~
Over techniek en V-blokken gesproken:......
prachtig.
Ik heb sinds mijn "2 promiel oliedruk ervaring" m´n eigen eens proberen te verdiepen in de verschillende olie´s. Nu als je zoals Iron bezig bent en de pomp e.d. nog moet plaatsen kan je nog veel veranderen, (weet niet of het gaat maar pomp vlakken, coaten en de spelling aanpassen naar 0.02 met.....die mooie S&S high flow wieltjes lijkt me misschien iets om eens over verder te borduren)
Maar zoals ik en zovele was al aan de late kant om de grotere veranderingen te doen.
Na wat te hebben gevraagd aan wat olieboeren en fabrieken waarvan ik tests en wat antwoorden heb gekregen vertelde o.a. me dat,
Die tonlagers "pletten" ook de viscositeit van de olie (binnen een bepaald tijdsbestek)
en er zijn vresselijk veel slechte merken. Slechte merken in die zin dat er in een veel korter tijdsbestijd het viscositeit cijfer verliezen en sommige wel zo erg dat ze eigelijk terugvallen naar een klasse SAE 40 of zelfs 30!!!!
Indien je een olie hebt "een dikkere dan standaard, een 20W60" dat de viscositeit terugvalt bij 100º naar een normale viscositeit van een standaard olie een 20W50
bijvoorbeeld.
Die 20W60 waar "vliegende baksteen" Hauw hauw (hoop niet dat ik je onderweg tegenkom, mij te gevaarlijk ) van een redelijk merk valt bij 100º terug naar ong. een viscositeit van 21-22. De dikte waar een 20W50 op 50-60º zo heerlijk de boel nog druk geeft en de SC een centimeter doet stijgen en een poep olie doet terugstromen in het tankje en koud even dik is als de 20W50. Een 20W50 begint op 21.4 (een hoge kwaliteit) en de meeste vallen terug naar 14-16, en dit is laag voor een goed smeerfilter denk ik. een de hoge kwaliteit naar 19 (is uitzondering)
dus sta ik achter vliegende baksteen (trouwens veiliger ook) voor een dikkere olie bij een "ouder en nog goedlopend blok en misschien kan het helemaal geen kwaad bij een gereviseerd blok maar dat is zuiver een gevoel.