Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Suduci --> Turbo

Atmosferisch inrijden kan prima, hij zal misschien een beetje loom aanvoelen ten opzichte van origineel maar het kan verder geen kwaad.
Dat is niet zo erg, ga toch niet hard mee rijden. Thanks.
Wat een vet blok wordt dat man! Inrijden zou ik met turbo doen denk ik. Maar geen idee of zonder turbo beter is. Wat voor compressie ga je rijden?
Ja, maar dan moet hij 2x afgesteld worden.
1ste keer een mapping om hem in te rijden en daarna pas volle vermogen.
Lijkt me fijner/beter als het blok al ingereden is voordat hij mishandeld wordt op de testbank.

Compressie ratio zit als het goed is op 1:8.5
 
Gaaf hoor, wordt echt een heel mooi blok zo. Ben wel benieuwd hoe die kop met die coating er na -zeg- 1000km uitziet.
 
Dat klinkt inderdaad aanemelijk. Ik weet niet wat het beste zou zijn. Ik heb m'n blok "ingereden" op Spa maar het liep op de dyno daarna ontzettend stuk helaas. Blok voor circuit of straat maakt wel uit voor het inrijden denk ik. Op straat mag het allemaal wat voorzichtiger omdat je het toch graag heel wilt houden. 8,5:1 klinkt wel mooi voor een turbo. Zal zonder turbo op straat wel een beetje tegenvallen

Succes ermee, ik blijf het volgen
 
Gaaf hoor, wordt echt een heel mooi blok zo. Ben wel benieuwd hoe die kop met die coating er na -zeg- 1000km uitziet.
Ja, ik ook wel.
Zal sowieso even inspecteren met endoscoop zodra ik hem ingreden heb en natuurlijk kijken of ik dit op foto krijg voor hier.
 
We hebben weer aardig wat werk verzet.
Gelukkig toch stiekem wel wat meer hulp van mijn buurman gehad! Anders had ik ook niet zoveel klaar gekregen in deze korte tijd.

Kwamen er achter dat er op een paar kop moeren wat aan de grote kant kwa diameter was.

Dus deze maar iets afgedraaid


Past perfect nu
Alles klaar leggen voor in elkaar te zetten



Base plate was toch iets aan de krappe kant,
Deze dus klein beetje groter gemaakt zodat goed past.



Lekker plakken




K*T
Blok iets te ver opgeboord en niet bij stil gestaan dat er een zoekrand nodig is om zuigers er goed in te zetten.
Behoorlijk veel kl**te werk om ze er in te krijgen.





Uiteindelijk toch gelijkt,
En dat voordat de silicone droog was





Tadaaa


Ook draadeindes komen niet goed uit zo te zien,
Veel zitten er toch net wat te laag.


Maar weer omgoog draaien.


Dit ziet er al beter uit.




Vast gezet volgens spec,
38Nm is toch echt wel heel erg weinig,.
Na navraag bij suzukiperformance spares, de bouten nog nagtrokken naar 51nm, Klinkt iets aanemelijker voor een performance blok.


Nokkenstokken er even in voor de looks.





Kwam er achter dat 1 geleider toch wat verder versleten was dan ik in 1ste instantie gezien had.
Deze maar gelijk nieuwe besteld.


2 dagen later mooi binnen.



Was wel nodig.
 
Nu tijd om de nokkenas maar op timing te zetten





Dammit,
1ste keer mislukt.
1 tand er langs.

Opnieuw:


Kijk, dat is beter.




Nou mooi tijd om de kleppen te stellen.



Ook dat weer klaar!



Pakkingen er in.





leidingen er op.


Morgen weer verder.



Filter wat aandacht nodig voor ik hem monteer.

Beter.


Alles er op,


En dicht.


Blijft toch mooi uit zien zo he, met die gecoate poorten.
Alles zover klaar,
Tijd om motor maar weer naar de garage te halen.



Blokje er bij en straks er in hangen
 
Na wat puzzelen,
Eindelijk blok er weer in na een paar maanden.




Busje aan de verkeerde kant
Dan gaat die niet passen.


Dit is beter,


Yeey, eindelijk er in.


Nu tijd om verder op/dicht te bouwen.



Dynamo, startmotor


Koppeling ook er in,


Wel goed poetsen van te voren na maandjes stof happen.
Gelijk maar 1 barnett veer er bij.


Done.




Mooi geweest voor vandaag,


Na 10min te hebben gezeten kon ik het toch niet laten om toch maar weer verder te gaan om te kijken hoe ver ik kom.


Rubbers vervangen


En op positie


Gaskabel en choke weer gemonteerd.
Ondanks die niet mee wou werken, toch gelukt.


Begint weer op een compleet motorblok te lijken


Laatste frame deel er weeer op gezet,
Steps weer gemonteerd en nog wat klein spul.

Mooi geweest voor vandaag,
Hopelijk kunnen we hem morgen al starten !
 
Zijn we weer,


Na de koppeling ontlucht te hebben.
Zagen we al snel dat er iets toch niet helemaal lekker was.

(druppel)
Dan maar even los halen



Die is lek ja,
Dan maar verder uit elkaar.

Dammit,
Dat wordt een nieuwe.


Gezien we ook kunnen starten zonder koppeling,
Maar even de accu uit de 600 gehaald.


Bougies nogsteeds niet binnen.
Maar gelukkig kan mijn hele fijne buurman goede connecties.
En die even bougies geregeld.




Om er achter te komen dat er altijd de verkeerde in gezeten hebben



Klaar voor de 1ste keer starten!!!
Jouw browser kan deze video niet weergeven.


WOHOOO!
Yess, zoo blij!
1ste keer starten en direct aan slaan! (Jaaaa dit is legit de 1ste keer!)
Na elk boutje los gehad te hebben, alles gestraald, gecoat, vervangen of verbeterd te hebben is dit toch echt wel een momentje dat ik trots op ben.


Mn buurman snel even mn koppelingscilinder snel opgekanpt zodat ik toch proefrondje kan rijden. (na de warmdraai cyclussen)


Staat die dan!
Jouw browser kan deze video niet weergeven.

De 2e keer starten (2e warmdraai cyclus)
Start nog beter dan sommige injectie motoren die ik gehad heb!

Na die gehad te hebben is hij klaar voor 1ste rondje




1ste ronde gehad.
Bijna alles droog gebleven, 1 boutje extra aan moeten draaien.

Als dat alles is,
Ik teken dr voor

Ondertussen ook nieuwe koppelingscilinde rbinnen gekomen
En het onderhoud.
Want na de 1ste ronde wil ik toch direct de olie verversen om zeker te zijn dat mocht er nog ergens straalgrirt of iets hebben gezeten dat zo snel mogelijk mijn blok uit is.



En gelijk maar monteren


Tijd voor 2e en 3e inrij rondjes (max 10min)


Toch maar besloten om voor een lock-up te gaan.
Deze ook binnen gekregen.


(en gelijk maar een solid tensioner bij besteld)
 
De korte inrij rondjes gehad.
Eindelijk tijd om km's te maken!!!

Jammergenoeg van korte duur.
10km onderweg en ineens heel hard TAK TAK TAK TAK

Kreeg halve hardverzakking, direct killswitch in en koppeling in.
Geluid ging vreemd genoeg door.
Even gekeken, kon zo snel niks zien.
Motor maar in de vrij en even lopen om te kijken of ik kan zien wat het is.
Ineens een schrapend geluid.

Kut,

Ene kant grote opluchting en blij dat het niet mn blok is,
Maar zo kan ik nogsteeds geen km's maken.


Nou daar staan we dan.


Stuurde de foto naar mn buurman.
Die zat al in de auto voordat ik kon vragen of die me wou helpen.

Ondertussen maar even naar de doorgaande weg gelopen.

En daar kwam die aan.
Prop er in gezet en bandje opgepompt.


Toch goud waard zn buurman!!

Thuis maar even bandenspanning na gemeten.

Beetje lage kant, maar kijk morgen eerst of die nog op spanning is.

Exact.
Mooizo kunnen we weer verder met km's maken!
Jaa jaa, band ga ik vervangen voor hij de testbank op gaat.
Voor nu, rustige km's rijden om motorblok in te rijden. rij ik die paar honderd km wel even met een prop.
Heeft ook niet mijn voorkeur, maar als ik nu eerst een nieuwe band moet bestellen etc. is er straks helemaal geen "mooi" weer meer over om in te rijden.
Dan doe ik het liever nu even zo gezien ik er toch rustig mee rij (en uiteraard geregeld even spanning controleer)


Gezien mn spiegels ook maar K*t zijn.
Even snel een andere er op voordat ik een mooie oplossing heb.
Had nog een puig spiegel liggen en stuurgewichtje van mn 600 waar die op past.

Niet t beste.
Maar kan 10x meer zien dan met die kleine vervelende dingen.

Gezien olie koel houden toch een uitdaging zal blijven en mn huidige er eigelijk ook niet meer uit ziet.
Heb ik besloten maar een andere/grotere te bestellen.
Die is ook binnen.


2cm dikker


en 2cm hoger.
Hopelijk genoeg extra capaciteit.


Gister dan eindelijk de 1ste echte langere ronde gemaakt!
(sorry geen foto's)
Onderweg heel af en toe een olie lucht te ruiken,.
Kon het zo snel niet zien wat t was.
Bleef goed op niveau, en zag niks lekken dus later thuis maar verder kijken.

Thuis aangekomen bleek er toch wel echt iets te lekken


Na een hele kleine zoektocht
Jouw browser kan deze video niet weergeven.




Boutje niet vast genoeg gezeten en los getrilt.
Nouja als het hier bij blijf!

Nu 160km gehad.
Hopelijk snel de rest er op zetten zodat zo snel mogelijk met 2e deel van de build kan beginnen!
 
Mooi man!

Blok klinkt goed, een net afgesteld Bandit blok start als je alleen nog maar naar de startknop wijst, mijn laatste B12 heb ik verruild voor een injectiefiets en als ik de knop net zo kort indrukte als bij de Bandit was dat niet voldoende om aan te slaan, ik was verwend.

De oliekoeler, vaste spanner en lock-up zijn allemaal nuttige en verstandige upgrades.
Ik heb ook wel een last gehad van lekkage bij de lock-up spacer trouwens, het kan geen kwaad om beide kanten even te checken met een schuurpapier op een glasplaat voor vlakheid. En onder één of twee van die boutjes van het koppelingsdeksel hoort een afdichtring, dat schroefdraad is open aan de achterkant.
Ga je na een aantal heatcycles de kopbouten nog natrekken? Grote kans dat die dan weer wat losser zitten.
 
Gaat hard ineens..

Niet zo bang zijn met het inrijden! Gaat echt niet zo maar kapot.

Ik eens een test gezien, 2 nieuwe blokken, de ene ingereden op demanier hoe men zegt hoe het moet. En de ander gewoon direkt het gas er op.

Na een aantal duizend kilometer beide blokken uit elkaar en onderzoeken, totaal geen verschil in slijtage.
Ik ben er zelf ook nooit zo precies mee, van alle problemen dat ik gehad heb, hoorde dat er niet bij.

En bereid je maar voor op klussen Zodra die turbo er op zit krijg je waarschijnlijk allerlei problemen met zaken waarvan je dacht dat je er nooit problemen mee zou krijgen

Ben je al met de scavenge bezig geweest? Of heb ik daar over heen gelezen?

Je schreef dat je de olie had ververst, heb je ook het filter vervangen? Want daar blijft alles wat er in je olie drijft, niet echt in de olie zelf..
 

Thanks voor de tip, ga ik doen.
Afdicht ring klopt. bij 2 stuks die open zijn zit nu een kopere ring. (dit was er 1 van)
Kopbouten natrekken, was ik eigenlijk pas van plan na het totaal inrijden. Voordat hij geforceerd nog meer druk krijgt.
Ze zitten nu al iets strakker vast dan originele specs vragen. dus verwacht niet dat ze snel "te los" zullen zitten.

Waarom band vervangen, je kan toch prima met een prop rond rijden?
Ja, ze zeggen dat het gewoon moet kunnen.
Echter wil ik graag 100% kunnen vertrouwen op mijn band en al helemaal op een motor die veel eissend gaat zijn.


Onder het mom van better safe then sorry, hou ik op moment toch even wat normale km's aan.
Ik rijdt mn motor trouwens "normaal" in. ik ben niet als een oud wijf aan het rijden maar gewoon normaal rijden. en langzaam elke keer iets verder met maximaal toerental.
Zou het zonde vinden als er straks krassen of iets dergelijk in mn wand zijn getrokken omdat ik te lomp ben geweest.
Zeker met zn Frankenstein motorblok.

hahaha Ja, van klussen ga ik wel vanuit.
Maar het sleutelen is toch ook het leuke gedeelte van de build
Alles in 1x goed gaat ben ik veel te snel klaar

Scavenge nog niet mee bezig geweest.
Heb de bouw echt in 2 etappes opgesplitst om mijzelf een beetje te beschermen dat ik niet alles door elkaar ga/wil doen en dan straks het overzicht kwijt ben.
Natuurlijk in grote lijnen wel mee bezig geweest. Heb een electrische pomp liggen die dr vaker voor gebruikt wordt.
Alleen twijfel ik hier nogsteeds licht over gezien ik toch liever een meganische zie.
Geen plug and play tekloop, en wat er wel te koop is vind ik erg duur om te gaan verbouwen.
Tips altijd welkom!!

En uiteraard, ook olie filter vervangen Liggen er niet voor niks 3 op de foto
Was voor mij een beetje van zelfsprekend.

Domme vraag misschien.. maar wat is zo’n lock up? En daarbij.. wat doet het?
Domme vragen bestaan niet.

Lock-up is eigenlijk een plaat die je bij de koppeling er bij zet.
Deze heeft een paar haakjes er aan zitten en die haakjes drukken op de koppelingsplaten.
Doordat er aan de andere kant van die haakjes gewichtjes (boutjes) hangen. komt er door de centrifugaal kracht, steeds meer druk op je koppelingsplaten te zitten naar maten je toerental om hoog gaat.


Even snel plaatje bij gezocht.
Zo zit hij gemonteerd,
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen weer aardig wat km's gemaakt.
Dus weer tijd voor een update.

Heb een nieuw stuur besteld gezien de zit houding toch net niet helemaal lekker was.



Toch nog behoorlijk verschil in hoek en hoogte.

En uiteraard, gelijk gemonteerd


Tijdelijk spiegeltje er op tot ik weet wat ik exact wil.

En tijd voor proefronde

Zit een heel stuk beter,
Stuk minder stress op mijn polsen.


En gelijk van elke gelegenheid gebruikt gemaakt,
Wanneer droog direct touren.
Met als gevolg!

Yess, de 500km gehad!
Eindelijk beginnen met het 2e deel van de bouw.


Ok, eerst maar even wassen voor hij weer zo lang op de brug staat

En de rest ook gelijk maar mee gepakt voor winterslaapje.
(Ben bang dat ik niet veel meer op de motor zal stappen dit jaar, dus maar winter klaar gemaakt.)


Daar staat die weer.


Toch klein beetje zweten,
Verwacht alleen de deksel, maar kijk hier later wel naar.


Eerst dat lelijke dopje vervangen

Dan kunnen we nu de boel weer los halen/.

Carb's dr af.
En nog hoop extra dingetjes
En dan tadaa, kleppendeksel dr af.



Kopbouten natrekken

Tot mijn verbazing zaten er toch een aantal behoorlijk "los"
Een paar zaten nogsteeds op spec.
Terwijl er 1 zelfs bijna 90graden aangedraaid kon worden.


Dat ook weer klaar,
Dan maar richten op injectie

rubber 2mm uitschuren om passend te krijgen of toch andere oplossing zoeken.
Denk er toch nog even over na en ga wel beginnen met uitlaat gedeelte.


Buisjes slijpen

alle 4


Beetje poetsen.

ennnn.....
Tadaaaaa!!!!

Kak, past voor geen ene meter

Wil ik dit goed krijgen gaat me niet lukken op deze manier.
Toch maar weer wat hulp nodig.

Fatsoenlijke bandschuurmachine helpt toch wel!



En een goede lasser uiteraard!

Met als resultaat!

Zo hoort t te zitten!!
(let niet op buitekant want was even lastig vast houden zo. hij paste wat beter dan foto laat lijken)


Die fitment op de flens kan toch niet beter!!!! (binnen in)
Hoeven niet eens uit te kloppen of op te persen.
Straks keer met de dremel er langs en perfecte pasvorm!



Blijkbaar was het orginele stukje van de uitlaat iets lastiger na te maken als ik dacht.
Ofja lastiger, had gewoon minder goed gereedschap in huis om dit netjes te krijgen.


Toch maar even geduld hebben en het op de juiste manier doen.


En alweer, Tadaaa,
De juiste manier!





Dat was het weer voor nu.
Als het goed is, dit weekend weer verder bouwen aan het spruitstuk
 
Ik val in herhaling maar ik vind toch dat ik het even moet zeggen... lekker bezig!

Moois die flenzen en collector, alles is RVS? Zorg dat deze stevig genoeg is om de turbo te dragen, liefst nog ergens op afsteunen en dan op zo'n manier dat er nog wat flec in zit, anders heb je best grote kans op scheuren. Mijn collector is van gewoon staal (wat minder scheurgevoelig is) en die had na een paar jaar ook al wat scheurtjes.
 

Vergelijkbare onderwerpen