MotoRobin
Die hard MF'er
- 29 jun 2020
- 612
- 1.555
N.a.v. de reisverslagen die ik hier op het forum heb gelezen leek het mij ook eens leuk om het te proberen. Het zijn maar drie dagen, maar hopelijk is het wat.
Vooraf
Een tijdje terug ben ik mij gaan oriënteren om voor het eerst met de motor te gaan kamperen. Tot mijn 18e heb ik ieder jaar minstens eenmaal gekampeerd, dus de ervaring is er al. Ook de nodige spullen had ik al. Althans, dat dacht ik. Het bleek namelijk dat vrijwel al die spullen te groot zijn om op de motor mee te nemen.
Daarnaast was het in deze corona tijd nog niet zo vanzelfsprekend dat een trip buiten Nederland mogelijk was. Gelukkig was daar België dat het nu weer toestond om zonder gedoe 48 uur daar te verblijven. 48 Uur is mij iets te kort, maar voor een toeristische transit route is het meer dan voldoende.
Omdat Duitsland en Frankrijk toch een gedoe is en ik er nog nooit echt als toerist ben geweest, was de keuze snel gemaakt. Luxemburg. Ze hebben de nodige maatregelen, maar doen niet moeilijk over mij als motorrijder die het land komt bezoeken.
Nu de keuze voor het land gemaakt is, moet er nog besloten worden wanneer te gaan. Aangezien Nederland het nodig vindt om vanaf 15 mei een quarantaine plicht in te stellen voor in principe iedereen die het vuile lef heeft om een voet buiten Nederland te zetten, wil ik vóór die datum terug zijn. Een snelle blik op de weersvoorspellingen leert dat ik dan zeer binnenkort moet gaan. Uiteindelijk is het zaterdagavond dat ik besluit om maandag - dinsdag - woensdag te gaan. Echter heb ik nog niet alle kampeerspullen en zondag zou ik met vrienden een dag ritje gaan maken. Ik besluit dat het hem toch moet worden en maak even een afspraak om zo vroeg mogelijk op zondag bij de Decathlon langs te gaan voor de laatste spulletjes.
Die zondag snel de winkel doorgelopen om zo snel mogelijk weer weg te zijn. Uiteraard kom je er dan weer achter dat lang niet alles op de meest logische plek ligt en moet ik een aantal keer een medewerker aanspreken. Toch ben ik met een half uurtje weer de winkel uit en ben ik klaar voor een middagritje van dik 200 km. “s Avonds zoek ik nog even een camping uit, dat is camping Bissen geworden aan een riviertje dat net uit Lac de la Haute-Sûre stroomt.
Dan snel naar bed en de rest zien we morgen wel.
DAG 1 - 26/04
Begin: Helden, 11.50
Eind: Esch-Sauer, 17.15
Gereden tijd: 05.25 uur
Gereden afstand: 265 km
Hoogteverschil: 2823 m
Gemiddelde snelheid: 49 km/h
Aangezien ik geen ochtendmens ben, sta ik niet al te vroeg op. Half 10 is vroeg genoeg, waarna ik de tassen nog in moet pakken en voor het eerst op de motor moet binden. Uiteindelijk is het 12 uur en ben ik klaar om te vertrekken.
Vanwege het wat latere ontbijt besluit ik om nog niet te lunchen. Eerst even kilometers maken. Echter, binnen 2 kilometer kan ik alweer stoppen. Een wesp besloot een einde te maken aan het leven en vloog tegen mijn helm, met een grote vlek precies in mijn gezichtsveld tot gevolg. Zo wilde ik geen uren doorrijden, dus ik stop even om die eraf te poetsen. Met wat water vanuit mijn hydropack poets ik het er dan ook zo af.
Dan ben ik toch echt onderweg. Het valt mij op dat het behoorlijk druk is op de weg. Die drukte valt ineens weg wanneer ik voorbij Maastricht ben. Dat is toch veel prettiger rijden, een rustige snelweg en prachtig weer.
Dat vervolgt zich tot aan Luik waar de navigatie mij door de stad stuurt. Een stukje nostalgie voor mij, het geeft echt een vakantiegevoel. Zo rijdend met de navigatie aan verbaasd het mij een beetje dat we hier vroeger toch een aantal keer verkeerd reden. Oke, de navigatie bestond toen uit een pijltje op een 1 din radio en misschien waren er wegwerkzaamheden, maar zoals ik het rij is het vrij recht toe recht aan met overal borden die aangeven waar ik heen moet. Na Luik blaas ik nog even de eveneens bekende helling op en vlak daarna draai ik de snelweg af en stel ik de TomTom in op kronkelroutes.
Al snel kom ik er achter dat ik vergeten ben om onverharde wegen uit te zetten, maar aangezien ik van de zomer wat onverharde Alpenpassen hoop te kunnen rijden is het een mooi moment om dat met bagage te oefenen. Op de foto is het slecht te zien, maar het is behoorlijk steil, de stenen liggen los en zijn vaak van het formaat honkbal.
Als formule 1 fan kan ik het niet laten om het circuit van Spa-Francorchamps te bezoeken. Op dat moment zijn ze de WEC Prologue aan het rijden en dat is van veraf te horen. Zelfs met oordoppen in is het geluid bijna pijnlijk, maar tegelijk erg gaaf. Ik weet ook erg dicht bij de actieve baan te komen.
Aan de noordkant van het circuit ligt een klein gravelpaadje en kijkend over de pitbox ga ik dan eindelijk lunchen. Het is immers ook al kwart voor 3. Ik besluit ook even de camping te bellen om te vragen tot hoe laat ik kan inchecken. 6 Uur is het antwoord. Oh, dat is toch een stuk vroeger dan verwacht en mijn late start heeft ook niet geholpen. De route die ik door België had gepland schrap ik dan ook meteen. Daarnaast schrap ik nog één van de drie kastelen die ik wilde bezoeken in Luxemburg. Die voeg ik dan wel toe aan de route van morgen.
Vanuit het circuit kies ik de snelste route naar het drielandenpunt van Luxemburg - Duitsland - België. Daar ben ik dan ook erg vlot doordat ik een groot stuk snelweg kan pakken en het gas even goed open trek. Bij het drielandenpunt is vrij weinig te zien natuurlijk. Er is een brug waardoor je echt op het punt kunt komen en er staan een paar infoborden. Snel een paar fotootjes maken en weer door dacht ik.
De route gaat weer verder als kronkelroute. Zoals het er nu naar uitziet ga ik de check in tijd namelijk halen. Het valt meteen op dat zelfs de kleinste wegen in een uitstekende staat verkeren. Heerlijk rijden is dat en nog steeds een prachtige blauwe lucht. Het tempo heb ik er goed in zitten en al snel ben ik bij de volgende bezienswaardigheid, kasteel Clervaux. Omdat ik weer snel door wil, maak ik mijn foto’s in de Aziatische stijl. Klik klik en weg.
Ik start de motor en zie dat ik toch heel binnenkort moet tanken, maar hier in dit dorp is geen tankstation. Ik heb de keuze om of 3 km de verkeerde richting op te rijden of 20 km naar het volgende kasteel waar ook een tankstation in de buurt ligt. Het nadeel van die laatste is dat het betekent dat ik verder zou rijden op een tank dan dat ik ooit gedaan had. Toch besluit ik er voor te gaan, maar toch een beetje met geknepen billen en een veel vloeiendere rijstijl. Met nog 10 km te gaan geeft de tankmeter aan dat de tank leeg is. Het gaat hier flink omhoog en omlaag, dus als ik stil kom te staan is duwen ook geen optie meer. Laat staan dat ik dan de check in tijd zou halen.
Gelukkig kom ik rijdend aan bij het tankstation in Wiltz en ik gooi de tank helemaal vol. 18.5 Liter in een 18.5 liter tank, het scheelde dus niet veel.
Het kasteel daar zag er best aardig uit, maar een mooie foto maken lukte vanuit de weg niet en ik wilde de motor zo ook niet laten staan. Daarnaast wilde ik ook gewoon naar de camping. De tent zou ik voor de tweede keer opzetten, dus dat zal ook niet al te vlot gaan verwacht ik.
Om kwart over 5 rij ik de camping op. Het is er een stuk drukker dan ik had verwacht, maar voor zover ik kon zien ben ik de enige in een tent. Bij het inchecken bestel ik meteen een baguette voor de volgende ochtend en een blikje bier uit de koelkast. Ik krijg een mooie plaats aan het riviertje, zet de motor er neer en laat hem bijna omkiepen. Toch even een steentje onder de jiffy leggen. Dan pak ik mijn stoeltje en ga eens rustig mijn biertje drinken.
Een uur later heb ik alles staan en wil ik wat gaan eten. Mijn gasbrandertje had ik nog niet binnen gekregen, dus dat wordt iets halen bij het restaurant van de camping. Althans, dat dacht ik, maar deze blijkt gesloten te zijn vandaag. Ook op de naastgelegen camping is het restaurantje al dicht (vanaf 6 uur). Dat is niet handig en het begint nu toch aardig laat te worden. Ik bel een restaurant op dat 5 km van de camping ligt en vraag of ik nog wat kon bestellen. Dat ging gelukkig nog, maar ik zou de laatste klant worden voordat ze dicht gingen. Ik spring snel op de motor en rij de overigens prachtige kronkelweg naar het restaurant, prop de lasagne in mijn rugzak en rij weer vlot terug naar de camping. Zo heb ik dan toch nog iets warms te eten gehad.
Vooraf
Een tijdje terug ben ik mij gaan oriënteren om voor het eerst met de motor te gaan kamperen. Tot mijn 18e heb ik ieder jaar minstens eenmaal gekampeerd, dus de ervaring is er al. Ook de nodige spullen had ik al. Althans, dat dacht ik. Het bleek namelijk dat vrijwel al die spullen te groot zijn om op de motor mee te nemen.
Daarnaast was het in deze corona tijd nog niet zo vanzelfsprekend dat een trip buiten Nederland mogelijk was. Gelukkig was daar België dat het nu weer toestond om zonder gedoe 48 uur daar te verblijven. 48 Uur is mij iets te kort, maar voor een toeristische transit route is het meer dan voldoende.
Omdat Duitsland en Frankrijk toch een gedoe is en ik er nog nooit echt als toerist ben geweest, was de keuze snel gemaakt. Luxemburg. Ze hebben de nodige maatregelen, maar doen niet moeilijk over mij als motorrijder die het land komt bezoeken.
Nu de keuze voor het land gemaakt is, moet er nog besloten worden wanneer te gaan. Aangezien Nederland het nodig vindt om vanaf 15 mei een quarantaine plicht in te stellen voor in principe iedereen die het vuile lef heeft om een voet buiten Nederland te zetten, wil ik vóór die datum terug zijn. Een snelle blik op de weersvoorspellingen leert dat ik dan zeer binnenkort moet gaan. Uiteindelijk is het zaterdagavond dat ik besluit om maandag - dinsdag - woensdag te gaan. Echter heb ik nog niet alle kampeerspullen en zondag zou ik met vrienden een dag ritje gaan maken. Ik besluit dat het hem toch moet worden en maak even een afspraak om zo vroeg mogelijk op zondag bij de Decathlon langs te gaan voor de laatste spulletjes.
Die zondag snel de winkel doorgelopen om zo snel mogelijk weer weg te zijn. Uiteraard kom je er dan weer achter dat lang niet alles op de meest logische plek ligt en moet ik een aantal keer een medewerker aanspreken. Toch ben ik met een half uurtje weer de winkel uit en ben ik klaar voor een middagritje van dik 200 km. “s Avonds zoek ik nog even een camping uit, dat is camping Bissen geworden aan een riviertje dat net uit Lac de la Haute-Sûre stroomt.
Dan snel naar bed en de rest zien we morgen wel.
DAG 1 - 26/04
Begin: Helden, 11.50
Eind: Esch-Sauer, 17.15
Gereden tijd: 05.25 uur
Gereden afstand: 265 km
Hoogteverschil: 2823 m
Gemiddelde snelheid: 49 km/h
Aangezien ik geen ochtendmens ben, sta ik niet al te vroeg op. Half 10 is vroeg genoeg, waarna ik de tassen nog in moet pakken en voor het eerst op de motor moet binden. Uiteindelijk is het 12 uur en ben ik klaar om te vertrekken.
Vanwege het wat latere ontbijt besluit ik om nog niet te lunchen. Eerst even kilometers maken. Echter, binnen 2 kilometer kan ik alweer stoppen. Een wesp besloot een einde te maken aan het leven en vloog tegen mijn helm, met een grote vlek precies in mijn gezichtsveld tot gevolg. Zo wilde ik geen uren doorrijden, dus ik stop even om die eraf te poetsen. Met wat water vanuit mijn hydropack poets ik het er dan ook zo af.
Dan ben ik toch echt onderweg. Het valt mij op dat het behoorlijk druk is op de weg. Die drukte valt ineens weg wanneer ik voorbij Maastricht ben. Dat is toch veel prettiger rijden, een rustige snelweg en prachtig weer.
Dat vervolgt zich tot aan Luik waar de navigatie mij door de stad stuurt. Een stukje nostalgie voor mij, het geeft echt een vakantiegevoel. Zo rijdend met de navigatie aan verbaasd het mij een beetje dat we hier vroeger toch een aantal keer verkeerd reden. Oke, de navigatie bestond toen uit een pijltje op een 1 din radio en misschien waren er wegwerkzaamheden, maar zoals ik het rij is het vrij recht toe recht aan met overal borden die aangeven waar ik heen moet. Na Luik blaas ik nog even de eveneens bekende helling op en vlak daarna draai ik de snelweg af en stel ik de TomTom in op kronkelroutes.
Al snel kom ik er achter dat ik vergeten ben om onverharde wegen uit te zetten, maar aangezien ik van de zomer wat onverharde Alpenpassen hoop te kunnen rijden is het een mooi moment om dat met bagage te oefenen. Op de foto is het slecht te zien, maar het is behoorlijk steil, de stenen liggen los en zijn vaak van het formaat honkbal.
Als formule 1 fan kan ik het niet laten om het circuit van Spa-Francorchamps te bezoeken. Op dat moment zijn ze de WEC Prologue aan het rijden en dat is van veraf te horen. Zelfs met oordoppen in is het geluid bijna pijnlijk, maar tegelijk erg gaaf. Ik weet ook erg dicht bij de actieve baan te komen.
Aan de noordkant van het circuit ligt een klein gravelpaadje en kijkend over de pitbox ga ik dan eindelijk lunchen. Het is immers ook al kwart voor 3. Ik besluit ook even de camping te bellen om te vragen tot hoe laat ik kan inchecken. 6 Uur is het antwoord. Oh, dat is toch een stuk vroeger dan verwacht en mijn late start heeft ook niet geholpen. De route die ik door België had gepland schrap ik dan ook meteen. Daarnaast schrap ik nog één van de drie kastelen die ik wilde bezoeken in Luxemburg. Die voeg ik dan wel toe aan de route van morgen.
Vanuit het circuit kies ik de snelste route naar het drielandenpunt van Luxemburg - Duitsland - België. Daar ben ik dan ook erg vlot doordat ik een groot stuk snelweg kan pakken en het gas even goed open trek. Bij het drielandenpunt is vrij weinig te zien natuurlijk. Er is een brug waardoor je echt op het punt kunt komen en er staan een paar infoborden. Snel een paar fotootjes maken en weer door dacht ik.
De route gaat weer verder als kronkelroute. Zoals het er nu naar uitziet ga ik de check in tijd namelijk halen. Het valt meteen op dat zelfs de kleinste wegen in een uitstekende staat verkeren. Heerlijk rijden is dat en nog steeds een prachtige blauwe lucht. Het tempo heb ik er goed in zitten en al snel ben ik bij de volgende bezienswaardigheid, kasteel Clervaux. Omdat ik weer snel door wil, maak ik mijn foto’s in de Aziatische stijl. Klik klik en weg.
Ik start de motor en zie dat ik toch heel binnenkort moet tanken, maar hier in dit dorp is geen tankstation. Ik heb de keuze om of 3 km de verkeerde richting op te rijden of 20 km naar het volgende kasteel waar ook een tankstation in de buurt ligt. Het nadeel van die laatste is dat het betekent dat ik verder zou rijden op een tank dan dat ik ooit gedaan had. Toch besluit ik er voor te gaan, maar toch een beetje met geknepen billen en een veel vloeiendere rijstijl. Met nog 10 km te gaan geeft de tankmeter aan dat de tank leeg is. Het gaat hier flink omhoog en omlaag, dus als ik stil kom te staan is duwen ook geen optie meer. Laat staan dat ik dan de check in tijd zou halen.
Gelukkig kom ik rijdend aan bij het tankstation in Wiltz en ik gooi de tank helemaal vol. 18.5 Liter in een 18.5 liter tank, het scheelde dus niet veel.
Het kasteel daar zag er best aardig uit, maar een mooie foto maken lukte vanuit de weg niet en ik wilde de motor zo ook niet laten staan. Daarnaast wilde ik ook gewoon naar de camping. De tent zou ik voor de tweede keer opzetten, dus dat zal ook niet al te vlot gaan verwacht ik.
Om kwart over 5 rij ik de camping op. Het is er een stuk drukker dan ik had verwacht, maar voor zover ik kon zien ben ik de enige in een tent. Bij het inchecken bestel ik meteen een baguette voor de volgende ochtend en een blikje bier uit de koelkast. Ik krijg een mooie plaats aan het riviertje, zet de motor er neer en laat hem bijna omkiepen. Toch even een steentje onder de jiffy leggen. Dan pak ik mijn stoeltje en ga eens rustig mijn biertje drinken.
Een uur later heb ik alles staan en wil ik wat gaan eten. Mijn gasbrandertje had ik nog niet binnen gekregen, dus dat wordt iets halen bij het restaurant van de camping. Althans, dat dacht ik, maar deze blijkt gesloten te zijn vandaag. Ook op de naastgelegen camping is het restaurantje al dicht (vanaf 6 uur). Dat is niet handig en het begint nu toch aardig laat te worden. Ik bel een restaurant op dat 5 km van de camping ligt en vraag of ik nog wat kon bestellen. Dat ging gelukkig nog, maar ik zou de laatste klant worden voordat ze dicht gingen. Ik spring snel op de motor en rij de overigens prachtige kronkelweg naar het restaurant, prop de lasagne in mijn rugzak en rij weer vlot terug naar de camping. Zo heb ik dan toch nog iets warms te eten gehad.
Laatst bewerkt: