Simpele onderhoud... Hoe? Met tips..

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik wil eens een topic starten waarin simpele onderhoud staat beschreven inclusief handige tips. Misschien dat er een soort FAQ van gemaakt kan worden ooit?

Denk hierbij aan:
- olie verversen met filter
- bandenspanning (bandenprofiel)
- ketting spannen (met smeren)
- vering instellen
- ...
 
waarom laat je je motor warm draaien als je je olie gaat verversen :? ... naar mijn mening is dat alleen nodig als je je oliepijl wil controleren ivm. uitzetten van de olie ????
 
Ketting tandwielen vervangen is dat ook zelf te doen? Enne luchtfilter vervangen of schoonmaken? En remblokken vervangen? Remmen stellen en zo?

Kom op er zijn veel meer dingen zelf te doen. Ik hoor graag handige tips of zo. :)
 
Ketting tandwielen vervangen is dat ook zelf te doen? Enne luchtfilter vervangen of schoonmaken? En remblokken vervangen? Remmen stellen en zo?

Kom op er zijn veel meer dingen zelf te doen. Ik hoor graag handige tips of zo. :)

Met ketting en tandwielen heb ik nog geen ervaring maar dat komt nog wel als ze op zijn...
Lijkt me ietsie moeilijker door het uitlijnen van het achterwiel :?

Luchtfilter vervangen is (bij mij) doodsimpel...,
Tank omhoog, slangen van luchtfilterhuis losmaken, 6 schroefjes eruitdraaien, deksel eraf, oud filter eruit, nieuw filter erin, en monteren maar weer... (zoiets wilde je horen?)

Maar misschien is het een handig idee om de handleiding van je motor eens na te kijken, daar staat alles wat een leek kan doen meestal wel in.
(heb je geen handleiding? ik ook niet)

Bougies vervangen:
Alles eraf slopen dat je in de weg zit (proberen kabeltjes en slangen zoveel mogelijk te laten zitten)... bougie connector eraf trekken,rommel om de bougie heen schoonmaken, bougie eruit draaien (liefst met een bougiedop) nieuwe bougie erin... en alles weer monteren.

Remblokken:
Ik weet natuurlijk niet hoe het met jouw remmen zit maar bij mij gaat het als volgt:
Klauw eraf halen (vind ik makkelijker), splitpennetje uit het asje halen, asje uit de klauw en de blokken schuiven, blokken uitnemen, nieuwe erin, asje weer door de gaatjes schuiven, splitpen er weer in (hoort officieel een nieuwe in maar goed) en klauw weer monteren... Niet vergeten op te torquen (op moment vastzetten, leer je gelijk een beetje jargon)

Zo eerst maar es proberen...
Commentaar zal wel niet uitblijven want ik loop ook nog niet zo lang mee...

(khoop dat je dr wat aan hebt... :P )
 
Ketting tandwielen vervangen is dat ook zelf te doen? Enne luchtfilter vervangen of schoonmaken? En remblokken vervangen? Remmen stellen en zo?

Kom op er zijn veel meer dingen zelf te doen. Ik hoor graag handige tips of zo. :)
ja, ik bedacht er net één. koplamp afstellen,
per meter voor de koplamp moet de straal 1cm dalen. 5m=5cm

men neme een blinde muur, rolmaat, krijtje. motor tegen muur zetten dan zie je zoiets als dit: ___/ als licht bundel. merk teken zetten. motor 2 of 3 meter naar achteren en dan moet de ___/ 2 of 3 cm lager staan dan het merkteken.
tevens kan je kijken of de bundel niet naar rechts of naar links afwijkt.
 
Nog even over het aandraaien van de moer van je achteras, die kan je gewoon vast draaien, ze geven wel een moment op, maar waarom zit er dan geen momentsleutel bij me gereedschap setje van me motor, en hoe moet ik dan ketting stellen als ik onderweg ben????

Maar voor de kleine jongens onder ons, hij moet natuurlijk wel vast zitten.

En bij mij zit er trouwens geen splitpen.

En natuurlijk is een momentsleutel wel fijn voor een boel gevoelige boutjes, nokkenas bijv.

Maar sleutel wel een beetje met verstand, een 6 of 8 mm boutje is nogal klein, hij is zo klein omdat die iets alleen op zijn plek hoeft te houden, en dus niet iets waar kracht op komt.
DUS HOEF JE HEM NIET VAST TE ZETTEN ALSOF JE HELE MOTOR ANDERS UIT ELKAAR VALT.

Ik bedoel dus dat KLEINE boutjes KLEINE krachtjes nodig hebben. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan