Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Remklauwen en diameter rempomp (ontluchten...)

wouterb038

Rookie
22 sep 2021
9
10
Dag,
Ik ben bezig met een zelfbouw projectje. Nu heb ik 2 Brembo klauwen van motor op de sloop (MV Agusta Brutale 800 Dragster B3) afgehaald (foto in bijlage). Nu ben ik deze aan het ontluchten maar de remhendel komt niet lekker op druk. Heb al het e.e.a. aan trucjes uit de kast gehaald om het beter te ontluchten maar mocht niet baten.

Even wat details:
  • Radiale (100mm) Brembo 4-zuiger klauwen van een MV Agusta Brutale 800 Dragster B3
  • Rempomp OTTOPUNTOUNO met een diameter Ø13mm
  • Hell remleidingen
  • De linker klauw is doorgelust met de rechter en er gaat 1 remleiding van rechts naar de rempomp.
Volgende dingen heb ik geprobeerd:
  • Met een spuitje het vloeistof van onderen erin gespoten.
  • Met een handvacuum pompje het vloeistof doorgepompt.
  • De klauwen losgehaald, zuigers terug geduwd en met stukje hout ertussen nog is geprobeerd.
  • Op alle banjo bouten lopen tikken met een kunststof schroevendraaier.
  • De banjo bout bij de rempomp onder druk los gedraaid.
  • Met tyrips de pomp een nachtje ingedrukt laten staan.
Maar het mocht allemaal niet baten(verbeteren)... Ik weet dat de rempomp iets aan de kleine kant qua diameter maar je zou toch wel beetje fatsoenlijk druk moet krijgen?
Ik heb nog de originele rempomp van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 liggen alleen is dat ding veelste lomp voor mijn zelbouw projectje.

Nu is mijn vraag iemand nog tips/adviezen hoe ik de remdruk wat beter kan krijgen? of is de combinatie gewoon niet geschikt? Remblokken zijn nieuw. Kan het ook zijn dat het na b.v. 50km rijden en rustig inremmen beter gaat worden (er is namelijk wel druk maar niet veel).

Ik hoor het graag tips en adviezen!
 

Bijlagen

  • mv-agusta-brutale-800-1459087_4.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 44
Knap gedaan.
Er gaat een wereld voor mij open. Ik wist niet dat scooters een dergelijk frame hebben.
Enne, er komt nog een hugger tussen achterwiel en luchtfilter???
Zeker! Die ligt nog bij de Hydrodipper. Kappen zijn in Gun Metal Grey gespoten met extra metallic erin en de binnenwerk is in een Forced Carbon tintje gedipt.
Ik denk dat het per merk / per type kan verschillen. Misschien heb jij net geluk gehad of werken jouw klauwen wel goed samen met iets kleinere diameter. Ik heb volgens mij 8x34mm zuigers en en een 13mm rempomp. Jij hebt een 14mm rempomp met 8x32mm.
Misschien als ik een 14mm pomp had gehad en iets kleinere zuigers had het misschien ook net gekunt. Ik heb nu ook wel iets druk maar in mijn ogen gewoon veeeelste slap. Ik heb vanochtend ook even met de eigenaar van Ottopuntouno geappt en die gaf ook aan dat zijn rempompen zijn ontwikkeld voor 2 remklauwen met 4 zuigers en een max diameter van 24mm per zuiger. Mijne zijn dus 34mm en hij gaf ook aan is 'onmogelijk' om dat goed werkend te krijgen.

Ik denk dat een Brembo 16mm pomp ga bestellen met een los reservoir en daarvoor een eigen remhendel ga CNCen/Frezen in dezelfde stijl als mijn achterrem pomp. En dan het reservoir buiten de stuurkap monteren.

Wat ook nog een idee is om een een trommelremhendel van een scooter merk te pakken en met een kabel te gaan werken. Dan monteer ik onder de voorkap een losse 16mm pomp. En dan vandaar een remleiding met t-stuk naar de klauwen.

Word vanavond op de bank nog is even brainstormen......
 
Wat een project joh, wauw!

Een rempomp met los reservoir gaat je helpen denk ik. Radiaal of axiaal kun je zelf het best inschatten.

Oja, voor sommige hendels verkochten ze vroeger korte hendels. Misschien geeft dat je nog wat speelruimte om de pomp verder naar rechts te kunnen plaatsen.
 
Zo mooi alles open gewerkt,ik vind het echt een heel gaaf ding,ik hoop niet dat je alles dicht gaat maken met kappen