Thermo kleding in de zomer?

manny

Die hard MF'er
29 mei 2007
665
4
Amsterdam
Aangezien ik zondag weer eens heb zitten koukleumen op mijn bike (verder heerlijk weertje overigens 8-) ) overweeg ik om een setje thermo-onderkleding aan te schaffen. Nu lees ik hier al e.e.a. over op MF maar ik ben nu specifiek op zoek naar een antwoord op de vraag of je er in de zomer ook veel aan hebt. Werken (alle soorten/merken)thermoshirts e.d. zowel in de zomer als winter of ga je het er in de zomer alleen maar warmer van krijgen?

Wat zijn jullie ervaringen?
 
In de zomer draag ik geen thermo-ondergoed.
Dan ben ik blij als ik de rijwind voel door de gaatjes in m'n zomerpak.
Het neemt wel zweet op en transporteert het naar een volgende laag, als je veel last van zweten hebt zou je het in de zomer kunnen dragen.
 
Thermokleding is ook in de zomer heerlijk, ook als je niet veel (lijkt) te zweten. Let wel op: er is verschil in thermokleding voor de zomer en voor de winter.
 
Thermokleding is ook in de zomer heerlijk, ook als je niet veel (lijkt) te zweten. Let wel op: er is verschil in thermokleding voor de zomer en voor de winter.
:^ Niks zo'n drama als op een hete zomerdag je leren broek niet uit kunnen trekken omdat hij blijft hangen op je kuiten B| En met een coolmax-ietsachtigs heb je daar iig geen last meer van *O*
 
Inderdaad, coolmax, Odlo, Craft, Nike om maar wat namen te roepen.
En geen katoen, da's mooi voor handdoeken, maar niet voor functionele kleding.
's Zomers meestal een dunne, lange, hardlooptight en - t-shirt met lange mouwen aan onder mijn koei, zit veel koeler dan "nakend". 8-) :]





Voor extra ventilatie natuurlijk wel hand in je zij, shorts en slippers aan en zwaaien, maar dan juist ook op vrijdag en als het boven de 10 graden Celsius is. :+ :W






En geen katoen. |(
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik zondag weer eens heb zitten koukleumen op mijn bike (verder heerlijk weertje overigens 8-) ) overweeg ik om een setje thermo-onderkleding aan te schaffen. Nu lees ik hier al e.e.a. over op MF maar ik ben nu specifiek op zoek naar een antwoord op de vraag of je er in de zomer ook veel aan hebt. Werken (alle soorten/merken)thermoshirts e.d. zowel in de zomer als winter of ga je het er in de zomer alleen maar warmer van krijgen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ja hoor, in de zomer Odlo Cool (of Extra Cool) onder het leren pak.
Scheelt veel, zeker bij het aan en uit trekken.

Odlo Warm of voor de echte koukleum de Extra Warm in de winter :Y

Edit:
Oh, Ton-up was me weer eens voor :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist gehoord dat thermokleding helemaal onzin is in de winter, thermo is er op gemaakt om je zweet af te voeren (zodat je niet afkoelt). Nu lijkt het me sterk dat je in de winter zwetend op de motor zit. Je kan beter een fleece pully of trui in de winter onder je jas aan doen.

Ik heb nog nooit thermo in de zomer geprobeerd, maar ik denk dat ik het wel een keer ga testen.
 
ik draag het thermo-ondergoed (buiten een topje en trui) dat ik ook draag bij skieen.. van craft.. werkt voor mij perfect..

zomers draag ik het niet, ook niet onder mijn leer.. gewoon een t-shirtje/topje en verder niks.. (nou ja.. bijna niks)
 
Ik draag ook een thermo-broek in de zomer.
Is makkelijker met aan en uittrekken van je leren broek en bovendien kan die dan elke keer gewoon in de was en dat vind ik wel zo prettig.

Groet Robbert
 
Ik heb juist gehoord dat thermokleding helemaal onzin is in de winter, thermo is er op gemaakt om je zweet af te voeren (zodat je niet afkoelt). Nu lijkt het me sterk dat je in de winter zwetend op de motor zit. Je kan beter een fleece pully of trui in de winter onder je jas aan doen.

Ik heb nog nooit thermo in de zomer geprobeerd, maar ik denk dat ik het wel een keer ga testen.

Naast dat het zweet afvoert is dat spul ook zo gemaakt dat het een luchtlaag creeert,
Lucht isoleert, en daarom blijft het binnen lekker warm.
 
Let, zoals vermeld, wel even op dat je geen warme thermokleding neemt ;). De zogenaamde cool-variant voldoet ruimschoots! Zelf gebruik ik Craft Layer 1 en dat is gewoon uitermate prettig! Geen zeiknatte shirts meer omdat het zweet lekker verplaatst wordt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist gehoord dat thermokleding helemaal onzin is in de winter, thermo is er op gemaakt om je zweet af te voeren (zodat je niet afkoelt). Nu lijkt het me sterk dat je in de winter zwetend op de motor zit. Je kan beter een fleece pully of trui in de winter onder je jas aan doen.

Ik heb nog nooit thermo in de zomer geprobeerd, maar ik denk dat ik het wel een keer ga testen.


weet niet wat je gehoort hebt, maar het klopt niet helemaal
Thermo ondergoed in de zomer? _O- _O-
 
Ik heb juist gehoord dat thermokleding helemaal onzin is in de winter, thermo is er op gemaakt om je zweet af te voeren (zodat je niet afkoelt). Nu lijkt het me sterk dat je in de winter zwetend op de motor zit. Je kan beter een fleece pully of trui in de winter onder je jas aan doen.

Ik heb nog nooit thermo in de zomer geprobeerd, maar ik denk dat ik het wel een keer ga testen.

thermo is met name gemaakt voor sporters. Zweet is een van de dingen die je niet wil hebben in de winter (koudzweet is een bitch, en gegarandeerd dat je een paar uur na het trainen ziek bent)

echter thermo's houden je ook gewoon lekker warm. Het is wel maar 1 laag van de 3 die normaal gebruikt worden (zweet afvoerend/isolerend/windbescherming) beste is dus om een thermo en dan een dik winterhardloopshirt te gebruiken.
 
ik draag het thermo-ondergoed (buiten een topje en trui) dat ik ook draag bij skieen.. van craft.. werkt voor mij perfect..

zomers draag ik het niet, ook niet onder mijn leer.. gewoon een t-shirtje/topje en verder niks.. (nou ja.. bijna niks)

Haha klinkt goed ;)

Kga maar eens wat navraag doen in een winkel in de buurt.. Die kou wordt ik echt zat, dat zweten in de zomer ook (ook al heb ik nog geen leer) en bovendien staat het nog wel leuk ook zo'n strak thermo-shirtje :+
 
zomer thermo kleding houdt je koel als het heet is, thermo kleding in de winter houdt je warm is als het vriest.
 
Ja er zijn verchillende soorten. In zomer gaat het vooral om vocht afvoeren waardoor je koeler blijft. Ik gebruik dan graag Craft, vooral ook op de fiets (wielrennend) onder het shirt. Dat heeft kanaaltjes die vocht afvoeren. Die heeft korte mouwen. In de winter heb ik een wat dikkere die beter de warmte vast houdt en ook lange mouwen heeft. Er zijn inderdaad bij de sportzaken vele soorten te krijgen voor diverse temperaturen en toepassingen. Ook vaak bij de Lidl trouwens.
Ik gebruik zelfs mijn skisokken in zomer in de motorlaarsen want dat is veel prettiger dan normale sokken en vooral op lange afstanden gaan dat soort dingen wegen.

Wel trek ik deze spullies altijd direct uit als ik afstap want dan wordt het snel minder leuk.
 
Thermokleding is om je warm te houden, technisch of functioneel ondergoed dient om je comfortabel te laten zijn.
Daarom heb je 's zomers Coolmax aan om je transpiratie en warmte goed af te voeren, en als het minder warm is pas je kledij toe om je wat minder te laten afkoelen, zonder dat het plakkerigvieswarm wordt. Bv. via wat dikker ondergoed EN een fleece.
Zie ook uitleg :
http://www.abc-van-bergbeklimmen.nl/uitrusting/drie-lagen-systeem.asp ,

http://www.pkrun.nl/cms/modules/article/index.php?id=1&page=9 etc.


29.jpg


In het algemeen kan je stellen dat het ( :] rij- )comfort toeneemt middels functionele kleding en dat begint juist dicht op je huid.

En mijdt katoen. :Y
 
Laatst bewerkt:
technisch of functioneel ondergoed dient om je comfortabel te laten zijn.

Uitbreiding: De term Thermo wordt meestal gebruikt voor warm.
Maar eigenlijk heeft het gewoon betrekking op temperatuurregeling.
Kan warm en koud zijn.

Het is allemaal technisch ondergoed, of het nou warm houdt, of warmte afvoert (dus koelt).
De meeste merken (Odlo en Craft in elk geval) hebben daarom meerdere artikelen,
die verschillende warmtehuishouding hebben.

Explain yourself.. Is er geen verschil? Of bestaat er bijvoorbeeld naast 'zomer-thermo-kleding' en 'winter-thermo-kleding' ook 'all-seasons-thermo-kleding'? :+

En dus:

Hier staat een overzicht van de Odlo reeks.

En JA: er is dus Zomerspul, winterspul en spul voor er tussenin.
Alle-seasons zal het niet echt zijn.
Hoewel, een niet al te warme variant kun je natuurlijk wel warmer maken met bijvoorbeeld een fleecetrui.
 
Terug
Bovenaan Onderaan