Natuurlijk, de energie moet toch ergens vandaan komen ?klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
De oplossing is simpel. Je moet die startmotor niet gebruiken om de boel aan te drijven, daar heb je die 250cc blokjes al voor. Dus hup, startmotor terug op zijn plek en gas dr'opHeren,
Ik ben bezig met een DIY dynamisch balanceerbankje aan het fabriceren, wat ideeën op gedaan op het www, en nu proberen de voorbeelden te combineren en in praktijk te brengen.
Ik heb een aantal 250cc 4 cilinder motorblokjes liggen, en ik zat er aan te denken om een startmotor daarvan als aandrijving te gebruiken.
Nu had ik al iets in elkaar geknoeid, maar dat werkt niet zoals gehoopt, moet wel zeggen dat mijn kennis van elektronica redelijk beperkt is.
Ik heb een speed controller gekocht die 10 ampère aan kan, maar voor dat ik de knop op half heb staan brandt de zekering al door... Onbelast wel te verstaan..
Dus, voordat ik iets anders aanschaf is het misschien best handig dat ik weet hoeveel zo'n startmotor ongeveer aan ampères trekt, klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
Er zit natuurlijk weerstand in wat ik inelkaar geknutseld heb, maar een stuk minder als dat de startmotor doet als waar ie voor gemaakt is.
Dank u.
Als er een motorblok achter hangt...startmotoren zijn niet geschikt voor "langdurig" (lees meer dan 10 sec ctu) gebruik, ze hebben nul koeling.
Vergeet het rendement niet.Ik heb ooit eens gelezen 60A, maar dat zal ook per fiets anders zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een 250je ook 60A trekt, dat is immers bij 12V zo'n 0,7kW (of bijna een pk) en dan had je er beter gelijk een hybride van kunnen maken
parallel help niet dan gaat de lamp permanent op vol vermogen branden. serie is de oplossing.Het is misschien wel handiger om Pulsbreedtemodulatie toe te passen, de regelaar dissipeert dan nauwelijks. Met een geringe belasting gaat een "tegen-EMK" werken waardoor de stroom ernstig beperkt wordt, maar nogmaals: geef hem geen 12 vol. De aanloopstroom zal inderdaad hoog zijn, da's een kenmerk van alle gelijkstroommotoren. In een trein staan 4 boekenkasten om die aanloopstroom binnen de perken te houden.
Oud, maar een mooi voorbeeld
Om de spanning wat terug te brengen is het wellicht handig om halogeenlampen als voorschakelijng te gebruiken, als je bijvoorbeeld de gloeidraden van een H4 parallel tussen de startmotor en de voeding zet is zo'n gloeidraad een hele mooie regeling, de motor geeft eerst de lamp alle spanning en gaat naarmate die harder gaat draaien inwendig meer tegenkracht geven waardoor de lampen minder licht gaan geven, dus kouder worden en de startmotor meer porrie geven... werkt echt
Als er een motorblok achter hangt...
er staat toch echt H4 parallel tussen motor en voeding. dat moet echt serie zijn want bij parallel doet die lamp niks dan branden en beperkt de stroom naar de motor niet hij trekt alleen meer stroom uit de voeding. dat de rest van de tekst redelijk serie omschrijft en daarbij dus redelijk correct is zaai je met de term parallel alleen maar verwarring. wat je omschrijft heet serie schakeling geen parallel.too, lees nog een keer... ertussen heb ik als vervangende term ipv parallel gebruikt... ts = nono
Als je dat wilt doen met een startmotor die 50A trekt moet je zo'n 10 lampen parallel zetten (en die dus in serie met de motor) en dan krijgt je motor de helft van de spanning.Het kon inderdaad duidelijker, maakte in mijn reactie wel een fout.
Ik bedoel dus de twee gloeidraden parallel. Die parallelschakelng in serie met de motor, dat geeft een aanloopstroom van zo'n 10 ampere. Dat is feitelijk de stroom die die 2 gloeidraden doorgeven. die motor ziet die stroom ook, omdat die in serie staat, parallel heeft geen nut. Dan loopt die motor aan en zal door de tegen EMK een hogere schijnbare weerstand krijgen waardoor het vermogen van de gloeidraden nar de motor verlegd wordt, de gloeidraden koelen af waardoor de motor wat meer stroom krijgt enz enz.
Wat bedoel je en waarom kan je daar niet iets mee aandrijven dat geen trein is.nee, die fungeert als startmotor
Als je dat wilt doen met een startmotor die 50A trekt moet je zo'n 10 lampen parallel zetten (en die dus in serie met de motor) en dan krijgt je motor de helft van de spanning.