Sloten voor je motor

zorg ook voor een goede antidiefstalverzekering.

Werkt beter dan welk slot dan ook

Uiteraard, maar ik denk dat 'n verzekeraar niet accoord gaat dat ik een motor zonder slot op straat zet.

Echter, vreemd genoeg stelt mijn verzekeraar hier dan weer geen specifieke eisen over?!?!
 
[afbeelding]

de mijne *O* kweenie waar je goed aan doen, je hebt dieven die zich toeleggen op bepaalde merken sloten en dergelijken...
Gelukkig behoor ik niet tot de groep waarvan de kans groot is dat zijn motor gejat word (rij een div 600 uit 97 waar al iemand mee op zijn plaat is gegaan). Lees dat zat mensen deze nog niet eens op stuurslot zetten.
 
Ligt er ook een beetje aan wat precies het doel van het gebruiken van een slot is.. Als je puur gaat voor het voldoen aan de verzekeringseisen: schijfremslotje. Klein dus makkelijk mee te nemen, snel te bevestigen, enz. Als je voor maximale preventie wil gaan zou ik zeggen: kettingslot, zo zwaar mogelijk, mét alarm. Op die manier kun je je motor vastleggen aan de rest van de wereld, voorkomt in ieder geval dat ze er zo mee weglopen en thuis in het schuurtje op hun gemakje de slijptol op je schijfremslotje zetten.

Ikzelf heb een half jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor een Abus Granit Detecto + ketting. Hoewel ik hier erg tevreden over ben voor thuis kan ik deze zonder tas niet meenemen op pad (hangt natuurlijk af van het type motor dat je rijdt). Dus voor komend seizoen komt er een schijfremslotje bij dat ik zo kan meenemen voor die keren dat ik mijn motor geen hele of halve dagen onbewaakt achterlaat. :)
 
Ligt er ook een beetje aan wat precies het doel van het gebruiken van een slot is.. Als je puur gaat voor het voldoen aan de verzekeringseisen: schijfremslotje. Klein dus makkelijk mee te nemen, snel te bevestigen, enz. Als je voor maximale preventie wil gaan zou ik zeggen: kettingslot, zo zwaar mogelijk, mét alarm. Op die manier kun je je motor vastleggen aan de rest van de wereld, voorkomt in ieder geval dat ze er zo mee weglopen en thuis in het schuurtje op hun gemakje de slijptol op je schijfremslotje zetten.

Ikzelf heb een half jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor een Abus Granit Detecto + ketting. Hoewel ik hier erg tevreden over ben voor thuis kan ik deze zonder tas niet meenemen op pad (hangt natuurlijk af van het type motor dat je rijdt). Dus voor komend seizoen komt er een schijfremslotje bij dat ik zo kan meenemen voor die keren dat ik mijn motor geen hele of halve dagen onbewaakt achterlaat. :)

Volgens mij zijn er ook verzekeringen die eisen dat je je motor ergens aan vast zet? :?
Pin me er niet op vast, maar dacht het wel eens gelezen te hebben. In dat geval is alleen een schijfremslot dus niet voldoende. Goede de voorwaarden lezen dus!

Verder ben ik het wel met je eens eigenlijk, al heb ik zelf alleen een Abus kettingslot (en stuurslot). Schijfremslot met alarm wil ik nog wel een keer kopen, maar denk dat het bijna duurder is dan mn motor :P
 
Even topic afstoffen:

Ik heb zojuist een Luma Escudo kettingslot gekocht. Pfff... wat een gewicht! Dit slot komt bij diverse artikelen als 'zeer goed' uit de tests. Op de verpakking staat dan ook dat het een 4-sterren ART slot betreft. Op de ART-site zelf kan ik dit slot echter niet terug vinden?!?!?!

Mogelijke logische verklaringen:
- Of je slot heeft helemaal geen ART-sterren en ben je misleid door de fabrikant
- Of Stichting ART heeft het slot (nog) niet getest.
- Of de website is niet up to date...

Moet je ff contact met ze opnemen als je t echt wilt weten...

Maar als ik sommige 'gestolen'-topics lees helpt uiteindelijk geen enkel slot... ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de abus granit detecto. Dit is een schijfremslot met alarm waar tevens een ketting aan vast gemaakt kan worden. Werkt op zich wel goed en komt zeer degelijk over (mog ook wel voor het geld). Maar ik krijg m bij mn gixxer alleen over de achterschijfrem op het moment dat ik m met ketting wil vastmaken. Maarja, daar wennen we wel aan.
 
Sloten voor je motor? Ik weet er wel een :P

full


Knappe jongen die er dan nog mee wegrijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de abus granit detecto. Dit is een schijfremslot met alarm waar tevens een ketting aan vast gemaakt kan worden. Werkt op zich wel goed en komt zeer degelijk over (mog ook wel voor het geld). Maar ik krijg m bij mn gixxer alleen over de achterschijfrem op het moment dat ik m met ketting wil vastmaken. Maarja, daar wennen we wel aan.
:^
 
Ik heb de abus granit detecto. Dit is een schijfremslot met alarm waar tevens een ketting aan vast gemaakt kan worden. Werkt op zich wel goed en komt zeer degelijk over (mog ook wel voor het geld). Maar ik krijg m bij mn gixxer alleen over de achterschijfrem op het moment dat ik m met ketting wil vastmaken. Maarja, daar wennen we wel aan.
die vind ik ook heel fijn :Y. Het valt me trouwens wel op, dat die beugelsloten veel tijd nodig hebben om te openen.

Hoewel dat eigenlijk ook maar schijnveiligheid is. Ik herinner me een diefstal melding hier op het forum, waarbij ze zelfs een hek hebben weggeslepen om bij de motor te komen....
 
Volgens mij zijn er ook verzekeringen die eisen dat je je motor ergens aan vast zet? :?
Pin me er niet op vast, maar dacht het wel eens gelezen te hebben. In dat geval is alleen een schijfremslot dus niet voldoende. Goede de voorwaarden lezen dus!

Verder ben ik het wel met je eens eigenlijk, al heb ik zelf alleen een Abus kettingslot (en stuurslot). Schijfremslot met alarm wil ik nog wel een keer kopen, maar denk dat het bijna duurder is dan mn motor :P

Klopt! Zijn inderdaad verzekeringen die dergelijke eisen stellen. Vaak is ook een bepaalde klasse alarm vereist. Is afhankelijk van de (dag)waarde van je motor, het type verzekering en uiteraard de keuze van de verzekeraar.

Die van mij verlangt alleen het gebruike van een ART-goedgekeurd slot, meer niet :) Stond overigens wel op mijn polis dat ik ook een alarm moest voeren. Over gebeld met de verzekeraar en dat hebben ze van de polis afgehaald. Zoals eerder gezet: goed op de voorwaarden en polis letten dus!
 
Het valt me trouwens wel op, dat die beugelsloten veel tijd nodig hebben om te openen.
Was op mijn GS1000S geen probleem:

Na bezoek aan een wegrestaurant, geef ik gas om te vertrekken en na een paar centimeter blijft ze staan en slaat de motor af. Ik kijk naar het voorwiel/beugelslot en zie nog net hoe de ene helft aan de linkerkant op het asfalt valt en de andere helft aan de andere zijde. |( ;( :]
 
Inmiddels heb ik 3 sloten.

1. Abus Granit Victory. Handig en klein remschijfslot. Makkelijk om mee te nemen en valt qua gewicht erg mee.
2. Een lange ketting met slot van motorcenter. ART 4 gekeurd.
3. Sinds een week de ABUS 8000 detecto met ketting. Had daar veel positieve verhalen over gelezen, dus zeker een aanrader. Bij mij gaat hij zonder ketting om de voorste remschijf en met ketting om de achterste remschijf. Slot kost wel 190 euro met ketting.
Het heeft een ingebouwd alarm en bewegingssensor. ABUS level 24. Voor info zoek op het forum.
 
Stahlex (Made in Germany) is volgens mij een goedgekeurd en veilig slot, is tevens beveiligd tegen uitboren, en is een kettingslot van gehard staal.

Maar de gehaaide dieven hebben veel sloten zo open als ze willen.
Dus ik kan ook niet echt zeggen hoe veilig het is, maar zo'n slot is wel goedgekeurd door de politie.
 
Gebruik zelf een granit extreme 59 beugel van abus, heb voor vakantie's altijd schijfrem slot mee met alarm erin. Met 2 personen en bagage is die beugel wat overdadig in zijn gewicht :(
Heb alle sloten bij slotenonline.nl vandaan, was toen iig veruit de goedkoopste!
 
Ik vraag me al een tijdje af wat de beste manier is om je motor vast te zetten als je 1 kettingslot gebruikt. Op dit moment zet ik hem via het voorwiel vast aan een paal. Opzich haal je zo het voorwiel eraf en kan je alsnog de motor meenemen. Achterwiel leek mij misschien een betere optie, of aan de achterbrug vast. Aan het frame zou helemaal mooi zijn maar dat gaat net niet.

Wat is nou eigenlijk de meest lastige plek voor een dief als je met 1 kettingslot werkt? Voorwiel, achterwiel, achterbrug....anders? Mijn instinct zegt achterwiel op een of andere manier, omdat daar ook de aandrijving zit (zelf heb ik een cardan aandrijving)
 
Ik vraag me al een tijdje af wat de beste manier is om je motor vast te zetten als je 1 kettingslot gebruikt. Op dit moment zet ik hem via het voorwiel vast aan een paal. Opzich haal je zo het voorwiel eraf en kan je alsnog de motor meenemen. Achterwiel leek mij misschien een betere optie, of aan de achterbrug vast. Aan het frame zou helemaal mooi zijn maar dat gaat net niet.

Wat is nou eigenlijk de meest lastige plek voor een dief als je met 1 kettingslot werkt? Voorwiel, achterwiel, achterbrug....anders? Mijn instinct zegt achterwiel op een of andere manier, omdat daar ook de aandrijving zit (zelf heb ik een cardan aandrijving)
Dit lijkt mij ook de beste oplossing: Als de ketting lang genoeg is, om het achterwiel plus brug en zo hoog mogelijk vast maken.
Maar voor iemand die goed sloten kan openen of een flex bij de hand heeft is waarschijnlijk niets veilig.
 
Kettingen hebben totaal geen nut die knippen ze er zo vanaf.
Neem gewoon 2 schijfremsloten als ze hem willen jatten doen ze het toch wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan