abelson_34
MF'er
- Onderwerp starter
-
- #76
GAAAF project!
zijn de draadeinden van de cilinders meerdere keren te gebruiken, of moeten ze vervangen worden?
Even voor de duidelijkheid Bruno:
In eerste instantie kwam de D /GX op de markt.
Daar bleken wat foutjes in te zitten, zodat men gehaast een aantal modificaties uitvoerde.
Het was GEEN nieuw model, maar omdat men wilde aangeven dat er wat was aangepast doopte men het model om tot 2D.
Deze heeft zich de rest van 1977 (maart-september) mogen bewijzen.
De laatste kinderziektes en verbeteringen zijn doorgevoerd tesamen met electronische ontsteking en andere carburateurs.
Omdat men toen ècht van een nieuw model kon spreken werd dit de E (okt 1977-sept'78).
Jij bent bezig een E te restaureren, je hebt dus alle modificaties nodig die op de D/2D zijn toegepast...DUS het tweede/nieuwe 1J7-tandwiel.
Bakonderdelen zijn wel te verkrijgen, nieuw en gebruikt.
Ik heb mijn voorraad een jaartje of twee doorverkocht, misschien heeft Wim nog wat.
Vwb: draadeinden.
In principe dien je ze te vervangen, want ze worden op moment aangehaald.
Ik meet ze na, en als de lengte overeenkomt met wat het WPH zegt gebruik ik ze gewoon nogmaals.
mijn motor is op 23-1-'78 gekentekend, vermoed dat het een 'overjarige' is.Een '78-er D bestaat niet...
Je hebt:
1) een D uit '76/'77
2) een '78-er en dus een E
3) een D uit '76/'77 die twee jaar in de showroom heeft gestaan en pas in '78 op naam is gezet..
Bloknummer?
D-tjes zijn vrij zeldzaam in Nederland; de meeste 750's die hier rondrijden zijn 2D's..
Uiterlijke kenmerken D:
- kort kontje
- mechanische spanningsregelaar
- 3-2 (mits nog origineel).
beter
Ik wil morgenavond best even kijken in de bak met blokonderdelen. Er zitten een aantal versnellingsbakonderdelen in, echter ik kan geen garantie geven dat dit er ook in zit.
Aan de linkerkant komt de standaard en de bok tegen de uitlaat aan, dus ik vermoed dat daar origineel geen uitlaat zat.
[afbeelding]
Het nummer is 1T5-007133 in zowel blok als frame. Op basis daarvan neem ik aan dat het een D is.
Zijn er aan het blok nog meer kenmerken om te bepalen wat voor type je hebt?
Ik heb namelijk een SE alleen van het blok staat alleen het type nr erin 1J7 de andere nummers zijn er nooit ingeslagen geweest.
Toen ik hem kocht zat er punt ontsteking in en een ondiep carter pan. Zijn er nog andere kenmerken? want zo ijkt het een D of een special waar een nieuw blok en punt ontsteking in is gezet.
Net aan het zoeken geweest in de bak blokonderdelen, wel de nodige versnellingsbak onderdelen gezien, doch niet de as waar naar je op zoek bent.
Succes verder je blok revisie.
Wim
Ik zal nogmaals kijken, doch zover ik kon zien zijn niet alle tandwielen voor de assen aanwezig.
Wordt morgen of mogelijk eind van de middag dat ik in de bak kan grabbelen...
TripleXS schreef oook logisch dat dp 15 augustus 2014 @ 20:34:
NIET AAN TANDWIELEN SLIJPEN!!
Deze hebben een harde buitenlaag (meestal gecarboneerd en dan gehard) en die slijp je dan weg...
De kern is zachter materiaal, dus gaat het in korte tijd vaud....goed vaud..
Je zult óf een nieuw óf een goed gebruikt tandwiel moeten zoeken Bruno..