TomTom gesproken instructies via Bluetooth

dencoupe

MF veteraan
18 aug 2005
9.346
23
Noord Brabant
Weet er iemand of het mogelijk is om op een TomTom 630 of TomTom 730 de gesproken instructies te horen via een bluetooth headset?

Wilde namelijk èèn van bovenstaande modellen aanschaffen om te gebruiken op de motor, maar dan moeten de gesproken instructies wel via mijn helm te horen zijn.

Heb er wel iets van gevonden, maar of het ook werkelijk werkt???

Some of the more technically minded of you out there will probably have already figured this out already but for those of you who haven't or those of you who've forgotten, here's a little guide to getting TomTom to speak to you via BT headset/handsfree kit.



A long long time ago (in a galaxy far far away), news of a little hack you could perfom on Smartphones came to light that would enable you to hear every sound the phone made via BT headset. I think it was discovered after the E200 came out. Anyway, the hack was simple, go into the task manager, kill the process cdial.exe and the press/hold the call/answer button on your headset and it should connect to the device. From then on every sound that came out of the device would play through the headset. You could even use it with voice command apps but obviously you'd have to press a button on the phone itself to activeate the app (usually record key).

A similar hack was found after the Universal came out. If you edited the following registry key:

"HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREOEMVoiceCommandPath"

to point to "Program FilesVoice CommandVoiceCMD.exe"

After doing that, all you had to do was connect your headset to the device by pressing/holding the answer/call button on the headset and MS Voice Command would jump into action. The good thing was the after you had used voice command the headset would stay connected. Although, if you don't want to have Voice Command comming on everytime you connect, you cant just leave the path blank and it will still work.

Now as far as i know, the Smartphone hack works on all Smartphones. However, the PPC hack may not work on all PPCs. Give it a try and experiment ;)

Now for the TomTom bit. A guy came into the IRC channel today asking if he could get TomTom's direction to play through a BT headset. We had a think for a minute and then i remembered the old hack. We told him how to perfom it and low and behold it worked but even better is that it worked while TomTom was on and connected to a BT GPS device. Now i for one didn't know that you could have more than one BT device connected and working to a phone at the same time but there you go.

Why would you want to do this? Depends how quiet your device is/how loud your car is. Also, if you have a BT car kit, you should be able to play it through your car speakers too!
 
Voor zover ik weet, zijn daar speciale bluetooth ontvangers voor te krijgen.
O.a. Bij Waypoint.


Als het puur om navigeren gaat, heb je momenteel een goedkopere oplossing, op een deel van de nokia smartphones met gps chip is navigatie, met wereldwijde kaarten en update's gratis. Ik heb zelf de nokia 5230, die al voor 140 pleuro op de kop is te tikken. Met een mobiel internet abbo'tje erbij, werkt het perfect, inclusief gratis verkeersinformatie. Zonder dat abbo 'tje erbij werkt de navigatie ook, maar mis je de extra's. De stem gaat gewoon via carkit of bluethoot headset.
Ik heb het gebruikt naast een duurder navigon apparaat als test en het werkt prima, je kan zelfs op de pc routes maken en gebruiken.

Zoek maar eens op ovi maps.
 
Heb daarvoor een N73 gebruikt met tomtom en GPS, maar mis toch ook wel het zicht op de kaarten.

Vandaar dat ik het wil gaan proberen met een TT630 of TT730. Deze zijn al voorzien van BT, maar kom niet veel verder als dat die BT alleen is om je telefoon met TT te pairen om te kunnen bellen.

Wellicht iemand hier die wel de gesproken instructies via zijn BT headset krijgt te horen bij een TT630 of TT730??
 
Die instructies zijn voor TomTom Navigator op de pocketpc dus daar heb je niks aan.

Ik denk dat je deze nog niet gezien hebt. Gaat zeker werken want de 630 en 730 hebben ook een speaker :). Maar het kost je wel wat, en garantie heb je natuurlijk ook niet meer.

http://www.instructables.com/id/Add-a-bluetooth-adapter-to-your-GPS-device/

Maar de 630 en 730 hebben ook ingebouwde bluetooth, dus je zou zeggen dat het daar ook mogelijk mee moet zijn. Zit er in de settings niet iets over audio of speaker settings?
 
Laatst bewerkt:
De 630 en 730 hebben wel bluethoot maar dat is meer bedoelt voor verbinding met een telefoon.
De persoon in mijn linkje heeft het met diverse headsets geprobeerd, echter zonder resultaat.
Met een bluethoot dongle aangesloten op de line out lukte het wel.

Dus hetzelfde als in jouw linkje
 
Ben net begonnen met in/opbouw van mn 720.
Vlgs de handleiding moet je het geluid gewoon via bluetooth door kunnen sturen.
Heb het nog niet geprobeerd, maar andere kant op (in de auto handfree van telefoon naar TT) lukt al jaren prima...
 
@do-it: als je het voor elkaar hebt om de gesproken aanwijzingen via een headset te horen, laat het me dan ff weten.

Van de telefoon naar de tt werkt, daar adverteren ze ook mee. Alleen van de TT naar een headset, daar zijn ze niet duidelijk in.
 
Volgens mij moet het toestel profiel a2dp ondersteunen en Tomtom zegt alleen "Bluetooth" (lekker duidelijk). Ik zelf heb zo'n chinese gps met 5.0 scherm gekocht (windows CE en standaard Igo8) met los de rest erbij. Ik was kwijt:

Gps: 93euro
dongle: 15 euro
ontvanger met koptelefoonaansluiting en microfoon (en radio): 24 euro
Helm speakers: 4,5 euro (nog goed ook)
sigarettenaansluiting 12v voor accu:10euro
Gps houder aan stuur: 6,5 euro

Voor iets meer dan 150euro klaar :)
 
Ik heb hier een GO940 en die heeft in de Preferences een optie 'Speaker preferences'. En daarin vind ik dit:

Play instructions using this speaker:
*Internal speaker
*Bluetooth Hi-Fi device
*Line-out (audio cable)

En nog eens hetzelfde voor 'Play music using this speaker:'. Geen idee of jouw TomTom dat ook heeft.

Edit: ik snap alleen nog niet hoe ik het ding moet pairen met een Bluetooth Hi-Fi device.
 
Laatst bewerkt:
das me teveel werk!

Nee zonder al te veel fratsen is het me vanmiddag al gelukt.

Er is gewoon een fix voor. Die zorgt ervoor dat ALLE bt devices gevonden worden. Ook al slaan ze nergens op. Maakt het voor mij dus wel mogelijk om mijn Jabra bt3030 headset te koppelen aan mijn TT630 waardoor het geluid dus nu ook in mijn helm terecht kan komen via de BT.

Nu op zoek naar de Nolan n85 met N-com !!

Owja, voor degene die het ook willen doen hier het bestand:
http://www.nodomain.org/hififix.zip/
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit!

Alleen zijn op dit moment alleen de TT GO 750 en 950 verkrijgbaar.
Ik zit zelf aan een 750 te denken maar dan zou ik wel graag horen of de fix daarmee werkt...
 
Je hebt PM.

Overigens verwacht ik wel dat die fix gaat werken. Je bt headset moet wel a2dp protocol hebben anders gaat het niet werken.

Succes
 
Ik wil deze discussie even nieuw leven inblazen. Heb namelijk een "Tomtom go 750 LIVE" aangeschaft.

Daar zit bluetooth op onder menu "wijzig voorkeuren"
en "bluetooth voorkeuren"
en dan "maak verbinding met bluetooth apparaat".

Kan iemand mij vertellen of er een bluetooth headset op de markt is die hierop werkt uiteraard voor op de motor om de gesproken route instructies te ontvangen.
Het liefst voor een beetje een schappelijke prijs.

Of moet ik zoals boven omschreven iets aanpassen en zo ja hoe?

Thanx H.
 
das me teveel werk!

Nee zonder al te veel fratsen is het me vanmiddag al gelukt.

Er is gewoon een fix voor. Die zorgt ervoor dat ALLE bt devices gevonden worden. Ook al slaan ze nergens op. Maakt het voor mij dus wel mogelijk om mijn Jabra bt3030 headset te koppelen aan mijn TT630 waardoor het geluid dus nu ook in mijn helm terecht kan komen via de BT.

Nu op zoek naar de Nolan n85 met N-com !!

Owja, voor degene die het ook willen doen hier het bestand:
http://www.nodomain.org/hififix.zip/

Hartelijk dank, ik hoop dat de fix lukt, was hier al een tijdje na op zoekvoor mijn tt730 :~))
 
Heb net een headset besteld met dat nieuwere protocol, dus ben benieuwd. Wordt mij oude tomtom tenminste ook nog eens gebruikt. Uiteraard met de verse route map erop :~))

Had bij mijn hd2, dat het scherm niet op landschape kon, als ie op de tomtom stond, met een kleine wijziging in het register ook mooi kunnen aanpassen. Die is voor in de auto
 
Laatst bewerkt:
Henk,

Heb er ook echt veel plezier van. Van de zomer (was het maar weer zover) vele kilometers in DL gemaakt met de tt630 en de jabra bt3030 ... heerlijk is dat. Wel is het zo dat ik toch wel stiekum verlang naar een scala G4 powerset. Ook nog een beetje lullen met de bijrijder en mederijders :D:D

Welke headset heb je nu gekocht?
 
Decoupe deze heb ik gekocht de Sony Ericsson HBH-DS200 Bluetooth. Iets te inpulsief, want denk dat wat jij hebt gekocht optioneel beter is. Ik rijdt zelf ook de meeste km,s in duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Decoupe deze heb ik gekocht de Sony Ericsson HBH-DS200 Bluetooth. Iets te inpulsief, want denk dat wat jij hebt gekocht optioneel beter is. Ik rijdt zelf ook de meeste km,s in duitsland.

Gelet op de prijs kun je je geen buil vallen. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken middels een PB
 
dus het werkt al !! NETJES :}
Ik had het eerst via fm freqentie, maar dat was veel te storings gevoelig, denk dat dit een prima oplossing is. tomtom rider heeft dit ook. Het mooiste vind ik hiervan dat mijn dure oude apparaat nu ook nog eens mooi gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan