Tuono Topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je de race map hebt dan staat die meteen al op zodra je de motor in de 1 zet.
Anders zou ik het niet weten maar het zou best in de ecu uitgezet kunnen worden.
Met de race map loopt die volgens zeggen wel heel veel beter en is het verbruik sterk terug gedrongen naar 1:11 bij sportief rijden

Er zit geen race map in zover ik weet.
Heeft het zin om de klep altijd open te zetten?
Mooier geluid zou een voordeel kunnen zijn...
Ik weet dat er ook van die modules te koop zijn die de ECU flashen zodat het lijkt alsof de klep werkt.
Ik twijfel alleen nog of het wat uit maakt, ik merk wel dat de motor pas echt lekker loopt als ie de 5000tpm voorbij is, dit zou aan die klep kunnen liggen zoveer ik het gelezen heb.
Niemand die hier ervaring mee heeft?
 
:P Er zijn genoeg verhalen te vinden op het net van mensen die de schade van een los gelopen boutje van de stator hebben ervaren, dat wil je echt niet meemaken.

Maat van me heeft het gehad bij z'n SXV550, hoorde wat ratelen in z'n blok. Was er gelukkig nog net op tijd bij voordat er echt schade was. Kan me voorstellen dat je je blok kunt weg flikkeren als er eenmaal wat metaalsplinters het blok door gaan
 
Zo lekker weekendje gehad, motor klaar voor de vakantie en de MV van een maatje wezen halen. Die had hem af laten stellen bij MAD racing in Noord Scharwoude. Super werk geleverd en d.m.v van chiptuning laten afstellen op zijn uitlaat en inlaat. Alle dipjes er mooi uitgewerkt!

En uiteraard kon ik het niet laten en moest de tuono ook even de testbank op!

https://youtu.be/mIIlZODiNv0

Aprilia%20Tuono%20Dyno_zpsp4euhdz0.jpg


En dat voor een motor van 10 jaar oud en 28000 op de teller
 
Laatst bewerkt:
I maxed 5th gear at >270?
Ik heb er toch echt 6 :?

Verder zeker niet slecht voor een stock fiets. Geen vermogen ingeleverd iig.
 
Er zit geen race map in zover ik weet.
Heeft het zin om de klep altijd open te zetten?
Mooier geluid zou een voordeel kunnen zijn...
Ik weet dat er ook van die modules te koop zijn die de ECU flashen zodat het lijkt alsof de klep werkt.
Ik twijfel alleen nog of het wat uit maakt, ik merk wel dat de motor pas echt lekker loopt als ie de 5000tpm voorbij is, dit zou aan die klep kunnen liggen zoveer ik het gelezen heb.
Niemand die hier ervaring mee heeft?

als voormalig V4 bezitter lees ik nog steeds met jullie mee !
Wanneer de race map is geladen...staat er altijd RACE in je display.
Bij Roke kunnen ze de map voor je laden....uurtje werk en kost rond de € 100,--
Wanneer de map is geladen en je schakelt de 1e versnelling in gaat de klep open en krijg je een mooie donkere brom te horen.
Het verbruik zal ook iets minder worden en de driveabiltity wordt nog wat beter.

Wil je echt resultaten.....monteer dan een Rapide Bike EVO.
Het verbruik gaat dan naar 1:14 en het vermogen gaat naar 160 aw pk's
Koppel rond 120 NM.
Achter 2 tandjes groter en je wordt de bochten uit geschoten !!


Sukses !!!! :]
 
als voormalig V4 bezitter lees ik nog steeds met jullie mee !
Wanneer de race map is geladen...staat er altijd RACE in je display.
Bij Roke kunnen ze de map voor je laden....uurtje werk en kost rond de € 100,--
Wanneer de map is geladen en je schakelt de 1e versnelling in gaat de klep open en krijg je een mooie donkere brom te horen.
Het verbruik zal ook iets minder worden en de driveabiltity wordt nog wat beter.

Wil je echt resultaten.....monteer dan een Rapide Bike EVO.
Het verbruik gaat dan naar 1:14 en het vermogen gaat naar 160 aw pk's
Koppel rond 120 NM.
Achter 2 tandjes groter en je wordt de bochten uit geschoten !!


Sukses !!!! :]

Ik heb de racemap inmiddels ingeladen en merk best wat verschil. Hoeveel meer verschil merk ik als ik die Rapide Bike EVO erop laat zetten? Kan dit trouwens ook bij Roke? Niet veel verstand van...vandaar mn vraag...
 
I maxed 5th gear at >270?
Ik heb er toch echt 6 :?

Verder zeker niet slecht voor een stock fiets. Geen vermogen ingeleverd iig.

Was dit Track, Race of Sport mode?
Welke van deze opties genereerd trouwens meeste power/ koppel? Of moet ik het zo niet zien en zit het verschil alleen in de "engine braking"?
 
Zo lekker weekendje gehad, motor klaar voor de vakantie en de MV van een maatje wezen halen. Die had hem af laten stellen bij MAD racing in Noord Scharwoude. Super werk geleverd en d.m.v van chiptuning laten afstellen op zijn uitlaat en inlaat. Alle dipjes er mooi uitgewerkt!

En uiteraard kon ik het niet laten en moest de tuono ook even de testbank op!

https://youtu.be/mIIlZODiNv0

[afbeelding]

En dat voor een motor van 10 jaar oud en 28000 op de teller


Hele mooie koppel en vermogenslijn! Lekker strak en lineair.


Vraagje:... wat voor olie gooien jullie in een tweede generatie Tuono? Als het nog uitmaakt, gaat om een factory.
 
In de manual staat 15W-50, vol of half synthetisch? Of zijn er uit ervaringen betere opties?

Die man die de vermogensbraak uitdraai voor mij maakte rijdt zelf ook een dikke twin. Zijn ervaring met Aprilia's is dat je absoluut de goeie olie erin moet gooien. Hij had 3 olieën en de beste daarvan is de 300v competizione 15W50 van motul. Die heb ik er zelf ook in zitten

Was dit Track, Race of Sport mode?
Welke van deze opties genereerd trouwens meeste power/ koppel? Of moet ik het zo niet zien en zit het verschil alleen in de "engine braking"?


Dit is de 2e gen, die kent dit allemaal niet voor zover ik weet. Dit is met map 1 op stock in en uitlaat. Met map2, open uitlaat en inlaat vertelde die beste man me dat de fuel/air ratio optimaler wordt (aprilia staat standaard te rijk) en dat het de koppelcurve rond de 5000 touren iets meer omhoog gaat. Die dip aan het begin is standaard aprilia en ervaar je onder de 3500 toeren.
 
Hele mooie koppel en vermogenslijn! Lekker strak en lineair.


Vraagje:... wat voor olie gooien jullie in een tweede generatie Tuono? Als het nog uitmaakt, gaat om een factory.

Ik ga er de volgende keer Motul 300V 15W50 in stoppen.

Binnenkort moeten de ketting en tandwielen vervangen worden en nu twijfel ik tussen de 15/40 of 15/42 verhouding. Ik lees veel goede verhalen over de 15/42 verhouding, maar maakt dit de motor niet iets te wheelie happy?

Verlies of winst in topsnelheid e.d. maakt me niet heel veel uit.

weet iemand daarnaast de lengte (hoeveel schakels) je moet hebben? Ik weet dat er een 525 ketting omheen gaat.
 
Binnenkort moeten de ketting en tandwielen vervangen worden en nu twijfel ik tussen de 15/40 of 15/42 verhouding. Ik lees veel goede verhalen over de 15/42 verhouding, maar maakt dit de motor niet iets te wheelie happy?

Verlies of winst in topsnelheid e.d. maakt me niet heel veel uit.

weet iemand daarnaast de lengte (hoeveel schakels) je moet hebben? Ik weet dat er een 525 ketting omheen gaat.
2 tandjes groter is prima te berijden, rijd idd prettiger en maak je geen zorgen om wheelie's.
En de lengte, 2 tanden meer is 2 schakels meer 8-)
Volgens mij is standaard 106 schakels voor een 2004-2009 model. 108 voor het eerder model.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd met 15/40 maar volgende set wordt zeker 15/42. Die wheelies maak ik me niet druk om, alleen maar meer fun. 15/40 rijdt prima maar het gaat gewoon te hard (op top) en de 6de versnelling kom ik eigenlijk nooit in. Lijkt me gewoon leuker om a nog vlotter te zijn en b in z'n 2 snelle bochtjes te kunnen pakken met redelijke toeren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan