Tussen de files door ergernissen..

Mr_Mitch

Die hard MF'er
22 jan 2003
327
0
Amersfoort
Even een (kleine) ergenis m.b.t. tot collega motorrijders.

Ik rij elke dag woon-werk op de motor. Nu kom ik nogal vaak een file tegen. Normaal gesproken geen probleem en kan je er prima tussen door rijden.

Echter met het mooie weer van de laatste dagen zijn er een stuk meer motorrijders op de weg. De meeste motorrijders rijden ook normaal tussen de file door. Als er een iets snellere is laat ik diegene erlangs en visa versa.

Echter blijven er motorrijders zijn die met 5 km/uur tussen de file doorrijden en NIET in hun spiegels kijken. Waardoor ik en andere motorrijders kilometers achter deze langzame rijder moeten blijven rijden. Af en toe even in je spiegel kijken of er een snellere motorrijder langs :] wilt lijkt me een kleine moeite. Heb zelf al meegemaakt dat er motorrijders in het midden van de weg stil blijven staan waardoor er niemand langs kan ;(

Zijn er meer hier dit dit meemaken?
 
Laatst bewerkt:
De gedragscode adviseert een verschil van
zo’n 10 km/u, omdat je zo per auto kunt zien wat er
gaande is. Als de file sneller dan stapvoets gaat rijden is het dus verstandiger om weer tussen de rij auto’s in te voegen.


Ik erger me zo min mogelijk, heb je jezelf alleen maar mee.

Ik ga gewoon opzij, maar zonder uitzondering voor motorrijders die niet volgens die gedragscode tussen de files door gaan.
 
Had het zaterdag jl op de A12 daar reed er een met 6 km p/u :+ tussen door keek ook niet in de spiegels en zwaaide uitbundig naar iedere automobilist die iets aan de kant ging .
Eindelijk kon ik er snel langs via de vluchtstrook omdat automobilisten ook vaak grote ruimtes er tussen laten. Maar ik ga me niet ergeren was zo mooi weer :') wacht ff af tot het wel kan.
 
Het is kut inderdaad.
Maar beter zo dan dat een onervaren figuur boven zijn kunnen gaat rijden.

En in de spiegels kijken terwijl je fileert is best wel eng als je onervaren bent.
En dat is iedereen ooit geweest...
 
Ik erger me zo min mogelijk, heb je jezelf alleen maar mee.

Ik ga gewoon opzij, maar zonder uitzondering voor motorrijders die niet volgens die gedragscode tussen de files door gaan.

Ik hou normaal gesproken "ongeveer" de gedragscode aan. Die 10 km/uur sneller dan het overige verkeer is echter een regeltje waar ik weinig mee kan. De linkerkant rijdt een andere snelheid dan rechts, de ene auto rijdt met hikjes, de andere kruipt voort op den automaat. Dan rijden de blikjes 30 km/uur, twee tellen later staan ze weer stil...

Kortom: ik duik tussen de fille wanneer het blik langzamer gaat rijden dan 50 km/uur en ik rij niet al te gek veel sneller dan het verkeer. Ik kan ook slecht tegen filevorming in de file. Met mooi weer kruipen de mooiweerrijders met hun zeer beperkte voertuigbeheersing en soms extreem grote gedrochten van motoren onder de steen vandaan om vervolgens eens lekker een file in de file te maken.

Wat mij wel opvalt: tussen de file door is iedere centimeter breder een hindernis. Ik rij met files bij voorkeur op de GS500, de Honda Dylan rijdt er nog makkelijker tussendoor, maar dat is geen geschikte snelwegfiets.

Dat die mooiweer rijder zijn glimmende, grote fiets slechts met moeite tussen al dat blik door kan wringen is dus logisch.
 
Ik iriteer me het meest aan motorrijders die voor je aan de kant gaan, puur en alleen met de reden om niet de eerste te zijn en je dus veilig te kunnen volgen als 2de in rij.

mijn standaard reactie is zo snel er tussen door tuffen dat ie niet kan volgen. En als ie wel volgt, ga ik de file weer in. Ik vind het niet erg om de eerste te zijn in een rij, maar iemand die bewust voor je aan de kant gaat omdat ie zelf dat verhoogd risico niet wil lopen vin'k niet kunnen.
 
Ik iriteer me het meest aan motorrijders die voor je aan de kant gaan, puur en alleen met de reden om niet de eerste te zijn en je dus veilig te kunnen volgen als 2de in rij.

mijn standaard reactie is zo snel er tussen door tuffen dat ie niet kan volgen. En als ie wel volgt, ga ik de file weer in. Ik vind het niet erg om de eerste te zijn in een rij, maar iemand die bewust voor je aan de kant gaat omdat ie zelf dat verhoogd risico niet wil lopen vin'k niet kunnen.

Sorry dat ik zo sociaal ben jou voor te laten als je al op m'n zenuwen zit te werken en ik je er voor laat. Ook mijn excuses dat ik het af wil kijken bij een persoon met meer ervaring, althans die kans is vrij groot als ik die enkele keer in het jaar een keer m'n motor pak en in de file terecht kom om 8 uur. Sorry ook dat ik geen gevarenlicht functie op mijn motor heb en jij wel en ik daarom er toch voor kies liever achter een beter zichtbare motor te gaan rijden.

Zeikwijf
 
Sorry dat ik zo sociaal ben jou voor te laten als je al op m'n zenuwen zit te werken en ik je er voor laat. Ook mijn excuses dat ik het af wil kijken bij een persoon met meer ervaring, althans die kans is vrij groot als ik die enkele keer in het jaar een keer m'n motor pak en in de file terecht kom om 8 uur. Sorry ook dat ik geen gevarenlicht functie op mijn motor heb en jij wel en ik daarom er toch voor kies liever achter een beter zichtbare motor te gaan rijden.

Zeikwijf

Kijk nu komt de discussie weer ouderwets los. (pakt bier en chips)
Ik doe mee.
Ik erger me vooral aan motoren die in de file zo kort achter me zitten dat ik ze in mijn spiegels niet eens kan zien.
En ik vertik het om aan de kant te gaan voor die scheurijzers die belachelijk hard door de file willen. Daar krijgen motorrijders een slechte naam van. Ik mag met 10 km. verschil tussen de file door en ik mag aan de kant gaan. Maar het is geen verplichting dus ik doe het lekker niet en blijf lekker met 5 km per uur (of minder }) ) tussen de file rijden. :+
Behalve in Grunn, want daar hebben ze helaas geen files. -O- Blijft jammer.
 
Sorry dat ik zo sociaal ben jou voor te laten als je al op m'n zenuwen zit te werken en ik je er voor laat. Ook mijn excuses dat ik het af wil kijken bij een persoon met meer ervaring, althans die kans is vrij groot als ik die enkele keer in het jaar een keer m'n motor pak en in de file terecht kom om 8 uur. Sorry ook dat ik geen gevarenlicht functie op mijn motor heb en jij wel en ik daarom er toch voor kies liever achter een beter zichtbare motor te gaan rijden.

Zeikwijf
Daar ben ik met je eens wand heb zelf ook geen gevarenlicht dus zou ook iemand voorlaten die het wel heeft. maja ik kom nooit in een file terecht die stond er nooit tussen oldenzaal en losser.
 
Ik lees dus eigenlijk, je kan het nooit goed doen.... De ene vind je een lul als je blijft rijden met de toegestane 10 km/h, en de andere vind je dan weer een lul als je hem netjes voorbij laat gaan omdat jij geen zin heb, over een motorkap te vliegen omdat een auto zonder te kijken van baan wisselt !! zo blijft het he.
 
Ik iriteer me het meest aan motorrijders die voor je aan de kant gaan, puur en alleen met de reden om niet de eerste te zijn en je dus veilig te kunnen volgen als 2de in rij.

mijn standaard reactie is zo snel er tussen door tuffen dat ie niet kan volgen. En als ie wel volgt, ga ik de file weer in. Ik vind het niet erg om de eerste te zijn in een rij, maar iemand die bewust voor je aan de kant gaat omdat ie zelf dat verhoogd risico niet wil lopen vin'k niet kunnen.

Nee, dat is lekker slim.. De aanname dat iemand die je voor laat in de file (erg netjes, ik doe het niet vaak) jou als menselijk schild wilt gebruiken gaat al vrij ver, dit kun je nooit weten maar het is onwaarschijnlijk.. maar om dan ook nog opzettelijk harder tussen de file door te gaan rijden om die persoon kwijt te rijden is echt het toppunt.. veel succes daarmee hé :W
 
Laatst bewerkt:
Sorry ook dat ik geen gevarenlicht functie op mijn motor heb en jij wel

Heb ik ook niet, maar dat is niet erg, want je mag ook geen gevarenlichten voeren in de file (er is dan toch geen gevaar...)

Verder gewoon rijden, niet ergeren. Als je het echt zo erg vind pak je een stukkie vluchtstrook en zorg je dat je voor de ander komt.

Of allemaal aan de off-road en door de berm, de leukste oplossing tot nu toe vind ik zelf *O* :]

Oh ja: Vrijdag *O* *O* *O* :W :W :W
 
Laatst bewerkt:
Echter blijven er motorrijders zijn die met 5 km/uur tussen de file doorrijden en NIET in hun spiegels kijken. Waardoor ik en andere motorrijders kilometers achter deze langzame rijder moeten blijven rijden. Af en toe even in je spiegel kijken of er een snellere motorrijder langs :] wilt lijkt me een kleine moeite. Heb zelf al meegemaakt dat er motorrijders in het midden van de weg stil blijven staan waardoor er niemand langs kan ;(

Ik herken mij zelf hier enig sinds in, niet dat ik met 5 km/h door de file heen ga. Ik houd er zelf precies de gedragscode op na dus snelheidsverschil van plus minus 10 km/h. Vervolgens komen er dan wel eens motorrijders die wat sneller gaan, en dat maakt mij niet uit dan wil ik je gerust voor laten hoor, maar vervolgens zijn sommige hiervoor dan zo ongeduldig dat ze niet eens wachten totdat je een kans hebt om hem VEILIG even stil te zetten waardoor ze weer allemaal taferelen uithalen om je maar over de vluchtstrook in te halen. En dan heb ik het dus niet over motorrijders die al 5 km achter je zitten, maar over rijders die gerust met 40+ snelheidsverschil tussen de file kwakken en vervolgens in je spiegels komen waarna ze niet eens 10 seconden kunnen wachten of ze flikkeren hem dus al via de vluchtstrook voorbij.

Dus ja ALTIJD als ik een motorrijder in mijn spiegels zie die sneller is dan maak ik ruimte zodat hij er langs kan. MAAR sommige gaan dusdanig snel en hebben het geduld van een mug dat ze binnen 10 seconden hem over de vluchtstrook knallen. Ik voel me gewoon minder comfortabel in een file situatie dan iemand die dit elke dag mee maakt, heb ik dan in ene minder recht ofzo om de file in te halen? Ik wil niet alleen in mijn spiegels kijken, verkeer voor mij moet ik ook nog in de gaten houden.

Maarja leven en laten leven is tegenwoordig erg ver te zoeken, jammer dat het ook bij motorrijders onderling moet gebeuren.

Zo kan ik mij ook ergeren aan mongolen die een koude motor vol in de begrenzer gooien omdat hun scooter vrienden er naast staan. Maarja ik houd het voor mij zelf, want het is zijn motor dus gewoon laten gaan.

Zelfde als van die gasten die als 2de motorrijder aankomen bij een verkeerslicht, en dan half voor je gaan staan waardoor je zelf wordt ingesloten en dan als het licht op groen is gekke taferelen uithalen omdat je desondanks je sneller dan alle auto's bent toch nog niet voluit gaat omdat je scant voor rood licht rijders. Zie je ze allemaal taferelen uit halen om maar vol gas weg te spurten. Inzicht van een koe, maarja moeten ze ook zelf weten he.

Moraal van het verhaal; erger je niet zo aan andere is alleen maar slecht voor je hart en bloeddruk en je schiet er niks mee op. Leven en laten leven.

-in de begrenzer warm blok
-over de kruising schuren zonder te kijken
 
Wat een huil topic, wees blij dat je er tussendoor kan en niet achteraan aan hoeft te sluiten :')
 
We hebben hier in het noorden ook écht geen files :') Die ene kleine opstopping noem ik geen file :') Wat is het hier ook heerlijk. Bijna geen verkeerscontrole's, geen files en mooie wegen :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan