Remmen met motor/koppeling

Nu is het zo dat een tweecilinder wat harder afremt op de motor.
Maar wat ik wil aangegeven : onderschat de vier cilinder daarin niet 🤗
Hetzelfde met het koppel verhaal,bijna altijd heeft de 4 cilinder hetzelfde koppel.
Maar beide werken/komen bij hogere toeren tallen,inherend aan het blok configuratie
 
Alvast bedankt voor jullie talrijke reactie's
Het lijkt me dus een onderwerp waar zowel voor- als tegenstanders zijn ;)

Zoals @Rob RD aanhaalt. Er zit een enorm verschil tussen rijschoolrijden en het "echte" rijden. Waarbij ik het ene niet afbreek tegenover het ander, maar je merkt dat als je je rijbewijs hebt je een eigen manier van rijden gaat aankweken.

Ik geef nog ff een voorbeeld:
Ik kom aanrijden in 4e versnelling en het licht springt 50 meter verder op rood. Dan trek ik de koppeling in, schakel naar 3de en laat ik de koppeling terug opkomen (met soms tikkie gas) waardoor de motor afremt. Idem naar tweede versnelling. Dat verstaan we onder afremmen op de koppeling toch? Of zie ik het fout?👍

Dat is wat "äfremmen op het blok" genoemd wordt.
Geen zorgen ,je koppelings platen slijten er niet van
 
@Plattelandsrijder Helemaal goed, mooie stijl... :t

Bekijk het filmpje -wat mij overigens kippevel bezorgt- van Alain Prost eens.

Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe je zonder de koppeling te belasten terugschakelt. Bij de toenmalige formule 1 auto's was remmen op de koppeling uit den boze omdet de rembalans daat niet op ingesteld is, je hoort Prost ook tussengas geven naar een toerental dat overeenkomt met waar de motor aan de weg gekoppeld zit en das best aan het eind van de toerenteller. de coureurs moesten alles nog zelf doen dmv side flippen en H-vorm schakelen

 
@Plattelandsrijder Helemaal goed, mooie stijl... :t

Bekijk het filmpje -wat mij overigens kippevel bezorgt- van Alain Prost eens.

Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe je zonder de koppeling te belasten terugschakelt. Bij de toenmalige formule 1 auto's wad remmen op de koppeling uit den boze omdet de rembalans daat niet op ingesteld is, je hoort Prost ook tussengas geven naar een toerental dat overeenkomt met waar de motor aan de weg gekoppeld zit en das best aan het eind van de toerenteller. de coureurs moesten alles nog zelf doen dmv side flippen en H-vorm schakelen


Maar dan noem je er ook 1,"Le professeur" hoorde destijds verhalen dat er aan zijn auto's nul tot geringe slijtage was,zo perfect voelde hij zijn materiaal aan 😍
 
Met een dikke V2, zoals mijn Guzzi 1100cc moet je er rekening mee houden dat je remlicht niet brandt als je op de motor afremt.. Op het oude Honda 4 cilindertje is remmen op de motor meer... symbolisch. In alle gevallen niet het frictiemateriaal van je koppelingsplaten gebruiken als rem, maar gewoon tikje tussengas geven en koppeling los.
 
Alvast bedankt voor jullie talrijke reactie's
Het lijkt me dus een onderwerp waar zowel voor- als tegenstanders zijn ;)

Zoals @Rob RD aanhaalt. Er zit een enorm verschil tussen rijschoolrijden en het "echte" rijden. Waarbij ik het ene niet afbreek tegenover het ander, maar je merkt dat als je je rijbewijs hebt je een eigen manier van rijden gaat aankweken.

Ik geef nog ff een voorbeeld:
Ik kom aanrijden in 4e versnelling en het licht springt 50 meter verder op rood. Dan trek ik de koppeling in, schakel naar 3de en laat ik de koppeling terug opkomen (met soms tikkie gas) waardoor de motor afremt. Idem naar tweede versnelling. Dat verstaan we onder afremmen op de koppeling toch? Of zie ik het fout?

afremmen op de koppeling is als je met zeg een x-snelheid (100 om mij) op een bocht afkomt en vrij ver terug schakelt.
op het moment dat je dan de koppeling laat opkomen zie je het toerental flink oplopen.
je kunt dit misbruiken door de koppeling tegen het aangrijpen aan te houden maar niet helemaal los en zo doende rem je letterlijk op je koppeling platen.
dit levert wel slijtage op op je platen en is eigenlijk hetzelfde maar dan andersom als de koppeling idioot lang laten slippen bij wegrijden.

gewoon gas los met de koppeling los vind ik geen afremmen op de motor maar meer uitrollen en levert geen slijt op.
het moduleren wat iemand hierboven noemde is mij volledig onduidelijk en heb ik in 34 jaar rijden nog nooit gehoord.
waarschijnlijk 1 of andere rijschool actie waar je bepaald niet sneller van wordt....ik weet het niet want ik heb maar 3 lessen gehad..._O-
 
Laatst bewerkt:
De koppeling is gemaakt om te slijten, een auto heeft maar 1 wrijvingsplaat, waar een motor er meerdere heeft.
Je kan hem gebruiken zoals jij aanhaalde in je voorbeeld, hij zal slijten, maar dat is de bedoeling. Zorg voor goede olie in de bak (tenzij je een droge koppeling hebt, daar heb ik geen ervaring mee)

Wat Alain Prost doet, rev matchen(toerentallen goed gelijk houden) is om de bak het minst te belasting. De tandwielen die ingrijpen zijn het belangrijkste in dit samenspel. Zo kun je hiermee je achterwiel blokkeren als dit niet lekker matched.

Je leert te incasseren en doseren met de koppeling en met de tijd komt het op het juiste toerental terugschakelen, zodat je de bak het minst belast en de koppeling zo min mogelijk gebruikt. Als je de koppeling gebruikt om te remmen verlies je tijd, immers je hebt geen wrijving meer van je blok, je 'rolt'.
Gas los(hardste rem), evt rem(indien, is dit de hardste rem) koppelen, gas weer er op is wat je nu doet en dat is gewoon goed. En met de tijd wordt dit alleen maar beter, het soepele rijden bereik je ook met ietsjes meer/langer koppeling. Vindt de passagier wel fijn ;).

Maak je er niet te druk om, de kosten zitten ergens anders en een koppeling vervangen doe je niet zo vaak :)

File rijden, dat is kut voor je koppeling, dus in je 1 proberen te doseren en gebruik daarbij de koppeling als je die nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terugpoken,koppeling geheel los,en nog eens en nog eens.
Hoe moeilijk kan het zijn 🤔
 
Rijschoolhouders roepen wel vaker wat, niet gehinderd door enige vorm van technisch inzicht. Als je om uitleg vraagt, krijg je geen zinnig antwoord, want ze weten het zelf ook niet. Zo mocht ik bijvoorbeeld niet met ingetrokken koppeling naar het stoplicht uitrollen. Slecht voor de koppeling.

Nou ben ik best een luie rijder, lage toeren dikke klappen, maar laat de motor vaak gewoon uitrollen, en rem ook graag op de motor af. Op een twin is terugschakelen niet echt nodig, die zuigers als melkbussen zorgen in elke versnelling voor voldoende vertraging. Als ik bij ver vooruit scannen een bocht zie aankomen die ik niet vertrouw, schakel ik altijd een tikkie terug, en laat de motor op het blok afremmen, totdat ik meer kan zien. Het anker uitgooien kan dan altijd nog, maar meestal is het vals alarm, en kun je in die lagere versnelling weer vlot verder.

Als er verkeer achter me zit, wil ik nog wel eens licht het achterrempedaal aanraken, zodat het remlicht zichtbaar is bij afremmen op de motor.
 
en toch geef ik - mét oliepomp- tussengas bij het "afremmen" op de motor als ikaan het gassen ben.

* de pomp regelt niets per toerental, ze injecteert per toer een bepaalde hoeveelheid die enkel bepaalt wordt door je gasstand. hem vol in de toere jagend afremmend van 6 naar 2 ... dan vind ik de hoeveelheid olie die bij stationnair hoort maar miniem ... neen dank u. dan liever een flinke dot tussengas.
* de expansie op temperatuur en de motor "proper" houden, . "te lang" (wat is te lang ? geen idee, maar op circuit is een halve seconde immens lang) even inhouden -> wederom neen dank u.
Ik zeg niet zo veel, eigenlijk niets afwijkends hoor

Aan het toerental door het aantal keren dat hij afgeeft doordat de pomp direct aan de krukas zit
Door de gastand door de hoeveelheid dat hij afgeeft per afgifte doordat hij aan het gas gekoppeld zit
Ik beweer ook niet dat een pomp per toerental verschillend afgeeft.integendeel: ik bevestig de lineariteit door te melden dat de pomp direct, hetzij met overbrenging aan de krukas gekoppels zit. Dat is technisch direct.

hier zitten geen fouten in... bij 10000 rpm krijg je 10000 / n keer smering
bij 800 rpm krijg je 800 / n keer smering waarbij n de overbrengverhouding tussen krukas en oliepomp is

Verder injecteert de pomp niet, die geeft af aan de doorstromende lucht. Daar heerst al een onderdruk.

Als je olie in je blok gooit injecteer je dat ook niet

Met de tweetakt geef ik tussengas om de versnellingen bij terugschakelen mooi op te pakken, aan de olie denk ik niet, dat hebben ze bij Yamaha in de fabriek al gedaan...
 
Terugpoken,koppeling geheel los,en nog eens en nog eens.
Hoe moeilijk kan het zijn 🤔

Moeilijk is het idd niet.
Mijn vraag kwam tot stand omdat ik nu na de rijlessen merk aan mezelf dat ik nog op zoek ben naar een vlotte, mooie en correcte rijstijl. Daarbij ontdek ik dingen waar ze op de rijschool (in BE) überhaupt zelfs niet over spreken.
Ik heb nu ook geen zin om mezelf een manier aan te leren waarvan de motor in brokken valt ;)
 
Nou rij nu alweer zo'n beetje 37 jaar motor en rem of vertraagd hoe je het ook noemen wil vaak op compressie nooit koppelings problemen gehad. Volgens mij ik weet het niet zeker zit in de routine denk ik, schakel ik nooit terug boven de 6000 toeren. en zeker nooit meer dan 1 versnelling per keer terug. Het is erg moeilijk uit te leggen zo. Maar het is een gevoel dat je moet krijgen met je motor. Kwaad kan het niet. Mits je hem niet in een te lage versnelling trapt. tijdje terug nog leergeld gehad met een groeps rit waarbij ik de enige 4 cilinder was de rest allemaal 2 cilinders die gasten remmen zo hard op compressie dat ik zo vaak het anker uit moest gooien om te voorkomen dat ik bij ze naar binnen reed of dat ik al remmend de bocht in moest. En eigenlijk ben ik niet zo van het remmen in een bocht
 
Moeilijk is het idd niet.
Mijn vraag kwam tot stand omdat ik nu na de rijlessen merk aan mezelf dat ik nog op zoek ben naar een vlotte, mooie en correcte rijstijl. Daarbij ontdek ik dingen waar ze op de rijschool (in BE) überhaupt zelfs niet over spreken.
Ik heb nu ook geen zin om mezelf een manier aan te leren waarvan de motor in brokken valt ;)
Groot gelijk heb je :)
Als iedereen zegt kan geen kwaad dan zit je toch iets lekkerder te schakelen. Je achterrem of remhendel aantikken voor de mensen achter je is een stukje veiligheid die je er beter in kan houden, des te zichtbaarder, des te veiliger.

Ik heb een SV twin, die remt eigenlijk voldoende op het gas en motor, maar de auto's achter me vertragen niet zo snel, dus geef ze maar de informatie dat je vertraagt/remt.
 
Moeilijk is het idd niet.
Mijn vraag kwam tot stand omdat ik nu na de rijlessen merk aan mezelf dat ik nog op zoek ben naar een vlotte, mooie en correcte rijstijl. Daarbij ontdek ik dingen waar ze op de rijschool (in BE) überhaupt zelfs niet over spreken.
Ik heb nu ook geen zin om mezelf een manier aan te leren waarvan de motor in brokken valt ;)

Er is een engels gezegde "do,what feels best"
Als je techniek aanvoelt, komt het helemaal goed
 
Ik moet ineens denken aan de supermoto-cursus die ik in 2016 bij Marcel van Drunen volgde. Daar was het verboden om de koppeling te gebruiken. Zowel up als down! Stampen op dat pedaaltje was het devies. :Y Als de instructeur zag, of slechts vermoedde dat je koppelde, dan zei hij daar wat van. Opschakelen doe ik, vooral bij sportief rijden, vaak zonder koppeling. Maar op mijn eigen fietsen ga ik echt niet naar beneden trappen zonder koppeling. Soms mis ik mijn 2015 GSA met up&down quickshifter nog wel eens.

Is dit eigenlijk wel on topic? Weetikveel, het kan me vandaag ook allemaal niet boeien.
 
Nou rij nu alweer zo'n beetje 37 jaar motor en rem of vertraagd hoe je het ook noemen wil vaak op compressie nooit koppelings problemen gehad. Volgens mij ik weet het niet zeker zit in de routine denk ik, schakel ik nooit terug boven de 6000 toeren. en zeker nooit meer dan 1 versnelling per keer terug. Het is erg moeilijk uit te leggen zo. Maar het is een gevoel dat je moet krijgen met je motor. Kwaad kan het niet. Mits je hem niet in een te lage versnelling trapt. tijdje terug nog leergeld gehad met een groeps rit waarbij ik de enige 4 cilinder was de rest allemaal 2 cilinders die gasten remmen zo hard op compressie dat ik zo vaak het anker uit moest gooien om te voorkomen dat ik bij ze naar binnen reed of dat ik al remmend de bocht in moest. En eigenlijk ben ik niet zo van het remmen in een bocht

Hoger in toeren gaan zitten,meer motorrem,remmend de bocht in is geen probleem,met een goede voorband. 🤓
Je staat er nog van te kijken onder welke hellingshoek je kunt remmen🤗
 
Ik moet ineens denken aan de supermoto-cursus die ik in 2016 bij Marcel van Drunen volgde. Daar was het verboden om de koppeling te gebruiken. Zowel up als down! Stampen op dat pedaaltje was het devies. :Y Als de instructeur zag, of slechts vermoedde dat je koppelde, dan zei hij daar wat van. Opschakelen doe ik, vooral bij sportief rijden, vaak zonder koppeling. Maar op mijn eigen fietsen ga ik echt niet naar beneden trappen zonder koppeling. Soms mis ik mijn 2015 GSA met up&down quickshifter nog wel eens.

Is dit eigenlijk wel on topic? Weetikveel, het kan me vandaag ook allemaal niet boeien.

Up geen probleem down kan ten koste gaan van je versnellings bak;( (daarbij vergeleken is kosten koppelingsplaten peanuts)
 
Terug
Bovenaan Onderaan