Remmen met motor/koppeling

27 apr 2019
25
10
West-Vlaanderen (BE)
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar volgens mij kon ik het antwoord niet vinden. Moest dat toch het geval zijn, alvast mij excuses.

Is het verstandig om te remmen op de motor?
Dus: koppeling intrekken, versnelling (of 2) lager, koppeling lossen en afremmen op de motor.

Mijn vragen hierover:
Is dat een verstandige manier van remmen? Kan het kwaad voor de motor of koppeling? Gebruiken jullie deze techniek en wanneer wel of niet?

Gr
PLR
 
afhankelijk van de snelheid en de gang waar je naar terug schakelt kan dat best hoor.
bij 150 terug naar 2 zou ik dan bijv niet doen.
wat je inwezen doet is het verschil opvangen op de platen wat natuurlijk wat extra slijtage oplevert aan desbetreffende platen.
daarbij als je het met een extreem verschil doet (hoge snelheid naar lage gang) dan loop je het risico het achterwiel te blokkeren tenzij je een slipperclutch hebt natuurlijk.
kortom met mate kan het best maar als je ziek wordt van prematuur platen wisselen met bijbehorende kosten dan kun je het beter niet doen.
ikzelf doe het wel eens als ik grof onderweg ben....blokkerend wiel speelt bij mij niet ivm genoemde slipper hub op beide fietsen.
Mij boeit het ook niet als ik voortijdig een nieuw platensetje in moet steken...
 
afhankelijk van de snelheid en de gang waar je naar terug schakelt kan dat best hoor.
bij 150 terug naar 2 zou ik dan bijv niet doen.
wat je inwezen doet is het verschil opvangen op de platen wat natuurlijk wat extra slijtage oplevert aan desbetreffende platen.
daarbij als je het met een extreem verschil doet (hoge snelheid naar lage gang) dan loop je het risico het achterwiel te blokkeren tenzij je een slipperclutch hebt natuurlijk.
kortom met mate kan het best maar als je ziek wordt van prematuur platen wisselen met bijbehorende kosten dan kun je het beter niet doen.
Zolang je niet met slippende koppeling remt zal het geen merkbare extra slijtage opleveren aan je platen.
 
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar volgens mij kon ik het antwoord niet vinden. Moest dat toch het geval zijn, alvast mij excuses.

Is het verstandig om te remmen op de motor?
Dus: koppeling intrekken, versnelling (of 2) lager, koppeling lossen en afremmen op de motor.

Mijn vragen hierover:
Is dat een verstandige manier van remmen? Kan het kwaad voor de motor of koppeling? Gebruiken jullie deze techniek en wanneer wel of niet?

Gr
PLR

Altijd,het meest extreem op een circuit in combinatie met voorrem.
Achterrem nooit
 
Altijd,het meest extreem op een circuit in combinatie met voorrem.
Achterrem nooit
:^ Als je er over gaat nadenken eigenlijk inderdaad voor ieder bochtje waar je snelheid moet minderen.

Achterrem gebruik ik trouwens wel, minimaal.

Maar dan is "even van het gas af" zonder terug te schakelen ook motorremmen, absoluut wel.
Het circuitremmen, dot tussengas en zo mooi mogelijk oppakken, heeft ook bij minder extreem hard remmen ook geen merkbare invloed op het slijten van de koppeling. Ik denk dat de manier waarop @Plattelandsrijder bedoelt, dus gas eraf, terugtikken en de motor via de koppeling weer op toeren brengen een effect heeft dat sterk afhankelijk is van het type motorblok, een 4cilinder in lijn heeft sowieso het minste effect daarvan, die tweetakten van mij remmen al helemaal niet op de motor. We hadden met een tweetakttreffen een keer een journalist op een leentweetakt mee die schreef "Het opvallende van de ploeg tweetakters is het extreem lang oplichten van de achterremlichten, een tweetakt remt namelijk niet op de motor..."
 
Remmen doe je met je remmen, daar zijn ze voor gemaakt. Het is beter te moduleren en het is een heel stuk goedkoper om je remmen te onderhouden dan je koppeling.

Overigens is 'afremmen op de motor' simpelweg het verminderen van snelheid door de interne frictie van de onderdelen in de motor zelf, iets wat dus altijd gebeurt als je geen gas geeft.
 
Remmen doe je met je remmen, daar zijn ze voor gemaakt. Het is beter te moduleren en het is een heel stuk goedkoper
Zeg je dat tegen motorrijders die al 40 jaar op de motor remmen? Of heb je dat uit een boekje? Denk je dat ik tijd heb om te moduleren? Denk je dat ik niet weet dat mijn voorwiel tegen blokkeren aan zit...

Wees gerust, ook jij gaat van de door jou gevolgde wijze afscheid nemen om meer met gevoel en eenwording met je motor te gaan rijden... over 3 jaar weet jij ook niet meer wat je doet

Overigens is 'afremmen op de motor' simpelweg het verminderen van snelheid door de interne frictie van de onderdelen in de motor zelf, iets wat dus altijd gebeurt als je geen gas geeft.

Dit is ook een contradictie, remmen door interne frictie doe je niet door gas te verminderen maar door de koppeling los te laten, al dan niet snel.
en dat gebeurt niet als je geen gas geeft je gas loslaat...
Afremmen op de motor zonder te koppelen heeft hoofdzakelijk invloed vanuit de compressiehuishouding. Daarom remt een 2-in-V veel harder op de motor dan een 4-in-lijn.
 
Laatst bewerkt:
Remmen doe je met je remmen, daar zijn ze voor gemaakt. Het is beter te moduleren en het is een heel stuk goedkoper om je remmen te onderhouden dan je koppeling.

Overigens is 'afremmen op de motor' simpelweg het verminderen van snelheid door de interne frictie van de onderdelen in de motor zelf, iets wat dus altijd gebeurt als je geen gas geeft.

U rijdt tweetakt 🤔

Verder : kletspraat zie Rob RD onderbouwing)
 
Ik weet niet eens waar die hendeltjes bij m'n rechter hand en voet voor zijn. Ik rijd op 'n eencilinder. Als ik in z'n 1, 2 of 3 sta en m'n gas loslaat zonder koppeling, sta ik al binnen 10 meter stil. :P

TuurlijkO-) bij 25 km/uur🤩
Dat zou dan ook voor mijn 1200 (2 x 600)cc tweecilinder moeten gelden,110 mm zuigers en dikke compressie🤔
Maar ........................helaas🧐
 
Overigens moet je wel heel hard je best doen om een natte koppeling te laten slijten bij slippend afremmen op de motor.
 
Remmen doe je met je remmen, daar zijn ze voor gemaakt. Het is beter te moduleren en het is een heel stuk goedkoper om je remmen te onderhouden dan je koppeling.

Overigens is 'afremmen op de motor' simpelweg het verminderen van snelheid door de interne frictie van de onderdelen in de motor zelf, iets wat dus altijd gebeurt als je geen gas geeft.
Volgens mij slaat dit meteen een verwarring die TS maakte op zn kop.

Bij afremmen op de motor van je koppeling af blijven. Als je die als remblokken gaat gebruiken is het zo gedaan.

Alleen afremmen door je gasklep dicht te zetten kan prima. Het draait wat vaker rond, maar dat is geen merkbare slijtage.

(dit is allemaal gebaseerd op 4 takt motoren, 2 takt motoren krijgen volgens mij te weinig smering bij lang op de motor afremmen, weet ik niet zeker. Daar is @Rob RD mijn expert)
 
Zeg je dat tegen motorrijders die al 40 jaar op de motor remmen? Of heb je dat uit een boekje? Denk je dat ik tijd heb om te moduleren? Denk je dat ik niet weet dat mijn voorwiel tegen blokkeren aan zit...

Wees gerust, ook jij gaat van de door jou gevolgde wijze afscheid nemen om meer met gevoel en eenwording met je motor te gaan rijden... over 3 jaar weet jij ook niet meer wat je doet



Dit is ook een contradictie, remmen door interne frictie doe je niet door gas te verminderen maar door de koppeling los te laten, al dan niet snel.
en dat gebeurt niet als je geen gas geeft je gas loslaat...
Afremmen op de motor zonder te koppelen heeft hoofdzakelijk invloed vanuit de compressiehuishouding. Daarom remt een 2-in-V veel harder op de motor dan een 4-in-lijn.

Niet helemaal waar,jaag een 4 cilinder in toeren,schakel dan maar eens terug en laat de koppeling eens snel opkomen 👍
 
Volgens mij slaat dit meteen een verwarring die TS maakte op zn kop.

Bij afremmen op de motor van je koppeling af blijven. Als je die als remblokken gaat gebruiken is het zo gedaan.

Alleen afremmen door je gasklep dicht te zetten kan prima. Het draait wat vaker rond, maar dat is geen merkbare slijtage.

(dit is allemaal gebaseerd op 4 takt motoren, 2 takt motoren krijgen volgens mij te weinig smering bij lang op de motor afremmen, weet ik niet zeker. Daar is @Rob RD mijn expert)

Tweetakt en remmen niet/slecht op het blok.
Heeft niets met smering te maken
 
Die smering hoef je je geen zorgen over te maken, die wordt geregeld door een oliepomp die de hoeveelheid olie die hij afgeeft aan het toerental én aan de gasstand koppelt

Aan het toerental door het aantal keren dat hij afgeeft doordat de pomp direct aan de krukas zit
Door de gastand door de hoeveelheid dat hij afgeeft per afgifte doordat hij aan het gas gekoppeld zit

Daarbij blijft er altijd wel wat olie achter, mengsmering kan wel een probleem veroorzaken
 
Niet helemaal waar,jaag een 4 cilinder in toeren,schakel dan maar eens terug en laat de koppeling eens snel opkomen 👍
Doe datzelfde eens met een V2?
Hoog in toeren in bijvoorbeeld zijn 3 is al 220 kmh, dan doet de rijwind het meeste werk... 8-)
 
:^ Toch doe ik het in het dagelijkse verkeer wel eens om bij uitrollen naar het stoplicht bijvoorbeeld wat restsnelheid er uit te halen... Lui hoor
 
Doe datzelfde eens met een V2?
Hoog in toeren in bijvoorbeeld zijn 3 is al 220 kmh, dan doet de rijwind het meeste werk... 8-)

Dat doe ik dus (moto morini corsaro 1200 V twin 🧐 ),maar als ik mijn gsxr 750 over de circuits joeg en ik vanuit hoge toeren terug begon te poken,hoorde ik de achterband slippen/en voelde hem shatteren/stuiteren
Als dat geen motorrem is ,weet ik het ook niet meer🤔
 
Ik vind de reactie van @DennieD trouwens best een goeie, netjes de dingen die je in je lessen hebt geleerd in de praktijk brengen...


Het bevestigt wel op een enorme manier hoever het lessen met het rijbewijs halen en werkelijk motorrijden van elkaar afstaan, dat is gewoon ongelofelijk, zo ver dat ik haast zou zeggen: nieuwe motorrijders, zoek een ervaren M-Ffer op waar je eerst een paar dagen mee het werkelijke leven in gaat...
 
Laatst bewerkt:
Dat doe ik dus (moto morini corsaro 1200 V twin 🧐 ),maar als ik mijn gsxr 750 over de circuits joeg en ik vanuit hoge toeren terug begon te poken,hoorde ik de achterband slippen/en voelde hem shatteren/stuiteren
Als dat geen motorrem is ,weet ik het ook niet meer🤔
Jazeker wel, maar de gang van zaken:

Dot tussengas, waarbij het toerental zo hoog is dat je zonder de toerenteller op ziet lopen de kopelin los laat, ook niet ziet dippen, want dan ben je al bij 8000 ipv 13500 en krijg je dat effect
Als vorbeeld: als ik mijn 600 doortrek naar 14000 en ik laat het gas los, loopt de snelheid flink terug maar zonder dat shatteren en stuiteren. Dat shatteren en stuiteren is echt het gevolg van te laag oppakken

En hey, een 4takt remt nou eenmaal op de motor....

En waarop??? op het vacuum dat tussen de smoorkleppen en de zuigers ontstaat... Als je bij optimaal decelereren een koffiebekertje bij de uitlaat zou houden is het binnen 0,3 seconden leeg
 
Die smering hoef je je geen zorgen over te maken, die wordt geregeld door een oliepomp die de hoeveelheid olie die hij afgeeft aan het toerental én aan de gasstand koppelt

Aan het toerental door het aantal keren dat hij afgeeft doordat de pomp direct aan de krukas zit
Door de gastand door de hoeveelheid dat hij afgeeft per afgifte doordat hij aan het gas gekoppeld zit

Daarbij blijft er altijd wel wat olie achter, mengsmering kan wel een probleem veroorzaken

en toch geef ik - mét oliepomp- tussengas bij het "afremmen" op de motor als ikaan het gassen ben.

* de pomp regelt niets per toerental, ze injecteert per toer een bepaalde hoeveelheid die enkel bepaalt wordt door je gasstand. hem vol in de toere jagend afremmend van 6 naar 2 ... dan vind ik de hoeveelheid olie die bij stationnair hoort maar miniem ... neen dank u. dan liever een flinke dot tussengas.
* de expansie op temperatuur en de motor "proper" houden, . "te lang" (wat is te lang ? geen idee, maar op circuit is een halve seconde immens lang) even inhouden -> wederom neen dank u.
 
Alvast bedankt voor jullie talrijke reactie's
Het lijkt me dus een onderwerp waar zowel voor- als tegenstanders zijn ;)

Zoals @Rob RD aanhaalt. Er zit een enorm verschil tussen rijschoolrijden en het "echte" rijden. Waarbij ik het ene niet afbreek tegenover het ander, maar je merkt dat als je je rijbewijs hebt je een eigen manier van rijden gaat aankweken.

Ik geef nog ff een voorbeeld:
Ik kom aanrijden in 4e versnelling en het licht springt 50 meter verder op rood. Dan trek ik de koppeling in, schakel naar 3de en laat ik de koppeling terug opkomen (met soms tikkie gas) waardoor de motor afremt. Idem naar tweede versnelling. Dat verstaan we onder afremmen op de koppeling toch? Of zie ik het fout?
 
Terug
Bovenaan Onderaan