Revisie CB750 F2

Oplossing voor vanavond. :?

full
 
Zijn dit platte zijgers, of bolle exemplaren? Het is op de foto niet goed te zien. De F2 behoorde bolle zuigers te hebben. Overigens ook grotere kleppen, staat er 410 in je cilinderkop (bovenaan, achter)?

Verder: je hoeft je koppeling niet te demonteren om de carters te kunnen splitsen. Je kan de moet dus laten zitten, als je dta zou willen. Overigens heb ik nog zat van die moeren liggen, mocht je een ander willen. Ook heb ik "dat speciale tool" om hem lost te maken. Kom maar langs in Apeldoorn, als dat praktisch is.

Die zuigers zijn bol ja, en nee helaas heb ik door een kleine frustratie niet naar het nummer gekeken.
Ik heb de schuur maar dicht gedaan :P
 
Kan je niet een andere carter-helft ergens op de kop tikken of ga je deze repareren voor zover dat mogelijk is?
Hulde voor je project! :)

In eerste instantie maar ff opzoek naar karter helfjes of een blok die niet meer helemaal fris is op de karter helften na dan :P
 
bedenk wel dat als je evt nieuwe carters een andere maatvoering hebben, je ook je krukaslagers moet vervangen he? (dikke kans dat ze hetzelfde zijn, maar check het wel ff) Zal René je ook wel vertellen, trouwens ;)

Zie Dit verhaal...
 
Let je er wel op dat je niet zo maar de carterhelft kan omruilen.
je moet dit altijd per twee doen dus onderste en bovenste.
de krukaslagerboring is namelijk gelijnboord en daar zijn de lagers op aangepast.
kijk op je krukas naar het nummer van de tap(niet de biertap)en kijk op het carter naar het ingeslagen nummer en zoek in de tabel in je WPH naar de kleur van je lagerschaal

Succes met de motor

Fast Tommy
 
Let je er wel op dat je niet zo maar de carterhelft kan omruilen.
je moet dit altijd per twee doen dus onderste en bovenste.
de krukaslagerboring is namelijk gelijnboord en daar zijn de lagers op aangepast.
kijk op je krukas naar het nummer van de tap(niet de biertap)en kijk op het carter naar het ingeslagen nummer en zoek in de tabel in je WPH naar de kleur van je lagerschaal

Succes met de motor

Fast Tommy

Beide helften zijn sowieso beschadigd.
Voordat ik op oorlogspad ga laai ik de ellende gewoon even in de auto.
In het kader van voorkomen is beter dan genezen.
 
bedenk wel dat als je evt nieuwe carters een andere maatvoering hebben, je ook je krukaslagers moet vervangen he? (dikke kans dat ze hetzelfde zijn, maar check het wel ff) Zal René je ook wel vertellen, trouwens ;)

Zie Dit verhaal...

Dikke pret met knutselbob.
In het kader van dat zag je niet aankomen hè.

Ik denk dat ik René zaterdag maar eens ff bel. (als ie dat goed vind :P )
Maar ik laat me nog niet uit het veld slaan, Ech Nie
 
@ René.

Op de kop staat daadwerkelijk het nummer 410.
Op het karterhelft staan 5 maal een B oftewel BBBBBB.
 
en wat staat er op de krukas???
aan de hand van dia info kan je in het WPH opzoeken wat voor kleur lagerschalen je nodig hebt

Succes

Fast Tommy
 
Op de krukas staat 77 210

Maar ik ga René met een bezoekje verblijden.
Mag hij ook naar de staat van de lagerschalen kijken.

Hij zal er allicht meer verstand van hebben dan ik.
Wie niet trouwens :P :P
 
Eigenlijk hetzelfde geld voor de krukas van de motoren. In ieder geval de 750, maar volgens mij ook de andere SOHC/4 modellen, hadden een krukas die uit één stuk gietijzer was gegoten. De vlakken waar later de krukas in zou gaan draaien, waren natuurlijk na het gieten niet goed. Daarom moesten de worden geslepen. Ook tijdens het slijpen waren er toleranties. De krukaslagervlakken werden na het slijpen gemeten, en weer via een tabel van een code voorzien. Ook deze 5 cijfers zijn op hun beurt op de krukas gekrast. Op onderstaand voorbeeld is met moeite onderop AAAA? Te lezen.

Overigens ziet de code eruit als:

(Voorbeeld) JL-AABBC PL-3434 De letters AABBC vormen de letters voor de krukas maat.
 
Eigenlijk hetzelfde geld voor de krukas van de motoren. In ieder geval de 750, maar volgens mij ook de andere SOHC/4 modellen, hadden een krukas die uit één stuk gietijzer was gegoten. De vlakken waar later de krukas in zou gaan draaien, waren natuurlijk na het gieten niet goed. Daarom moesten de worden geslepen. Ook tijdens het slijpen waren er toleranties. De krukaslagervlakken werden na het slijpen gemeten, en weer via een tabel van een code voorzien. Ook deze 5 cijfers zijn op hun beurt op de krukas gekrast. Op onderstaand voorbeeld is met moeite onderop AAAA? Te lezen.

Overigens ziet de code eruit als:

(Voorbeeld) JL-AABBC PL-3434 De letters AABBC vormen de letters voor de krukas maat.

Welk voorbeeld :?
 
Fase 5

Na wat heen en weer gemail en gebel met René gaat het project weer rustig aan verder.

Volgende stap.
Demontage versnellingsbak.

Eerst de hoofdas maar verwijderden.
Oftewel de schakel as en middelste schakel vork verwijderd.
Hoofdas en de overige 2 schakelvorken verwujderd.

full
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens de hoofdas tandwielen verwijderd en dus ook de kettingen los gegooid die naar de krukas lopen.

full
 
Even een klein stukje overslaan in het boek.
Want eerst moet ik de schakelwals verwijderen voordat ik de secundaire as eruit kan halen, dit komt door de "zeer professionele reparatie" van het karter helft.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan