Repareren of afschrijven

Als iemand je vertelt dat een rem wat gesmeerd moet worden dan weet je zeker dat die pipo je probeert te naaien.
En als de verkoper dan zelf ook nog zegt dat de ketting gespannen moet worden, dan wist hij ook wel dat die dus versleten was.
Maar voor € 800 kun je helaas ook niet veel verwachten en je had het kunnen zien.

niet iedereen is zo goed oplettend....je gaat er vanuit als motor rijder dat iedereen zijn motor goed onderhoud......en je bent goed van vertrouwen!!!! same old fool here!!!!

kerel....lekker zelf alles fixen!!!
hulp vragen aan anderen en alles oplossen...kost lang niet zoveel....en zijn vast mensen die thechnisch zijn en je willen heppelen!!!! good luck
 
Als iemand je vertelt dat een rem wat gesmeerd moet worden dan weet je zeker dat die pipo je probeert te naaien.
..............................
....................

Dat is erg kort door de bocht hoor....... als die motor is uitgerust met een trommelrem achter (helemaal geen uitzondering bij oudere japaners) moet je wel degelijk de "rem" regelmatig smeren; zowel de kabel, de draaipunten van de hefboom en de draaipunten van de remschoenen...................
Alleen een volledig hydraulische schijfrem is vrij van smerings-onderhoud (hoewel?? copaslip aan de achterkant van de blokken kan een hoop herrie voorkomen)

@TS; luister naar het grootste deel van de bovenstaande sprekers, laat je handjes wapperen (met hulp van handige vrienden waar nodig) scoor zoveel mogelijk 2e hands onderdelen en rij deze motor gewoon lekker op (en dat zou je met normaal onderhoud nog wel een een flink aantal jaren kunnen gaan kosten)
 
niet iedereen is zo goed oplettend....je gaat er vanuit als motor rijder dat iedereen zijn motor goed onderhoud......en je bent goed van vertrouwen!!!! same old fool here!!!!

kerel....lekker zelf alles fixen!!!
hulp vragen aan anderen en alles oplossen...kost lang niet zoveel....en zijn vast mensen die thechnisch zijn en je willen heppelen!!!! good luck

Ik bedoel het ook niet lullig. Uit de openingspost maak ik op dat degene van wie je de motor hebt gekocht een kennis van een vriend van je is. Je hebt er nog niet of amper mee gereden.
...wil die persoon hem niet terugkopen?

En anders idd kijken hoe je hem met zo min mogelijk investering weer veilig kunt krijgen.

(En een GPZ heeft volgens mij schijfremmen.)
 
Remschijven zijn duur, haal die van de sloop. Als ze echt op zijn dan.

Ketting is zelf te doen, kwestie van schroefjes losdraaien.

Max 160 Pleuros

VoorBand

120 Pleuros
 
Tja, als je een 23 jaar oude motor koopt kan je natuurlijk wel het een en ander aan reparaties verwachten.
Misschien een goede leerschool: Volgende keer wat langer doorsparen en iets goeds kopen, of het ideale tijdstip om zelf te gaan leren sleutelen.
Als je alles zelf doet dan krijg je hem vast wel weer netjes voor de door jou geschatte 800 euro. (mits motorisch oké dan natuurlijk)
 
Tja, als je een 23 jaar oude motor koopt kan je natuurlijk wel het een en ander aan reparaties verwachten.
Misschien een goede leerschool: Volgende keer wat langer doorsparen en iets goeds kopen, of het ideale tijdstip om zelf te gaan leren sleutelen.
Als je alles zelf doet dan krijg je hem vast wel weer netjes voor de door jou geschatte 800 euro. (mits motorisch oké dan natuurlijk)

Versleten banden, ketting en remschijven hebben anders helemaal niks met het bouwjaar te maken....
 
Als je een oude motor met enig achterstallig onderhoud naar een motorzaak brengt met de vraag of ze deze geheel na kunnen kijken en evt. repareren, moet je ook niet gek kijken dat dit wat € kan gaan kosten.

Je kan er ook voor kiezen om alleen het hoognodige te laten repareren.
:^
Als de vorige eigenaar hem niet had verkocht had ie er nog een paar jaar probleemloos mee gereden, zonder op de hoogte te zijn van dergelijke mankementen. Je koopt een low budget bike, daar horen wat onvolkomendheden bij. Maak je geen zorgen, elke bike van die leeftijd heeft dergelijke probleempjes, en ze rijden nog gewoon, en over 5 jaar nog.

Alleen vervangen wat echt nodig is, en voor de rest:
:] :] :]
 
Zoals al gezegd, laat er ook een ander naar kijken en een oordeel vellen. € 2000 tot € 2500 is een hoop geld, en men weet het bedrag altijd genoeg omhoog te drijven.
 
Ik zou haast zeggen dat je een beetje naïef bent...

Ten eerste had je de meeste gebreken gemakkelijk kunnen ontdekken voor de koop (verkoper treft geen blaam in mijn ogen, het zijn geen verborgen gebreken ofzo...).

Ten tweede breng je hem zelf naar een motorzaak voor een grote beurt en reparatie's, en die motorzaak zal ook graag een paar centen willen verdienen. Dus als ze dan ook direct al wel merken dat je er zelf nou niet zo heel veel van weet, zullen er waarschijnlijk eerder dingen vervangen moeten worden.

Gewoon het hoognodige doen en dan lekker rijden. Tis geen nieuwe motor zoals al eerder gezegt.

Voor de klusjes die echt moeten gebeuren desnoods een beunhaasje opzoeken, als je hier je woonplaats ff neerzet is er vast wel iemand in de buurt die het voor je kan doen.
 
Wat je met een beetje advies en termen al niet kunt bereiken! Ik heb de garage vandaag opgebeld en jullie verhalen (samengevat) voorgelegd. 'Voor één seizoen zou je zou wellicht je motor weer rijklaar kunnen hebben, voor zo'n €500' was het antwoord... Dat scheelt dus toch heel wat, en zo'n beetje wel wat ik in gedachte dus had. Dus iedereen bedankt voor het advies! Wellicht dat ik later nog wel wat dingetjes (met hulp van wat handige handjes) kan vervangen om dat jaar wat meer jaartjes te maken.
Nog een weekje en dan rij ik lekker weer rond!

PS. De verkoper treft zeker geen blaam hoor, hij had eigenlijk wel hetzelfde idee als jullie: met een beetje wat knutselen kan je nog jaren plezier ervan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij voor je, maar desondanks heeft die garage misbruik gemaakt van je naiviteit. De aanname dat voor reparaties aan een dergelijke motor van nieuwstaat uitgegaan moet worden grenst aan oplichting.
 
:^

Oplichting is iets te zwaar, maar ze hadden m.i. wel even mogen vragen wat de bedoeling is:

In "concoursstaat" brengen of low-budget oplappen en rijdbaar maken, en het hele gebied daartussen.
 
idd, motorslopen...

Laatst een remschijf opgehaald waar ze bij de garage 150 euro voor vroegen en mee genomen voor €40...

Scheelt toch aanzienlijk dacht ik...
 
Wanneer is een remschijf eigenlijk echt te dun? Ik heb de indruk dat de opgegeven minimumdikte toch wel erg hoog is voor een brik dat aan z'n laatste jaartjes bezig is. Is dat ook zo? En hoe kun je het vervangmoment dan wel bepalen?
 
Nou die van mij (van vriendin eigenlijk) die had groeven, en dat geeft nix tot je nieuwe rem blokken moet hebben...
Die moeten eerst inslijten dan...
Maar als je twijfelt, dan kan je altijd ff kijken bij zo'n sloop...
Kost nix en als het toch te duur is dan kom je een week later weer terug, want ze hebben toch geen vaste prijzen...

Ze wisten bij die schijf van mij ook niet dat hij 150 eu koste tot ik 't ze vertelde...
Maar toen wastie al verkocht :D
 
Voor de helft van dat geld doe ik het voor je. Krijg je nog een zoen van me ook!

Oftewel: merendeel kun je gewoon zelf doen. Kost wat puzzelen en proberen, maar als je ervoor zorgt dat je niks structureel sloopt, kan je het allemaal zelf doen.

Werkplaatshandboek downloaden, onderdelen opzoeken via internet (ev 2e hands) en een klein beetje sleutelen. Scheelt je enorm veel kosten.

Daarnaast kun je ook naar een andere garage gaan die een normale prijs vraagt voor deze werkzaamheden.

Succes!
 
Toch nog even bij een andere garage geprobeerd (snelmotoren, echt een prima zaak!!), maar helaas moest daar ook nog best wel veel aan gesleuteld worden... Het advies van hem - en wat jullie ook ook al zeiden - probeer lekker er zelf aan te sleutelen. Toch zie ik dat niet echt zitten, dus heb toch maar besloten om hem te proberen te verkopen. Dus, als iemand interesse heeft voor een Kawa GPZ900R waar nog wel wat aan gesleuteld mag worden, kom en zie!
 
Toch nog even bij een andere garage geprobeerd (snelmotoren, echt een prima zaak!!), maar helaas moest daar ook nog best wel veel aan gesleuteld worden... Het advies van hem - en wat jullie ook ook al zeiden - probeer lekker er zelf aan te sleutelen. Toch zie ik dat niet echt zitten, dus heb toch maar besloten om hem te proberen te verkopen. Dus, als iemand interesse heeft voor een Kawa GPZ900R waar nog wel wat aan gesleuteld mag worden, kom en zie!


Is er geen kawa club, die wat voor je kan betekenen ?

Zelf ben ik als VFR rijder actief op het forum van de VFR ownersclub en hebben we b.v. al een aantal sleutel/onderhoudsdagen georganiseerd. Daar hebben we best wel leuke problemen opgelost. Waaronder balhoofdlagers en b.v veringsproblemen.
Laats van 1 VFR zelfs bij de eigenaar thuis de mono shock vervangen, voordat hij veilig naar de sleuteldag kon rijden.

Vaak is er met hulp van andere enthouiste rijders/sleutelaars heel veel te regelen, dus ik zou eerst eens verder kijken en op de aangeboden hulp ingaan. Er zit meer kennis onder het motorrijders volk dan je als beginner in de gaten hebt. Bovendien is het zelf sleutelen heel leerzaam.
 
Ik weet hoe je je voelt.. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.. Motor gekocht (toevallig via MF) voor erg weinig.. Echter wist bij mij de verkoper echt van niets..
Na een 100 km bleek uiteindelijk de dynamo verrot.. Laten maken bij een dealer was ook niet te betalen. Toen brak m'n gaskabel en tijdens het installeren van een nieuwe kabel bleek een schroefdraadje van een carb inlaat rubber gaar..
Toen had ik het ook even gehad met die fiets..

Heb uiteindelijk de dynamo 2e hands kunnen kopen voor niet al te veel en zelf vervangen.. Ben bij een dealer geweest voor een prijsopgaaf om het schroefdraadje te maken, maar dat was eigenlijk niet te betalen.. Toen toch maar diep ademgehaald en zelf geprobeerd.. En wonder boven wonder is het allemaal gelukt..

Had hem toen ook even te koop staan, puur omdat ik het niet meer zag zitten.. Maar je raakt hem gewoon haast niet kwijt, zeker niet als je eerlijk bent over de mankementen (en dat wil je wel!!!) of gigantisch moet toeleggen op je eigen betaalde prijs..

Wel ben ik nog steeds blij dat ik hem heb gehouden en ben gaan klooien.. Heb ondertussen iets van 4000 km probleemloos gereden op m'n motortje..

Er hebben al wat MFers aangeboden je een beetje te helpen, dus wei weet.. Waar woon je? Is voor iedereen die wil helpen handig om te weten

Succes!
 
De wanhoop van Metal zit ik geloof ik ook middenin... Maar aan de reacties van iedereen te lezen zijn er zeker wel genoeg MF-ers die me kunnen en willen helpen (super guys!). Ik ga er denk ik eerst nog even een paar nachtjes over slapen, ff alles laten bezinken en zo. Maarre, jullie opties en aanbiedingen hou ik zeker in de gaten!
 
Tsja, het duurste van je reparaties zijn nou eenmaal het uurloon. En als je dat zelf kan doen scheelt het al heel veel geld.. Wanneer je dan ook nog vervangingsonderdelen (2e hands of imitatie) kunt vinden, dan spaar je nog meer geld uit.

Succes iig..
 
Ik ben blij voor je, maar desondanks heeft die garage misbruik gemaakt van je naiviteit. De aanname dat voor reparaties aan een dergelijke motor van nieuwstaat uitgegaan moet worden grenst aan oplichting.
Wat een onzin...
De garage advieseerde me om dit geld er niet in te steken en bij hun een andere tweede hands te kopen.
Gewoon een goudeerlijk advies, waar de volwassen klant mee kan doen wat hij wil (en wat hij dus ook doet). Het zou pas echt erg zijn als de monteur niks had gezegd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan