tussen files door

kleck

MF veteraan
22 mei 2004
1.701
111
Melissant
zal binnenkort in het verkeer gaan treden met mijn nieuwe motorfiets.
wil ook deels bij goed weer in het woon-werk verkeer gaan rijden, wat dus automatisch in onze regio file rijden betekend. zie uiteraard vanuit de auto altijd veel motorrijders tussen de auto's doorrijden. kunnen jullie mij adviezen geven over op deze manier file rijden met een motor of adviseren jullie bijvoorbeeld om het voorlopig maar even niet te doen vanwege de geringe rij ervaring ? wil graag hier wat ervaringen over aanhoren.
 
Ja kan er gewoon tussendoor. Maar doe het dan (cker in het begin) alleen als de rest langzamer rijdt dan 50. Gewoon rustig ertussendoor. Laat je niet opjagen door evt. andere motorijders achter je.. Als ze er voorbij willen gewoon ff aan de kant gaan. Eigen tempo aanhouden waarbij je je lekker voelt!!

Tja voor de rest koppie erbij en gaan! Als je safety lights op de motor heb is aan te raden om ze aan te zetten. Dan zien je toch sneller.

Enne de mag pagina lezen ;)
 
Ten eerste pas op voor snellere motoren achter je ;)
Misschien even afwachten tot er een motorrijder met een niet al te hoge snelheid voorbij komt waar je dan de kunst van kunt afkijken.
Ligt ook een beetje aan de snelweg waarop je door de file heen moet.
Zo zijn de rijstroken op de A12 een stuk breder dan die van A2 (plus de medeweggebruikers zijn volgens mij wat rustiger)
Rustig aan beginnen.
 
En verder raad ik je aan effe te zoeken op dit forum, er zijn een aantal informatieve topics over geweest. Over aso's en heren in de file.
 
het is erg belangrijk als het warm is bij file de rijsnelheid boven de 80 te houden en zeker geen motorpak te dragen. in t-shirt en korte broek is het een stuk minder warm. dan mis je je airco niet zo.

[me]Burn houdt niet zo van de "ik rij alleen als het mooi weer is" motorrijders.[/me]
 
Ten eerste pas op voor snellere motoren achter je ;)
Misschien even afwachten tot er een motorrijder met een niet al te hoge snelheid voorbij komt waar je dan de kunst van kunt afkijken.
Ligt ook een beetje aan de snelweg waarop je door de file heen moet.
Zo zijn de rijstroken op de A12 een stuk breder dan die van A2 (plus de medeweggebruikers zijn volgens mij wat rustiger)
Rustig aan beginnen.


zal het met name gaan doen op de A 29 en A 15, dus omgeving rotterdam
is allemaal vrij smal en veel file-rijdend vrachtverkeer
 
het is erg belangrijk als het warm is bij file de rijsnelheid boven de 80 te houden en zeker geen motorpak te dragen. in t-shirt en korte broek is het een stuk minder warm. dan mis je je airco niet zo.

[me]Burn houdt niet zo van de "ik rij alleen als het mooi weer is" motorrijders.[/me]
Over gefrustreerde mensen gesproken...
Waar maak je je druk om man :? Ik rij ook als het regent, maar ik geef iedereen die liever met mooi weer rijdt groot gelijk.

Aan de topicstarter:
Kijk ver voor je uit en hou de voorwielen van auto's in de gaten. Als die bewegen weet je dat de auto een zijdelingse beweging gaat maken. Rij vooral in het begin rustig als je je onzeker voelt. Sommige mensen beweren geen tijd te hebben om in hun spiegels te kijken en rijden in hun eigen tempo door de file heen. Daarmee kan je andere motorrijders die zich ophopen achter jou frustreren, dus kijk ook af en toe in je spiegels en voeg even in de file, waar dat kan natuurlijk, laat ze erlangs en vervolg je weg op je eigen tempo, maar laat je niet opfokken. Zo is iedereen tevreden.
 
Zorg er iig voor dat je een gering snelheidsverschil hebt tov de auto's en dat je binnen de afstand van een auto + tussenruimte kunt stilstaan. Let ook goed op de voorwielen van auto's, omdat een geringe draaiing ervan een wisseling van rijstrook aankondigt. Dit is vaak de eerste indicatie die voor je zichtbaar is!
 
Over gefrustreerde mensen gesproken...
Waar maak je je druk om man :? Ik rij ook als het regent, maar ik geef iedereen die liever met mooi weer rijdt groot gelijk.

Ik wilde de topicstarter niet scharen onder het motorrijdend volk dat deze "tips" wel opvolgt. Ik dacht dat hierover nog maar 10000 topics gingen tot ik zelf de search gebruikte en er veel minder tegenkwam dan ik verwachtte

dus dan toch maar een paar tips:

- auto's gaan meestal eerst richting de asstreep voor ze naar een andere baan gaan (nee, geen open deur, deze eerste beweging valt niet op, gaat langzaam en geeft gelegenheid tot anticiperen)
- ga ervan uit dat je onzichtbaar bent
- blijf rustig, ook al heb je net een noodstop moeten maken. met een verse adrenalinestoot ga ik vaak veel te hard rijden
- bij op- en afritten zijn veel zijwaardse verplaatsingen. houd hier rekening mee
- kijk af en toe in je spiegels, en kruip even tussen de auto's als er een snellere motor achter je rijdt.
- probeer de richtlijnen van de mag (eerder genoemd) aan te houden: tussen de meest linker twee banen en een gering (10 is een beetje overdreven) snelheidsverschil
- en de glimmende kant van de motor boven houden :]
 
Als er gaten vallen in de file moet je ook extra allert zijn, koekblikkers hebben dan de neiging om naar de andere rijstrook te gaan omdat ze denken dat die sneller gaat. Verder moet je proberen je niet af te laten leiden door alle lekkere vrouwen die als het warm is nog weleens gemakkelijk gaan zitten. Probeer daar niet naar te kijken hoe verleidelijk het ook is.

Succes! :]
 
als de file weer gaat rijden is niet zo gevaarlijk als mensen altijd zeggen... meestal gaan de koekblikkers ook weer in hun spiegels kijken als de snelheid omhoog gaat (meestal :X O-) :P )

gevaarlijker is als de file begint en iedereen z'n vaste baan opzoekt... dat en op/afritten, waar mensen die in of uitvoegen vaak denken ff mooi over 2 banen te steken :X of mensen die denken dat ze mooi ff anticiperen op invoegend verkeer en opzij gaan... alleen dan niet anticiperen op jou!

en als je een beetje weinig vertrouwen hebt, gewoon de 1e keer rustig door de file, af en toe je spiegels checken, snellere motoren doorlaten en aanhaken bij een treintje... kan je iets relaxter ff wennen aan het file rijden ;)

(maar gebrek aan ervaring is niet zo'n probleem hoor voor file rijden... alleen misschien ff op een parkeer terrein ff oefenen met heel hard remmen, zodat je je niet van schrik onderuit remt als je gesneden wordt :X )
 
Tip: highwaysteps inklappen :D Hahaha!

Maar even serieus... Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan. Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld... En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.
 
als je ziet dat er "gaten" vallen in de rijen auto's betekend dit vaak dat er van baan gewisseld wordt.

pas als je duitsers ziet zie je hoe netjes het meeste verkeer opzij gaat.
 
Maar even serieus... Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan. Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld...

Gaan we weer. Sinds 1991 is het niet meer verboden tussen de files door te rijden, dus er is geen sprake van gedoogbeleid, dus het mag gewoon. Lees de eerder genoemde MAG-site er maar eens op na.
 
Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
onzin, hier staat niets over in de wet, er is echter wel een door de MAG opgesteld protocol, waarin tevens staat dat er geen rechten aan onttrokken mogen worden. de verzekeraars houden ook dit handvest aan, maar bij 20 km verschil betalen ze nog steeds 100% uit

Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan.
weer mis: ook in dit geval staat er niets (meer) in de wet. het schijnt zo te zijn dat de regel is geschrapt dat je niet met meerdere voertuigen over een baan mag rijden, en bij file is rechts inhalen ook nog eens toegestaan. helaas is het begrip file nog steeds niet gedefinieerd (tot zover ik weet)

Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld...
ook niet waar: zie punt 1

En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.
opletten moet altijd, maar de automobilist die hem er express voorgooit heb ik nog niet meegemaakt (en dat met ong 20-30 km filerijden per dag)

correct me if i'm wrong

edit: net te laat :(

edit 2:
En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.
broodje aap verhaal? ik kan me voorstellen dat ze een deur opengooien om even de benen te strekken, maar om dit expres te doen als er een motorrijder langskomt en daarbij het eigen koekblik te (laten) beschadigen (det de motorrijder in puin ligt boeit menig automobilist niet) ik geloof er niets van!
 
Laatst bewerkt:
Tip: highwaysteps inklappen :D Hahaha!

Maar even serieus... Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan. Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld... En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.

Is niet gedoogd, maar wettelijk toegestaan.
 
Een andere helm gebruiken om jezelf in het verkeer te wagen, deze met reflecterende "politie like" motief bestikkeren. Werkt echt mensen vliegen aan de kant (waaronder mijzelf toen ik in de verte iets zag).
 
Een andere helm gebruiken om jezelf in het verkeer te wagen, deze met reflecterende "politie like" motief bestikkeren. Werkt echt mensen vliegen aan de kant (waaronder mijzelf toen ik in de verte iets zag).
ja dat helpt B|

vraag maar aan baksteen hoe lang het duurt voordat sommigen hem met loeiende sirene en discoverlichting erlangs laten

koplamp aan werkt net zo goed, als het te lang duurt links op je baan rijden, zodat er de bestuurder alleen een fel wit licht ziet in zijn linker spiegel })

ik denk dat een alarmicht kombinatie met je grootlicht ook aardig opvalt (beetje zoals ambulance, waarbij de frequentie van het knipperen van je alarmlichten anders is als die van het knipperen van je groot licht)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan