Suduci --> Turbo

Zo te zien ben ik in mijn vorige post 1 kapje vergeten bij te zetten.
Wel mooi om het verschil zo te zien droog tegenover nat

20220226_165811.jpg
20220227_121620.jpg


Cilinders ook erg netjes geworden!
20220227_121731.jpg


Dan maar beginnen aan de piston coating
20220227_132914.jpg

En hier het hele zooitje,
20220227_135839.jpg

En ja, iedereen gaat me weer voor gek verklaren,
Maar ook de binnenkant gedaan gezien ik toch de warmte in de lucht wil houden tot na het turbinewiel.
20220227_135846.jpg

20220227_142528.jpg

20220227_142542.jpg


Buurman kwam vandaag de kop brengen,
Hij is klaar! 😍
Wat een pareltje is het geworden 🤤

20220303_102233.jpg
20220303_102240.jpg
20220303_102300.jpg
20220303_102315.jpg
20220303_102334.jpg
20220303_102343.jpg
20220303_102614.jpg
20220303_102713.jpg


Gezien er nog een aantal afgebroken boutjes in zitten,
Ben ik daar maar gelijk aan begonnen te verwijderen.

De 1ste is gelukkig erg goed gegaan
20220303_172642.jpg

De andere 2 daar in tegen,
Kom er niet doorheen met mijn hss gereedschap. (Heet stoken/lassen heeft me hier beetje tegen gewerkt)
20220303_181051.jpg

Toch maar even kijken of mn baas een beetje mee wilt werken en ik hem op de freesbank mag uitboren.
 
Wat is dat precies die piston coating? Blijft dat zitten op een loeihete turbo?
En wat voor compressieverhouding ga je toepassen? En hou je dan ook rekening met de squish?

Sorry voor de nerderige vragen :P
 
Wat is dat precies die piston coating? Blijft dat zitten op een loeihete turbo?
En wat voor compressieverhouding ga je toepassen? En hou je dan ook rekening met de squish?

Sorry voor de nerderige vragen :P
Zou tot 1000 graden gewoon goed moeten blijven plakken.
De coating heeft thermische werking, laat ongeveer 10%minder warmte door.
Dus in mn kop houd het mn olie temp lager. In uitlaat kanalen etc. De temperatuur warmer (flow voor turbo)

Als het goed is wordt compressie ratio 8 a 8.5 (ene zegt 8 andere 8.5, dus weet niet zeker)
De zuigers zullen 0.5mm onder de bovenzijde van de barrels blijven.

Gelukkig ben ik niet de 1ste die busa zuigers in een B12 gooit, het zou allemaal goed moeten gaan 😉
 
Ik heb met mijn 1100F blok toen de boel uitgeliterd (moet je ook doen, echt leuk en leerzaam) en ik kwam op 1 op 7.3 uit, dat is wel heel laag :X
Daarom heb ik de boel wat af laten vlakken tot ik uit kwam op (uit m'n hoofd...) 8.5 of 9-1.

Dat het goed gaat geloof ik wel :P maar je wilt het toch zo goed mogelijk hebben?
 
Zo te zien ben ik in mijn vorige post 1 kapje vergeten bij te zetten.
Wel mooi om het verschil zo te zien droog tegenover nat

Bekijk bijlage 1733758
Bekijk bijlage 1733759


Cilinders ook erg netjes geworden!
Bekijk bijlage 1733760


Dan maar beginnen aan de piston coating
Bekijk bijlage 1733761

En hier het hele zooitje,
Bekijk bijlage 1733762

En ja, iedereen gaat me weer voor gek verklaren,
Maar ook de binnenkant gedaan gezien ik toch de warmte in de lucht wil houden tot na het turbinewiel.
Bekijk bijlage 1733763

Bekijk bijlage 1733764

Bekijk bijlage 1733765


Buurman kwam vandaag de kop brengen,
Hij is klaar! 😍
Wat een pareltje is het geworden 🤤

Bekijk bijlage 1733766

De andere 2 daar in tegen,
Kom er niet doorheen met mijn hss gereedschap. (Heet stoken/lassen heeft me hier beetje tegen gewerkt)
Bekijk bijlage 1733775

Toch maar even kijken of mn baas een beetje mee wilt werken en ik hem op de freesbank mag uitboren.
Gelijk in de freesbank zetten, jig maken zodat je het oppervlak van de bouten level hebt, eerst met een centerboortje, dan langzaam op in diameter.
Gebruik een goede kwaliteit, liefst nieuwe boren, die afgebroken bouten kunnen erg hard zijn .

Jig kun je maken van dikke plaat, 10mm minimaal, gebruik de boutgaten van de kop, schroef zo de kop aan de plaat.
Maak dan een plaat dat je op het bed van de freesbank schroeft, las dan met een paar schetsplaten de boel aan elkaar.
Heel veel werk, maar je kop blijft goed op de freesbank zitten, en dat is best fijn als je dit soort dingen wil doen.
Op die manier krijg je de bouten het er het best uit, best als in met zo min mogelijk beschadigingen aan de kop
 
Laatst bewerkt:
De poorten die de kleppen afsluiten, hebben die een kelkvorm?

Ik heb een ported kop en een gasflowed kop, als je ze naast elkaar legt zou je denken dat de ported beter is, grotere poorten.
Het karakter van het blok is veel agressiever met de gasflowed kop, het enige verschil dat ik kan vinden is de vorm van de poorten, en het verschil is heel subtiel
 
Ik heb met mijn 1100F blok toen de boel uitgeliterd (moet je ook doen, echt leuk en leerzaam) en ik kwam op 1 op 7.3 uit, dat is wel heel laag :X
Daarom heb ik de boel wat af laten vlakken tot ik uit kwam op (uit m'n hoofd...) 8.5 of 9-1.

Dat het goed gaat geloof ik wel :P maar je wilt het toch zo goed mogelijk hebben?
Good Point.
Ga ik doen 👌
 
Toch weer wat werk verricht.

Als 1ste die *** bok er af,
20220304_125932.jpg

Dan maar de boel schoon maken,
(alleen de motor dan, tuin doen we wel andere keer🤪)

20220304_132243.jpg

Frame kan toch wel kleine touch up gebruiken.
20220304_135238.jpg
20220304_140159.jpg
20220304_142324.jpg
20220305_123530.jpg
Alles maar weer opgeschuurd en afgeplakt

20220305_141932.jpg

20220305_144347.jpg
20220305_175315.jpg

Niet slecht voor backyard paintjob.
20220306_115718.jpg
20220306_115737.jpg


Gezien die moet drogen, doen we maar even 1 van de andere tussendoor.
Deze keer de 600 aan de beurt,
20220305_152447.jpg

Powercommander er in,
20220306_124429.jpg
En aangesloten
20220306_131125.jpg
20220306_130643.jpg
En werkt ook nog 😁


En gelijk het onderhoud ook maar.
20220306_143415.jpg
Blijft toch vreemd kleurtje die 300v
20220306_143433.jpg

Ook weer afgevuld, kijkt toch weer iets frisser
20220307_181539.jpg

Deze week nog luchtfilter en dan is die klaar om opnieuw afgesteld te worden.
Alleen nog kijken waar ik dat ga laten doen.
Het liefst een tuner die ook de Suduci zou kunnen afstellen, zodat ik een beetje een gevoel bij bedrijf kan krijgen.
Iemand ideeën of tips?
 
Toch weer wat werk verricht.

Als 1ste die *** bok er af,
Bekijk bijlage 1735184

Dan maar de boel schoon maken,
(alleen de motor dan, tuin doen we wel andere keer🤪)

Bekijk bijlage 1735185

Frame kan toch wel kleine touch up gebruiken.
Bekijk bijlage 1735186
Bekijk bijlage 1735187
Bekijk bijlage 1735188
Bekijk bijlage 1735189
Alles maar weer opgeschuurd en afgeplakt

Bekijk bijlage 1735190

Bekijk bijlage 1735191
Bekijk bijlage 1735193

Niet slecht voor backyard paintjob.
Bekijk bijlage 1735194
Bekijk bijlage 1735195


Gezien die moet drogen, doen we maar even 1 van de andere tussendoor.
Deze keer de 600 aan de beurt,
Bekijk bijlage 1735192

Powercommander er in,
Bekijk bijlage 1735197
En aangesloten
Bekijk bijlage 1735199
Bekijk bijlage 1735198
En werkt ook nog 😁


En gelijk het onderhoud ook maar.
Bekijk bijlage 1735200
Blijft toch vreemd kleurtje die 300v
Bekijk bijlage 1735201

Ook weer afgevuld, kijkt toch weer iets frisser
Bekijk bijlage 1735202

Deze week nog luchtfilter en dan is die klaar om opnieuw afgesteld te worden.
Alleen nog kijken waar ik dat ga laten doen.
Het liefst een tuner die ook de Suduci zou kunnen afstellen, zodat ik een beetje een gevoel bij bedrijf kan krijgen.
Iemand ideeën of tips?
Ik heb goede ervaringen bij Jeroen van der Meer, zit in Uithoorn
 
Toch weer wat werk verricht.

Als 1ste die *** bok er af,
Bekijk bijlage 1735184

Dan maar de boel schoon maken,
(alleen de motor dan, tuin doen we wel andere keer🤪)

Bekijk bijlage 1735185

Frame kan toch wel kleine touch up gebruiken.
Bekijk bijlage 1735186
Bekijk bijlage 1735187
Bekijk bijlage 1735188
Bekijk bijlage 1735189
Alles maar weer opgeschuurd en afgeplakt

Bekijk bijlage 1735190

Bekijk bijlage 1735191
Bekijk bijlage 1735193

Niet slecht voor backyard paintjob.
Bekijk bijlage 1735194
Bekijk bijlage 1735195


Gezien die moet drogen, doen we maar even 1 van de andere tussendoor.
Deze keer de 600 aan de beurt,
Bekijk bijlage 1735192

Powercommander er in,
Bekijk bijlage 1735197
En aangesloten
Bekijk bijlage 1735199
Bekijk bijlage 1735198
En werkt ook nog 😁


En gelijk het onderhoud ook maar.
Bekijk bijlage 1735200
Blijft toch vreemd kleurtje die 300v
Bekijk bijlage 1735201

Ook weer afgevuld, kijkt toch weer iets frisser
Bekijk bijlage 1735202

Deze week nog luchtfilter en dan is die klaar om opnieuw afgesteld te worden.
Alleen nog kijken waar ik dat ga laten doen.
Het liefst een tuner die ook de Suduci zou kunnen afstellen, zodat ik een beetje een gevoel bij bedrijf kan krijgen.
Iemand ideeën of tips?

Voor afstellen zou ik naar Jeroen v/d Belt gaan, die heeft veel ervaring met getuned en turbo motorblokken.

 
Had ik maar 10% van jouw technische vernuft. Wat een gaaf topic, ik snap de helft niet maar geniet van het proces en de details.
 
Top! Ik benieuwd op wat voor waardes jij uitkomt zonder modificaties.
Als je je heel erg verveelt staan ergens in mijn Martin Turbo topic mijn berekeningen, ook nog ge-dubbelchecked door iemand ander.
Al een paar keer je project topic gezocht maar kon hem niet vinden.
Thanks, nu kan ik m makkelijker opzoeken! 👌
 
Gezien Robinjo mij toch weer erg nieuwschierig gemaakt heeft naar wat mijn daadwerkelijke compressie ratio zou zijn.
Ben ik hier maar mee aan de slag gegaan.

Eerst de bougie er maar in.
20220311_165803.jpg

Mijn plexiglas plaatje binnen gekomen
20220311_165819.jpg

Gaatje er in en het spuitje waarmee ik de cc kan aflezen.
(Het idee)
20220311_170026.jpg
Gezien ik geen zin hem om hier voor even heel mijn kleppen terug te bouwen.
Smeer ik maar wat vet aan de klep op de hoop dat die daarmee ook afgesloten blijft.
20220311_170401.jpg
20220311_170459.jpg
Denk dat wel goed komt.

Dan maar gaan vullen:
20220311_170810.jpg

Tot die vol is.
20220311_170918.jpg
2 volle spuitjes
En 1x tot hier|
20220311_170934.jpg

Hiermee zou ik op 27.8cc uitkomen.
Voor de zekerheid maak ik alles weer droog en doe ik het een 2e keer.
20220311_171444.jpg

En weer
20220311_171546.jpg
20220311_171652.jpg
Check, die geloof ik wel.

Nu is de zuiger aan de beurt omdat ik ook hier wel graag de precieze inhoud van de dish wil weten, nou we toch bezig zijn.
Zijkantjes afgeplakt,
Plaatje er op
20220311_172450.jpg

En maar weer vol.
20220311_172526.jpg

Dat brengt me bij
20220311_201519.jpg

Nou we toch bezig zijn, ook maar gelijk de waardes na meten die ik steeds terug vind op internet.
Daar zou de busa drijfstang 2mm langer zijn dan de Bandit.

(even voor foto gemeten, waardes opgeschreven zij heb ik wat beter gemeten vandaar deze iets afwijken)
Bandit:
20220311_173512.jpg
Busa
20220311_173539.jpg

Verschil
20220311_173654.jpg

Toch wat meer dan ik op internet lees.
Dan ook gelijk maar de zuiger na meten op de hoop dat die dan lager ligt dan de bandit.
(ook hier voor visueel snel foto gemaakt voor forum heb alle zuigers nagemeten etc)
Bandit:
20220311_172743.jpg

Busa:
20220311_172819.jpg


Conclusie:
20220311_174607.jpg

Klopt gelukkig allemaal.
Hayabusa zuiger/drijfstang ligt 2mm hoger dan de oem bandit zuiger/drijfstang
Met mijn 2mm base plate komt dat precies goed uit.

Wanneer ik alles in compressie calculator gooi kom ik op 8.19:1 uit.
Compressie.PNG

In principe goed.
Maar als we verder door rekenen,
dan kom ik op 2cc uit die eventueel van de kop gehaald kan worden om precies op 8.5:1 uit te komen.
Dat komt na wat extra rekenwerk (met weer wat hulp van de buurman) uit dat wanneer ik 0,4mm van de kop af haal.
Ik precies op de 8.5 uit kom.
Dat gaan we dan ook maar doen. weet ik ook zeker dat mn aanlegvlak van mijn kop 100% is.



Ondertussen was ik met maatje van me aan het praten over de draadeindes die ik niet uit mijn kop krijg.
Hij was er van overtuigd dat hij ze er wel uit kon krijgen met lassen.

Nouja prima, als jij dr zo van overtuigd bent. probeer het maar.

WhatsApp Image 2022-03-11 at 15.41.51.jpeg

Ok, moet toegeven.
Petje af! heeft die weet netjes gedaan,
(en ook gelijk mini gaatje opgelast waar ik iets te diep geboord had, waar geschuurd is)
 
Compressie lekker zo laten, met die cilinderinhoud heeft ie genoeg kracht om op lage toeren te rijden.
Minder kans op detonatie zo, of je kunt beter met een hogere druk draaien.

Ik geloof dat ik 8:1 heb
 
Waar ga je voor, hoge hp nummers, of een lekker sterk "midden" gebied?
Wat voor nokkenassen ga je gebruiken? Bandit of GSXR? Ga je voor de laatste, dan moet je CR zeer waarschijnlijk wel omhoog.
Als je Bandit nokkenassen gaat gebruiken zou ik de CR lekker laten wat het is.
 
Gezien Robinjo mij toch weer erg nieuwschierig gemaakt heeft naar wat mijn daadwerkelijke compressie ratio zou zijn.
Ben ik hier maar mee aan de slag gegaan.

Eerst de bougie er maar in.
Bekijk bijlage 1736867

Mijn plexiglas plaatje binnen gekomen
Bekijk bijlage 1736868

Gaatje er in en het spuitje waarmee ik de cc kan aflezen.
(Het idee)
Bekijk bijlage 1736869
Gezien ik geen zin hem om hier voor even heel mijn kleppen terug te bouwen.
Smeer ik maar wat vet aan de klep op de hoop dat die daarmee ook afgesloten blijft.
Bekijk bijlage 1736870
Bekijk bijlage 1736871
Denk dat wel goed komt.

Dan maar gaan vullen:
Bekijk bijlage 1736872

Tot die vol is.
Bekijk bijlage 1736873
2 volle spuitjes
En 1x tot hier|
Bekijk bijlage 1736874

Hiermee zou ik op 27.8cc uitkomen.
Voor de zekerheid maak ik alles weer droog en doe ik het een 2e keer.
Bekijk bijlage 1736875

En weer
Bekijk bijlage 1736876
Bekijk bijlage 1736878
Check, die geloof ik wel.

Nu is de zuiger aan de beurt omdat ik ook hier wel graag de precieze inhoud van de dish wil weten, nou we toch bezig zijn.
Zijkantjes afgeplakt,
Plaatje er op
Bekijk bijlage 1736879

En maar weer vol.
Bekijk bijlage 1736880

Dat brengt me bij
Bekijk bijlage 1736887

Nou we toch bezig zijn, ook maar gelijk de waardes na meten die ik steeds terug vind op internet.
Daar zou de busa drijfstang 2mm langer zijn dan de Bandit.

(even voor foto gemeten, waardes opgeschreven zij heb ik wat beter gemeten vandaar deze iets afwijken)
Bandit:
Bekijk bijlage 1736883
Busa
Bekijk bijlage 1736884

Verschil
Bekijk bijlage 1736885

Toch wat meer dan ik op internet lees.
Dan ook gelijk maar de zuiger na meten op de hoop dat die dan lager ligt dan de bandit.
(ook hier voor visueel snel foto gemaakt voor forum heb alle zuigers nagemeten etc)
Bandit:
Bekijk bijlage 1736881

Busa:
Bekijk bijlage 1736882


Conclusie:
Bekijk bijlage 1736886

Klopt gelukkig allemaal.
Hayabusa zuiger/drijfstang ligt 2mm hoger dan de oem bandit zuiger/drijfstang
Met mijn 2mm base plate komt dat precies goed uit.

Wanneer ik alles in compressie calculator gooi kom ik op 8.19:1 uit.
Bekijk bijlage 1736888

In principe goed.
Maar als we verder door rekenen,
dan kom ik op 2cc uit die eventueel van de kop gehaald kan worden om precies op 8.5:1 uit te komen.
Dat komt na wat extra rekenwerk (met weer wat hulp van de buurman) uit dat wanneer ik 0,4mm van de kop af haal.
Ik precies op de 8.5 uit kom.
Dat gaan we dan ook maar doen. weet ik ook zeker dat mn aanlegvlak van mijn kop 100% is.



Ondertussen was ik met maatje van me aan het praten over de draadeindes die ik niet uit mijn kop krijg.
Hij was er van overtuigd dat hij ze er wel uit kon krijgen met lassen.

Nouja prima, als jij dr zo van overtuigd bent. probeer het maar.

Bekijk bijlage 1736889

Ok, moet toegeven.
Petje af! heeft die weet netjes gedaan,
(en ook gelijk mini gaatje opgelast waar ik iets te diep geboord had, waar geschuurd is)
Lekker bezig geweest weer!

Ik zou het volume van de zuigers zelf wel even opnieuw meten als ze op hun plek zitten om het echt zeker te weten.

Heel precies weet ik het niet meer maar ik geloof dat in mijn geval (zonder spacer onder het cilinderblok) delen van de zuigers zelfs boven het cilinderblok uitkwamen, toen heb ik ze 2 mm laten zakken, daarna uitgeliterd en die 2 mm weer verrekend.

Squish doe je niets mee? Ik ging geloof ik voor 1 mm squish, 1,1 of 1,2 is nog wat veiliger, maar als dat meerdere millimeters is kan je daar juist detonatie krijgen was mij uitgelegd.
 
De poorten die de kleppen afsluiten, hebben die een kelkvorm?

Ik heb een ported kop en een gasflowed kop, als je ze naast elkaar legt zou je denken dat de ported beter is, grotere poorten.
Het karakter van het blok is veel agressiever met de gasflowed kop, het enige verschil dat ik kan vinden is de vorm van de poorten, en het verschil is heel subtiel
Gassnelheid in een poort is erg belangrijk krijg je een fel reagerend blok van.
 
Lekker bezig geweest weer!

Ik zou het volume van de zuigers zelf wel even opnieuw meten als ze op hun plek zitten om het echt zeker te weten.

Heel precies weet ik het niet meer maar ik geloof dat in mijn geval (zonder spacer onder het cilinderblok) delen van de zuigers zelfs boven het cilinderblok uitkwamen, toen heb ik ze 2 mm laten zakken, daarna uitgeliterd en die 2 mm weer verrekend.

Squish doe je niets mee? Ik ging geloof ik voor 1 mm squish, 1,1 of 1,2 is nog wat veiliger, maar als dat meerdere millimeters is kan je daar juist detonatie krijgen was mij uitgelegd.
Kun je de dikte van de koppakking gebruiken als squish?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan