In de volksmond wordt hiervoor het Engelse woord shimmy gebruikt. Sommige motoren zijn er erg gevoelig voor. Er is dan sprake van een trilling die gelijk is aan de eigenfrequentie van het frame. Vaak zit er een slagje in het voorwiel of de voorband. Ook kan er schade aan het balhoofdlager zijn. Soms is er geen defect te vinden. Ga tijdens het rijden op de voetsteunen staan en kijk of de voorband mooi loopt.Goedemorgen.
Ik rijd sinds begin deze zomer op een Jamaha XJ600S (eerste motor) uit '94. Zo te zien veel binnen gestaan - geen roest/slijtage en maar 30.000 op de teller. Heb er inmiddels 1500 km opzitten.
Wat mij laatst opviel is dat het stuur gaat resoneren als ik het loslaat, en best wel heftig ook. Het lijkt niet af te hangen van toerental/snelheid. Hij heeft er last van vanaf ongeveer 20 km/h tot in ieder geval 80, op de snelweg probeer ik het maar niet. Als ik het stuur weer vastpak stopt het meteen.
Los van de vraag of het slim is om je stuur los te laten vraag ik mij af of dit schadelijk kan zijn. Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Niet dat het erger wordt en dat hij zometeen onder me weg resoneert terwijl ik 'm vast heb..
Iemand enig idee?
Mic
Dezelfde ervaring na aanschaf van mijn 2e hands. Na opnieuw balanceren was het opgelost.Eerste waar ik aan denk is, is het voorwiel met band gebalanceerd?
Op mijn (moderne) motor heb ik een stukje gereden zonder gebalanceerd voorwiel en toen trilde m'n stuur ook als ik het los liet.
Voelde er overigens niks van als ik m'n stuur vast had.
Het komt niet door het gewicht van de topkoffer, maar de koffer geeft via het bagagerek eenzelfde trilling door aan het frame waardoor alles gaat meetrillen.Hoe oud zijn de banden inderdaad? Als ze wat (schuin) versleten zijn is de kans groot dat het hier door komt. Ik heb het ook wel eens gehad, nieuwe set banden en opgelost. Is je band schuin afgesleten, dan wel ff balhoofd checken.
Heb je toevallig ook een topkoffer of met passagier gereden? Hoe meer druk op de achterkant, hoe meer het effect. Mijn één na laatste motor had nergens last van zonder topkoffer maar zodra die er op zat met wat gewicht er in staat er gewoon minder druk op je voorwiel en heb je er ook meer kans op.
Het komt niet door het gewicht van de topkoffer, maar de koffer geeft via het bagagerek eenzelfde trilling door aan het frame waardoor alles gaat meetrillen.
Dat is een shimmy, veroorzaakt door een combinatie van de eigenfrequentie van het rijwielgedeelte en een verstoring.
Hier zie je wat ik (en volgens mij ook de TS) bedoel
Als het verdwijnt of minder wordt na montage van andere banden, dan veroorzaakten de oude banden de verstoring. Resoneren betekent meetrillen. Het rijwielgedeelte van een motorfiets kun je vergelijken met een veer. Als die steeds een tikje krijgt met zijn eigen frequentie, gaat de boel resoneren. Daarom treedt het ook vooral bij bepaalde snelheden op, wanneer de omwentelingssnelheid van de wielen gelijk aan de frequentie van het frame is.Maar waarom verdwijnt het dan wanneer de banden worden vervangen/uitgelijnd? Zo was het hij mij namelijk, tot twee keer toe. Beide keren toen de banden aan vervanging toe waren.
In de volksmond wordt hiervoor het Engelse woord shimmy gebruikt. Sommige motoren zijn er erg gevoelig voor. Er is dan sprake van een trilling die gelijk is aan de eigenfrequentie van het frame. Vaak zit er een slagje in het voorwiel of de voorband. Ook kan er schade aan het balhoofdlager zijn. Soms is er geen defect te vinden. Ga tijdens het rijden op de voetsteunen staan en kijk of de voorband mooi loopt.
Er zullen vast mensen zijn die het balanceren op een of andere manier zelf doen, maar makkelijkste is gewoon even wegbrengen. Kan niet meer dan 10-15 minuten arbeid kosten, dus is een goedkope check.Ik denk dat ik dat eerst eens laat nakijken.. of is dat zelf te doen?