Trajectcontrole A4 en A12 in werking
AMSTERDAM (ANP) - Op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep en op de A12 tussen De Meern en Woerden zullen deze week nieuwe trajectcontrolesystemen in gebruik worden genomen. Op beide trajecten vinden relatief veel ongevallen plaats, veelal als gevolg van te hard rijden.
Testfasen met de apparatuur hebben uitgewezen dat op de A4 meer dan 10 procent van de automobilisten zich niet aan de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur houdt, zei landelijk verkeersofficier van justitie J. Spee dinsdagmorgen. ,,Met de trajectcontrole hopen wij dat terug te brengen tot minder dan 1 procent'', aldus Spee.
Bij trajectcontroles hangen camera's op verschillende punten langs de weg. Zij maken opnames van ieder passerend voertuig. Een computer berekent de gemiddelde snelheid die tussen de twee meetpunten is gereden.
Pakkans
In principe werkt trajectcontrole zeven dagen per week en 24 uur per dag, zegt Spee. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100 procent. Het systeem is bedoeld als aanvulling op bestaande controlemethoden, zoals flitspalen, lasergun, mobiele apparatuur en dergelijke. Het systeem past zich aan aan de op de matrixborden voorgeschreven snelheden. Als deze, bijvoorbeeld, 70 kilometer per uur aangeven, geldt die snelheid als het te controleren maximum.
In totaal zullen zes nieuwe systemen in gebruik worden genomen. Na de A4 en de A12 zullen de komende tijd trajectcontroles worden ingevoerd op de N919 ter hoogte van Veenhuizen, de A2 tussen Maarssen en Breukelen en de Zeelandbrug. In Flevoland zal een verplaatsbaar systeem worden gebruikt. Langs de diverse trajecten zullen weggebruikers met borden worden gewaarschuwd voor het bestaan van het systeem.