Schakelen: **TSJJJKLAAAKKKK*

(Afbeelding)

Als je die versnellingsbak bekijkt (ZXR750) dan is het in mijn ogen niet zo vreemd dat je wel eens rare 'TJSKKKLLAAKKK'-geluiden hoort.
Die rood omcirkelde tanden worden bij het schakelen gewoon in elkaar gedrukt. Ok, dat moet je koppeling opvangen, maar zo'n tandwiel heeft ook wel wat gewicht wat ineens afgeremt moet worden naar de snelheid van het volgende tandwiel... En aangezien er 0,0 slip mogelijk is rag je in weze 2 tandwielen gewoon draaiend op verschillende snelheden in elkaar.

die nokken kunnen na verloop van tijd afronden op de randjes (evenals de gaten waar ze ingrijpen of de nokken waar ze tegenaan butsen, zoals bij jou omcirkeld is).
Hierdoor bestaat de kans dat ze zichzelf weer loswrikken, en de schakelvorken kromdouwen.

dus er is wel degelijk kans op schade, maar dat merk je toch pas na 20 jaar (kutxrretjes).

ik los het tegenwoordig op door te rotzooien met ringetjes..beetje verplaatsen hier en daar...yatta..
:Y
 
Yamaha hè :Y Je had die Diversion van mij eens moeten horen als ik 'm koud in z'n één trapte... Die TSJJKLAKKKte pas écht :P

Diversion is daar idd een kei in ... maar ach, had je tenminste meteen alle aandacht bij het stoplicht en wist iedereen dat je er stond :Y
 
Als je gauw dood wilt moet je naar zn 1 terugschakelen hardrijdend... :X
Valt mee hoor. Lijkt alleen of iemand ineens keihard je achter rem in drukt. Achter band blokkeerd. Tot dat je weer stap voets rijd. Dan gewoon weer rustig naar zijn twee en met een klopen hart door rijden :X :X |( -O-

Ik had net mijn rijbewijs als je dat een excuus mag noemen :N :z
 
Intussen begint het erop te lijken dat "TSJJKLAKKKen" een officieel werkwoord wordt... In de volgende uitgave van de dikke Van Dale? "Hij TSJJKLAKKKt, hij TSJJKLAKKKte, hij heeft geTSJJKLAKKKt" :+
 
Ketting spannen wil ook wel eens helpen tegen schakellawaai :Y

:W oma

Om hier toch even op terug te komen.... ik heb de ketting wat gespannen maar nog tjsssklakt hij nog. Nu zeggen veel mensen dat gas bijgeven helpt, dat heb ik inmiddels ook gemerkt alleen dat vind ik nogal kut schakelen... kan het zijn dat mijn motor stationair ietje hoger moet worden afgesteld? Hij draait stationair 1000 toeren.
 
:W oma

Om hier toch even op terug te komen.... ik heb de ketting wat gespannen maar nog tjsssklakt hij nog. Nu zeggen veel mensen dat gas bijgeven helpt, dat heb ik inmiddels ook gemerkt alleen dat vind ik nogal kut schakelen... kan het zijn dat mijn motor stationair ietje hoger moet worden afgesteld? Hij draait stationair 1000 toeren.
Heb je het over vanuit zijn neutraal naar de 1 schakelen? Dan gaat ie juist harder klakken als je hem in zijn 1 smijt, voor het bewijs moet je eens 6000 rpm gas geven en dan in zijn 1 gooien. :+ (niet doen :X !! )

Mijnes draait trouwens wel 1500 rpm stationar ...
 
Heb je het over vanuit zijn neutraal naar de 1 schakelen? Dan gaat ie juist harder klakken als je hem in zijn 1 smijt, voor het bewijs moet je eens 6000 rpm gas geven en dan in zijn 1 gooien. :+ (niet doen :X !! )

Mijnes draait trouwens wel 1500 rpm stationar ...

Hmm... vanuit zijn neutraal naar zijn 1 valt nog mee... da's een beschaafde tsssjklakkkk zeg maar :+

Maar regelmatig rijd ik op een stoplicht af, en dan gooi ik hem van zjin 2 naar zijn 1 en dan kan het echt *TSSSSSJJJKLAKKKKK* gaan -O-

Ik heb gemerkt als ik in het begin met de chocke open rijd, dat het totaal niet aanwezig is, omdat hij dan op 2000rpm stationair draait...
 
Oh uuhm, tsja, kweenie :+

Ga ik zelf anders ook eens proberen van 2 naar 1 om die klap te voorkomen.
 
weet je wat jij moet doen naar de kamer van k gaan ,geintje ik schakel altijd zonder koppelings hendel werkt perfect .bij 8000 toeren schakelen iets gas terug en gaan
 
Nu zeggen veel mensen dat gas bijgeven helpt, dat heb ik inmiddels ook gemerkt alleen dat vind ik nogal kut schakelen
Even wennen. Hem alvast een beetje richting het toerental brengen waar 'ie op uit gaat komen na het terugschakelen.

Ik doe niet anders meer met mijn R6. Ik denk er niet eens meer bij na. Gaat vanzelf. Ik had op mijn R6 vanaf dat ik hem nieuw bij de dealer vandaan reed bijna altijd last van een flinke KLAK bij terugschakelen. Vanaf zo'n beetje elke versnelling. Alleen van 6 naar 5 ging redelijk geruisloos. Daarvoor honda gereden en dat ging met veel minder bak-herrie gepaard.

Geen KLAK meer en veel soepeler rijgedrag (ook als je snel terugschakelt minder kan op blokkerend achterwieltje)

weet je wat jij moet doen naar de kamer van k gaan ,geintje ik schakel altijd zonder koppelings hendel werkt perfect .bij 8000 toeren schakelen iets gas terug en gaan
Terugschakelen?
 
Laatst bewerkt:
Dat SSJJJAKK heb ik juist weer bij het starten van mijn motor. Als ik heb in zijn één zet dan doet ie dat, maar goed dat hoort schijnt het
 
Sinds iedereen het hier toch over schakelbakken heeft , gelijk een andere vraag tussendoor. Op mijn motor (een Duc , dus dat TJAK hoor je niet door het rammelen van alle andere onderdelen :+ ) krijg ik heb nimmer nooit in de neutraal met draaiende motor in stilstand. Als ik rij (als in , de wielen nog draaien) geen probleem en als ik de motor uitzet ook geen probleem. Op mijn lesmotor 3 jr. terug het probleem niet gehad dus vandaar. Beetje irritant met stoplichten waar ik hem altijd in de 1e houd tot ik stil sta , en bij sommige stoplichten sta je dan een kwartier die koppeling vast te grijpen :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan