Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Spiegels verplicht?

EstolA

MF'er
24 apr 2003
88
0
Amsterdam
Spiegeltje er af gehaald, beetje klooien, loop weer terug naar m'n motor om de spiegel er weer op te draaien en wat zie ik? Zonder die brave spiegel is mijn kawa zephyr 750 uit '93(wat een redelijk brave motorfiets is) in één keer net een stukkie brutaler.
Nu rijdt ik heel stoer zonder spiegel, heel spartaans. Sommigen zullen me voor gek verklaren om zonder spiegel in Amsterdam rond te scheuren maar wat ik me afvroeg, is het hebben van één of twee spiegels eigenlijk verplicht volgens de wet?
 
Volgens mij is eht wel verplicht om spiegels te hebben das in iedergeval wel zo bij een koekblik dus denk het ook met een motor
 
Yep

Hier tussen staat ergens precies uitgelegd wat verplicht is:

[edit] van toepassing zijnde gedeelte vet gemaakt[/edit]
 
Volgens de OM Boetebase kost gaat het je ook nog geld kosten, geen spiegels
(indien betrapt natuurlijk )

Verkeer op de weg > Motorfiets > Eisen aan voertuig >
Noodzakelijk vereiste spiegel/spiegels ontbreken
Boete: €65
 
Wow, dank voor deze (over)duidelijke uitleg
Ik ben al afgelopen jaar 3x aangehouden door Oom Agent, 1x voor te hard rijden, 1x voor rijden op de trambaan, 1x bij wijze van routinecontrole(en toen had ik geen rijbewijs bij me )maar alle 3 de keren had ik alleen m'n linker spiegel op mijn motor zitten en daar hebben ze geen van drieen(waaronder 1 motoragent) iets over gezegd. Weten de Amsterdamse coppers dat dan niet of is dat artikeltje een beetje verouderd ofzo?

Wat betreft achteropkomend verkeer "monitoren" ik rij zo hard ik kijk alleen maar vooruit Nee ff serieus, op de snelweg is het wel lekker om met spiegeltje te rijden maar voor in de stad..moah wie mooi wilt zijn moet pijn lijden?
 
Ik had hem altijd rechts totdat ik eindelijk een nieuwe bevestiging voor links kocht (die draad was verrot). Nu lees ik dus (bedankt kofferrek) dat ik [edit] goed bezig [edit] ben (t'is een '82-er).
Afein, ik heb in die 2 jaar nooit gezeik gehad.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5.4.45

1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:

a. een linker buitenspiegel;

b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.


Zowel de kawa van EstolA uit '93 als de motor van =lvt= uit '82 zijn vóór 31 december 1996 (en dus zéker vóór 16 juni 2003) in gebruik genomen en hebben dus, hoewel ze harder kunnen en mogen rijden dan 100 km/uur, geen rechterbuitenspiegel nodig.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.


Dus: als jullie allebei zorgen voor een deugdelijke en deugdelijk gemonteerde linkerspiegel, zijn jullie niet in overtreding.
 
Ik heb nog niet zo lang geleden van oom Agent een bekeuring gekregen voor het niet hebben van spiegels op mijn XL600R uit '86. Die zaten er bij aankoop (2e hands) ook niet op dus ik dacht er niet bij na. Ze moeten er dus wel degelijk op zitten. Kostte me nog iets van 58 pleuro's.

Die veldwachter had het trouwens ook nog over mijn knipperlichten. Die waren er ook afgehaald maar eigenlijk had hij me daarvoor ook een prent kunnen geven zei hij. Deed 'ie niet omdat de bekeuring voor de spiegels al zo zielig voor me was.
De reden was dat de motor destijds bij keuring wel voorzien was van spiegels en knippers.
 
Ik heb hier een tekst van Baksteen gekregen.
Op basis daarvan moest je op due oude honda 1 spiegel vieren, moet altijd, en twee wanneer................lees mar, zo moeilijk is de tekst niet.

De richtlijnen e.d. waarnaar verwezen word gaat wel heel ver, kijk maar gewoon naar wel/niet aanwezig moeten hebben van spiegels, da's genoeg, meer weet de gemiddelde oom agent toch ook niet

Artikel 3.4.32

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:

a. een linkerbuitenspiegel;

b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen.




Als je het niet weet kun je het niet naleven, maar 1 spiegel dat had je toch wel kunnen bedenken? Ik wist het ook echt niet, en op mijn oude barrel 82 er GSX 1100 wil ik er geen twee, 1 mag, en op mijn nieuwe (98 er) GSX 1100 wel twee, want daar staat het goed op, en rij ik veel harder mee etc. = scheurijzer = meer veiligheid nodig

Detail., op de oude GSX 1100 ragbak, heb ik gister een spiegel van een tractor gelast, een giga zicht, en geen dode hoek (is een fiets van ratbike formaat alleen niet zwart, maar rijdt zo heerlijk)
 
. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.

en wie besluit dan waarneer iets deugdelijk bevestigd is en in ernstige mate verweerd...
 
en wie besluit dan waarneer iets deugdelijk bevestigd is en in ernstige mate verweerd...

Dat beslist de agent van het politiecorps dat nog zijn quotum moet halen
Ik zou trouwens gewoon een stel kleine streetfighterspiegeltjes kopen. Staat leuk en je kunt ook weer naar achteren kijken. Zou toch lullig zijn als zo'n GTI-lulletje je van de sokken rijdt als je van baan wisselt.
 

in je spiegels blijven kijken is nou net de tip die ik geef om te voorkomen wat mij eergisteren is gebeurt,

wie mooi wil zijn moet pijn lijden zullen we ruilen dan..?? mag jij mooi zijn en dan hoef ik geen pijn meer te lijden,...vind ik een goeie deal!


zet gewoon spiegels op je fiets!, misschien net iets minder mooi, maar je hebt ze keihard nodig, vooral in Amsterdam! ik kan het weten
 
spiegels zijn dan wel verplicht maar.........wat als je een achteruitkijkspiegel ingebouwd hebt zitten in je helm????
 
Spiegel in je helm... dat kwalificeert op z'n best als binnenspiegel, en in de wetteksten staat expliciet een verplichting voor buitenspiegels...

 

Ik heb je verhaal gelezen, vette pech man en succes met je herstel.
Mischien moet je je spiegels maar vervangen door een dikke achterbumper ofzo Natuurlijk heb je gelijk wanneer je zegt dat je altijd je pak aan moet en je laarzen, handschoenen, spiegels, helm en bla bla bla. 100% mee eens wanneer het op "zo veilig mogelijk rijden" aankomt.
Maar aan de andere kant, een gast op een oude kawasaki zephyr volledig in het pak, dat ziet er toch niet uit!? Als ik veilig wil rijden moet ik eigenlijk eerst een "pak-verantwoorde-motor" kopen.(grapje, voordat we daar weer een flame over krijgen) En dan nog is de vraag of ik voor een ritje van 5-10 minuten m'n pak aan ga doen. Nu gaan er allerlei mensen roepen dat de meeste ongelukken gebeuren op dat soort korte ritjes en weetikveel wat voor argumenten nog meer.
Het is een dunne lijn tussen zo verstandig mogelijk doen en gemakszucht.
Het veiligheidsaspect wordt vaak ook wel een beetje overdreven vind ik. Ik ga er niet van uit dat ik een ongeluk krijg wanneer ik op m'n motor stap, ik realiseer me wel dat het kan gebeuren en dat dat niet eens aan mijn eigen rijgedrag hoeft te liggen maar toch...