Roel H
MF'er
- 26 jan 2013
- 121
- 0
Moet een rijbaan veilig zijn? Of moet er voldoende duidelijk gemaakt worden door de wegbeheerder dat de staat van het wegdek te wensen over laat en daardoor misschien minder veilig is?
Ja een rijbaan moet veilig zijn voor de opgegeven maximum snelheid.
Volgens mij is het laatste het geval, namelijk dat een weg opengesteld mag worden voor verkeer als de wegbeheerder er voor zorgt dat er voldoende duidelijk gemaakt wordt dat het wegdek in een slechte staat verkeerd en mogelijk minder veilig is.
Als het wegdek van dusdanige kwaliteit is dat je er door ten val komt geeft naar mijn mening niet aan dat het minder veilig is. Maar juist erg onveilig. De motor rijder had met wat veel pech letsel kunnen hebben of erger. Een gevaarlijke situatie dus...
Anders kun je per definitie zeggen dat bij wegwerkzaamheden de gehele weg altijd volledig afgesloten moet worden, immers is zelfs de rijbaan waar niet aan gewerkt wordt niet veilig door stukjes asfalt, grind, viezigheid en noem maar op. Of in geval van gladheid zouden alle wegen afgesloten moeten worden voor verkeer, je kunt immers stellen dat een weg niet veilig is als die glad is. En op het moment dat men een vluchtstrook als tijdelijke rijstrook inricht is dat ook niet veilig, daar ligt immers altijd de grootste rommel en zou dus ook afgesloten moeten worden.
Als een wegvak, tijdelijk rijbaan of werkvak niet veilig is moet deze inderdaad afgesloten worden of maatregelen genomen worden dat het herstelt word of geveegd wordt om losliggende rommel op te ruimen. Dat het vaak niet gedaan wordt (want dat kost de aannemer geld en gaat ten koste van zijn winst) is een ander verhaal. Het ontslaat de aannemer/wegbeheerder niet van zijn verplichtingen. Een vluchtstrook kan prima dienen als tijdelijke rijstrook, als er stenen liggen is het wenselijk om eerst met de veegwagen de losliggende steentjes te verwijderen.
Correct voeren van directie en toezicht door de wegbeheerder op de werkzaamheden van de aannemer draagt zeker bij aan de veiligheid voor een wegvak.
Het gaat dus niet zo zeer om de vraag of de scheur al gerepareerd had moeten worden, maar of de wegbeheerder voldoende heeft gewezen op de staat van het wegdek en of er omstandigheden zijn waardoor de wegbeheerder nog niet in staat is geweest om te repareren. Er zal dus (grove) nalatigheid aangetoond moeten worden en dat lijkt mij in onderliggend geval erg moeilijk.
De wegebeheerder hoeft niet door weggebruiker gewezen te worden op onveilige situaties. Hij heeft ook een eigen verantwoordelijkheid en moet periodiek inspectie werk uitvoeren. Hij mag niet achterover gaan leunen en wachten tot er een klacht vanuit de weggebruikers komt. Net als bij openbare speeltoestellen. B.v. een gemeente moet twee wekelijks de toestellen controleren op veiligheid en tekortkomingen. (dit volgens de jurisprudentie)
Voor de wegen geldt hetzelfde. Er is voldoende jurisprudentie over. Het is naar mijn mening niks anders als de inspectie rapporten van de wegbeheerder ( of de aannemer die op dat moment verantwoordelijk is) voor het wegvak langs de jurisprudentie te leggen. Zitten er gaten, ernstige scheuren en andere tekortkomingen dan moet dit hersteld worden. Rijkswaterstaat heeft voldoende kantonniers in dienst die iedere dag de wegen daarop controleren.
Verder heeft RWS (raam)contracten met aannemer om binnen een bepaalde tijd (12uur,24uur) materiaal en materieel beschikbaar moet hebben om te kunnen repareren. Niet in de gelegenheid zijn om te repareren gaat hier niet op.
In dit geval lijkt het mij dat er voldoende aanwijzingen zijn geweest dat de staat van het wegdek wel eens te wensen over laat en dat de wegbeheerder reeds bezig is met het verbeteren en repareren van de schade aan het wegdek. Van nalatigheid lijkt mij daarom ook geen sprake
Het feit dat er een scheur zit en waar een motor rijder op onderuit gaat geeft naar mijn mening aan:
- een ernstige tekortkoming van een veilige rijbaan
- er is niet voldoende onderhoud geweest;
- er is niet tijdig onderhoud geweest (in veelvoorkomende gevallen ontstaat een scheur niet in in een paar dagen);
- er is wellicht niet voldoende inspectie geweest;
- indien men bezig was met onderhoud heeft men niet de juiste prioriteiten gesteld;
Dat hij al bezig is met de werkzaamheden wil niet zeggen dat het hem ontslaat van zijn verantwoordelijkheden.
Het gebeurd vrij regelmatig dat in twijfelachtige gevallen voor kleine schades al snel wordt gekozen tot uitkeren. Een paar honderd euro uitgeven kan uiteindelijke vele duizenden euro's aan juridische kosten te besparen (en dan komen nog de eventuele schadeloosstelling erbij)
Maar het is aan de verzekerings maatschappij van de wegbeheerder om te bepalen of de wegbeheerder de schade moete vergoeden. En als je het er niet mee eens bent kun je de wegbeheerder uiteindelijk dagen voor de rechtbank.
Laatst bewerkt: