Suduci --> Turbo

Gsx-R 600 K1/2/3
Zou het makkelijkst passend te maken zijn had ik ergens gelezen.
(maar zoals het er naar uit ziet, nogsteeds veel werk)
Makkelijk is relatief, dit was waarschijnlijk de minst moeilijke optie :P
En wat gaat straks het rekenwerk verrrichten voor de injectie?
 
Bekijk bijlage 1830957
Klepje geraakt met uitboren.
(als het moet nog wel bruikbaar maar hebben nog paar kansen)

Bekijk bijlage 1830958
Bekijk bijlage 1830959
Eindelijk alles uit elkaar!

Maatje van me bezig met het spruitstuk aflassen.
Maar even snel gaan kijken.
Bekijk bijlage 1830960
Bekijk bijlage 1830961
Oeff, al bijna klaar!

En in de avond kwam die hem langs brengen toen die klaar was!
Bekijk bijlage 1830962
Bekijk bijlage 1830963
Wat een plaatje!!!!


Tijd om hem maar uit te gloeien.
Bekijk bijlage 1830964

Bekijk bijlage 1830965
Loopt al op (327graden)

Bekijk bijlage 1830966
Paar uurtjes later 850

Die gaat mooi zn gang,
Zien we morgen of overmorgen wel als die 100% weer afgekoeld is.

Bekijk bijlage 1830967
Tijd om injectie schoon te maken.
Mocht gelukkig de ultrasoon reiniger van de buurman lenen.

Bekijk bijlage 1830968

Bekijk bijlage 1830969

Bekijk bijlage 1830970
wordt al lekker smerig.

Bekijk bijlage 1830971
En alles wat er uit komt mooi schoon.

Bekijk bijlage 1830972
Bekijk bijlage 1830973

Bekijk bijlage 1830974

Bekijk bijlage 1830975
Volgende dag, Bijna afgekoeld.
nog eventjes wachten/

Bekijk bijlage 1830976

Dat issie dan

Bekijk bijlage 1830977

Bekijk bijlage 1830978
Bekijk bijlage 1830979
Lijkt r allemaal goed gegaan te zijn.

Bekijk bijlage 1830980
Boutjes maar even doorgeslepen.
Was makkelijker dan ze er uit halen.


Bekijk bijlage 1830981
En ook nog recht gebleven!!
Woehaa dat uitgloeien is echt geniaal, oppoetsen die handel en die gaat nooit meer stuk
 
De schroefjes van de gaskleppen zijn veelal na het vastzetten geklonken om loskomen tegen te gaan, ik slijp ze met een Dremel vlak met de as waarna ze vaak zonder al te veel moeite loskomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Gsx-R 600 K1/2/3
Zou het makkelijkst passend te maken zijn had ik ergens gelezen.
(maar zoals het er naar uit ziet, nogsteeds veel werk)
Dat klopt in feite hoef je deze alleen in het midden met een pasbus te spacen thats it. Rubbers met de föhn warmmaken en dan zo op de cilinderkop erop drukken.
Mij staat vaag bij dat ik destijds rubbers van 40mm carbs heb gebruikt.
Secundaire kleppen kun je er ook uitlaten niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Niet erg dat je in herhaling valt, altijd leuk om te horen. Al helemaal van trouwe volgers 😄
Ja, klopt alles RVS.
Achteraf toch wel licht getwijfelt omdat ik toch allres ga coaten maar ik werk dagelijks met RVS, flenzen was wat makkelijker regelen etc.
Dus vandaar maar bij rvs gebleven.
Ik verwacht niet dat het sterk genoeg is, dus was was van plan om er sowieso een schoor of iets dergelijks bij te plaatsen.
In het verleden bij mijn vorige project auto ook gedaan en werkte goed destijds.


Ik zit nu op 2mm wanddikte.
Heb ook bij andere bochten zitten kijken en dergelijke.
Maar prijs technisch met de diameter die ik graag wil, was dit de beste keuze.
Ik heb headers gemaakt van 1,5 2 en 3 mm is allemaal heel gebleven ondanks het gewicht van de turbo. Aflassen met backinggas helpt hier ntrlijk ook bij. Imho noodzakelijk ook.
 
Ik heb een paar haarscheurtjes gehad na een kilometer of 8000, maar die turboheader heb ik zo lang geleden gemaakt dat ik nog met MIG laste en de lassen voor de looks heb gladgeslepen.
 
Hier nog vorderingen?

Jaa gelukkig wel.
Alleen wat druk geweest waardoor vorderingen minder vlot zijn gegaan dan ik wil.
Plus de vorderingen die er gemaakt zijn nog niet allemaal gedeeld.

Zal nu een "kleine" update doen, gezien de tijd.
Hopelijk loop van de week kan ik hem bijwerken tot waar ik op moment ben.

Ondertussen nieuw speelgoed aangeschaft om mn project toch wat makkelijker te maken.
20221217_114615.jpg
20221217_190602.jpg
20221217_190610.jpg
Na jaren twijfelen heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en mezelf een klein freesbankje gekocht! 😍
Heb niet de ruimte om een degelijke oude duitser aan te schaffen. Dus moest opzoek naar iets anders.
Uiteindelijk hier bij uit gekomen.

Maar gelijk aan 1ste klusje beginnen:
20221229_180312.jpg
20221229_183448.jpg
Recht leggen om zeker te zijn dat de turbo straks ook recht onder mn motor hangt.

20221229_185141.jpg
oehh, 1ste stukje

20221229_185307.jpg
Hmm,
Ondanks dat de hele turbo en spruitstuk op het oog recht er onder gehangen hebben, valt me dit niet tegen!

20221229_194453.jpg
voorzichtig beginnen met halve millimeter per keer gezien toch onstabiele opspanning is.

20221229_195445.jpg
20221229_201935.jpg

20221229_203429.jpg
20221229_203514.jpg
al 1.5mm diep opweg.

20221229_205444.jpg

Freesbeeld valt me ook niet tegen.
(Zeker niet gezien ik geen automaat er op heb)
20221229_205601.jpg
Done,

Lijkt me toch wel iets makkelijker werken met digitale uitlezeing in plaats van alleen maar nonius>
20230102_173649.jpg
20230102_173839.jpg
Dus ook die maar gelijk besteld.
20230102_174347.jpg
inclusief leuke opties zoals gaten op steekcirkel kunnen boren etc.
Altijd handig dit soort functies.

20230106_160603.jpg
6Jan was het dan alweer zover.
1ste ritje van het jaar weer achter de rug.
Na veel werken was ik hier wel aan toe!

Ondertussen kwamen we ook nog een andere bandit tegen
20230114_160955.jpg
Maatje van me deze gekocht.
Leuke opknapper. Wellicht nog leuk spul wat ik kan omzetten op die van mij 😉


20230116_115658.jpg
Met mn eigen Gsx-r nog naar HK-Suspension in Tiel geweest om de vering af te laten stellen.
Zat ver, maar dan ook heel ver van de afstelling wat het zou moeten zijn.
Zal toch wel aardig wat bij moeten leren op dit stukje van het circuit rijden.
Ben benieuwd hoe hij aan zal voelen komend seizoen!

20230118_184144.jpg
Digitale uitlezing klaar en er op gebouwd.

20230120_195111.jpg
Nog wat extra spulletjes aangeschaft voor freesbank.,
Ennn.....
Ook nog kleine verandering in ons leven ☺️

VideoCapture_20230121-222935.jpg
Dit is Skye.
Ons nieuwe gezinslid
20230124_142202.jpg

Zoals bovenaan ook al vermeld.
Hopelijk zal ik het forum loop van de week verder up to date brengen
 

Bijlagen

  • 20221229_195755.jpg
    20221229_195755.jpg
    201,4 KB · Weergaven: 20
Mooie freesbankjes zijn dat wel voor thuis gebruik. Heb zelf afgelopen jaar een vergelijkbare gekocht.
Voor het vlakken zou ik zelf liever een (de naam zegt het al) vlakfrees gebruiken. :+
Heb zelf deze.

20221028_123017.jpg
 
Mooie freesbankjes zijn dat wel voor thuis gebruik. Heb zelf afgelopen jaar een vergelijkbare gekocht.
Voor het vlakken zou ik zelf liever een (de naam zegt het al) vlakfrees gebruiken. :+
Heb zelf deze.

Bekijk bijlage 1848521
Dat is ook een mooi bankje.
Als ik dat zo zie lijkt is het volgensmij dezelfde alleen ander kleurtje!
En zn onderstel ga ik als het goed is vanmiddag ook ophalen zodat die niet meer op mn werkbank hoeft te staan :)

Voor het vlakken met stabiele opspanning ben ik het met je eens.
Als je onstabiele opspanning hebt, dan krijg je met een kleine frees minder trillingen.
Gaat je gereedschap langer mee plus je oppervlakte wordt gladder
Sorry, ben verspaner van beroep :+ (geweest dan, nu programmeur van de freesmachines)
 
Dat is ook een mooi bankje.
Als ik dat zo zie lijkt is het volgensmij dezelfde alleen ander kleurtje!
En zn onderstel ga ik als het goed is vanmiddag ook ophalen zodat die niet meer op mn werkbank hoeft te staan :)

Voor het vlakken met stabiele opspanning ben ik het met je eens.
Als je onstabiele opspanning hebt, dan krijg je met een kleine frees minder trillingen.
Gaat je gereedschap langer mee plus je oppervlakte wordt gladder
Sorry, ben verspaner van beroep :+ (geweest dan, nu programmeur van de freesmachines)
Als ik zo'n flens maak las ik er een pijp op, wat er toch op moet, en dan draai ik de flens af/recht in de draaibank.
Als je dan wat anders op de pijp last trekt je flens niet meer krom.
 
Dat is ook een mooi bankje.
Als ik dat zo zie lijkt is het volgensmij dezelfde alleen ander kleurtje!
En zn onderstel ga ik als het goed is vanmiddag ook ophalen zodat die niet meer op mn werkbank hoeft te staan :)

Voor het vlakken met stabiele opspanning ben ik het met je eens.
Als je onstabiele opspanning hebt, dan krijg je met een kleine frees minder trillingen.
Gaat je gereedschap langer mee plus je oppervlakte wordt gladder

Sorry, ben verspaner van beroep :+ (geweest dan, nu programmeur van de freesmachines)

Helemaal met je eens, en zo'n kleine machine (ik had exact dezelfde met een andere naam er op) kan ook niet veel afnemen zonder chatter te krijgen.

De methode van Reinhoud is ook slim maar wat te laat om nog toe te passen. :P
 
En werkt ook heel lastig als je 4 buizen op één flens last;). Maar verder is het wel heel slim, je kan beter dat extra lasje leggen dan uiteindelijk die flenzen niet meer netjes vlak of in een lijn krijgen.
 
Gelukkig weer een klein beetje tijd gevonden om forum verder bij te werken :)


20230127_151855.jpg
Ook bezig geweest voor verloop busjes te maken voor mn injecors.
20230127_151803.jpg
20230127_151708.jpg
Lijkt te passen

20230127_151728.jpg
20230127_151742.jpg
Mooi gelijk met binnenzijde, dus zal niet flow beinvloeden.
Achteraf had injector nog 0.5mm dieper gemogen.
Maar ik ben tevreden.


Nou mn flens gevalkt is,
Moet ik natuurlijk wel even kijken of de turbo er nog mooi onder hangt.
20230213_182233.jpg
20230213_182243.jpg
Niks meer aan doen :)


althans,
Wel coaten natuurlijk.

Eindelijk weer een beetje fatsoenlijk weer,
Gelijk maar gebruik van maken.
20230214_152548.jpg
20230214_152957.jpg
20230214_154020.jpg
20230214_154033.jpg
Dat was voor nu eerst de buitenkant.
Binnenkort als het weer iets beter is, kan ik rondom flenzen beter afmaken.
En nog kijken wat ik van de binnenkant nog kan bereiken. (alle beetjes helpen)

Tijd voor volgende klusje.
20230214_181432.jpg
Injectie systeem aanpassen.

Tussenmaat van de Bandit is 78 88 78
Tussenmaat van de Gsx-r is 80 80 80
Met andere woorden, buitenste moet 2mm tussenuit.
en binnenste zal ik busje van 8mm tussen maken.
20230214_181548.jpg
Kijken hoe ik uit kom in mn machineklem.
20230214_184524.jpg
20230214_184551.jpg
Daar doe ik het voor.

20230214_183112.jpg
Nul zoeken.

20230214_183419.jpg
0.75mm dr af.
Dan nog een stapje van 0.15 a 0.2mm om na te frezen.
Brengt me hopelijk precies op de juiste maat.
(jaa ik kan wel tellen, maar met het nullen raak ik mn huis ook al, dat is ook materiaal wat al een beetje weg is)

20230214_183742.jpg
Prima,
Andere kant nog.
20230214_183857.jpg
Ziet er strak uit.
20230214_185229.jpg
Freesbankje valt me niet tegen.
Precies goed voor wat ik er mee moet doen.

20230214_185323.jpg
Andere kant ook op maat gemaakt.,
Perfect aan de maat.

20230214_191533.jpg
de andere set ook gedaan.
Die zijn klaar., Eindelijk weer wat fatsoenlijke progressie met mn gasklephuis.

Next, Busje er tussen en kijken hoe ik de gaten van secundaire kleppen het beste dicht kan maken.
En dan hopelijk snel weer in elkaar kunnen bouwen.
 
Makkelijk is relatief, dit was waarschijnlijk de minst moeilijke optie :P
En wat gaat straks het rekenwerk verrrichten voor de injectie?
Zie nou dat ik hier nog niet op gereageerd had.

Hij zal straks op een Halltech elite (750) ecu gaan draaien.
Gezien het vinden van een tuner waar ik een goed gevoel bij kreeg nogal een uitdaging bleek.
Ben ik navraag gaan doen bij de tuner die mijn skyline gedaan heeft of hij nog iemand wist die motoren kon doen.
Hij gaf aan dat hij dat ook graag zou willen doen voor me, gezien een otto motor nou eenmaal een otto motor is,
Sequentiele versnellingbak was hij ook wel gewend i.v.m. de time attack autos die daar komen.
En na mijn wensen uitgelegd te hebben, heeft hij mij laten zien wat hij kan met een haltech.
Waarna het voor mij toch wel duidelijk is dat ik meer heb aan een specialist in een bepaalde ecu, otto motor en dan misschien minder kennis van een motorfiets zelf.
Dan dat ik naar iemand toe ga die voornamelijk motoren afstelt voor pops and bangs, show of maar zeer zeldzaam een turbo motorblok afstelt.
 
Dat klinkt als een slimme keuze zo op deze manier :t
Kan jouw motor wel op zijn dyno? Of wordt dat tzt anders opgelost
 
Dat spruitstuk coaten hoef je je niet druk om te maken, dat ziet er heel snel niet mooi meer uit. De enige manier om dat mooi te houden is ceramisch coaten. Maar doe dat pas als je tevreden bent met je setup, en niets meer wilt veranderen. Het huis van de turbo coaten schijnt ook nogal effect te hebben, spoelt eerder op
 
Dat spruitstuk coaten hoef je je niet druk om te maken, dat ziet er heel snel niet mooi meer uit. De enige manier om dat mooi te houden is ceramisch coaten. Maar doe dat pas als je tevreden bent met je setup, en niets meer wilt veranderen. Het huis van de turbo coaten schijnt ook nogal effect te hebben, spoelt eerder op

Het spul wat ik er op spuit is ook een keramische coating en zou ook een thermische werking moeten hebben. (dezelfde coating als ik in mn verbrandingskamer en uitlaat poorten heb zitten)
En inderdaad precies vanwegen de reden die je zelf al noemt. De lucht zo lang mogelijk warm proberen te houden dat turbo het snelst mogenlijk op spoelt.
Dat is ook de enige reden dat ik mijn spruitstuk spuit/behandel.
 
Het spul wat ik er op spuit is ook een keramische coating en zou ook een thermische werking moeten hebben. (dezelfde coating als ik in mn verbrandingskamer en uitlaat poorten heb zitten)
En inderdaad precies vanwegen de reden die je zelf al noemt. De lucht zo lang mogelijk warm proberen te houden dat turbo het snelst mogenlijk op spoelt.
Dat is ook de enige reden dat ik mijn spruitstuk spuit/behandel.
Wat voor spul is dat wat je gebruikt?
Ik heb wat gebruikt, maar niets schijnt te werken, ook niet na uitbakken..
Ziet er een week of 4 aardig uit, en dan lijkt het weer slecht
 
Gelukkig weer een klein beetje tijd gevonden om forum verder bij te werken :)


Bekijk bijlage 1849117
Ook bezig geweest voor verloop busjes te maken voor mn injecors.
Bekijk bijlage 1849116
Bekijk bijlage 1849113
Lijkt te passen

Bekijk bijlage 1849114
Bekijk bijlage 1849115
Mooi gelijk met binnenzijde, dus zal niet flow beinvloeden.
Achteraf had injector nog 0.5mm dieper gemogen.
Maar ik ben tevreden.


Nou mn flens gevalkt is,
Moet ik natuurlijk wel even kijken of de turbo er nog mooi onder hangt.
Bekijk bijlage 1849118
Bekijk bijlage 1849119
Niks meer aan doen :)


althans,
Wel coaten natuurlijk.

Eindelijk weer een beetje fatsoenlijk weer,
Gelijk maar gebruik van maken.
Bekijk bijlage 1849120
Bekijk bijlage 1849121
Bekijk bijlage 1849122
Bekijk bijlage 1849124
Dat was voor nu eerst de buitenkant.
Binnenkort als het weer iets beter is, kan ik rondom flenzen beter afmaken.
En nog kijken wat ik van de binnenkant nog kan bereiken. (alle beetjes helpen)

Tijd voor volgende klusje.
Bekijk bijlage 1849125
Injectie systeem aanpassen.

Tussenmaat van de Bandit is 78 88 78
Tussenmaat van de Gsx-r is 80 80 80
Met andere woorden, buitenste moet 2mm tussenuit.
en binnenste zal ik busje van 8mm tussen maken.
Bekijk bijlage 1849126
Kijken hoe ik uit kom in mn machineklem.
Bekijk bijlage 1849131
Bekijk bijlage 1849132
Daar doe ik het voor.

Bekijk bijlage 1849127
Nul zoeken.

Bekijk bijlage 1849128
0.75mm dr af.
Dan nog een stapje van 0.15 a 0.2mm om na te frezen.
Brengt me hopelijk precies op de juiste maat.
(jaa ik kan wel tellen, maar met het nullen raak ik mn huis ook al, dat is ook materiaal wat al een beetje weg is)

Bekijk bijlage 1849129
Prima,
Andere kant nog.
Bekijk bijlage 1849130
Ziet er strak uit.
Bekijk bijlage 1849133
Freesbankje valt me niet tegen.
Precies goed voor wat ik er mee moet doen.

Bekijk bijlage 1849134
Andere kant ook op maat gemaakt.,
Perfect aan de maat.

Bekijk bijlage 1849135
de andere set ook gedaan.
Die zijn klaar., Eindelijk weer wat fatsoenlijke progressie met mn gasklephuis.

Next, Busje er tussen en kijken hoe ik de gaten van secundaire kleppen het beste dicht kan maken.
En dan hopelijk snel weer in elkaar kunnen bouwen.
Gaten secundaire kleppen gewoon draad in tappen en een bolkop imbus erin.
 
Zie nou dat ik hier nog niet op gereageerd had.

Hij zal straks op een Halltech elite (750) ecu gaan draaien.
Gezien het vinden van een tuner waar ik een goed gevoel bij kreeg nogal een uitdaging bleek.
Ben ik navraag gaan doen bij de tuner die mijn skyline gedaan heeft of hij nog iemand wist die motoren kon doen.
Hij gaf aan dat hij dat ook graag zou willen doen voor me, gezien een otto motor nou eenmaal een otto motor is,
Sequentiele versnellingbak was hij ook wel gewend i.v.m. de time attack autos die daar komen.
En na mijn wensen uitgelegd te hebben, heeft hij mij laten zien wat hij kan met een haltech.
Waarna het voor mij toch wel duidelijk is dat ik meer heb aan een specialist in een bepaalde ecu, otto motor en dan misschien minder kennis van een motorfiets zelf.
Dan dat ik naar iemand toe ga die voornamelijk motoren afstelt voor pops and bangs, show of maar zeer zeldzaam een turbo motorblok afstelt.
Waarom zo moeilijk?
op Oldskoolsuzuki zijn redelijk wat mensen die een oliekoeler naar efi inclusief turbo hebben gebouwd. Die hebben genoeg kennis en willen dit best delen. Die kunnen je ws wel voorzien van een basismapping.

Ik heb dit zelf ook zo ondervonden, ben begonnen met een basismapping en heb de motor op de weg getuned. Laptop of tablet in de rugzak en zo verder.

Ben nooit op de bank geweest om de motor af te stellen alhoewel je wel veel winst kunt behalen met ontstekingsmappings die je het beste op de bank af kunt stellen, ik vond 240 awpks wel genoeg dus zo gelaten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan