Ja leuk ga even achterhaalde kranten berichten van bijna een jaar oud opduikenNou voor de mensen die nog geen Google hebben:
Auch Motorradfahrer müssen zahlen
Vignette kommt 2016 - Auch Motorradfahrer müssen zahlen
Dobrindt plant Maut auf allen deutschen Straßen - manager magazin
Want dat doen we gelukkig al niet via de pomp en accijns...Effe kijken, zo uit het hoofd weet ik Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Portugal en Frankrijk ook een vorm van tol betalen hebben. Waarom de Duitsers dan niet? Ik heb geen auto, maar ik kan me best voorstellen dat je hier de wegenbelasting afschaft en overgaat tot rekeningrijden. Betaal je tenminste alleen voor gereden kilometers..
Super goedkoop?Dan is Zwitserland ineens super goedkoop,
40 frankskes voor als je op de autobaan zou willen, per heeel jaar,
maar alle passen verder gratis,
je moet alleen niet echt te hard rijden.
en mooi asfalt..
Toch zit er aan de medaille een keerzijde. Ik heb pas een leuke tocht gemaakt door Noord Duitsland. Wat me opviel is, dat er zoveel wegen slecht onderhouden zijn. Juist de binnenwegen die voor het toeren zo leuk zijn. Vanwege "Strassenschade" is er dan een forse snelheidsbeperking, soms tot 30 km/u. En als je je daar niet aan houdt wordt je ongenadig door elkaar gerammeld. Dat kost toch wel een deel van je plezier.
Als de wegen weer wat opgeknapt zijn, wordt het toeren een stuk leuker. En daar is natuurlijk geld voor nodig….
Effe kijken, zo uit het hoofd weet ik Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Portugal en Frankrijk ook een vorm van tol betalen hebben. Waarom de Duitsers dan niet? Ik heb geen auto, maar ik kan me best voorstellen dat je hier de wegenbelasting afschaft en overgaat tot rekeningrijden. Betaal je tenminste alleen voor gereden kilometers..
Besef, dat een enkele reis Zuid-Frankrijk me al dik 100 euro aan tol kost. 200 euro per vakantie. Het lijkt slim, om vooral de buitenlanders te laten betalen voor mooie wegen met een duur vignet, maar de keerzijde is, dat je om die reden het land vaker links laat liggen, vanwege de hoge kosten. Het lijkt me eerlijker, als elk land
voor z'n eigen wegen betaald. Vervolgens komt een groot deel (zo niet alles)van de kosten van het gebruik door buitenlanders wel terug in de vorm van inkomsten uit toerisme. Dat bijvoorbeeld de Duitse wegen er zo slecht bijliggen, komt doordat de wegenbelasting daar zo laag is, dat de opbrengst onvoldoende is voor onderhoud en aanleg.
Al die tolsystemen in Europa kosten veel geld, om ze uit te voeren. Bedenk maar eens hoeveel mensen nodig zijn voor verkoop en controle op gebruik van vignetten. Vaak gaat meer dan 50% van de opbrengst al op aan kosten. Zonde, want die kan je niet aan de wegen zelf besteden.
Dit is voor hun gewoon jaren-70 gedrag van de localebullysheriff die selectief de out-of-state plates met een speeding-ticket pakt. Lekker-puh, and we-dont-want-no-stinkin-strangers-around-here.
Hoezo jaren 70 gedrag? Dat gebeurt nu nog steeds.
Koop een allroad en je zoekt juist dat soort wegen voor de fun op. Met als groot voordeel dat het daar nooit druk is.
Vertel !
(ik zie een stukje voor HGWIOMHT "het grote wat ik onderweg meegemaakt heb topic")
Mijn maat rijdt een allraod. Maar ook hij werd er niet blij van….
Ik denk dat er geen weg meer wordt opgeknapt.Toch zit er aan de medaille een keerzijde. Ik heb pas een leuke tocht gemaakt door Noord Duitsland. Wat me opviel is, dat er zoveel wegen slecht onderhouden zijn. Juist de binnenwegen die voor het toeren zo leuk zijn. Vanwege "Strassenschade" is er dan een forse snelheidsbeperking, soms tot 30 km/u. En als je je daar niet aan houdt wordt je ongenadig door elkaar gerammeld. Dat kost toch wel een deel van je plezier.
Als de wegen weer wat opgeknapt zijn, wordt het toeren een stuk leuker. En daar is natuurlijk geld voor nodig….
Effe kijken, zo uit het hoofd weet ik Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Portugal en Frankrijk ook een vorm van tol betalen hebben. Waarom de Duitsers dan niet? Ik heb geen auto, maar ik kan me best voorstellen dat je hier de wegenbelasting afschaft en overgaat tot rekeningrijden. Betaal je tenminste alleen voor gereden kilometers..
Het probleem is dat de Duitsers voor de tol op hun wegen gecompenseerd worden. Dus effectief betalen alleen buitenlanders die tol. Dat is ongelijkheid binnen Europa en daar gaat Brussel als het goed is nog wat van vinden. Of dat helpt is een tweede natuurlijk.
Für einen VW-Polo mit Benzin-Motor ist so mit Kosten von 24 Euro pro Jahr zu rechnen. Im Gegenzug soll die Kfz-Steuer im gleichen Maße gesenkt werden, so dass es für deutsche Autofahrer keine Mehrbelastung gibt.