed geregistreerd daar.Het hoe en waarom weet ik niet meer precies, maar het betrof voor een deel ook schademotoren inderdaad
Geen APK maar rdw aangesloten bedrijven zouden kunnen zeggen voor (ik roep ff wat) 5 euro registreren we de stand zodat je zonder onderhoud toch je tellerstand kan laten optekenen.
(Edit: moet je natuurlijk wel fysiek langs gaan)
ik denk niet dat daar dan genoeg verdienste voor ze aan te behalen is ,en geld is t enige wat telt
En waarom zou je dan niet voor je hem voor onderhoud bij de dealer naar binnen schuift die 20k terug draaien? Zelfde verhaal.Daar werk je alleen nog maar meer fraude mee in de hand denk ik. Ik rij woon-werk 25k per jaar, laat ik hem ieder jaar voor een paar tientjes bij de beunhaas 20k terugdraaien, en daarna bij de Bovag langs voor een stempeltje...
wat zou dat opleveren voor jezelf?En waarom zou je dan niet voor je hem voor onderhoud bij de dealer naar binnen schuift die 20k terug draaien? Zelfde verhaal.
klusje 2min ? dat bestaat tegenwoordig niet meerVoor een klusje wat 2min werk is?
Naar motor lopen, kijken, naar binnen lopen, factuurtje, klaar.
Maar goed wat ze dan ook willen. Vast mensen die daar waarde aanhechten.
Als een middel tegen sjoemelaars is het goed, maar het is natuurlijk niet zaligmakend. Er wordt gerefereerd aan die uitzending van Radar, daar ging het met name over Harleys, die uit de US werden geïmporteerd, vervolgens werd de teller teruggedraaid, en daarna op NL kenteken gezet. Dat ondervang je er natuurlijk niet mee. Alles wat wordt geïmporteerd, teruggedraaid en daarna pas op NL kenteken wordt gezet krijgt na de volgende beurt bij een Bovag dealer dus het stempel betrouwbaar...
Een ieder die zijn eigen onderhoud doet, of bij de techneut om de hoek die niet is aangesloten bij de Bovag, krijgt straks dus het stempel onbetrouwbaar.
Dus APK, maar daar ondervang je het eerste punt ook niet mee.
En dat siert je, is ook rijkdom.Ik bied hem wel aan met 123k en ga niet de boel belazeren, uiteindelijk koopt iemand hem wel en die gaat er blij van worden.
Ja ik ben eerlijk dus wordt nooit rijk
een stand van 0,0 km in die database bij aankoop is niet moeilijk
natuurlijk is het registreren een goede poging om het kaf van het koren te scheiden, zoals men dat nu bij auto's doet.
maarrrr: hoevelen sleutelen aan hun eigen auto??
en om bij bijv. aankoop van een nieuwe band of remblokken de km-stand aan de verkoper/motorzaak te moeten doorgeven gaat me ook wel erg ver...
wat zou dat opleveren voor jezelf?
het gebeurt juist voordat het ding van eigenaar wisselt...
betrouwbaarheid van het registreren rammelt wat, maar is een begin.
ik hoop alleen niet dat het tuig met dit systeem ook gestolen motoren terug in de handel kunnen drukken... zoals ook nog wel eens met koekblikken gebeurt...
Maar APK staat toch voor Auto Periodieke Keuring? Dan zou het toch MPK moeten worden, net als de niet verplichte LPK voor laadkleppen?
Ho! dat gaat zo maar niet...klusje 2min ? dat bestaat tegenwoordig niet meermoet een systeem voor komen , man loopt mee naar buiten ,voert t in ,ik zeg 20 min !
jij zit al zo op een uurHo! dat gaat zo maar niet...
Eerst afspraak plannen voor de werkplaats, minimaal 15 minuten tijdslot.
Dan moet je motor nog naar binnen, COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen.
"op de brug" voor "veiligheidsinspectie" (vooral belangrijk bij modernere motoren waarbij de KM stand alleen zichtbaar is als ie op contact staat) Indien veilig bevonden word pas de KM-stand bekeken.
Weer een COVID-19 schoonmaak doekje eroverheen....
Invoeren in registratie systeem, factuur opstellen, ben je al iets van een half uur tot uur verder....
En dan mag je 'm daarna nog zelf naar buiten rijden ook, want COVID-19
MartellIk ben voor.
Teveel fraude.
En ja, niet elk voertuig komt regelmatig langs. Das niet erg. Gros zal wel in de lijst komen, en dat is van belang.
Een beetje olie verversen van motor, versnelling en cardan kan iedereen wel, net als diverse filters en de bougies vervangen. Zelfs remblokken zou geen probleem moeten zijn.Er wordt hier veel geschreven over het zelf onderhouden van de motor fiets en dan vooral de zogenaamde ouwe barrels.
Dit onderhouden en dan met name het mechanische deel is allemaal prima zelf te doen door velen onder ons, maar zodra er moderne elektronica of sensor dingen bij komen kijken, is het dikwijls al een ander verhaal. Vele motorrijders zullen hier hun vingers niet aan willen of kunnen branden en zijn zodoende aangewezen op dealerbedrijven of andere meer of minder gespecialiseerde reparateurs/motorspecialisten enz.
Deze zullen vrij snel een RDW erkenning hebben of bij bij een Bovag aangesloten zijn. Zodra je dan hier aan je motorfiets laat doen, wordt de tellerstand genoteerd in de database...
Heb er zelf geen problemen mee, geeft voor een 2e of meerdehands koper een beetje inzicht in het verleden.
Sorry, ik snap niet wat je hier mee wil zeggen.Als ze toch het onderhoud NIET doen, geen probleem dus.
Let op: het foute criterium in deze opmerking is het woord oorzaak."Een technisch probleem aan de motor is zelden een oorzaak van een ongeval"
En van die beperkte gevallen waarbij technische staat wel een rol speelt, is het natuurlijk ook niet gezegd dat een Apk dit voorkomen zou hebben.
Graag een eenduidige definitie en het testscenario. Ja ik wacht wel even....Door slechte remmen/vering/banden
Een beetje olie verversen van motor, versnelling en cardan kan iedereen wel, net als diverse filters en de bougies vervangen. Zelfs remblokken zou geen probleem moeten zijn.
Maar het meer specialistische werk zou ik idd aan een garage overlaten die er verstand van heeft en dan kunnen ze direct de kilometers registreren.
Bij mijn BMW bijvoorbeeld heb ik gewoon een hele onderhoudshandleiding waarbij staat hoe de normale zaken onderhouden moeten worden. Het wordt dus zelfs aangemoedigd door de fabrikant. Maar eenmaal per jaar moet het hele remsysteem doorgespoeld worden. Dat ga ik toch echt niet zelf doen.