Unusual, interesting & rare motorcycles.

de 50cc Van Veen Kreidlers haalden op SPA-Francorchamps met 20pk een top van 203 km/h...
Ja ook dat is een mooi verhaal,maar ik heb zwaar mijn twijfels omdat de metingen uit die tijd meer
natte vinger werk zijn,ze rijden nog steeds met die Kreidlers en halen die snelheden bij lange na niet.
Er zijn veel met name race motoren die zogenaamd zo hard gingen vroeger,nu met moderne apparatuur halen ze
die snelheden bij lange na niet.Ik heb motoren met veel meer vermogen gehad dan die aftandse Guzzi en die halen de 285 echt,
maar dan heb ik het wel over 200pk +,niet over 68.
 
Laatst bewerkt:
Vermogen op zich zegt niet alles, een oude Norton Dominator van 600 cc heeft 32 pk en haalt met zijn 180 kg nog 110 mijl per uur.
De Manx racer heeft rond 50 pk en gaat boven de 200 km/u.

Die Kreidler racertjes hebben een zo smalle powerband dat ze 12 versnellingen nodig hebben om het optimaal te benutten.
 
Vermogen op zich zegt niet alles, een oude Norton Dominator van 600 cc heeft 32 pk en haalt met zijn 180 kg nog 110 mijl per uur.
De Manx racer heeft rond 50 pk en gaat boven de 200 km/u.

Die Kreidler racertjes hebben een zo smalle powerband dat ze 12 versnellingen nodig hebben om het optimaal te benutten.

Jaja boven de 200,mijn RD350 race motor liep dat net met 70pk en heel wat minder gewicht dan zo,n Norton.
Op een heeeeeeeeeel lang stuk met volle wind in de rug zal zo,n ding misschien net de 200 aan kunnen tikken.
Maar dan nog is dat geen 285 met maar 16 pk meer.Als je een beetje verstand heb van luchtweerstand dan weet je dat die bij 285
heel wat meer is dan bij 110 mijl.Er bestaan grafieken van vermogen vs weerstand,dus hoeveel pk je nodig heb
om een bepaalde snelheid te kunnen halen,je gaat schrikken wat je nodig heb om 285 echte km,s te kunnen halen.
Ieder geval heel wat meer dan 68pk.
 
Laatst bewerkt:
Burt Munro ging anders met zijn aftandse indian ook ver over de 200km/u.
En hoeveel pk zou daar nu helemaal in hebben gezeten?
 
Ja ook dat is een mooi verhaal,maar ik heb zwaar mijn twijfels omdat de metingen uit die tijd meer
natte vinger werk zijn,ze rijden nog steeds met die Kreidlers en halen die snelheden bij lange na niet.
Er zijn veel met name race motoren die zogenaamd zo hard gingen vroeger,nu met moderne apparatuur halen ze
die snelheden bij lange na niet.Ik heb motoren met veel meer vermogen gehad dan die aftandse Guzzi en die halen de 285 echt,
maar dan heb ik het wel over 200pk +,niet over 68.

ja, ze rijden nog steeds met Kreidlers, maar niet meer op Spa Francorchamps en dus ook niet meer met die lange gearing, daarnaast is het nu voor de lol en niet meer voor een WK.
Als ze echt de moeite zouden nemen om dat weer te doen op Spa tikken ze met gemak de 200 aan, want ze hebben inmiddels nog wel een paar pk's erbij gevonden - bijna 23.
Moderne circuits zijn een stuk korter, ook bijv Assen was vroeger een stuk langer, veel en langere rechte stukken en meer snelle bochten i.v.m. tegenwoordig meer scherpe knikken
Vraag: wat is de snelste GP ooit verreden?
Antwoord: de Belgische GP van 1977 op Spa Francorchamps, Barry Sheene op de Suzuki RG500, met een vermogen van max. 120pk.
"his average race speed was 217.370 km/h (135.0 mph), making the 1977 Belgian Grand Prix the fastest ever Grand Prix in history. Sheene also recorded the fastest lap ever, lapping the 14.1 km track in 3.50,30 minutes with an incredible average speed of 220.721 km/h (137.1 mph)"

De MotoGP fietsen van tegenwoordig hebben iets van 240pk? En een topsnelheid van bijna 350 km/h? En toch zal dat record niet verbroken worden...
 
Burt Munro ging anders met zijn aftandse indian ook ver over de 200km/u.
En hoeveel pk zou daar nu helemaal in hebben gezeten?

je haalt km/u en mph door elkaar...want onofficieel is Burt geklokt net boven de 200 mph = 320 km/u.
Zijn officiele erkende record is 184.087 mph = 296.2593 km/u
Dit met een van origine 1923 Indian Scoutje. just saying.
 
hahahaha: Top 10 fastest MotoGP tracks

"It’s a long way to go but if you want to see the fastest MotoGP laps of all you’ve got to trek to Australia and Phillip Island. The average pole speed set back in 2013 by Jorge Lorenzo was an amazing 182.1km/h (113.15mph)"....pfff...how amazing was het dan 42 jaar geleden op Spa dan wel niet...
 
er is toch nog wel een kans dat record(s) van Barry Sheene verbeterd kunnen worden...dan wel niet tijdens een GP maar op het 60km (!) lange circuit van Isle of Man, het ronderecord staat sinds 2018 op naam van Peter Hickman met 135.452mph / 217.989km/h...
 
29744875_1678090068951613_3093462009827282884_o.jpg



Moto Guzzi V8 1956-57
The engine and the bike were without precedent: a water-cooled, 500 cc (31 cu in) V-8 motorcycle — with dual overhead cams and a separate carburetor for each of the eight cylinders. Weighing only 45 kg (99 lb) (overall bike weight 148 kg (326 lb)), its miniaturized components tightly packaged, the engine produced an unprecedented 78 hp (58 kW) at 12000 rpm. The motorcycle proved capable of achieving 172 mph (280 km/h)—20 years before the speed was reached again in Grand Prix motorcycle racing

Nog een keer de Guzzi.
 
ja, ze rijden nog steeds met Kreidlers, maar niet meer op Spa Francorchamps en dus ook niet meer met die lange gearing, daarnaast is het nu voor de lol en niet meer voor een WK.
Als ze echt de moeite zouden nemen om dat weer te doen op Spa tikken ze met gemak de 200 aan, want ze hebben inmiddels nog wel een paar pk's erbij gevonden - bijna 23.
Moderne circuits zijn een stuk korter, ook bijv Assen was vroeger een stuk langer, veel en langere rechte stukken en meer snelle bochten i.v.m. tegenwoordig meer scherpe knikken
Vraag: wat is de snelste GP ooit verreden?
Antwoord: de Belgische GP van 1977 op Spa Francorchamps, Barry Sheene op de Suzuki RG500, met een vermogen van max. 120pk.
"his average race speed was 217.370 km/h (135.0 mph), making the 1977 Belgian Grand Prix the fastest ever Grand Prix in history. Sheene also recorded the fastest lap ever, lapping the 14.1 km track in 3.50,30 minutes with an incredible average speed of 220.721 km/h (137.1 mph)"

De MotoGP fietsen van tegenwoordig hebben iets van 240pk? En een topsnelheid van bijna 350 km/h? En toch zal dat record niet verbroken worden...


De 50CC. (Borrelglas) competitie, en het echte circuit van Assen. :')
 
@sidecarracing Dat is toch ver over de 200km/u?:P
Heb niks door elkaar gehaald hoor.

Geloof er nog steeds niks van,ik wil dat ding wel eens door moderne meetapparatuur gemeten zien worden.
Vroeger was alles beter en sneller lijkt het wel,zelfs jaren 30 auto,s gingen over de 300 als je de verhalen mag geloven.
Het vreemde is dat moderne motoren met een veelvoud aan pk,s die snelheden maar met moeite halen,zeker achteruit gegaan in
al die jaren.8)7, of zou het zijn dat de meetapparatuur zoveel beter geworden is,Ik denk eerder dat ze vroeger een rijkelijke fantasie hadden.:Y
Overigens ben je wel mijn held als je met die Guzzi 296 durft te rijden,ik denk dat je dat niet overleeft.
 
Laatst bewerkt:
Geloof er nog steeds niks van,ik wil dat ding wel eens door moderne meetapparatuur gemeten zien worden.
Vroeger was alles beter en sneller lijkt het wel,zelfs jaren 30 auto,s gingen over de 300 als je de verhalen mag geloven.
Het vreemde is dat moderne motoren met een veelvoud aan pk,s die snelheden maar met moeite halen,zeker achteruit gegaan in
al die jaren.8)7Ik denk eerder dat ze vroeger een rijkelijke fantasie hadden.:Y


pfff....

helaas had Burt in de jaren zestig nog geen Go-Pro op z'n helm en dus ook geen YouTube filmpje daarvan te vinden...

MAAR...enigszins vergelijkbaar...een 650cc pre-unit begin jaren vijftig Triumph zonder stroomlijn op recordjacht in 2015...
resultaat 175.625 MPH = 282,58 km/u... Nu jij weer...!?

 

Bijlagen

  • 47689115_1617057335063886_5349229300123959296_o.jpg
    47689115_1617057335063886_5349229300123959296_o.jpg
    137 KB · Weergaven: 4
De Auto union racewagens van eind jaren 30 met 16 cilinders gingen heel erg hard, ik zal het morgen opzoeken want ik lig nu in mijn bedje, maar ik dacht dat ze zelfs in de buurt van de 400 km kwamen.
 
pfff....

helaas had Burt in de jaren zestig nog geen Go-Pro op z'n helm en dus ook geen YouTube filmpje daarvan te vinden...

MAAR...enigszins vergelijkbaar...een 650cc pre-unit begin jaren vijftig Triumph zonder stroomlijn op recordjacht in 2015...
resultaat 175.625 MPH = 282,58 km/u... Nu jij weer...!?

Ik
pfff....

helaas had Burt in de jaren zestig nog geen Go-Pro op z'n helm en dus ook geen YouTube filmpje daarvan te vinden...

MAAR...enigszins vergelijkbaar...een 650cc pre-unit begin jaren vijftig Triumph zonder stroomlijn op recordjacht in 2015...
resultaat 175.625 MPH = 282,58 km/u... Nu jij weer...!?

Ok nu ik weer,net ff de site bezocht,de topsnelheid was 126mph gemiddeld,rond de 200 dus,nu jij weer.
En dat was een latere versie met 750cc.Die 175 zullen wel km,s geweest zijn._O-
Bekijk de filmpjes maar op Lowbrouw customs.
Overigens is er ooit wel een zeer snelle Triumph geweest in 1962,meer dan 230 mile maar dat zal wel een heel speciale geweest zijn,
Johnson Triumph 8 /62 230.269
Ha gevonden,
A New Triumph Effort: The Dudek Streamliner
Triumph’s land speed pursuit continued in 1962, when aircraft mechanic Joe Dudek brought his streamliner to the Utah salt. Inspired by an X-15 rocket- plane and powered by a bored out T120 Bonneville engine, Rider Bill Johnson piloted Dudek's machine to a (gasoline-powered) record of 205 mph. The team then drained the gas from the bike, changed the carburetor jets and refueled with nitro methane and proceeded to set a new world motorcycle speed record of 224.57 mph — a record that stood (in the Streamlined, Altered Frame/Fuel class) until 1992. Unfortunately, the Dudek streamliner was destroyed in a fire in 1974.
R1962_09.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij kan er wel een miljoen voor vragen, maar het is aan mij niet besteed, ik vind hem lelijk. En waarom hang je een motorblok op zijn kop?
Goed nieuws Han! De prijs is gereduceerd nu het klaar is voor serieproductie: eur 59.000,=. Een koopje dus. Je krijgt er onder meer dit voor:

This quirky layout was apparently designed to concentrate the mass of the bike within a very tight area, the team judging that a low center of gravity wasn’t necessary: the mass only needs to be condensed into the smallest space possible. The engine, a massive 1995cc, 3-cylinder mill, is rated at 200 horsepower and 158 lb-ft of torque for a dry weight of 352 lb
 
De Auto union racewagens van eind jaren 30 met 16 cilinders gingen heel erg hard, ik zal het morgen opzoeken want ik lig nu in mijn bedje, maar ik dacht dat ze zelfs in de buurt van de 400 km kwamen.
Ja joh nog harder,de Bugatti Veyron
Zo te zien allemaal pekelfietsen. :+
Jij zit naar de verkeerde motor te kijken, al lijkt hij er wel veel op. Die van het filmpje is deze: 650 Vintage Triumph Pre Unit Records At Bonneville & El Mirage

Die zal best geen 78pk zijn,ooit eens naar Drachten geweest daar deed toen een Vincent 500 van Brian Chapman mee,dat ding ging harder dan
de meeste motoren met een veel grotere inhoud.Zijn helaas niet veel beelden van,het geluid moet je in het echt gehoord hebben dat was oorverdovend luid.
c7046114dd75e4e55d5256539b81ec2a--drag-racing-photos-of.jpg

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan