vliegende baksteen
MF veteraan
Mooi om eens een HD van binnen te zien. Zie je niet zoveel.. Met een zelfbouw oliepomp kun je echter iets wat met coatings niet lukt. De tandwielen breder maken, waardoor je dus met eenzelfde draaisnelheid meer olie verpompt en daarmee het drukprobleem ook een heel eind kunt wegnemen.
Is in elk geval een veel betere oplossing dan de draaisnelheid van de pomp te verhogen..
Wat denk ik in de levensverwachting van een blok ook meespeelt is het soort lagers dat gebruikt wordt. Op een bronzen bus na is een naaldlager het slechtste wat er is namelijk.
Naaldlagers kunnen totaal geen enkele buiging of afwijking van de as verdragen. Op plaatsen waar tandwieloverbrengingen zitten, bij bigends, krukassen e.d. gaan ze geheid kapot, want die assen zijn alleen volledig recht in onbelaste toestand.
Zodra de motor draait zullen de assen buigen. Misschien maar weinig, maar er zal hoe dan ook een hoekverdraaiing plaats vinden. Een naaldlager gaat daar snel aan onderdoor. Op de plaatsen waar de naaldlagers in het carter zitten zou ook plaats geweest zijn voor een tonlager of (met een combinatie aan de tegenover gestelde zijde) conisch lager, die gelijke of hogere draaggetallen hebben, maar belangrijker, zich kunnen zetten als het carter niet volledig haaks is, de assen niet volledig in lijn staan of de assen buigen onder belasting.
Landrover en nog wat engelse automerken hebben een tijd de gewoonte gehad om de as van de overdrive (die parallel naast de versnellingsbak liep) aan de uiteinden in naaldlagers te plaatsen. Die overdrivebakken waren na 40.000km volledig gaar.
Naaldlagers horen thuis in de fijnmechanica waar je geen ruimte hebt voor iets beters of waar de belasting nihil is..
Da's natuurlijk allemaal wel leuk en aardig, maar ze zitten er wel, dus je zult het er mee moeten doen.. Snap alleen de beweegredenen van de constructeurs niet zo om zo overvloedig gebruik te maken van naaldlagers.
Enne, de fles is voor 's avonds hier..
Is in elk geval een veel betere oplossing dan de draaisnelheid van de pomp te verhogen..
Wat denk ik in de levensverwachting van een blok ook meespeelt is het soort lagers dat gebruikt wordt. Op een bronzen bus na is een naaldlager het slechtste wat er is namelijk.
Naaldlagers kunnen totaal geen enkele buiging of afwijking van de as verdragen. Op plaatsen waar tandwieloverbrengingen zitten, bij bigends, krukassen e.d. gaan ze geheid kapot, want die assen zijn alleen volledig recht in onbelaste toestand.
Zodra de motor draait zullen de assen buigen. Misschien maar weinig, maar er zal hoe dan ook een hoekverdraaiing plaats vinden. Een naaldlager gaat daar snel aan onderdoor. Op de plaatsen waar de naaldlagers in het carter zitten zou ook plaats geweest zijn voor een tonlager of (met een combinatie aan de tegenover gestelde zijde) conisch lager, die gelijke of hogere draaggetallen hebben, maar belangrijker, zich kunnen zetten als het carter niet volledig haaks is, de assen niet volledig in lijn staan of de assen buigen onder belasting.
Landrover en nog wat engelse automerken hebben een tijd de gewoonte gehad om de as van de overdrive (die parallel naast de versnellingsbak liep) aan de uiteinden in naaldlagers te plaatsen. Die overdrivebakken waren na 40.000km volledig gaar.
Naaldlagers horen thuis in de fijnmechanica waar je geen ruimte hebt voor iets beters of waar de belasting nihil is..
Da's natuurlijk allemaal wel leuk en aardig, maar ze zitten er wel, dus je zult het er mee moeten doen.. Snap alleen de beweegredenen van de constructeurs niet zo om zo overvloedig gebruik te maken van naaldlagers.
Enne, de fles is voor 's avonds hier..
Laatst bewerkt: