ik heb maar 2 literOlie verversen en oliefilter vervangen:
- Motor warm laten draaien voor een minuut of 5 (of na een rit).
- De motor een kwartiertje laten staan.
- De vuldop eraf halen.
- Dan de aftapplug eruit halen en de olie eruit laten lopen. Zorg voor een bak die groot genoeg is (liter of 4 heb je al snel), en pas op, het kan nog heet zijn.
werkt perfect hoor, je gooit hem toch weg, dus gewoon een priem erdoorheen- Oliefilter eraf halen. Met zo\'n band, of een grote dop. Je kan er ook een schroevendraaier doorheen steken (maar of dit de manier is...).
bij dry sump moet je het ontluchten niet vergeten! erg lullig zo\'n luchtbel...- Nieuwe filter erop. De rubbere ring even met olie insmeren. Zodra de rubber ring contact maakt met een blok ongeveer een halve slag aandraaien. Stevig met de hand is voldoende. Kijk in je onderhoudsboekje soms is het meer (bij m\'n SV 2 slagen!).
- Aftapplug erin en goed aandraaien.
- Olie bijvullen tot maximum. Even laten zaken. En voor een paar minuten je motor laten draaien (met de dop er weer op).
- Even checken of er lekkage is.
- Opnieuw afvullen. Kan nog wat bij na het draaien.
En klaar! Dit is zoals het mij geleerd is. Als ik nog iets vergeet ff laten weten. Maar volgens mij is dit het wel. En weer rijden.
Op zaterdag 26 januari 2002 23:05 schreef GuZ het volgende:ik heb maar 2 literwerkt perfect hoor, je gooit hem toch weg, dus gewoon een priem erdoorheenbij dry sump moet je het ontluchten niet vergeten! erg lullig zo\'n luchtbel...
wordt door de fabrikant specifiek opgegeven.Hoe weet je hoe strak je de moer van de as aan moet draaien na het spannen van de ketting?
Neem aan dat dus met een momentsleutel moet, maar hoe duur zijn die dingen en wat is een goed merk ?
Op zondag 27 januari 2002 02:58 schreef Raging R6 het volgende:Voor het bandenprofiel (heb je overigens ook gehad met rijles maar voor de Belgen weet ik dat niet zeker);
Op iedere band zitten slijtage-indicatoren, dit zijn hobbeltjes in het profiel van de band... Het zijn er niet zoveel dus je moet ff zoeken...
Als het rubber op je band, gelijk valt met de indicator is de band versleten, De indicator is 1,6 mm hoog...
Dit kun je dus zelf ook meten met een schuifmaat. Overigens is het natuurlijk veiliger om de band eerder te vervangen... Dus niet met 1,6 mm op vakantie gaan.
Een goede momentsleutel is DUUR...
Mijne was €200,--
Moet je er ook nog alle doppen enzo bij hebben...
Maar voor dat geld heb je wel absolute zekerheid...
Over bandenspanning...
Op elke band staat de toegestane druk en werkdruk...
Die laatste moet je hebben...
Dan is er nog het verhaal PSI\'s en Barren...
Op elke analoge drukmeter (manometer) staan de drukken in PSI en BAR gegeven in een aparte schaal. Digitale drukmeters (nieuw) zijn eigenlijk altijd in Bar en de omrekenings factor van PSI naar Bar is delen door 14.5...
Ik weet dat dit onhandig is maar daarom kun je beter van te voren uitrekenen wat de druk zijn moet en dat onthouden of opschrijven...
Voor het bandenprofiel (heb je overigens ook gehad met rijles maar voor de Belgen weet ik dat niet zeker);
Op iedere band zitten slijtage-indicatoren, dit zijn hobbeltjes in het profiel van de band... Het zijn er niet zoveel dus je moet ff zoeken...
Als het rubber op je band, gelijk valt met de indicator is de band versleten, De indicator is 1,6 mm hoog...
Dit kun je dus zelf ook meten met een schuifmaat. Overigens is het natuurlijk veiliger om de band eerder te vervangen... Dus niet met 1,6 mm op vakantie gaan.
even een reactie op die momentsleutel.
idd die zijn duur, maar ik kan je verzekeren beter een dure sleutel kopen dan zomaar gissen hoe vast je een bout aandraait!
ik ben er op een onplezante manier achtergekomen
voor de moment sleutel kan je de normale dopsleutels gebruiken. dus koop gewoon een goede doppenset (gedore of snap on. geen facom of kizo is bagger)
band profiel diepte bij een motorfiets mag wettelijk 1mm !!!(auto:1,6mm) zijn maar die indicator helpen wel. bij somige banden staan aan de zijkant loopvlak driehoekjes die verwijzen naar de slijtindicators.
de banden spanning wordt opgegeven door de fabrikant (suzuki:sticker op de achterbrug)
neemt dit ook aan als zijnde ok. gaat inieder geval goed.
NO FLAME INTENDED
Facom is één van de betere merken, net als Gedore, Stahlwille, Hazet etc...
Denk jij dat mensen die willen beginnen de techniek onder de knie te krijgen met een MEGA-duur merk als Snap-On willen gaan sleutelen?
Toegegeven, Snap-On is de allerbeste, maar voor een beetje doppenset van dat merk betaal je €500,--. Ik wilde eerst zelf ook Snap-On hebben maar ik vond het te duur.
Overigens heeft Facom een levenslange garantie!
Die moer op de achteras moet je die niet gewoon vast draaien (vast is vast), zo precies komt dat toch niet dat je er van dat speciaal gereedschap voor nodig hebt.
Moment sleutel is toch zo\'n sleutel waar je aan kan zien hoeveel kracht je zet ofnie?
Bij supersports enz kan ik me wel voorstellen dat dat heel precies moet gebeuren.
Moet wel precies...
Helemaal een achteras... Vast is vast is soms niet vastgenoeg (brabbel,brabbel)
En wat denk je bijvoorbeeld van jouw clinderkopbouten of drijfstangbouten???
Bij een ZX-6R kom je met een beetje gezond verstand al aardig ver... vast & sleufje op de moer voor het spiegaatje = vast.... Zit hooguit 5 nm verschil tussen voorgeschreven en werkelijk... Krijg je met een momentsleutel ook, wil je het spietje kunnen monteren, dus...Moet wel precies...
Helemaal een achteras... Vast is vast is soms niet vastgenoeg (brabbel,brabbel)
Op zondag 27 januari 2002 14:20 schreef Raging R6 het volgende:NO FLAME INTENDED
Facom is één van de betere merken, net als Gedore, Stahlwille, Hazet etc...
Wat dachten jullie van:
Wat zal ik minimaal meenemen voor onderweg ?
- banden reparatie set (met patroon)
- bougie (s)
- lampen
- schone doek
- tubetje handenschoonmaak middel
- dunne werkhandschoenen
- iets meer gereedschap mee dan bijgeleverde
merk hemelvaart gereedsschap.
Ik voor de spullen hierboven geen aanhanger nodig maar e.e.a. is wel verrekte handig.