Rijbewijs foetsie deel4: Rijvaardigheidstest

Een tijd geleden ben ben ik mijn rijbewijs kwijt geweest voor te hard rijden. Voor de rechter gekomen, 2 jaar proeftijd en 3 maand voorwaardelijk en een boete van 950 euries. Paar weken na de rechtzaak kreeg ik een aangetekende brief van CBR om mee te werken aan een verplichte rijvaardigheidstest. bij de rechtszaak toen niks van bekent gemaakt dat ik zo iets zou krijgen. Ik had geen idee wat het precies in hield, maar ik werkte er wel aan mee anders was ik mijn rijbewijs helemaal kwijt. Nou een test kun ze het maar beter niet noemen, want het was gewoon geheel examen. Theorie van 66 vragen waarvan je er vier fout mocht hebben. Praktijk met alles er op en er aan, bijzondere verrichtingen die ik bij mijn ouwe examen nooit eerder heb gedaan. En dat heb ik vorige week allemaal in dat kut weer moeten doen met een ouwe lul van een examinator die ze 60 jaar geleden zijn vergeten. Theorie 1 vraag te veel fout en praktijk was onvoldoende. Krijg nog een keer de kans om het over te doen, dit keer moet de kosten voor de "test" zelf betalen 210 euries.
IS ER IEMAND DIE OOIT ZO IETS EERDER HEEFT MEE GEMAAKT.

Lekker schijnheilig dat ze dat alleen bij motorrijders flikken... B|
Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een her-examen voor automobilisten die hun rijbewijs kwijtraken voor hardrijden.
 
Als justitie je uit de samenleving weg wil hebben krijg je TBS en zit je dus voor onbepaalde tijd vast. Dit soort geintjes lijkt wel TBS, maar dan voor weggebruikers. Je bent overgeleverd aan de grillen van een 'examinator', criteria zijn onduidelijk, beoordeling is vaag en beroep lijkt al helemaal onmogelijk. Maw. als 'ze' je definitief van de weg willen hebben of de illegaliteit in willen drukken (dan maar rijden zonder rijbewijs) flikken 'ze' je dit soort grappen.

Weer een goede reden je niet staande te laten houden.
 
idd absurd.....

niet zo'n (her)examen praktijk + theorie. Ik bedoel als je niet weet wat je mag verwachten, LAAT JE DAN GOED INFORMEREN !

enfin. maar met een PAN manouvreren is idd erg lastig, vooral als het je eerste kennismaking is met zo'n zware fiets....rondje draaaien wil wel, maar het zwaarte punt omgooien vereist toch wel enige oefening!

Ik zou hier zeker een bezwaarschrift voor in hebben gediend.....met als eis:
de volgende her-examen op een 'normale' doorsnee motorfiets en dat de kosten voor deze (her)exmanen komen te vervallen!

Suc6 ermee.
Ufo
 
Lekker schijnheilig dat ze dat alleen bij motorrijders flikken... B|
Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een her-examen voor automobilisten die hun rijbewijs kwijtraken voor hardrijden.
oh, maar dat gebeurt ook, hoor. wie een zware verkeersovertreding maakt (bizar te hard en/of stomdronken rijden bijvoorbeeld) kan de boel meteen inleveren en dan bepaalt de rechter wel wat er verder moet gebeuren. nog maar eens kijken hoe het eigenlijk met de rijvaardigheid zat, komt geregeld voor. en psychologische onderzoeken trouwens ook.

natuurlijk moet je het wel heel bont maken voordat er zoiets gebeurt. daarom heb ik persoonlijk ook geen medelijden met de mensen die het overkomt. want racen, dat doe je maar op het circuit. dijkjes en klaverbladen zijn bestemd voor andere dingen.

zo, en dan mag nu iedereen de vlammenwerper opstarten })
 
oh, maar dat gebeurt ook, hoor. wie een zware verkeersovertreding maakt (bizar te hard en/of stomdronken rijden bijvoorbeeld) kan de boel meteen inleveren en dan bepaalt de rechter wel wat er verder moet gebeuren. nog maar eens kijken hoe het eigenlijk met de rijvaardigheid zat, komt geregeld voor. en psychologische onderzoeken trouwens ook.

natuurlijk moet je het wel heel bont maken voordat er zoiets gebeurt. daarom heb ik persoonlijk ook geen medelijden met de mensen die het overkomt. want racen, dat doe je maar op het circuit. dijkjes en klaverbladen zijn bestemd voor andere dingen.

zo, en dan mag nu iedereen de vlammenwerper opstarten })

Zelfs voor dronken automobilisten zijn ze vaak milder. Die krijgen gewoon een boete en een cursus waarin ze verteld wordt dat ze nooit meer met drank achter t stuur mogen, want dat is stout! B|
Maar vaak komen zij (en ook de hardrijders) er vanaf door alleen een boete en/of rij-ontzegging. Daarna kunnen ze volgens mij dat roze papiertje gewoon weer ophalen zónder een herexamen te moeten doen. Dát vind ik hypocriet!
 
Zelfs voor dronken automobilisten zijn ze vaak milder. Die krijgen gewoon een boete en een cursus waarin ze verteld wordt dat ze nooit meer met drank achter t stuur mogen, want dat is stout! B|
Maar vaak komen zij (en ook de hardrijders) er vanaf door alleen een boete en/of rij-ontzegging. Daarna kunnen ze volgens mij dat roze papiertje gewoon weer ophalen zónder een herexamen te moeten doen. Dát vind ik hypocriet!
ik vraag me af of dat zo is. waar is die dekselse baksteen wanneer je hem nodig hebt? hij weet dat soort dingen vast.

maar hoe dan ook: een ontzegging, inbeslagname of wat dan ook krijg je niet vanwege je zweetvoeten. dus tja. if you can't do the time, don't do the crime.
 
ik vraag me af of dat zo is. waar is die dekselse baksteen wanneer je hem nodig hebt? hij weet dat soort dingen vast.

maar hoe dan ook: een ontzegging, inbeslagname of wat dan ook krijg je niet vanwege je zweetvoeten. dus tja. if you can't do the time, don't do the crime.

Helemaal mee eens, maar ik hou gewoon niet van oneerlijkheid. Als het voor de motor geld zou het helemaal voor auto's moeten gelden, simpelweg omdat er daar veel meer van zijn. Ze begaan toch dezelfde overtreding? :?
 
ik vraag me af of dat zo is. waar is die dekselse baksteen wanneer je hem nodig hebt? hij weet dat soort dingen vast.

maar hoe dan ook: een ontzegging, inbeslagname of wat dan ook krijg je niet vanwege je zweetvoeten. dus tja. if you can't do the time, don't do the crime.

Niet :? gelukkig maar, hoef ik me daar iig geen zorgen over te maken.

Wat dit hele her-examen verhaal aangaat, vind dit erg ver gaan. Geef iemand een ontzegging en een dikke boete en laat het daarbij. Geloof niet dat een her-examen nog iets extras toevoegt aan het bewust maken van de zondaar.
 
als het goed is heb je je vonnis ook schriftelijk. hierin staat precies beschreven wat de straf is. als er in staat dat je je rijbewijs na een bepaalde tijd terug zou krijgen en niets over een examen horen ze hem gewoon terug te geven.

ik zou even langs een rechtswinkel gaan..
 
okee: als het alleen voor motorrijders geldt, vind ik het ook flauw. dus, baksteen (of collega van baksteen), hoe zit dat eigenlijk?
 
CBR sucks!

(En dat vind ik al 22 jaar, na mijn eerste ervaring daar)

Even een quote van hun eigen website;
In de 21e eeuw verwacht het CBR zijn monopolie op rij-examens te verliezen. Het wegvallen van grenzen binnen de Europese Unie betekent voor het CBR een veranderende positie, met meer concurrentie maar ook meer kansen.

Nou dat zal wel een knal gaan geven....

Maar troost je dit zeggen ze ook;
De klant is koning. Het CBR heeft daarom de afgelopen tien jaar veel geïnvesteerd in flexibiliteit en klantgerichtheid:

Nou komt het wel goed, toch :?
 

Ik heb met stijgende verbazing deze brochure zitten lezen : http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Reg_maatr_0604_compleet.pdf en de bedoeling is mi. om dronken, gedrogeerde of brokkenmakers met zelfmoordneigingen van de weg te houden. Maar de criteria zijn zo ruim dat je elke ochtend op de weg tientallen gevallen ziet die ze zo op herexamen kunnen sturen.

Saillant detail: de auteur van bovenstaand pdf-document noemt zichzelf 'scooter' |(
 
Ronnie !!!?????


....altijd schreeuwen om hulp maar nooit een weerwoord....
 
Napo: Jij vindt dat iedereen die op een 1000R rijdt, direct op een andere motor alle bijzondere verrichtingen moet kunnen, zonder die van te voren geoefend te hebben ("met je vingers in je neus") ?

Hmm... Lijken me nogal wat verschillende factoren die dan anders zijn, om zomaar ineens goed te doen, tenzij je al vaak op andere motoren gereden hebt en het misschien gewend bent om te switchen. Maar ik kan het ook mis hebben, heb alleen nog op de lesmotor getoerd :]
 
Ik zou toch maar eens bij een advocaat of rechtswinkel gaan informeren
of dit wettelijk is. Je zegt zelf dat er bij de rechter geen woord over
een rijproef gedaan is. Je bent tenslotte al veroordeeld met 2 jaar proeftijd.
Weet je ook al wat je te wachten staat als je niet slaagd voor dat 2e examen ?
 
Gawaine, die test is wettelijk toegestaan en daar heb niks tegen in te brengen.

Binnenkort ga ik beginnen met een paar lessen, en dan rij ik die test dus ook met lesmotor. Met mn fireblade had het makkelijker geleken dan de Pan die ik toen mee had. Maar bij de bijzondere verichtingen moest ik de motor op de bok zetten en die heb ik niet eens op mn fireblade. En ik denk dat ik al helemaal niet zn beste indruk had gemaakt als met mn fireblade met een open uitlaat systeem van arrow kom aanzetten.
 
Lekker schijnheilig dat ze dat alleen bij motorrijders flikken... B|
Ik heb tenminste nog nooit gehoord van een her-examen voor automobilisten die hun rijbewijs kwijtraken voor hardrijden.


Motorrijder-pesten heet dat.. B|
Ras-automobilisten (mensen die dus nooit op de motor hebben gezeten en dat ook niet zullen doen..) kunnen niet c.q slecht rijden, hebben veelal het voertuig niet onder controle, en ook het voertuig niet goed of helemaal niet, hoeven idd niet een her-examen te doen als ze 't papiertje kwijt zijn geraakt..
(en dat rijbewijs-kwijt vind ik zowiezo al onzin... Overheid werkt langzaam steeds meer weerstand op... Straffen werkt niet, dat weten ze best.. Maar belonen kost hun geld en met straffen verdienen ze geld.. Simpel...

Anyway : Waarom voor motorrijders wel, als die het papiertje kwijt zijn?
Discriminatie gewoon.. Motorrijder zijn kennelijk nog steeds het buiten-beentje van de maatschappij.. En volgens mij hebben de meeste politici het niet op motorrijders.... Zie je overal terug.... Punt moet eerst drie keer bij 't paaltje komen voor er iets gedaan word ten gunste van de motorrijder...


Groetjes,

SB.
 
Terug
Bovenaan Onderaan