Toen lagen we op de grond :(

Vuil en grind op de weg... dat is toch niets geks of wel?
Allereerst kan je grind doorgaans prima zien liggen... en ten tweede kan je zoiets op de openbare weg verwachten, vooral in bochten. Als je daar niet goed op let en er geen rekening mee houdt, dan krijg je dit soort ongelukken... helaas... -O-

Sterkte...
 
ANWB waarschuwt motorrijders voor overmoed

DEN HAAG - De ANWB waarschuwt motorrijders voorzichtig te rijden nu de temperatuur stijgt en zij weer de weg op gaan. Veel motorrijders realiseren zich volgens de organisatie na een motorloze winter niet goed meer hoeveel moeite het kost om hun voertuig onder bedwang te houden.

Bovendien zijn automobilisten niet meer gewend aan zoveel motorrijders op de weg.

Dit weekeinde kwamen door ongevallen vier motorrijders om het leven. ''Elk jaar zie je aan het begin van het motorseizoen weer relatief veel slachtoffers onder motorrijders'', stelt Ferry Smith van de ANWB.

''Motoren zijn de afgelopen decennia steeds lichter geworden. De combinatie met het steeds grotere vermogen van de voertuigen, leidt ertoe dat het voertuig bij hoge acceleratie erg onstuimig kan gaan bewegen. Je moet over veel vaardigheden beschikken, wil je de motorfiets op zulke momenten onder controle kunnen houden.''

Remmen

Ook remmen is een kunst die niet elke motorrijder beheerst. ''Veel nieuwe modellen hebben een zogenaamd intelligent remsysteem, dat beheerst remmen makkelijker maakt'', legt Smith uit.

De ANWB pleit ervoor alle motoren verplicht uit te rusten met dit nieuwe systeem. ''Dat zou jaarlijks een flink aantal ongelukken schelen'', stelt de organisatie.

Opletten

Daarnaast adviseert de ANWB automobilisten beter op te letten nu de motorrijders weer massaal de weg opgaan.

''Motoren hebben een smal profiel. Op een kruising kunnen ze zich gemakkelijk achter een lantaarnpaal of boom verschuilen. Als bestuurders daar niet alert op zijn, kan die slechte zichtbaarheid catastrofale gevolgen hebben.''

Nederland telt meer dan 500.000 actieve motorrijders.
 
''Motoren zijn de afgelopen decennia steeds lichter geworden. De combinatie met het steeds grotere vermogen van de voertuigen, leidt ertoe dat het voertuig bij hoge acceleratie erg onstuimig kan gaan bewegen. Je moet over veel vaardigheden beschikken, wil je de motorfiets op zulke momenten onder controle kunnen houden.''

Nou, iedereen aan de Honda NTV zou ik zeggen :+
 
Ik wil al het gepiep, gezeur en gezeik laten voor wat het is. Ik ben zelf een winterdoorrijder en ook ik maak fouten. Wrong place at the wrong time, anyone?

De TS iig veel succes met het vinden van geschikt kuipwerk voor een mooi prijsje, nieuw zijn die krengen vaak duurder dan de rest van de motor...
(Gebruikte) Onderdelen-boeren willen nog wel eens helpen, maar dan moet je het net treffen dat 1) het de juiste kuipdelen zijn voor het juiste bouwjaar, 2) het de juiste kleur is en 3) het eenmaal thuis tijdens het monteren toch past en geen bijna-hetzelfde-maar-toch-net-anders geval is.
En tja, anders heb je altijd nog racekuipjes, maar dan zul je zelf aan het knippen, zagen en plakken moeten voor je knippers en koplamp...
 
Ik wil al het gepiep, gezeur en gezeik laten voor wat het is. Ik ben zelf een winterdoorrijder en ook ik maak fouten. Wrong place at the wrong time, anyone?

Zoals ik al zei, de (gelukkig weinige) keren dat ik onderuit ging waren of in de winter of in verradelijk weer. Mooiweerrijders hebben in ieder geval de omstandigheden mee *D
 
En toch is er blijkbaar een verschil:

RIJSWIJK - Het verkeer heeft het afgelopen weekend aan vijf weggebruikers het leven gekost. In alle gevallen ging het om eenzijdige ongevallen. Drie slachtoffers waren motorrijders, een ander slachtoffer reed op een brommer. De ANWB waarschuwt motorrijders voor overmoed. Velen realiseren zich volgens de organisatie na de motorloze winter niet goed meer hoeveel moeite het kost om hun voertuig in bedwang te houden.

Wel opvallend dat ieder jaar in het begin van het 'seizoen' relatief veel doden vallen. Triest maar waar.
 
Ik sluit bij je aan... zojuist mijn 700km verse R6 tegen de grond gegooid.. bij het insturen van de bocht lag ik er al naast...
banden op spanning, op temp., klaar met remmen en schakelen...
veel vuil en grind op de weg.. :S motor goed stuk.. pak ook etc.. zelf niets!

Balen.
Gelukkig kan je het navertellen.
Zijn ook geen makkelijke brommers die R6 raspaardjes.
 
Was ik ook maar een mooiweer rijder, dan had ik in januari niet met mn bakkes op het asfalt gelegen. Gelukkig maar dat ik op de goedkoopste fiets rijd die er is zo'n beetje. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan