1) Turbo's met lagers kom je maar weinig tegen op motoren...wat versta jij dan onder lagers? Ik weet niet hoeveel turbo's jij al in je handen hebt gehad maar ik ben er nog nooit een tegengekomen ZONDER lagers en ik heb inmiddels 14 projecten met turbo achter de rug... Misschien dat de doorgaans 270 graden gelagerde (glijlagers) turbo's aan jou voorbij zijn gegaan evenals de 360 graden gelagerde (doorgaans competitie) versies? Misschien kun je me ook eens uitleggen waar de olie toe- en terugvoer leiding op een turbo voor dient als het niet is om de lagers te smeren?
Ik heb veel turbo's gesloopt om ze om te bouwen naar jet-motoren voor modelbouw vliegtuigen, geen enkele had kogellagers...
Sorrie voor de verkeerde uitdrukking maar onder lagers versta ik kogellagers...
2) (quote) en ik ontlucht mijn inlaattraject (dus trekt vacuum), vervolgens spuit ik water in m'n uitlaatspruitstuk en dan begint mijn turbo met 100.000 toeren te spinnen???
Lees jij soms diagonaal of zo hahaha
Dat heb ik nergens geschreven hoor hahaha (quote)
WEL DUS: "dump valve openen en water injecteren in de uitlaat voor de turbo zodat je turbo met een zalig geluid gaat opspinnen naar 100.000+ toeren bij een motor die op 1500 toeren zich klaar maakt om uit te barsten."
Trek jij vacuum als je de dulpvalve open zet?
Je laat de overtollige lucht weg zodat de turbo niet blokkeerd als je het gas dicht gooit bij het schakelen.
3) De waterinjectie op de intercoolers zie ik ja, ik meen me niet te herrineren dat waterinjectie in de intercoolers NIET zou werken?
Waterinjectie in de interoolers is al zo oud als het gebruik van turbo's zelf...de koelere en vochtigere lucht bevat meer zuurstof dus kun je ook meer brandstof verwerken...? Maar wat heeft dit te maken met ons dispuut? Dit heeft nl. GEEN FUCK te maken met jou voorbeeld!
De turbomotor die je laat zien op de foto met de daarbij behorende website melden NERGENS iets over jouw stoomtheorie...
Wat denk je dat er gebeurt met dat water dat je injecteerd in de inlaat collector?
Denk je dat het verdwijnt in je motor of zo???
Och ja dat verdampt, en wat is waterdamp? stoom?
Hoe verklaar je dat de druk van de turbo verhoogd als je water injecteerd in de inlaat collector?
Hoe verklaar je dat de turbo druk verhoogd als je water injecteerd in de uitlaat collector van een auto?
Ik heb zo 5 jaar rond gereden met een peugeot 306 1900 diesel...
De auto heb ik weggedaan met 240000km op de teller.
Ik heb 5 jaar naar een turbodrukmeter staan gapen die van 0.6 Bar naar 1.2 Bar ging als ik water injecteerde...
De Waste gate was mechanisch geblokkeerd.
Er zat een plaat van 3mm tussen de cylinderkop om de compressie te verlagen.
Dieselpomp en injectors waren aangepast om meer vermogen te hebben.
Bij het injecteren van water in de uitlaat voor de turbo kreeg ik al een hogere druk in de lagere toeren waardoor hij bijna niet meer zwart rookte bij het optrekken.
Als ik water vernevende aan de inlaat collector ging de inlaat temp bijna 12°C naar beneden en stopte de motor ook met pingelen.
Vermogen metingen heb ik nooit gedaan maar als ik in 3de volgas gaf en de water injectie aanzette gingen mijn wielen spinnen.
Zonder de water injectie niet, dus het zal wel iets gedaan hebben hé...
Ik heb het natuurlijk nooit getest op een motor...
Het idee heb ik gewoon gezien op een scheepsdiesel, daar zat het gewoon op dus ik heb niet uitgevonden maar gewoon na gemaakt...
ach, maakt toch allemaal niet uit, je hebt nooit plaats om dat water mee te nemen op de motor.
Op 100 km was mijn ruitenwisservloeistof volledig leeg, en volgens mij is dat meer dan 10lit.
Een turbo van een motor is ook veel lichter gemaakt dan van een diesel auto, volgens mij gaat hij stuk door de stoom die je erdoor zou jagen.
Sorrie dat ik je hiermee op stang gejaagd heb, het forum is niet om ruzie te maken...
Alleen praktijk kan zo iets bewijzen, en daarvoor moeten we het gewoon testen.
Maar niemand zal ooit zo gek zijn om dit te testen dus, zullen we het nooit weten.
Ik heb mijn turbo project voor mijn V-max al lang begraven, ik blijf gewoon met mijn lachgas rond rijden en perfectioneren.
Als we in clubverband rondrijden kom ik ruim toe met mijn vermogen...
Op de dragstrip is het niet alleen het vermogen dat telt maar ook de techniek van het rijden.
Ik kan niet rijden dus maakt het ook al niet veel uit...
Dit weekend had ik 5.16 sec op de dragstrip, de eerste plaats ging naar iemand met 5.06 sec...
hij had 214Bhp op het achterwiel...
ALs je maar genoeg geld hebt kun je alles kopen, en geld heb ik ook al niet...
ik hou hier voor gezien...
Mijn beste rit op de laatste dragrace:
(Dat buisje op mijn helm is mijn camera)
www.v-max.be/film/drag1.wmv