Suduci --> Turbo

Heb laatste paar weekjes toch iets rustiger aan gedaan.
Ondanks dat toch wel weer wat progressie.

Ben maar begonnen met verwijderen van de kleppen
20211218_120238.jpg

Proberen om alles netjes bij elkaar te houden
20211218_185918.jpg

En tadaa, allemaal er uit,.
20211224_150420.jpg
20211224_150711.jpg

Ondertussen ook mn nieuwe helm voor ciruit (en beetje straat dan) binnen gekomen.
20211218_145558.jpg

20211218_145603.jpg


Mn vriendin was even het huis uit,
Leek mij een mooi moment om het huis opnieuw in te richten.
20211219_171310.jpg
Helaas was ze het er niet mee eens en stond die zo weer in de schuur toen ze thuis was 🙁

Dan maar weer verder gaan met schoonmaken.
20220102_143638.jpg

Dit kan dan ook eigenlijk niet meer ondanks het de binnenkant is,
20220102_144746.jpg
Kapje maar stralen
20220102_151435.jpg

Schoongemaakt, gespoten en maar weer in elkaar gezet.
20220104_143444.jpg
 
Als je een beetje twijfelt aan de pasvorm kun je de DXF bestandjes 1:1 uitprinten en passen.... heb je wat meer zekerheid. En als je een flatbedscanner hebt kun je het vlak waar je een flens voor wil tekenen scannen, dat importeren in je CAD programma en overtrekken maar. Dan lukt het ook voor echt complexe vormen.






Klopt, inderdaad ook uit gekomen bij uitprinten op pappier om te controleren.
Maar was de 1ste keer dat ik dat op deze manier geprobeerd had.
Dus wist niet 100% zeker of alle verschalingen etc. klopte
 
Gezien ik niet teveel foto's in 1 update mag zetten, nu deel 2 van vorige update post.

Laatste dagen druk bezig geweest met kleppen slijpen,
Begonnen met de zijde van de verbrandingskamer.
Alleen de carbon aanslag er af halen
20220102_151924.jpg
Het verschil.
20220102_151948.jpg

1ste zijde klaar.
20220102_160843.jpg

Dan maar beginnen aan de binnenzijde.
20220102_160351.jpg

Als we dan toch bezig zijn...
Besloten om ze maar gelijk te gaan polijsten in plaats van alleen maar de aanslag weg te halen.
Hier alleen aanslag weg,
20220102_161454.jpg

Schuren
20220102_162159.jpg
Schuren
20220102_162747.jpg
Nog maar schuren
20220102_163911.jpg

We zijn dr bijna...
20220102_163923.jpg
Onee, toch niet. toch nog wat verder
20220102_165204.jpg
20220102_165212.jpg


Kijk, nou begint het dr eindelijk op te lijken (alleen nog maar geschuurd)
20220102_172552.jpg

En na een beetje polijstpasta met als resultaat
20220102_173514.jpg

20220102_173615.jpg
20220102_173627.jpg
Dat was 1...
Nog maar 15 te gaan...


En door....
20220102_174748.jpg


Vandaag de inlaat zijde compleet afgemaakt,

20220104_162503.jpg

20220104_162511.jpg

Nu uitlaatzijde nog
En dan kunnen we ze gaan inslijpen op de kop wanneer die geflowed is.
 
het blijft inderdaad altijd een beetje een puzzeltje om zoiets de eerste keer te doen, maar je flenzen zien er wel heel goed uit voor de eerste keer zou ik zeggen :t
Zeker die hele smalle vormpjes zijn in papier nog steeds niet eenvoudig te passen. Dat scannen en overtrekken in CAD werkt daar echt superfijn voor. Ik heb ook de pakkingen van mijn carterdeksels laten scannen (die zijn iets groter dan a4) bij een stickerbedrijfje. Kost minder dan één pakking en als ik die dan laat snijden uit fatsoendelijk pakkingpapier i.p.v. die waardeloze imitatiepakkingen wordt de kwaliteit beter en het is uiteindelijk goedkoper. De 2mm koperen pakkingen in het voorbeeldje waren uiteindelijk net geen €13,-- per stuk🤷‍♂️
 
Mooi man👌🏻👍 heeft gepolijste kleppen nog een voordeel met iets?

Voornamelijk zodat er niet zo snel carbonaanslag op komt.
En gezien de kop ook nog geflowed wordt, haal ik hopelijk op deze manier alles dr uit wat er in zit.
Probeer alles zo goed en netjes mogelijk te maken nu ik het toch los heb liggen.
 
Lekker om te volgen, tijdje geleden alweer dat ik een dikke viercilinder open heb gehad, die van mij blijft maar heel :9
Ik wilde nog voorstellen om de overgang van de kanalen tov de klepzetels netjes af te werken maar de kop wordt dus geflowd, top. :t
Zeg je er bij dat het om een blok met drukvulling gaat en zo?

Toen ik bij mij na een tijdje de boost omhoog schroefde kreeg ik opeens hoog in de toeren dat het vermogen instortte, ben echt een tijd bezig geweest om er achter te komen wat dat was, dat door de inlaatdruk mijn kleppen niet meer helemaal dichtgingen had ik niet verwacht, kon ik het blok er weer onder uit halen om sterkere klepveren te plaatsen maar daarna was het wel helemaal goed.
 
Lekker om te volgen, tijdje geleden alweer dat ik een dikke viercilinder open heb gehad, die van mij blijft maar heel :9
Ik wilde nog voorstellen om de overgang van de kanalen tov de klepzetels netjes af te werken maar de kop wordt dus geflowd, top. :t
Zeg je er bij dat het om een blok met drukvulling gaat en zo?

Toen ik bij mij na een tijdje de boost omhoog schroefde kreeg ik opeens hoog in de toeren dat het vermogen instortte, ben echt een tijd bezig geweest om er achter te komen wat dat was, dat door de inlaatdruk mijn kleppen niet meer helemaal dichtgingen had ik niet verwacht, kon ik het blok er weer onder uit halen om sterkere klepveren te plaatsen maar daarna was het wel helemaal goed.

Dat weet hij inderdaad.
Heb heel veel geluk met mijn buurman die veel kennis heeft van tunen en blokken bouwen. (kleine motoren)
Die helpt mij hierbij. En is erg goed bezig moet ik zeggen. (zal zo forum updaten)

Edit:
Zag dat ik alleen op je 1ste gedeelte gereageerd had. was de bedoeling dat ik op onderste gedeelte ging reageren. maar wou iets te graag de update er op gooien 😂

Dank je wel voor de tip! Zeer welkom dit soort tips!
Die zal ik zeker in mijn achterhoofd houden wanneer soortgelijke problemen op komen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik hierboven ook al zei,
Mijn buurman helpt me met het flowen van de kop.
Gezien ik hier zelf geen ervaring in heb en hij een bult aan ervaring heeft, wou hij mij hierbij helpen.

Zo zien de kanalen er onbewerkt uit:
20220115_165828.jpg
20220115_165906.jpg


En nadat zijn magic touch
20220115_165824.jpg
20220115_165912.jpg



Het verschil:
20220115_165931.jpg20220115_165939.jpg
20220115_170021.jpg

Hier kan je vind ik, het beste het verschil zien, boven en onder.
20220115_170033.jpg

In progress, dus to be continued.


Ondertussen de drijfstangen gewogen,
Hier zit veel te veel verschil in. (5,5gram)
20220111_193808.jpg

Wil het toch liever binnen +/-1 gram hebben
Heb de lichtste opgemeten en de zwaarste naar dezelfde maten toe gewerkt.
Ben tot het punt gegaan tot het "comfortabel" voelde.
Wou niet nog meer weghalen. De rest wegen we wel weer uit met de zuigers erbij dat de setjes straks kloppen.
20220123_124112.jpg
Met als resultaat:
20220123_124102.jpg
Tevreden zo, De rest maken we wel matchend met de zuigers.


Onderussen mijn V-band voor de uitlaat ook binnen gekomen :
20220119_190432.jpg


Gezien verder meer op onderdelen wachten is dan echt nog bouwen.
Ben ik maar weer verder gegaan met stralen en spuiten (Niet alles een "voor" foto van gemaakt)
20220123_133602.jpg
20220123_133609.jpg

20220123_155151.jpg

Na het stralen
20220123_132106.jpg
20220123_132119.jpg
20220123_151826.jpg
20220123_153006.jpg
20220123_160021.jpg



En gelijk maar weer gespoten met hittebestendige lak.
Hoewel ik nog niet helemaal blij ben met de kleur,
Het is wel heel er mat nu... (op fotos lijkt het grijs, maar het is zo mat zwart)
Ben nog even aan het twijfelen wat ik het beste kan doen.
20220123_161454.jpg
20220123_162849.jpg


Revisie bedrijf was ook lekker bezig en heeft als het goed is mijn blok klaar.
Kreeg wel al een sneek preview.
IMG-20220108-WA0002.jpg
 
Prachtig, lekker uitgebreid project zo zeg :} Dat aanpassen van die kop heeft de buurman wel heel netjes gedaan zeg, hulde *O*
 
Motorblok ook eindelijk terug.
20220125_200027.jpg
Mooie hoon sporen er in
20220125_200150.jpg
Niek weer mooi werk geleverd 👌



Zeeeer langzaam komen ook wat onderdelen binnen gedruppeld.
De ARP drijfstang bouten.
20220127_173908.jpg
En de viton klep seals. die eindelijk na 6 weken douane binnen zijn gekomen. (liep niet heel soepel)
20220204_094554.jpg

De rest van de onderdelen (Oem parts) zal ik nog wat langer geduld moeten hebben.
En gezien ik niet tevreden was met dat afgrijselijke mat zwart wat grijs leek.
Ben ik maar weer opnieuw begonnen....
20220205_120635.jpg


Alles gestraald
20220205_142348.jpg

En nu ga ik maar eens wat nieuws proberen.
Het was de bedoeling om alleen de verbrandingskamer met Cerakote te behandelen.
Maar gezien ik niet tevreden was met hittebestendige lak, ook maar een extra potje cerakote mee besteld.
Gezien deze ook tot 1000graden aan zou moeten kunnen

20220205_162327.jpg
Ben benieuwd.


Ondertussen onverwachts een leuk cadeautje gekregen van mn buurman!
20220206_155118.jpg

Gezien ik alles binnen heb om te kunnen "coaten"
Gaan we dat maar eens proberen.
Eerst alles ontvetten
20220206_164643.jpg
En vervolgens in de lak.
20220206_170500.jpg
Hmm,
Als dat maar goed komt...
Gelukkig als het droog is, ziet het er toch een heel stuk beter uit:
20220207_164634.jpg

Ja, ik weet het. zijn paar strepen zichtbaar.
Maar voor de 1ste keer een spuitpistool/airbrush gebruiken met 0,0 ervaring vond ik het nog niet tegen vallen.

Zwart gaat wel goed komen. Kleur ben ik tevreden over dus hele blok gaat deze kleur worden.
Heb ook wat extra piston coating mee besteld zodat ik deze ook op de motorblok deksels kan gebruiken. om het geheel toch iets te breken.
En niet dat het een groot zwart geheel wordt.

Eerst deksel maar weer in de aceton.
Blijkbaar iets meer schade in het verleden opgelopen dan ik dacht, goedkope lak is er in iedergeval al vanaf
20220209_181200.jpg

Letters even verder weg geschuurd voor ik hem gestraald heb.
Lieft gooi ik er een nieuwe op.
Maar als het mee valt gebruik ik hem misschien alsnog.
20220209_190641.jpg

Mn nieuwe Airbrush pistooltje
20220210_174249.jpg
Even vullen
20220210_180120.jpg

Deze lak spoot toch wel heel anders dan het zwarte. Ging niet zo heel erg lekker tegenover de andere.
20220210_175926.jpg

Vandaag droog,
Maar oppervlakte toch niet zo mooi als ik dacht. Beetje een waas er over, Niet helemaal tevreden.
20220211_152538.jpg
Gezien ik ook al vond dat hij toch heel anders spoot dan de zwarte lak ben ik voor de zekerheid alles nagelopen.
En oeps, ik was na het stralen vergeten de compressor weer terug te draaien naar 2 par in plaats van 6.. 🤦‍♂️
Nouja, dat zal dit wel verklaren hoop ik.
Kijken of ik van het weekend nog tijd heb om dit over te doen met de juiste aantal bar.

Mn nieuwe demper ook binnen gekomen!
20220211_152818.jpg
20220211_152830.jpg
Vind m dr erg netjes uit zien. (Zeker voor China spec 🤫)
60mm zou wel genoeg moeten zijn


Garage begon weer een zooitje te worden, die vandaag maar weer beetje in orde gemaakt
En de parts overzichtelijk bij elkaar gelegd. (niet alles)
20220211_160653.jpg


Nog wat tijd/daglicht over dus wil de kleppendeksel die al gestraald was toch nog behandelen.
Dus eerst maar weer ontvetten
20220211_163048.jpg

Alles opnieuw afplakken
20220211_165343.jpg

En gespoten :)

20220211_171120.jpg

Ziet er goed uit zo,
Ben benieuwd als het straks droog is.
Als ook dit bevalt zal ik toch aan de gang moeten met de carters etc.
 
Stop je zoveel tijd en energie in een mooie fiets, doe je er zo'n Ali pijpje op... Zo duur zijn echte SC's toch ook weer niet? 400 euro voor een nieuwe, de helft op Marktplaats?
 
Ik denk dat die kleuren op het blok echt goed gaan staan :t
Wat gaan er een uren in zitten om dit allemaal te doen hè?
Hahaha Ja iets meer dan ik voorhand gedacht had.
Maar nogsteeds met plezier ;)


Nice!
Mooi werk weer :t Die "demper" zal een goeie brul gaan geven _O-
Zoals Robinjo ook al zei. Turbo zelf is ook al een demper aan zich, even kijken of dit genoeg dempt. (En of dit is wat ik wil) Voor mij van belang dat ik free flow heb en niet ga knijpen in de uitlaat. 😁


Stop je zoveel tijd en energie in een mooie fiets, doe je er zo'n Ali pijpje op... Zo duur zijn echte SC's toch ook weer niet? 400 euro voor een nieuwe, de helft op Marktplaats?
Inderdaad, dat valt wel mee.
Maar als ik alles op die manier benader heb ik straks 10k in de motor zitten.
Heb een budget waar ik me aan wil houden zodat het niet uit de hand loopt.

Mijn oude uitlaat past niet bij mijn project vind ik. Plus ik wil perse 60mm diameter. Want wil hem niet knijpen. Zijn al wat lastiger te vinden.

Dit is afwachten of het voldoet aan mijn verwachting, voor 4 tientjes passen meten en kijken of het netjes is.
Slip-on die heel makkelijk te vervangen is.
Ja bewuste keuze, Ali express uitlaatje 😄
 
Je wilt inderdaad geen restricties in de uitlaat hebben, en met 60 mm zit je wel goed. Het is zelfs zo vrij flowend dat je best kans heb dat je daardoor boostcreep krijgt met de interne wastegate, heb ik ook last van gehad voordat ik op een externe ben overgegaan.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan