Schotland op de motor [Centrale informatie]

DFDS geeft inderdaad altijd een setje nieuwe spanbandjes. Er hangen er ook vele aan de zijkant die je prima kunt gebruiken voor extra vastzetten mocht je dat willen.
 
Tipje van een verse ervaringsdeskundige: trek die spanbanden niet over je zadel, dat moet toch afdrukken achterlaten als ik dat bij sommigen zag afgelopen week. Mijn zwagers en ik hadden alledrie een bandje over het balhoofd en eentje achter door het frame, dan trek je 'm voor en achter netjes wat in de vering. Hoeft echt niet onbenullig hard aan te trekken als er geen windkracht 10 staat.

@Emile007 ook namens ons bedankt voor je Highlands-route! We konden er echt geen dag bij aan plakken, dus we hebben 'm in 4 ipv 5 dagen gedaan. Eerste stop in Braemar (vertraging bij offloading en de douane duurde lang, we reden pas 11u UK-time weg), tweede dag naar Applecross, derde dag echt hondenweer, maar toch een rondje Skye gedaan en door naar Fort William om de laatste dag weer terug te rijden naar de boot (inclusief de Skyfall-zijweg na Glencoe).

IMG_20220501_090648.JPG


Dit alles inclusief tent opzetten, elke dag even boodschappen doen voor ontbijt en bier en zo nu en dan een foto stopje. Qua afstanden en rijtijden vond ik het eigenlijk best te doen en ik heb weinig ervaring met lange motorreizen. Mindset-dingetje denk ik.

De volgende keer zou ik misschien wel met de auto gaan en veel langer de tijd nemen, dan kan je veel makkelijker (en dus vaker) even kort stoppen. En dan zijn die single-track wegen wel veel tijdsintensiever natuurlijk.
 
DFDS geeft inderdaad altijd een setje nieuwe spanbandjes. Er hangen er ook vele aan de zijkant die je prima kunt gebruiken voor extra vastzetten mocht je dat willen.
Weet iemand of dit bij P&O vanaf de Maasvlakte ook zo is?

Zit er eigenlijk over te denken om gewoon mijn eigen set spanbanden te kopen.
Wie heeft er trouwens een tip om een setje te kopen? Als je een beetje rond kijkt op internet zit er best wel prijsverschil in, wat ook niet zo erg is voor goed spul, maar hoe weet je nou wat EN goed spul is EN een concurrerende prijs heeft?
 
Weet iemand of dit bij P&O vanaf de Maasvlakte ook zo is?

Zit er eigenlijk over te denken om gewoon mijn eigen set spanbanden te kopen.
Wie heeft er trouwens een tip om een setje te kopen? Als je een beetje rond kijkt op internet zit er best wel prijsverschil in, wat ook niet zo erg is voor goed spul, maar hoe weet je nou wat EN goed spul is EN een concurrerende prijs heeft?
goed spul...zit een keurmerk op en maximale toelaatbare belasting aanduiding.
 
Iemand een idee hoe het nu met verkeersboetes zit in het VK? Niet dat ik van plan was die te gaan maken, maar wel altijd handig om te weten of ze nog op de deurmat vallen of dat dat sinds Brexit niet meer het geval is.
(Weet bijv. Dat dat met Noorwegen niet zo is. Zwitserland ook meen ik.)
 
@StalenSnuitje leuk om te lezen dat mijn routes gebruikt zijn!

@Daffy Duck Ik kan ook Toolstation aanraden voor spanbanden. Die hebben goed spuk voor een schappelijke prijs. Brengt je wel gelijk weer aan het twijfelen: Met of zonder haak ;-)
 
Net terug van twee weken Schotland. OK, met een camper, maar ik heb ook met een motor-oog naar Schotland gekeken omdat het op mijn wishlist staat om met de motor naar toe te gaan Mijn ervaringen:

Landschap: geweldig, ruig, kaal, winderig, schapen, leeg.

Wegen: puur slecht. Gaten, bulten, verzakte putten. Veel slecht gerepareerde stukken. Wij wilden op Skye een rondje rond het eiland doen, maar de weg werd te slecht en zijn teruggekeerd. Op een allroad motor waarschijnlijk goed te doen. Hoe hoger het nummer, hoe smaller de weg. Met een motor geen probleem, maar met een camper van 2,5 meter breed soms een uitdaging. Wij reden tijdens de weken van onze koningsdag en bevrijdingsdag. Op de wegen was het redelijk rustig. Ook maar weinig motorrijders gezien, op de campings zelfs helemaal geen, terwijl er wel tent plekken waren. Zelfs op Skye, wat populair is bij motorrijders, heb ik geen reizigers gezien.

Campings: weinig en sommigen bedroevend van kwaliteit. Wel altijd hardstanding, dat is voor een camper handig, maar voor een motorrijder met tent niet. Het viel mij ook op dat nogal wat campings tent kampeerders weigerden. Ik sprak een Belgische man die de Noordzee aan het rondfietsen was dat hij in Engeland al regelmatig op campings geweigerd was. En dan fiets je niet zomaar even 30 kilometer verder door. Check je gekozen camping dus als je iets op het oog hebt. Bijna alle campings waar wij kwamen, vroegen of wij gereserveerd hadden. In Schotland kwamen ze net uit een Covid lock down en wilden nog zo min mogelijk contact hebben. Op een van de campings stond een bord met je naam en je plaats en of je alsjeblieft niet de receptie wilde binnenkomen. Met je tent (als je er mag staan) zal er altijd wel plek zijn, maar voor campers was het soms dringen. Voor de camper betaalden wij tussen de 25 en 35 pond per nacht. Voor de motor zal dat wel goedkoper zijn.

Betalen: bijna alles met bankpas of credit card. Een paar campings (in the middle of nowhere...) alleen contant. Zorg dus dat je ponden bij je hebt.

Tanken: weinig. Tank als je er eentje tegenkomt, zeker als je bereik niet zo groot is. Van Inverness terug richting Glasgow kwamen wij 350 km lang geen tankstation tegen. Geen probleem voor ons met een bereik van 800 km, maar als je met je motor maar een klein tankje hebt, moet je hier rekening mee houden.

Horeca: weinig, maar als je een pub vindt, geweldig. Op de campings is niks. Zorg dat je bij de zeldzame supermarkt iets te eten scoort voordat je naar een camping gaat.

Weer: wij hadden gerekend op twee weken regen, maar wij hebben eigenlijk alleen maar goed weer gehad. Soms wat regen onderweg, één ochtend regen, maar verder uitstekend weer om te reizen, ook op de motor.

Overtocht: wij hebben Calais - Dover gedaan omdat ik ook nog in London voor familie bezoek moest zijn. De weg van Dover naar Schotland is een pokke-end... dat zou ik met de motor nooit zo doen. De volgende keer nemen ik IJmijden - Newcastle.

Bevolking: aardig, behulpzaam. We zijn in het Nederland niet zo gewend, maar de bevolking in de UK is over het algemeen aardig en behulpzaam. Ik kom er vaak en er is altijd tijd voor een praatje in winkels, hotels, campings. Altijd even informeren hoe het met je gaat, waar je vandaan komt. Zelfs de douane mevrouw knoopte een social talk praatje aan. Ook een keer op de terugweg, toen ik met een auto vol klusspullen werd gecontroleerd. Had bij mijn dochter verbouwd en de mevrouw had echt interesse en vond het zo leuk dat papa helemaal uit Nederland kwam om dochterlief te helpen met verhuizen.

Mobiel internet: Slecht. Wij hadden regelmatig geen bereik, of alleen telefoon. 4G was een zeldzaamheid. Wifi nauwelijks of heel traag. Houd daar rekening mee. Als je een camping wilt reserveren onderweg, doe dat dan als enigszins in de bebouwde omgeving bent, maar ook daar hadden wij regelmatig nauwelijks verbinding. Even Netflixen of Facetimen, vergeet het maar.

Staat Schotland hoog op mijn Wishlist? Zeker wel, als je houdt van ruig en einde van de wereld gevoel, moet je zeker gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die campings waar je geen tent (meer) kan opzetten zie ik ook in Ierland. k had het er met een uitbater over, heeft alles te maken met covid toen iedereen plots in eigen land met campers ging toeren of stacaravans huren. Brengen meer op.
Twee campings (in Noorden van Ierland) vroegen €40,- voor staanplaats tentje en motor. Feestelijk voor bedankt, uitbuiters zijn het !
 
Prijzen waren in de UK ook behoorlijk over the top. Camping met zeer basale voorzieningen? 35 pond en cash betalen. Geen inschrijven of zo, betalen en zoek maar een plek.
 
Prijzen waren in de UK ook behoorlijk over the top. Camping met zeer basale voorzieningen? 35 pond en cash betalen. Geen inschrijven of zo, betalen en zoek maar een plek.
Veel landelijke pubs in de UK hebben een (klein) veldje achter, waar je vaak voordelig met je tentje kunt kamperen. Geen douche en toilet alleen tijdens opening, maar wel goed eten en bier "binnen handbereik"
 
Wij zijn 13 juni van plan 3 weken Schotland te doen. Het plan is met de boot naar Newcastle en dan via Edinburgh en loch Katrine richting Glencoe. Vanaf daar willen we de NC500 clockwise gaan rijden tot en met Inverness. Dan weer richting het zuiden terug naar Edinburgh en Newcastle.

We hebben eigenlijk geen zin om iedere dag in detail te plannen, we willen rijden onder het mom van "we zien wel waar het schip strand". Zodoende hebben we dus nog geen (air)B&B's/hotels geboekt.
Ik begin nu echter toch te twijfelen hoe goed het te doen is om in die periode lastminute (zeg de avond van tevoren of dezelfde ochtend) een verblijf te regelen.
Kan iemand mij hier advies over geven?
 
gewoon doen. kan soms ff zoeken zijn maar onderdak vind je altijd, ik ga altijd op deze wijze. Hoe groter de groep hoe lastiger het is natuurlijk.
 
Wij zijn 13 juni van plan 3 weken Schotland te doen. Het plan is met de boot naar Newcastle en dan via Edinburgh en loch Katrine richting Glencoe. Vanaf daar willen we de NC500 clockwise gaan rijden tot en met Inverness. Dan weer richting het zuiden terug naar Edinburgh en Newcastle.

We hebben eigenlijk geen zin om iedere dag in detail te plannen, we willen rijden onder het mom van "we zien wel waar het schip strand". Zodoende hebben we dus nog geen (air)B&B's/hotels geboekt.
Ik begin nu echter toch te twijfelen hoe goed het te doen is om in die periode lastminute (zeg de avond van tevoren of dezelfde ochtend) een verblijf te regelen.
Kan iemand mij hier advies over geven?
Het is geen hoogseizoen, dus zal geen enkel probleem zijn lijkt me. Ik reis ook liefst zonder vooraf boeken en heb daar nooit problemen mee gehad. Vaak tegen 6-en nog even zoeken. Via sites als booking kan je alvast kijken waar beschikbaarheid is en via welke prijs, dan direct bij hotel boeken(scheelt in de prijs;))
 
Hier ook het plan om 4 dagen te rijden in Schotland. We gaan met 4 man, 4 motoren. Tickets voor de ferry naar Newcastle zijn geboekt. Donderdag avond 30 juni heen, maandag 4 juli einde middag weer terug. Dat geeft ons net geen 4 volle dagen om te rijden. Had graag langer gewild maar het is wat het is...
Nu lees ik dit verhaal net:
@Emile007 ook namens ons bedankt voor je Highlands-route! We konden er echt geen dag bij aan plakken, dus we hebben 'm in 4 ipv 5 dagen gedaan. Eerste stop in Braemar (vertraging bij offloading en de douane duurde lang, we reden pas 11u UK-time weg), tweede dag naar Applecross, derde dag echt hondenweer, maar toch een rondje Skye gedaan en door naar Fort William om de laatste dag weer terug te rijden naar de boot (inclusief de Skyfall-zijweg na Glencoe).
@StalenSnuitje , heb je die route ook ergens opgeslagen? Zou je die willen delen?
Dat is dan deze route: Motorcycle Adventures van @Emile007 denk ik met wat aanpassingen om het in 4 dagen te halen als ik het goed begrijp.

Als andere mensen nog tips hebben om een mooie route in 3,5 dagen te proppen, dan hoor ik het graag! De route van Emile lijkt mij voor de tijd die wij hebben wat te lang.

We gaan slapen in B&Bs of Pubs of kleine hotels dus ook als je daar goede ervaringen mee hebt, ik hoor het graag! Ook gaan er 2 groot whisky fan's mee dus daar moeten we zeker ook wat mee.
Thanks! :]
 
@Wabs in MRA (ook de gratis variant) zijn de routes zo aangemaakt:
- Even alle routes aan je eigen account toevoegen (+gebruik route)
- Copie maken van dag 1
- Dag 1 openen en aan de linkerkant via de Hamburger -> Routes dag 2 inladen
- Vervolgens paar pinnetjes bijzetten over de toegevoegde lijn tot zover je wilt rijden
- opslaan als gpx en gaan...

Kost je voor alle routes 10 min....

(MRA routes staan op mij site)
 
Laatse dag niet veel langer maken (of heel vroeg vertrekken). Wij hadden wel wat stres om de boot te halen door de files rond New Castle.
 
@Wabs in MRA (ook de gratis variant) zijn de routes zo aangemaakt:
- Even alle routes aan je eigen account toevoegen (+gebruik route)
- Copie maken van dag 1
- Dag 1 openen en aan de linkerkant via de Hamburger -> Routes dag 2 inladen
- Vervolgens paar pinnetjes bijzetten over de toegevoegde lijn tot zover je wilt rijden
- opslaan als gpx en gaan...

Kost je voor alle routes 10 min....

(MRA routes staan op mij site)

Laatse dag niet veel langer maken (of heel vroeg vertrekken). Wij hadden wel wat stres om de boot te halen door de files rond New Cast
Bedankt voor de tips! Ben nog een beetje aan het twijfelen wat een normale afstand voor 1 dag is. Als mijn TomTom denkt dat ik er 4 uur over ga rijden, red je het dan in 3uur 30min of ga je er echt 4 uur over doen? Dat verschilt per land (en per persoon) heb ik al ontdekt. Als ik kleine weggetjes in NL rijd, dan kom ik altijd eerder aan dan de eerste gegeven aankomsttijd. Max 300km per dag in Schotland lijkt mij 'gezond'. Eens?
 
Bij 4 man pak altijd zo'n 5 a 5,5 uur (op de TomTom. Relaxt lunchen onderweg en nog genoeg tijd hebben om een paar biertjes te drinken voor en na het eten 8-) (hangt ook een beetje van de groep af: Als je er een 'fotograaf' bij hebt zitten die overal stopt wordt het een langere dag). Als ik alleen of met z'n tweeën rij wordt dit gemakkelijk een uurtje of anderhalf uur meer.

Bij licht offroad of gravel rij ik de TT er trouwens finaal uit, maar dat komt omdat ik ooit een motor heb gehuurd bij Chris Birch *D. In Schotland heb ik trouwens geen gravelwegen gezien (of opgezocht).
 
Laatst bewerkt:
Ja precies, dat geeft wel een goede indicatie. 5 uur op de TomTom. Thanks! Het gaat zeker in om de vakantie maar als je alvast slaap plekken wilt bekijken is het wel handig om te weten hoe ver je die ongeveer uit elkaar moet hebben. Biertje in de avond en lekker even lunchen is zeker bij ons natuurlijk ook de planning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan