Restauratie Ducati 750 Sport 1973

Screenshot_20230721_165645_Gmail.jpg

https://iconicmotorbikeauctions.com...=today-s-bikes-on-iconic-motorbike-auctions_5
 
Dankzij een tip van @Tijger Tony :t

Verkoper Polderfolder had deze op Marktplaats te koop staan en die wilde ik graag hebben natuurlijk.
Even gekeken waar die zat en dat bleek in de buurt van een vriendin van me te zijn dus die er op af gestuurd, daar bleek de verkoper een heel enthousiaste meneer te zijn dus ze kreeg gelijk een rondleiding van de garage waar een oude Italiaanse auto en brommer of motor stond (dit verhaal is uit tweede hand dus sommige technische details zijn wat minder duidelijk), na een uur kwam de vrouw van de man maar even in de garage kijken wat gelijk een goed punt was om het gesprek te beëindigen. Als dank voor het ophalen van de folder en het langsbrengen er van heb ik die vriendin lekker mee uit eten genomen. :)

IMG_2985.JPEG


Deze foto is ook gebruikt voor op de doos van het bouwpakket die ik heb.

IMG_2987.JPEG


Broertje 750 GT staat er ook in.

IMG_2990.JPEG
 

Bijlagen

  • IMG_2986.JPEG
    IMG_2986.JPEG
    529,9 KB · Weergaven: 0
Vorige week de restauratie gids van Ian Falloon gekocht op eBay bij de auteur zelf, verwachte leverdatum met gratis verzending was eind februari/begin maart maar hij lag deze week al op de mat! *O*
IMG_3301.JPEG


Boordevol informatie per bouwjaar inclusief frame- en bloknummers en bijbehorende details
Zo is de mijne gebouwd in het staartje van de tweede partij in1973, dus van juni.

Ook leuk om te lezen dat ze af en toe oudere types onderdelen gebruikten bij nieuwe series omdat ze die nog op de plank hadden liggen, of alternatieve onderdelen zoals voorvorken vanwege stakingen en voorraadtekorten, en dat ze in 1978 toen de vierkant carter koningsassers allang in productie waren op verzoek van een Australische importeur nog 23 rondcarter 750's hebben gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
"Hallo Robinjo, dit topic is al meer dan 90 dagen oud. Weet je zeker dat je nog wilt reageren?"

Ja hoor :Y Het is tenslotte mijn eigen topic, en er is de laatste tijd van alles aan de Duc gedaan. (en nog in uitvoering)
Eén van de dingen die nog op de lijst stonden was een werkende toerenteller, toen ik de motor kocht zat er geen eentje op maar die heb ik een tijdje geleden bij Oebele Herder van Ital Bikes gevonden, ik weet niet meer of ik dat gepost heb of niet maar toffe kerel en toffe zaak, jammer dat hij zo ver in het Noorden zit.

Dat was stap 1, stap 2 was een nieuwe toerentellerkabel naar de kop toe, die kwam samen met wat ander spul bij Back to Classics vandaan. Maar eenmaal aangesloten deed de toerenteller nog niets, een vlugge check met de boortol op de kabel gaf aan dat het probleem bij de aandrijving op de kop zat.

IMG_4080 (2).JPEG


(Mooi hè? :9)

Het pennetje in het deksel raakt het deel in de kop niet, navraag leerde me dat ik wat onderdeeltjes miste, een olieslingeraar, een busje en het deeltje wat de connectie echt maakt, BTC kon me die delen op de bus na bezorgen, gelijk pakkingen mee besteld voor deze deksels en de klepdeksels.

IMG_4168 (1).JPEG


Het busje heb ik van tekeningen na gemaakt, niet het meest ingewikkelde onderdeel ooit gelukkig, negeer de uitlaatpakking die is niet gerelateerd aan deze klus. O-)

IMG_4186.JPEG


En nu raakt het spul elkaar wel zoals het hoort.

IMG_4175.JPEG


En heb ik voor het eerst een werkende toerenteller. *O*
Van Henk de tweede eigenaar (RIP) weet ik ook waarom, hij is in 1984 aangereden door een vrouw in een auto die zonder te kijken de dijk op kwam rijden, hij werd er nog steeds een beetje boos van toen hij het vertelde, vrouwen moeten ook helemaal geen auto rijden vond hij. _O- Sinds die tijd moest de motor het doen met alleen een snelheidsmeter en een licht verbogen rechterstepje.

Dat stepje had ik ook al gemerkt, samen met het schakelpedaal wat licht tegen het voortandwieldeksel aan schuifde.
Dus ik heb een flinke staaf ijzer uit de voorraad opgezocht en het stepje gedemonteerd om te kijken wat voor schroefdraad er op zit, dat bleek M11x1.25 te zijn, een primeur voor mij maar goed maakt niet uit!.

IMG_4150.JPEG


Met de staaf op de plek van het stepje kan ik goed inschatten hoeveel die uit het lood stond, dat bleek iets naar achteren en iets naar beneden te zijn, met wat gepast geweld zat dat wat later weer mooi haaks. :t

IMG_4153.JPEG
IMG_4155.JPEG
IMG_4156.JPEG


Omdat het al een beetje lange post begint te worden ga ik later wel weer verder met de updates, ik heb nog wat dingen gedaan of ben er nog mee bezig.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan