Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Waar draait het om bij een HD is voor baksteen nog een vraag en voor ons dus een reden om nog wat dieper op de lagertechniek in te gaan, er zijn er misschien meer die het interresant vinden.
De stappen die we nemen om het weer “in lijn” te krijgen is een soort van stappenplan, hoe haal je de fouten er uit op de meest economische manier en toch technisch verantwoord.
Als je afwijkingen constateerd dan is het wel de bedoeling dat je naar het optimale resultaat probeert te gaan , dus geen lager zittingen nadraaien en van maat veranderen maar het deelvlak nadraaien.
Daarmee zet je het lager haaks op het deelvlak, daarna centreer je het rechter carter deel.
De nauwkeurigheid van de handelingen wordt vaak bepaald door je systeem en dan moet je wel precies weten wat te doen en in wat voor volgorde ( het stappenplan dus).
Het komt allemaal nog voorbij , gewoon mee blijven lezen .
We hebben aan onze typiste een heel verhaal gegeven over lagertechniek en als nel tijd heeft tikt ze het even uit en zie je het ook hier verschijnen.





Hier het bewerktte carterdeel , het is gecontroleerd en de 0,07 is er uit, op naar het linkerdeel.

PS
De systeem controleur hebben wij eigenlijk “gepikt” van triumph , de T100 ( dachten wij) had een soort piefje wat reageerde op de oliedruk.
 
Duidelijk: Pasvlak van de carterdelen afdraaien, dan ligt het lager aan tegen de borst en staat de carterhelft netjes in lijn met het lager. Dan ook met het andere carterdeel en bij monteren zorgen dat ze in lijn komen te liggen.
Zo krijg je een krukas/vliegwiel wat keurig recht in het blok ligt en dus geen torsie meer uitoefent op het lagerwerk van de drijfstangen..

En ja, ik blijf het volgen..
 
weet iemand waar we nummer 46 op kunnen aansluiten?
Het T stukje tussen de tankdelen.

pmflh188kk2.png
 
Laatst bewerkt:
. We gaan er mee door dat vergelijken, erg interessant. Pro-Flow pretendeert betere pompen te maken voor de XL maar we twijfelen daar sterk aan, we hopen dat iemand het laat zien, we willen het graag weten. .

Daar mijn ervaring met andere overbrengings verhoudingen van de oliepomp niet al te positief zijn (het schuimklop verhaal en daardoor oliekotsen uit de ontluchting)
Gebruik ik graag de pompen van Pro-Flow.
Op mijn vorige 1475cc Buell 50Psi koud stationair,75Psi rond de 3000Tpm
Warm/Heet (200F) 25Psi stationair 50Psi rond de 3000/3500Tpm

Op diverse Evo BT blokken (varierend van 1340cc-90Pk tot 1690cc-130Pk )
Alu cilinders en gietijzeren Axtell cilinders nooit onder de 25 Psi stationair
40Psi bij 3000Tpm

Georoter voeding en Spur vertanding retour(ruim overbemeten)
er is ook een versie leverbaar voor de "snellere tandwieloverbrenging"
maar dan zet je wel heel veel olie weg

Leuk punt is ook dat de pomp geen afsluiting heeft voor de krukas, oftewel
de krukas wordt altijd voorzien van olie.
 
Vandaag weer een klein stukje verder met de evo.


Na het tweede deel van het carter gecontroleerd te hebben worden hier de twee helften weer herenigd , wel zonder te paspennen!


En zoals je ziet op de twee foto’s , als we het carter nu ronddraaien is het minder dan 0,02, en dat is wat we willen , in de carters zitten nu de lagerschalen die nu dus ook recht in de twee carter delen zitten (dit had harley dus gewoon zelf moeten doen ).
De twee delen zitten alleen met bouten en moeren vast en nog niet met de paspennen als we de paspennen er in zouden slaan dan verschuiven de delen ten opzichtte van elkaar en dat willen we niet.

Hier controleren we de vlakken waarmee het carter op het frame gezet wordt.


En daar zit nu dus een aardige kier, maar ook dat wordt aangepast.

Hier een plaatje om te laten zien dat kosten nog moeiten worden gespaard om het in beeld te brengen ......................................


En hier het materiaal waarvan we de nieuwe paspennen gaan maken (zilverstaal).


Als we de oude paspennen zouden gebruiken krijgen we geheid problemen, daarom worden de drie pasgaten opnieuw op elkaar geruimd en maken we drie nieuwe pennen op een dikte van 9,5mm, de gaten worden op het middenstuk van de carters geruimd naar 9,5 en op de bovenzijde van de twee delen naar 9,6 (S&S methode).

Als je de foto’s terug kijkt vallen de handelingen tot nu toe ogenschijnlijk wel mee maar ......... vergis je niet in het meten en de juistte conclusies daar uit te trekken, al deze handelingen eisen een bepaalde nauwkeurigheid , doe je dat niet dan raak je alleen maar van de bekende regen in de drup.
Frame vlakken echt vlak maken , cilindervlakken recht in lijn zetten met het big-end en dan nog het oliepomp vlak controleren daarna kunnen we zeggen het carter is klaar, hebben we dan vreemde dingen uit gehaald ? wij dachten het niet , alleen dat gedaan wat harley verzaakt heeft en door dat recht te zetten bouw je dus levensduur in je blok, er zijn best carters waar de afwijkingen binnen onze toleranties vielen (dat waren dus de standaard blokken die een ton haalde ) maar veel waren dat er niet, als je al zo een blok in je harley hebt hangen geniet er van (zo als bral) maar ga er niet van uit dat het bij een harley dus standaard is (integendeel).
Bij een revisie altijd dus eerst het carter aanpakken dat is het begin van alles , ook al heb je nog zo een perfect uitgebalanceerd big-end als het carter scheef is schiet je er weinig mee op.
Gelukkig kan je er wel wat goeds van maken,vanavond zoeken we met zijn drieen onze stamtafel op en en gaan we een stukje op poten zetten over de pompen van pro-flow, buell heeft er wat ervaring mee en zoals jullie ondertussen gewend zijn hebben wij er een paar vragen over, eens kijken waar we uit komen.
 
Laatst bewerkt:
OIL PUMPS

50002 SCHADEK aluminum hi-volume 26mm H.D. Oil Pump (3 bolt cams) $30

50027 SCHADEK aluminum hi-volume 30mm H.D. Oil Pump (3 bolt cams) $30
 
proflowrightinsetfa9d3yn3.jpg


zo te zien best wel een paar centen :N
mag wel de moeite waard zijn, tis wel gelagerd allemaal, dasssss mooi.

Kibbe, die wieltjes krijg jij daar een tekening van ofzo, bij mij werkt die link niet.
 
[~[url="http://img251.imageshack.us/img251/1406/dsc02242ze6.jpg"]afbeelding~][/URL]
En in het geval van de carters van max was het 0,15 en dat is dus teveel.

[~[url="http://img251.imageshack.us/img251/4659/dsc02243cu8.jpg"]afbeelding~][/URL]
En als laatste voor vandaag worden de vliegwielen weer gemonteerd (bij de controle van gisteren bleek dat dit perfect recht was)en gaan alle paspennen weer erin en wordt alles vast gezet,
dan gaat er een taster op en als we dan ronddraaien is de afwijking 1 a 2 hondertste en dat is niet slecht maar.......... het houd wel in omdat de gaten van de lagers niet tegen over elkaarstaan dat als we hier niets aan zouden doen je ontzettend veel spanning in je blok brengt, en dat willen we niet.

Vliegwielen van max zijn motor waren al een keer gedaan vandaar dat we geen afwijking hierin hadden, ook hier zitten vaak diverse problemen in, eerst gaan we verder met deze fiets en in een apart stukje komen we een keer terug met het recht maken van een krukas.

Je trekt een carter uitelkaar, zet hem in het meet apparaat en meet een afwijking.
lijkt mij logisch want de rechter lagerbus(pinionshaft) is nooit mooi rond gesleten
na xxxxx Km.
Ik lees nergens dat juliie op enige wijze deze bus rond hebben gemaakt(past ook niet in jullie verhaal)
Hoe dan ook, je meet altijd een afwijking op deze manier.
Of niet?....in dat geval..vertel vertel!
 
We zijn er weer, terug van een paasweekend.

Tot vroeg in de zondag ochtend zitten bomen over de pro-flow pomp, hadden heel wat documentatie meegenomen naar onze stamtafel en als Nel er een beetje tijd voor kan vrij maken (type werk) komt het er hier op te staan, we hebben zo onze gedachten er over en misschien heeft buell wat aanvullingen hier op.

De een heeft iets meer uitleg nodig dan de ander, vinden wij alleen maar prettig kunnen we weer iets verder op de materie ingaan.
Narrig (klinkt trouwens wel heel somber) : de foto waar je op reageerd is een stap in het centreer systeem, het is het vervolg van de foto’s op blz 29.
Daar zien we hetzelfde S&S carter gecentreerd door de paspennen, drie stuks.
De taster laat zien dat de uitlijning tussen linker en rechter 0,09 is.
Dat de taster 0,18 aangeeft is natuurlijk +0,09 en -0,09.
Dat krijg je als iets uit het midden staat.
Een ander S&S carter (nieuw uit de doos) , geeft 0,06 aan , dat is dus 0,03 uit lijn en ook dat halen we er uit het past namelijk niet in ons systeem van recht inlijn.
Bij 0,03 uit het midden moet je het zijlager veel te veel speling geven om “vrij” te kunnen draaien, de volgende foto’s laten een deel van het herstellen zien met als eind resultaat de bijna 0,02, ( dat wil dus zeggen 0,01), uit het midden .
Over de lengte van de bus blijft dat gelijk, een compliment voor S&S waard, die bus staat dus recht in het carter en nu dus ook in lijn met het timkenlager.
Uiteraard wordt de bus nog nagelapt met de timken lagers als uitgangspunt, daar halen we de laatste duizendsten mee uit, alles recht , rond en in lijn dat is (was) ons uitgangspunt , zo kan het carter de krukas niet meer scheef trekken of duwen.

M1 en M2 zijn weer begonnen met de evo , M3 is een zwetende klephuls van zijn shovel aan het verhelpen, we houden alles bij en jullie zien het wel weer verschijnen.
 
Hallo Maxxen,
ook ik volg deze rubriek met veel plezier.
Zelf rij ik een hd fxr shovel uit 82.

Ik heb ook het stuk text over de oliepomp met de Molykote 7409 coating gelezen.
Mijn oliepomp is standaard. Ook de lage druk ;-) Bij koude motor tegen de 60 en bij warme motor zo goed als 0. Gebruikte olie is W60.
Mijn vraag is, wie kan mijn oliepompje voorzien van zo'n coating en de daarna benodigde draaiwerkzaamheden ? Doen jullie dat nog ? Of is dat goed zelf te doen ?
 
We zijn er weer, terug van een paasweekend.

De een heeft iets meer uitleg nodig dan de ander, vinden wij alleen maar prettig kunnen we weer iets verder op de materie ingaan.
Narrig (klinkt trouwens wel heel somber) : de foto waar je op reageerd is een stap in het centreer systeem, het is het vervolg van de foto’s op blz 29.
Daar zien we hetzelfde S&S carter gecentreerd door de paspennen, drie stuks.
De taster laat zien dat de uitlijning tussen linker en rechter 0,09 is.
Dat de taster 0,18 aangeeft is natuurlijk +0,09 en -0,09.
Dat krijg je als iets uit het midden staat.
Een ander S&S carter (nieuw uit de doos) , geeft 0,06 aan , dat is dus 0,03 uit lijn en ook dat halen we er uit het past namelijk niet in ons systeem van recht inlijn.
Bij 0,03 uit het midden moet je het zijlager veel te veel speling geven om “vrij” te kunnen draaien, de volgende foto’s laten een deel van het herstellen zien met als eind resultaat de bijna 0,02, ( dat wil dus zeggen 0,01), uit het midden .
Over de lengte van de bus blijft dat gelijk, een compliment voor S&S waard, die bus staat dus recht in het carter en nu dus ook in lijn met het timkenlager.
Uiteraard wordt de bus nog nagelapt met de timken lagers als uitgangspunt, daar halen we de laatste duizendsten mee uit, alles recht , rond en in lijn dat is (was) ons uitgangspunt , zo kan het carter de krukas niet meer scheef trekken of duwen.

M1 en M2 zijn weer begonnen met de evo , M3 is een zwetende klephuls van zijn shovel aan het verhelpen, we houden alles bij en jullie zien het wel weer verschijnen.
Ik reageer ook op de foto van pagina 29.
de uitleg die je nu geeft verklaart niet wat ik opmerk in mijn vraag.

het carter wat jullie daar meten is van een motor die xxxxKm gedraaid heeft
de bus zal dus nooit recht gesleten zijn, de meting die je dan doet kan nooit
zuiver zijn want je meet in een onronde bus.
de verklaring hiervoor zie ik niet in je antwoord terug.
ik ben nog steeds benieuwd
 
M3 heeft zijn klephuls dicht en zo dus even tijd voor een uitleg (1 en 2 zitten aan de koffie en willen niet gestoord worden), wel jammer dat het toetsenbord op deze manier erg vuil wordt maar we zullen maar denken het is voor een goede zaak.

De meting geeft op drie plaatsen de rechtheid en rondheid weer , gaat mooi tesamen, boven midden en onder , dan weet je waar de grootste afwijking zit.
Het midden is natuurlijk het beste centreerpunt en daarop richten we het carter.
Natuurlijk is dat een punt waar de rollen nog niet gelopen hebben , tussen de kooien in , zoals je wel weet.
De rondheid meet je gelijk meevandaar de 4 punten 12-3-6-9 uur, bekijk de foto's nog maar eens, als je op 12 uur 0meet en op 6 uur 0,18 dan is er op 3-9 uur de halve waarde tezien.
De laatste waarde, minder dan 0,02 geeft al aan dat rondheid geen probleem is, haast niet meer meetbaar.

Hopelijk is het wat duidelijker, m1 heeft het geprobeerd en nu dus m3 , m2 schut nu al met zijn hoofd dat hij er niet aan begint (heeft van nature weinig geduld).
 
Terug
Bovenaan Onderaan