Sociaal gedrag motorrijders

Ik zat te denken ook een BMW aan te schaffen, HP2 sport of zo. Maar ja als mijn gedrag ook zo veranderd doe ik het maar niet, maar ja wat blijft er over. met een 696 monster hoor je ook weer tot een groep.
 
Ik rij nou nog in een auto, maar als ik met de auto aan de zijkant ga rijden op een eenbaansweg om een chopper erdoor te laten wordt ik netjes gegroet en getrakteerd op een mooie brul :)

Zelfde op de snelweg, gewoon rekening houden met een motor en je krijgt altijd wel een hand. Tot nu toe de meest sociale weggebruikers die ik tegen ben gekomen.
 
Dat komt wellicht doordat bepaalde typen auto's bereden worden door mensen die veelal hetzelfde (asociale) gedrag vertonen, dan wel een bepaald beeld uitstralen.
Mijn ervaring is dat bijv. in de wat oudere BMW's, Mercedessen vaak mensen aan het stuur zitten die tot het wat onfrissere soort horen.
Bij nieuwe auto's van die merken zie ik grofweg 2 soorten mensen erin rondrijden : zij die het zich prive kunnen veroorloven of zo'n auto van de zaak berijden en zij die overduidelijk de benodigde centjes met onfrisse praktijken vergaren.
Bij de laatste categorie gaat het dan meestal om net "te" opgesmukte wagens.

De grote SUV's roepen bijv. bij mij een beeld op van mensen die een egoistische inslag hebben.

Het is allemaal heel persoonlijk, deze schetsen van combinatie auto - berijder.

Bij motoren en hun berijders is bij mij dit soort beeldvorming nauwelijks aanwezig.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij hierin wel kan vinden. En dan heb ik het over de "hokjesgeest". Bij auto's heb ik dat ook, bij motoren totaal niet.

Ben ik met de auto, dan wordt ik in het "Sjonnie" of "auto van pappie" hokje gedonderd.
Ben ik met de motor, dan is er hooguit een keer een oud mannetje die tegen z'n voorhoofd tikt omdat 'ie denkt dat ik wel 300 km/u gereden moet hebben als ik een keer 50 / 60 in het 1e of 2e verzet rijd, en daarom nogal wat herrie produceer.

Veelal is het persoonlijk perspectief van mensen hierover niet echt persoonlijk. Jongen van een jaar of 20 in gepimpte Honda Civic (of welke gepimpte kar dan ook) met lawaai-uitlaat is al snel een Sjonnie of doodrijder. Mensen die ooit eens ingehaald worden door een SS die zo'n 160 km/u rijd denken ook al snel "aso" en "die rijdt zichzelf nog wel dood".

Het is gewoon de hokjesgeest die iedereen heeft, iedereen heeft zijn / haar vooroordelen en dat zal altijd zo blijven.
Onder ons motorrijders/sters is het misschien minder, maar het is er wel degelijk...
 
naar mij wordt altijd gezwaaid.. eergisteren draaide een harley rijder zich nog helemaal om toen we samen voor een rood licht stonden.. hij sloeg af, ik ging recht door..

ach het zal allemaal wel meevallen met die hokjesgeest.. is meer inbeelding dan dat het echt zo is.. (denk ik) vaak gebeurt het mij ook dat er naar me gezwaaid wordt en dat ik net de koppeling in heb en moeilijk terug kan zwaaien..

gewoon lekker blijven zwaaien...
 
Vroeger he, ja heeeeeeeeeeel vroeger was het nog leuker, ik rij dit jaar 39 jaar motor (van Honda Dream tot Goldwing en Virago) maar zie dat het zwaaien naar elkaar of stoppen bij een motorrijder welke (wat voor reden dan ook) langs de kant staat (pech misschien?) minder en minder is geworden.
 
Vroeger he, ja heeeeeeeeeeel vroeger was het nog leuker, ik rij dit jaar 39 jaar motor (van Honda Dream tot Goldwing en Virago) maar zie dat het zwaaien naar elkaar of stoppen bij een motorrijder welke (wat voor reden dan ook) langs de kant staat (pech misschien?) minder en minder is geworden.

Maar dat is een weerspiegeling van "de maatschappij". Het wordt socialer allemaal wat minder, harder, sneller (niet snelheid bedoel ik), aggressiever. Dus ook motorrijders worden/zijn minder sociaal in hun onderlinge "wij motorrijders" gedrag.

Maar toch had ik in NL (7 jaar geleden voordat ik naar CH vertrok) wel het gevoel dat tijdens file rijden meer rekening werd gehouden met motorrijders dan pakweg 10 jaar daarvoor. Dus dat auto's meer aan de kant gaan...

Ik wou dat dat hier eens gebeurde, want hier knijpen ze meer het gaatje dicht omdat je niet tussen de file mag doorrijden B|
 
Ik zwaai eigenlijk niet.
Ik steek gewoon m'n hand een beetje uit *D
en gewoon naar iedereen, zelfs rs50'jes. Rij ik nog steeds op mee naar school, en ik vond/vind het nog steeds machtig als ik dan aangezwaaid word.
Ooit nog eens met de RS aangesloten bij een groepje motors die een tourtje aan het doen waren ;)

Kinders op de achterbank zijn inderdaad mooi om te vermaken, beetje slingeren, met je licht knipperen en dan volle bak erlangs :)
 
Ik zwaai eigenlijk niet.
Ik steek gewoon m'n hand een beetje uit *D
en gewoon naar iedereen, zelfs rs50'jes. Rij ik nog steeds op mee naar school, en ik vond/vind het nog steeds machtig als ik dan aangezwaaid word.
Ooit nog eens met de RS aangesloten bij een groepje motors die een tourtje aan het doen waren ;)

Kinders op de achterbank zijn inderdaad mooi om te vermaken, beetje slingeren, met je licht knipperen en dan volle bak erlangs :)


:^ :^
ik zwaai eigenlijk AAALTIJD *D
hang ik in een bocht? aan het acceleren bij stoplicht? beentje uitsteken, staat ook altijd wel grappig 8-)
 
Laatst bewerkt:
Er wordt bijna altijd gezwaaid naar/door mij. Hoort er gewoon bij toch?

Scheelt misschien dat ik een meisje ben O-)
 
Zie niet aan je helm of je een meisie bent, maar het is leuk dat het in deze topic blijkt dat het nog steeds aan de orde is.
 
Geen vooroordelen; ervaring. Ik kan blijkbaar niet rijden.. op een scooter :+

En met 60 - 70 op de snelweg, vind IK het geen file meer, en verwachten mensen ook niet dat je er nog tussendoor fladdert, en gezien het feit dat ik gráág heel thuis kom, doen we dat dus maar niet, en heb ik zo'n ding dus niet nodig.

En met met een scooter zie ik me nog niet over een modderig karrenspoor rijden (verder als 5 meter) :+

Nee? ik woon midden in de bossen vaak op modderige paden gereden hoor op me 70 cc scootertje. 's zomers was het leuker kon ik lekker glijden met de achterwiel:D en wel 80 rijden he ;) :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan