schakelen zonder koppeling, hoe?

opschakelen heb ik vandaag dus geprobeerd en het lukte zowaar,, echt soepel ging het niet, meer met een schokje. terugschakelen doe ik gewoon met de koppeling of kan dat ook zonder?
als je een schokje hebt lijkt me dat je teveel gas geeft.
gewoon tot aan het rood trekken gas lichten en schakkelen en gas er weer op :Y
 
op de weg pak ik eigenlijk altijd mn koppeling er bij, toch wat minder belastend voor de dogs op de bak-tandwielen. Wat ik vaak doe bij snel optrekken is niet heel mn koppeling gebruiken maar net ff die hendel aantikken dat ie net wat slipt als het ware, dan ontlast je hem net iets en dan doortikken.

Op m'n crossmotor gebruik ik eigenlijk echt nooit de koppeling met schakelen ook niet met terugschakelen, enkel als ik bv 2 versnellingen terug moet.
 
als je een schokje hebt lijkt me dat je teveel gas geeft.
gewoon tot aan het rood trekken gas lichten en schakkelen en gas er weer op :Y

kut... 25kw hij doet boven de 8K niks.. ik heb t wel geprobeerd maar dan krijg ik juist een extra grote schok, omdat hij boven de 8k niks doet komt er geen vermogen bij en ineens moet hij dan naar de 8k toeren in een volgende versnelling :N dat vind ie niet leuk
 
kut... 25kw hij doet boven de 8K niks.. ik heb t wel geprobeerd maar dan krijg ik juist een extra grote schok, omdat hij boven de 8k niks doet komt er geen vermogen bij en ineens moet hij dan naar de 8k toeren in een volgende versnelling :N dat vind ie niet leuk

gelukkig rijd ik niet meer op zoon 25 kw, levensgevaarlijk als je wil inhalen en hij heeft geen koppel meer :Y
 
Die Japanners snappen er ook helemaal niks van, iedere fabrikant zet een koppelingshendel op zijn motor terwijl hier alwetend Nederland allang weet dat het minder schadelijk voor je motor is als je de koppeling gewoon niet gebruikt......

Die koppeling zetten ze er bij een supersport motor alleen op om het apparaat vanuit stilstand weg te kunnen laten rijden. als je altijd met de koppeling schakelt slijt die sneller. Als je zonder koppeling schakelt slijten de dogringetjes sneller.
 
Laatst bewerkt:
Stelletje snurkers hier. Als JIJ niet kan schakelen zonder ontkoppelen wil het nog niet zeggen dat het slecht is voor de koppeling.


Als je eenmaal het truukje doorhebt dan kan het omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling gedaan worden. En dat ZONDER schade aan het blok.

Sterker nog, ik vermoed dat schakelen zonder koppeling zelfs nog beter is omdat je niet onnodig met een slippende koppeling rijd.

:^

Maar dan moet je het wel goed doen ;)

Ken iemand die het in de auto deed, van z'n 6 naar z'n 2 en zonder koppeling..
Maar die wilde dan ook van z'n oude leasebak af :')
 
Gister geprobeerd. Peace of cake, snap niet dat iemand hier ooit moeite mee kan hebben. :P
 
crossen zonder koppeling, bijna altijd

op de weg, op mijn gixxer had ik het schakelen omgedraaid (1 omhoog, opschakelen naar benenden). daarop ging het opschakelen zonder koppeling prima, terug zie ik het nut niet van in.
sneller opschakelen is sneller optrekken. sneller terugschakelen is :? wat?

slijtage.
als je rustig rijd denk ik dat je de koppeling beter wel kunt gebruiken, je probeert immers niet snel te schakelen en dus zet je minder druk op het pendaaltje waardoor je langzamer vand 2 naar 3 gaat bijv. zonder koppeling hebben de dogs dan meer te slijten (denk ik. geen monteur maar logisch nadenken)
bij snel schakelen heeft het een voordeel meer dan met koppeling
met koppeling schakelen is koppeling slijtage
zonder koppeling schakelen is dogs slijtage
maar zonder koppeling is sneller :)

ik doe het nu niet meer (of nog niet) op de dikke V-twin. 1 keer geprobeert maar is voor mij nu nog langzamer dan koppeling en het geeft me een klap. ik doe iets verkeerd.


er is ook nog een tussenweg die al omschreven is door -z-ander, ik noem het gitaar spelen :)
je zet heel even druk met 1 of 2 vingers zodat je de volgende versnelling inschiet en laat de koppeling meteen weer schieten.
 
Heb het tijdens mijn rijles gedaan.. 3 naar 4, maar toen ik hem in de 4e versnelling klikte gaf hij me echt een kick van achteren... heerlijk.. maar weet dus niet of het slim is om dit te doen tijdens 'normaal' rijden.. :]
 
wat een mooie verhalen allemaal hier.... vraag me toch af..... als het zo goed is voor een motor om zonder koppeling te rijden(zoals sommige hier beweren) waarom ziet ie er dan op????

Tuurlijk snap ik dat in de racerij er belang bij is(tijdwinst) om zonder te koppelen te rijden. Maar het is maar net wat je gewend bent.
 
Geprobeerd...opschakelen is best makkelijk en goed te doen zonder bijgeluiden. Had het nog niet eerder geprobeerd, maar het werkt prima.
Terugschakelen dat lukte me niet echt..proberen we ook maar niet meer.
ik blijf ws gewoon koppeling gebruiken..die platen zijn zo vervangen op het hok waar ik op rijd.
 
wat een mooie verhalen allemaal hier.... vraag me toch af..... als het zo goed is voor een motor om zonder koppeling te rijden(zoals sommige hier beweren) waarom ziet ie er dan op????

Je hebt gelijk, waarom zit ie er anders op? Onderweg rem ik ook áltijd met m'n achterrem, waarom zit ie er anders op? Ik zet de noodknop een paar keer aan en uit, waarom zit ie er anders op? Standaard klap ik ook uit, enz. enz.
Maak je eigen keuze, niks mis mee, maar ik hoop dat je daar wat betere argumenten voor gebruikt dan deze......

Het is overigens niet góed voor een motor om zonder koppeling op te schakelen, het is alleen niet slécht, zoals vaak wordt beweerd. Mits goed gedaan is het absoluut niet schadelijk.
 
Man man wat blaas jij hoog van de toren voor iemand die het nog fout heeft ook.

Ik zal even wat stukken van je citeren:

"Stelletje snurkers hier. Als JIJ niet kan schakelen zonder ontkoppelen wil het nog niet zeggen dat het slecht is voor de koppeling."

Daar heb je helemaal gelijk mee, je gebruikt immers de koppeling niet dus deze zal niet minder snel/langzamer slijten.

"Als je eenmaal het truukje doorhebt dan kan het omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling gedaan worden. En dat ZONDER schade aan het blok. "

Wederom heb je gelijk, het blok zal er geen schade aan ondervinden. Echter vergeet je het belangrijkste gedeelte omtrent het schakelen; de versnellingsbak. En voor deze is het zeker schadelijker dan het schakelen met de koppeling. Als je de koppeling gebruikt ontlast je namelijk de assen, schakel je zonder koppeling dan blijven de assen belast en druk je ze met meer kracht, dan als je de koppeling zou gebruiken, in elkaar. Gevolg is verhoogde slijtage aan de bak. Voor sommige bakken geen probleem want die zijn overbemeten op hun taak en gaan dus een motorfiets leven lang mee. Als je echter een een sterkere fiets of zwakkere bak hebt zal dit gaan resulteren in versleten assen waardoor de fiets uit de versnelling kan springen. Nogmaals dit slijtage vind ook plaats met gebruik van de koppeling alleen dan een stuk minder.

"Sterker nog, ik vermoed dat schakelen zonder koppeling zelfs nog beter is omdat je niet onnodig met een slippende koppeling rijd."

Zolang koppelingsplaten + veren max +- 100 euro kosten en een gehele bak ruim 500 a 700 euro vervang ik liever 4x de koppeling dan 1x de bak. Daar komt nog eens bij dat de koppeling een slijtage onderdeel is en bedoelt is om te slijten (en dus makkelijker te vervangen is).

"Waarom niet?

Ik snap niet waarom mensen denken dat dit slecht zou zijn voor de motor."

Niet slecht voor het motorblok, wel slechter voor de bak en dus de motor.

Om helemaal terug te vallen op de quote waarmee ik dit bericht begon:

Mits goed uitgevoerd is het helemaal niet minder schadelijk voor de motor. Waarom zou er anders uberhaupt nog een koppeling op zitten? Voor het wegrijden in de 1 hadden ze dan al lang iets anders bedacht.

Bovendien slippen je koppelings platen ALTIJD, tenzij je de hendel hebt ingetrokken. Volgens jou theorie moet je die hendel nooit intrekken dus volgens jou theorie slippen de platen altijd. Dit is ook helemaal niet erg, die platen zijn doorvoor gemaakt en er is altijd een beperkte slip rijd jij volgas over de snelweg dan zal max 98% van het vermogen via de koppeling overgebracht worden, de andere 2% gaat verloren in slip.

Volgende keer graag niet zo hoog van de toren blazen zonder dat je dingen kan onderbouwen. Want je zegt wel dingen, maar je onderbouwt niet waarom het zo zal zijn. Ik ben geen monteur dus ik zal best wat dingen over het hoofd zien of verkeerd hebben begrepen. Toch haal ik mijn feiten uit duurtesten en daarop reacties van fabrikanten c.q. artikelen die uitleggen hoe een motor fiets werkt.
Opschakelen zonder de koppeling te gebruiken kan wel maar dient wel met gevoel te gebeuren ben ik van mening. Weerstand betekend vaak slijtage, met name bij het terugschakelen/afremmen drijft je in verhouding enorme achterwiel de motor/versnellingsbak aan. In tegen stelling tot het optrekken met de motor kun je deze factoren (om het maar mooi te zeggen) combineren. Een fractie het gas loslaten bij stevig optrekken(tot je voelt dat de motor zijn maximale koppel heeft bereikt)zorgt ook voor tijdelijke "ontlasting" :/ van het tandwielstelsel. Wel ben ik van mening dat het beter is om deze techniek niet op bijv zware toerbuffels toe te passen(te zwaar). Koppeling gebruiken wanneer je weg rijd natuurlijk. Ook dan worden de tandwielen gebruikt. Wie kent het niet? KRRRRR KLAK! bij de meeste motoren met ingetrokken koppeling in stilstand. Het blijven hoe dan ook schuivende draaiende delen en zijn altijd aan slijtage onderhevig. Puntje bij paaltje: met beleid mits je in de racerij actief bent(motocross vooral)
 
Trek eraf die zooi, je hebt 't toch niet nodig. Gaat prima zonder.

'k Heb net m'n long en nier op Marktplaats gezet, gebruik ik ook niet. Kan er best wat leuks voor kopen.
 
Het is overigens niet góed voor een motor om zonder koppeling op te schakelen, het is alleen niet slécht, zoals vaak wordt beweerd. Mits goed gedaan is het absoluut niet schadelijk.

Voor de motor kan het sowieso geen kwaad.
Voor de versnellingsbak is het wat minder goed.
Vooral omdat de meeste motorfietsen geen hypoïd vertanding hebben en je niet tussen het schakelen door even de vrijstand kunt pakken.
 
Waarom niet?

Ik snap niet waarom mensen denken dat dit slecht zou zijn voor de motor. :?

Zoals al gezegd is: als het goed gedaan wordt is het niet slecht voor de motor. Maar TS weet niet hoe het moet en met wat uitleg die hij nu hier krijgt betwijfel ik of het hem meteen goed lukt. Juist omdat hij hier moet vragen hoe het moet geeft wel aan dat hij niet over heel veel technisch inzicht beschikt. Anders had hij zelf wel uitgevogeld hoe het werkt. Zo moeilijk is het niet.
En als het NIET goed gedaan wordt en je hoort de tandwielen over elkaar knarsen dan is het wel degelijk slecht voor de motor.

Ik ben niet op zoek naar een motor maar die TS te koop heeft zou ik mooi laten staan. Wie weet wat hij nog meer gaat experimenteren zo vlak voor de verkoop.
 
sorry hoor, maar afschakelen zonder koppeling kan nooit goed zijn, dus wat je zegt klopt niet

In het motorblad Motoplus staan wel eens 50 dkm testen. Toevallig stond er bij de 50 dkm test van de Yamaha R1 dat er niets versleten was en alles van het blok en bewegende delen ver binnen de fabrieksmarge zat. Alleen de schakelvorken waren iets wat versleten en dat kwam doordat er altijd is op en af geschakeld zonder te koppelen. Als dat het enige is na 50 dkm..
Wel ben ik van mening dat een SS of andere competitie fiets er beter tegen kan.

Tevens doen ze niet anders in de GP
 
full
 
Laatst bewerkt:
:W

Anyway, ik krijg 'm dan idd niet omhoog

_O-


Maar meningen zijn net als poepgaten...............iedereen heeft er ééntje :Y

Dus nu ook even mijn poepgat mening:

Bij sommige motoren zal het allemaal best lukken en zijn er zelfs op ontworpen maar bij de meeste zal het problemen opleveren, en dan de 50/50 bij de oorzaken: de kunsten of beter onkunsten van de berijder vs het falen van het materiaal.

Er staat zo af en toe bij techniek met regelmaat een topic over versleten dogs of kromme schakelvorken, en dan veelal bij de sportievere modellen, en ik kan niet geloven dat dit allemaal puur komt door slechte materiaalkeuzes van de fabrikant.
Wheelies trekken, burnouts, schakelen zonder koppeling you name it zullen hier vast ook wel een grote rol bij spelen.

just my 2 cents :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan