Strengere eisen motorrijbewijs

Strengere eisen MRB terecht?

  • Zeker, we zijn immers een kwetsbare weggebruiker.

    Stemmen: 18 10,6%
  • Discriminatie, automobilisten hoeven dat toch ook niet?

    Stemmen: 127 74,7%
  • Ik rijd toch al, zal mij een zorg zijn.

    Stemmen: 25 14,7%

  • Totaal aantal stemmers
    170
Maar het is natuurlijk belachelijk dat de verzwaring wel doorgaat maar de 125 op 16e niet. Dat betekent dus dat er wel degelijk iets veranderd kan worden richting Europa.

:^

Ze doen at ze willen daar :r :r

Wanneer je schijnheilig roept dat je moet volgen laat dan 125cc ook op je 16 ingaan.
 
als vader van 3 jongens juig ik dit natuurlijk toe maar dat is puur uit eigenbelang. Zie ze liever nog even in de auto.

Maar het is natuurlijk belachelijk dat de verzwaring wel doorgaat maar de 125 op 16e niet. Dat betekent dus dat er wel degelijk iets veranderd kan worden richting Europa.
Nu kan een 16 jarige belg met 125 cc zo nederland inrijden (als het daar nog wel geldt natuurlijk) maar terug niet??? Of moet hij bij de grens afstappen?


Beetje hypocriet vind je niet. Zelf wel motorrijden maar je kinderen moeten maar even wachten omdat het te gevaarlijk is. Je zou zeggen dat je als motorrijder wel beter zou moeten weten :N
 
Toen ik hier van verschillende mensen gelezen had dat het met 25kw toch ook nog wel leuk rijden is (lijkt zo weinig tegenover het vermogen van de standaard fietse dacht ik altijd) heb ik toch besloten om te gaan beginnen *D .

Goedzo :) zo erg is het nou ook weer niet, zeker niet als je een 400cc ofzo begrenst, is prima te doen
Of je neemt een DR 350 of andere 350 1pitter die net binnen de 25 kW valt O-)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft onderzoek uitgewezen dat het vermogen niet veel verschil maakt in de kans op ongelukken. Kennelijk is dat bij beleidsmakers niet doorgedrongen, zoals zoveel feiten niet doordringen. Iedereen weet dat het rijbewijs halen alleen aantoont dat je de basis beheerst op dat moment. Echt leren rijden doe je in de praktijk. Blijft een kleine groep die dat nooit leert, of niet snapt dat deelnemen aan het verkeer verantwoordelijkheid van je vraagt. Sneller innemen van het rijbewijs voor die groep is een oplossing. Allerlei verzwarende maatregelen voor iedereen gaat niet helpen, is alleen voor iedereen vervelend. Ik denk dat in NL de eisen aan het examen (zeker voor de motor) al de hoogste zijn. Dat is op zich prima, maar dan ophouden met extra verzwaring.
 
Volgens mij heeft onderzoek uitgewezen dat het vermogen niet veel verschil maakt in de kans op ongelukken. Kennelijk is dat bij beleidsmakers niet doorgedrongen, zoals zoveel feiten niet doordringen. Iedereen weet dat het rijbewijs halen alleen aantoont dat je de basis beheerst op dat moment. Echt leren rijden doe je in de praktijk. Blijft een kleine groep die dat nooit leert, of niet snapt dat deelnemen aan het verkeer verantwoordelijkheid van je vraagt. Sneller innemen van het rijbewijs voor die groep is een oplossing. Allerlei verzwarende maatregelen voor iedereen gaat niet helpen, is alleen voor iedereen vervelend. Ik denk dat in NL de eisen aan het examen (zeker voor de motor) al de hoogste zijn. Dat is op zich prima, maar dan ophouden met extra verzwaring.

Heb niet alles gelezen, maar tot nu ben ik hier het meest mee eens;

eigen aanvulling (wellicht ten overvloede):

Ik vind dat mensen beter (en voor ook gemakkelijker) moeten worden getraind. Subsidieer wat mij betreft slipcursussen en VRO-cursussen en stel goede, zware en objectieve eisen aan een rijexamen.

Daarnaast moet niet alleen aan de onderkant worden gekeken, maar zeker ook aan de bovenkant. Vanaf 65 jaar en vervolgens elke zoveel jaar verplicht een nieuw examen. En dan niet zo'n soft examen vergelijkbaar met wat zij 40 jaar geleden kregen, nee examens naar de huidige maatstaf. Vooral bij deze categorie moet de overheid dit verplicht stellen, omdat het voor kinderen erg moeilijk is om deze vrijheid van hun ouders af te pakken, waardoor dit wordt uitgesteld.

Tot slot moeten er duidelijke afspraken komen bij wat moet gebeuren als mensen zware overtredingen of ongelukken begaan/veroorzaken. Dreigen met definitieve inname van het rijbewijs tegenover een alcoholist zal niet alleen de verkeersveiligheid balanceren, maar zal ook eerder leiden tot een positievere levenshouding van deze personen. Natuurlijk beoog ik hiermee geen lik op stuk beleid, maar gewoon wat gezond verstand. Als je aantoont dat je niet kan autorijden dan mag je het ook niet meer. Dat ik hier zelf onder kan vallen (ik heb wel eens veel te hard, lees niet ongevaarlijk! gereden) besef ik mij ter dege.
 
Laatst bewerkt:
Aan de ene kant, denk ik waarom moet deze flauwekul allemaal weer. En denk ik kom op zeg. Met 18 meerderjarig betekent in mijn ogen ook, dat je dan mag wat alle volwassenen mogen, dus ook vol vermogen rijden.
Aan de andere kant, merk ik ook, dat veel jongeren met 18 nog niet volwassen zijn en beslissingen nemen, die de meeste mensen, die een paar jaar ouder zijn, niet meer zouden nemen. En misschien moet de discussie eens wat breder gevoerd worden en is 18 jaar te vroeg en moeten we misschien nadenken om de leeftijd waarop iemand meerderjarig wordt weer omhoog te brengen.



Wat betreft motorrijden, ik heb m'n rijbewijs pas na m'n 30e gehaald en dat is misschien maar goed ook, anders had ik dit stukje waarschijnlijk niet geschreven...............

Na m'n 30 e ben ik toch wat rustiger geworden. Voor veel mensen zal het niet veel anders zijn.


Waar ik wel moeite mee heb is het 3 x examen doen, geldklopperij en tevens discriminerend
richting andere weggebruikers.
 
Aan de ene kant, denk ik waarom moet deze flauwekul allemaal weer. En denk ik kom op zeg. Met 18 meerderjarig betekent in mijn ogen ook, dat je dan mag wat alle volwassenen mogen, dus ook vol vermogen rijden.
Aan de andere kant, merk ik ook, dat veel jongeren met 18 nog niet volwassen zijn en beslissingen nemen, die de meeste mensen, die een paar jaar ouder zijn, niet meer zouden nemen. En misschien moet de discussie eens wat breder gevoerd worden en is 18 jaar te vroeg en moeten we misschien nadenken om de leeftijd waarop iemand meerderjarig wordt weer omhoog te brengen.



Wat betreft motorrijden, ik heb m'n rijbewijs pas na m'n 30e gehaald en dat is misschien maar goed ook, anders had ik dit stukje waarschijnlijk niet geschreven...............

Na m'n 30 e ben ik toch wat rustiger geworden. Voor veel mensen zal het niet veel anders zijn.


Waar ik wel moeite mee heb is het 3 x examen doen, geldklopperij en tevens discriminerend
richting andere weggebruikers.


Dus rijbewijs pas halen na je 25e jaar om ongevallen te verminderen, misschien niet eens zo een gek idee...
 
Dus rijbewijs pas halen na je 25e jaar om ongevallen te verminderen, misschien niet eens zo een gek idee...

alsof er alleen maar motorrijders onder de 25 jaar verongelukken... Leeftijd is een ding maar volwassenheid een ander.
Sommige hebben dat op hun 16, andere op hun 30.

Het zijn de bestuurders van auto waar men zich zou op moeten richten... Er zijn meer mensen doodgereden door een auto dan door een motor.
 
Hierdoor zal het ras van motorrijder(ster) wel gaan uitsterven.
Immers je moet het wel heeeeeel errug leuk vinden en een goedgevulde portemonnee hebben, wil je 3xop gaan draven voor een examen.

Dat zal de bedoeling dan ook wel zijn van bedisselend Brussel.
Dat Nl vast houdt aan 18 jaar voor een lichte motor is daarbij wel weer typerend voor ons land....

In hun regelzucht zullen de bobo's in Brussel ook ooit wel gaan komen met beperkingen voor jongeren in auto's.
Die zijn immers een veel groter potentieel gevaar voor hun omgeving dan iemand op een motor.
 
het is natuurlijk niet erg eerlijk want als je je auto rijbewijs heb gehaald,dan mag je gewoon elke auto besturen die je maar wilt dus auto's van 400+pk en dat zou dan niet gevaarlijk zijn ?????
 
alsof er alleen maar motorrijders onder de 25 jaar verongelukken... Leeftijd is een ding maar volwassenheid een ander.
Sommige hebben dat op hun 16, andere op hun 30.

Het zijn de bestuurders van auto waar men zich zou op moeten richten... Er zijn meer mensen doodgereden door een auto dan door een motor.


Maar nog steeds vallen de meeste slachtoffers in de jongste categorie rijders. Het zal ook te maken hebben met ervaring en daardoor verkeersinzicht. Tegen de tijd dat ik zelf aan mijn motorrijbewijs toe was, had ik al een paar honderdduizend km ervaring in koekblikken. Je leert dan beter anticiperen op de gedragingen en misdragingen van koekblikkers. En ondanks die ervaring hebben ze me 2 keer weten te verrassen. |(


En het is makkelijk om de schuld eenzijdig bij automobilisten te leggen, daar zijn er dagelijks ook letterlijk een paar miljoen meer van op de weg dan motoren, dus de kans op een ongeval waarbij een auto is betrokken is ook vele malen groter. En juist omdat die kans zo groot is, zal je als motorrijder goed op de gedragingen van de automobilist in moeten kunnen spelen.
 
Hierdoor zal het ras van motorrijder(ster) wel gaan uitsterven.
Immers je moet het wel heeeeeel errug leuk vinden en een goedgevulde portemonnee hebben, wil je 3xop gaan draven voor een examen.

En als ik om mijn heen kijk zou de 24++-plusser er ook niet snel gaan rijden.
kinderen, reeds een dure auto, studie afbetalen, hypotheek, schoonmoeder, geen tijd.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat we hier geen 125cc mogen rijden op 16.. Was toch een mooi stukje natuurlijke selectie
voor de scootah boys geweest... (en uiteraard iets leuks voor de jongeren die al vroeg zijn begonnen met dirtbikes etc)

Zal er wel op neer komen dat het grootste deel het wel uit zijn hoofd haalt om op jonge leeftijd zijn A-tje te halen.
 
En als ik om mijn heen kijk zou de 24++-plusser er ook niet snel gaan rijden.
kinderen, reeds een dure auto, studie afbetalen, hypotheek, schoonmoeder, geen tijd.


1 van de redenen, dat ik pas als 30+ ben begonnen. Na de studie eerst genoeg inkomen vergaren, om het te kunnen betalen.

En achteraf de wijsheid, dat het op m'n 20e waarschijnlijk zeer slecht voor de gezondheid was geweest :X
 
1 van de redenen, dat ik pas als 30+ ben begonnen. Na de studie eerst genoeg inkomen vergaren, om het te kunnen betalen.

En achteraf de wijsheid, dat het op m'n 20e waarschijnlijk zeer slecht voor de gezondheid was geweest :X

Deelnemen aan het verkeer is in beginsel een motorische beheersing (toepasselijk woord). Het is derhalve belangrijk dat potentiele deelnemers vroegtijdig deze motoriek eigen maken. De gedachte dat er minder jongeren, die nog stijf van hormonen staan, zullen overlijden omdat het motorrijden ze praktisch onmogelijk wordt gemaakt, heeft dan wel tot logisch gevolg dat de motorrijder van de toekomst pas op latere leeftijd begint met motorrijden en dus ook als een minder goede motorrijder zal eindigen. Vergelijk het dan maar met voetballen (ook voornamelijk een motorische bezigheid). De jongen die op zijn 5e begint met voetballen zal 99 van de 100 keer een betere voetballer worden dan de persoon die op zijn 15e begint. Als je te laat begint met motorrijden dan mis je de broodnodige motorische ervaring die je opdoet als je zenuwstelsel nog openstaat voor nieuwe vaardigheden (deze staat open tot ongeveer 2 a 3 jaar nadat je bent gestopt met groeien). In dit licht bezien is het dus veel logischer om de leeftijd voor een rijbewijs naar beneden te brengen.

Als de overheid dus incalculeert dat er minder doden zullen vallen in de categorie tot 24 jaar door het motorrijden hen praktisch onmogelijk te maken, dan zal de overheid ook moeten incalculeren dat deze personen op latere leeftijd een stuk slechter zijn dan wanneer ze al op hun 18e of 16e waren begonnen --> hierdoor zullen dus meer doden vallen in de latere leeftijdscategorien.
 
Deelnemen aan het verkeer is in beginsel een motorische beheersing (toepasselijk woord). Het is derhalve belangrijk dat potentiele deelnemers vroegtijdig deze motoriek eigen maken. De gedachte dat er minder jongeren, die nog stijf van hormonen staan, zullen overlijden omdat het motorrijden ze praktisch onmogelijk wordt gemaakt, heeft dan wel tot logisch gevolg dat de motorrijder van de toekomst pas op latere leeftijd begint met motorrijden en dus ook als een minder goede motorrijder zal eindigen. Vergelijk het dan maar met voetballen (ook voornamelijk een motorische bezigheid). De jongen die op zijn 5e begint met voetballen zal 99 van de 100 keer een betere voetballer worden dan de persoon die op zijn 15e begint. Als je te laat begint met motorrijden dan mis je de broodnodige motorische ervaring die je opdoet als je zenuwstelsel nog openstaat voor nieuwe vaardigheden (deze staat open tot ongeveer 2 a 3 jaar nadat je bent gestopt met groeien). In dit licht bezien is het dus veel logischer om de leeftijd voor een rijbewijs naar beneden te brengen.

Als de overheid dus incalculeert dat er minder doden zullen vallen in de categorie tot 24 jaar door het motorrijden hen praktisch onmogelijk te maken, dan zal de overheid ook moeten incalculeren dat deze personen op latere leeftijd een stuk slechter zijn dan wanneer ze al op hun 18e of 16e waren begonnen --> hierdoor zullen dus meer doden vallen in de latere leeftijdscategorien.



Wat betreft het aanleren van motorische vaardigheden ben ik het niet met je eens, dat kan tot op veel latere leeftijd.

En het gaat helaas niet alleen om motorische vaardigheden, maar ook om inzicht in wat er om je heen gebeurt.
 
Daarnaast moet niet alleen aan de onderkant worden gekeken, maar zeker ook aan de bovenkant. Vanaf 65 jaar en vervolgens elke zoveel jaar verplicht een nieuw examen. En dan niet zo'n soft examen vergelijkbaar met wat zij 40 jaar geleden kregen, nee examens naar de huidige maatstaf. Vooral bij deze categorie moet de overheid dit verplicht stellen, omdat het voor kinderen erg moeilijk is om deze vrijheid van hun ouders af te pakken, waardoor dit wordt uitgesteld.

Je doet nu precies hetzelfde, de ouderen discrimineren!
Op het moment dat jij tegen de 65 aanloopt, lever je dan ff vrijwillig je rijbewijs in?
De 65+ is al minder op de weg aanwezig, zeker niet in de spits, dus daar heb je echt niet zoveel last van hoor.....

Maar nog steeds vallen de meeste slachtoffers in de jongste categorie rijders. Het zal ook te maken hebben met ervaring en daardoor verkeersinzicht. Tegen de tijd dat ik zelf aan mijn motorrijbewijs toe was, had ik al een paar honderdduizend km ervaring in koekblikken. Je leert dan beter anticiperen op de gedragingen en misdragingen van koekblikkers.

Precies, verstandig is, eerst dat autorijbewijs, dan pas die motor.



Eerlijk gezegd ben ik het wel eens met het instellen van een 125cc groep die dus legaal 80/90 kunnen rijden, maar dan wel met goeie remmen!

Ze zijn beter voorbereid op de overstap naar 35kW motoren op hun 18e.... (zoiets was het originele plan toch?)

Nu rijden veel scootertjes in de rondte (schakelen kunnen ze niet) die toch al deze snelheden rijden, maar wel vaak nog over de fietspaden!
 
Laatst bewerkt:
En het gaat helaas niet alleen om motorische vaardigheden, maar ook om inzicht in wat er om je heen gebeurt.

Inzicht en bewustwording inderdaad.
Postbus 51 spotjes over motoren in het verkeer, dat moest er eens komen!

Overigens als alle automobilisten zich aan de regeltjes zoals ze het geleerd hebben zouden houden, dan kun je als motorrijders bijna altijd anticiperen ook al heeft de automobilist je niet gezien (omdat ie niet keek)...
Van baan verwisselen, eerst richting aangeven, dan een paar seconden later pas van baan verwisselen. Als elke auto netjes riching aangeeft, kun je er gewoon op reageren.....
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik helemaal blij dat ik eerst voor m'n A-tje ga. Die 25 kw regel kan ik nog begrijpen. Ik geloof niet dat het daadwerkelijk helpt, maar ik kan het wel begrijpen. Dit nieuwe beleid is gewoon echt overdreven en vooral erg jammer. Maar ja, Nederland he... Het land van de overregulering...
 
Laatst bewerkt:
Ik stemde op Zeker, we zijn immers een kwetsbare weggebruiker.

Vind het een goed idee dat er goed moet worden stil gestaan bij het rijden van sterke motoren.

Hoeveel gassies stappen er nu als eerste motor op een R1 en rijden zichzelf zonder ervaring een sloot in.

Vind alleen niet dat er een examen moet worden afgelegt. Meer een kleine opleiding die de gevaren demonstreert van veel power aan het achterwiel bijvoorbeeld.

16 jaar 125cc rijden vind ik ook geen goed idee.
 
Inzicht en bewustwording inderdaad.
Postbus 51 spotjes over motoren in het verkeer, dat moest er eens komen!

Overigens als alle automobilisten zich aan de regeltjes zoals ze het geleerd hebben zouden houden, dan kun je als motorrijders bijna altijd anticiperen ook al heeft de automobilist je niet gezien (omdat ie niet keek)...
Van baan verwisselen, eerst richting aangeven, dan een paar seconden later pas van baan verwisselen. Als elke auto netjes riching aangeeft, kun je er gewoon op reageren.....

Elk voorjaar op elke dijk een banner ophangen "de motoren komen er weer aan" als alternatief voor de "wij gaan weer naar school" acties in september.

Maar an sich is het wel goed dat men kritisch kijkt naar de manier waarop de rijbewijzen verleend worden bij het overgaan van categorie. Het 2-jaar-wachten-en-een-stempeltje-halen voorkom je op deze manier, op zich vind ik het goed dat als je een rijbewijs voor een nieuwe categorie voertuig wil halen hiervoor ook examen moet doen. Dat is al een stap in de richting van periodieke examens, rijervaring alleen voorkomt geen fouten en ongevallen.

Het verkeer verandert telkens, er komen steeds nieuwe regels en uitzonderingen bij. Kortom het is niet verkeerd dat elke verkeersdeelnemer regelmatig getoetst wordt om te zorgen dat iedereen op de hoogte is van wat wel en niet mag.
Ik denk dat een heel deel van de verkeersdeelnemers (automobilisten of motorrijders) nu niet zullen slagen als ze vandaar een examen moesten doen (theorie of praktijk).
Maar doe dit dan voor alle verkeersdeelnemers, verplicht elke 10 jaar een soort van VRO of rijvaardigheidscursus waarna je het rijbewijs kunt verlengen voor eenzelfde periode.

En daarbij denk ik niet dat we hier discrimineren, we trekken de categorieen voor het A rijbewijs binnen europa op 1 lijn, met een examenplicht voor elke categorie.
A1 125cc en 0,1kg/kW vanaf 16
A2 35kW 0,2kg/kW vanaf 18
A onbeperkt vanaf 20 jaar

Dus je mag vanaf je 18e een zwaardere motor rijden (35kW ipv. 25kW), en een jaar eerder (dan nu het geval is, vanaf je 20e ipv 21e) een onbeperkte, en vanaf je 16e mag je reeds 125cc rijden. Wat is er dan te klagen, dat je na het aflopen van je 35kW beperking nog een toets moet doen?

Trokken we andere regels binnen europa maar eens op 1 lijn, dat zou echt wat uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
Elk voorjaar op elke dijk een banner ophangen "de motoren komen er weer aan" als alternatief voor de "wij gaan weer naar school" acties in september.

Maar an sich is het wel goed dat men kritisch kijkt naar de manier waarop de rijbewijzen verleend worden bij het overgaan van categorie. Het 2-jaar-wachten-en-een-stempeltje-halen voorkom je op deze manier, op zich vind ik het goed dat als je een rijbewijs voor een nieuwe categorie voertuig wil halen hiervoor ook examen moet doen. Dat is al een stap in de richting van periodieke examens, rijervaring alleen voorkomt geen fouten en ongevallen.

Het verkeer verandert telkens, er komen steeds nieuwe regels en uitzonderingen bij. Kortom het is niet verkeerd dat elke verkeersdeelnemer regelmatig getoetst wordt om te zorgen dat iedereen op de hoogte is van wat wel en niet mag.
Ik denk dat een heel deel van de verkeersdeelnemers (automobilisten of motorrijders) nu niet zullen slagen als ze vandaar een examen moesten doen (theorie of praktijk).
Maar doe dit dan voor alle verkeersdeelnemers, verplicht elke 10 jaar een soort van VRO of rijvaardigheidscursus waarna je het rijbewijs kunt verlengen voor eenzelfde periode.

En daarbij denk ik niet dat we hier discrimineren, we trekken de categorieen voor het A rijbewijs binnen europa op 1 lijn, met een examenplicht voor elke categorie.
A1 125cc en 0,1kg/kW vanaf 16
A2 35kW 0,2kg/kW vanaf 18
A onbeperkt vanaf 20 jaar

Dus je mag vanaf je 18e een zwaardere motor rijden (35kW ipv. 25kW), en een jaar eerder (dan nu het geval is, vanaf je 20e ipv 21e) een onbeperkte, en vanaf je 16e mag je reeds 125cc rijden. Wat is er dan te klagen, dat je na het aflopen van je 35kW beperking nog een toets moet doen?

Trokken we andere regels binnen europa maar eens op 1 lijn, dat zou echt wat uitmaken.


Alleen jammer, dat Nederland hierin weer z'n eigen weg gaat en de 125 cc categorie niet invoert.
 
Alleen jammer, dat Nederland hierin weer z'n eigen weg gaat en de 125 cc categorie niet invoert.

Dat kon ik niet uit het document halen, is eu document, van NL voorstel niets gezien.

Maar dan blijft dat we zwaardere fiets en eerder (20e) zwaar mogen rijden. An sich lijkt me dat geen reden voor de ophef, kunnen onze energie beter gebruiken door eens na te denken hoe we verkeersdeelname voor ons als motorrijder veiliger kunnen maken ipv. ophef te maken over dit soort kleine wijzigingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan