Vallen tijdens lessen

evdkieft

MF veteraan
12 mrt 2007
3.167
34
Gisteren kreeg ik het weer voor elkaar, onderuit gegaan met de motor tijdens mijn rijles. Ik weet helaas weer niet wat er precies fout ging, de instructeur stond naar mijn vriend te kijken waarmee ik samen les. Het gebeurde tijdens een halve draai naar rechts. De motor draaide nog, dus ik heb hem niet laten afslaan. Meest logische suggestie lijkt dat ik de handrem nog iets ingedrukt had en daardoor onderuit ging op de gladde metalen rand van de betonplaat waar ik op reed.

Gelukkig verder weinig aan de hand, alleen kreeg ik een beschermbeugel precies op mijn enkelgewricht. Niks ernstigs, maar is wel wat dikker geworden. Bewijst maar weer eens het nut van goede enkelbescherming.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie valpartijen (if any) tijdens rijlessen. Hoe vaak? Hoe? Waarom? Gevolgen?
 
Nooit echt onderuit gegaan *O*
Wel een aantal keer de motor uit mijn handen laten vallen, omdat ik de rem inkneep tijdens een bocht.. (stom, stom :N )
 
1x de motor zachtjes neergelegd tijdens de langzame slalom.
Ik ging steeds langzamer, en ja als je dan net in de bocht heel je aandrijving weg laat vallen dan val je om :P

Kon hem niet meer houden en dus heb ik hem maar neergelegd :(
 
1 keer...toen ik voor de eerste keer een 8je maakte. Ik maakte in de draai te weinig toeren en de motor sloeg af. Daarna viel hij gewoon naar binnen toe. Niets ernstigs en het gebeurde ook stapvoets waardoor ik zelf ook gewoon bleef staan. Voor de rest nog helemaal niet *O*
 
Allereerste les ging ik op mijn plaatje...... -O- -O-

En tijdens de les regelmatig de motor laten vallen....

Maareh... kom je verhalen 's vertellen in het "ik heb rijlestopic" !!!
 
De langzame slalom, daar heb ik ook zwaar moeite mee, ook met stapvoets rijden trouwens. Overigens is het pas de 2e les dat we daarmee bezig zijn. Afgelopen vrijdag een flink potje lopen vloeken. Gek genoeg ging het gisteravond na een weekendje Pinkpop stukken beter, dus ik heb er weer alle vertrouwen in, maar echt soepel gaat het nog niet. Te snel, stuur tegen tank en niet meer terugkomen, etc...

Heh, de eerste keer (van de 2 keer) dat ik hem heb laten vallen had ik hem zelf weer overeind gezet. Achteraf bleek dat mijn instructeur dat liever niet had. Er zijn nogal wat mensen die hem dan net zo hard de andere kant weer op laten vallen zodra hij staat :+

En ja, ik weet van het bestaan van het 'ik heb rijles' topic, maar is het echt nodig daar aan te sluiten? Tuurlijk voor algemene vragen en een beetje meekletsen prima, maar voor specifieke vragen / zaken is het toch handiger een nieuw topic te openen? Of heb ik een te chaotisch beeld van een verzameltopic?
 
Laatst bewerkt:
M`n vriendin ging vorige week woensdag met haar examen onderuit en ze was nog geslaagd ook.

Serieus? Dat heeft ze echt mazzel gehad.
Tenminste mij was verteld dat als ik zou vallen ik meteen niet meer verder hoefde te gaan omdat ik dan toch gezakt was.
Zowel met AVB als AVD.
 
Gezien dat je motor niet uitviel. Trok je niet je koppeling in dan?? Anders zou de motor uitvallen in de eerste versnelling en zonder gas geven. Ik neem tenminste aan dat je het gas losliet toen je viel??
Lijkt mij dus dat je je koppeling introk en daardoor geen trekkende motor meer had en daardoor omviel..

Maar kom je verhalen in het "ik heb rijlessen" topic! Dat is veel gezellig en zal je zien dat je echt niet de enige bent die valt hoor!!
 
Inderdaad mazzel dat ze niet gezakt is ja, gefeliciteerd! Het is in principe toch een teken dat je de motor niet volledig beheerst. Alhoewel dat misschien situatie-afhankelijk is. No offence overigens, maar gewoon objectieve mening, vind het van mezelf ook nu ik hem 2x heb laten vallen.

Koppeling intrekken zou kunnen, maar ik denk niet dat dat het was. We waren net de halve draai binnen de pionnen aan het oefenen met afschuinen en voetrem, dus zonder de koppeling te gebruiken. Het stomme is, het ging zo snel dat ik geen idee precies had waar het mis ging, het was wel balen. Maar goed, gewoon weer vrolijk verder gaan.

Misschien schuif ik met dit verhaal nog wel even aan in het rijlestopic, eerst even dit topicje opvullen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben ook wel eens gevallen hoor :9

Vraag me niet meer wat ik deed hahaha,maar had drie dagen last van mn schouder :(
 
Ondanks dat ik nooit gevallen ben, heb ik zo het idee dat je wel het verschil merkt tussen grip op je voorwiel verliezen door stalen randen (en dus wegschuiven) en trekkracht verliezen door verkeerd koppelen (en dus heel stom omver vallen)...
 
Zie ook rijles-topic maarre ik ben al 3x onderuit gegaan... (nou ja, motor neergelegd)
1e keer: te enthousiast op de motor gestapt terwijl ie op jiffy stond, gevolg: kantelde door naar rechts... :X
2e keer: maakte een draai om daarna in het parkeervak te gaan staan voor uitrijden uit parkeervak. Ik zie een fietser aankomen en denk 'daar wacht ik wel even op' (er ligt een fietspad direct naast het oefenterrein). Terwijl ik dat denk, knijp ik al in m'n rem maar ik zat nog in de bocht dus motor plat... Om te voorkomen dat ik m'n enkel bezeerde maar een beetje weggesprongen van de motor. Gevolg: blauwe knie.
3e keer: halve draai naar links, te hard op voetrem, motor valt uit, tjsa dan ga je...

Heb t gevoel dat dit niet de laatste keer was...
 
@Guido
Eigenlijk heb je gelijk, alleen ik heb er niet zo bewust over nagedacht nog. Ik ging onderuit en gleed volgens mij nog een klein stukje door ook. Het was iets meer dan duf omver vallen.

Misschien heb ik trouwens nog een mogelijkheid bedacht. Ik viel wel duf omver door fout koppelen, maar tijdens het vallen liet ik de koppeling los liet en gaf iets gas waardoor hij nog iets doorschoof / draaide?

@Mutsje
Heh, tis dat ik zelf ook niet meer precies weet wat er mis ging, anders had ik het je WEL gevraagd ;)
 
@Jessica
Die 3e is heel herkenbaar, dat was mijn eerste val. Alleen was dat volgens mij de rechtse draai. Ah ja, rechstom, linksom, het voelt niet fijn. Dat wegspringen van de motor moet ik ook maar eens proberen, dat besef is er nog niet helemaal blijkbaar, scheelt een dikke enkel volgende keer denk ik.
 
Niet met de lesmotor maar wel in de periode dat ik aan het lessen was.

Het was met de motorfiets van mijn moeder, een BT1100, mooi achtjes draaien in de polder toen liet ik het gas iets te ver zakken en ging de motor van 1600 rpm ineens stationair lopen/bokken. Ik viel dus naar binnen, en heb daarbij wat spiertjes verrekt omdat ik 240 kilo probeerde van de grond te houden. De motor heeft toch een butsje uit de tank opgelopen omdat er allemaal scherpe grindjes lagen :(

Tijdens de examens gelukkig dan weer niets fout gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ai, ik zou het zelf niet aandurven om met iemand anders z'n motor te oefenen, juist vanwege dit soort valpartijtjes. Het achtje vond ik overigens veel makkelijker dan verwacht. Hij liet hem eerst een keer zien en toen hadden mijn vriend en ik zoiets van "Yeah, right, dat gaan we dus ECHT niet redden in die ruimte", maar het viel reuze mee. Nog niet soepel, maar goed genoeg voor het examen kregen we te horen.
 
Zelf gelukkig nog niet gevallen O-).
Mijn vriendin echter wel, 2x zelfs.
De eerste keer met lessen, ik stond achter haar en ze moest uit stilstand een bocht naar links maken. Dat ging dus fout en ze viel op de grond.
Ik natuurlijk keihard lachen samen met de instructeur _O-.
De andere keer was op haar examen voor bijzondere verrichtingen.
Ze moest een stukje lopen met de motor en ging toen samen met de motor onderuit.
De examinator vond het leuk genoeg om haar toch te laten slagen :Y
 
snelweg oprijden, 270graden bocht..
reed mss 30, (Na stoplicht, meteen rechtsaf)

in de winter ergens n jaar terug...
voorwiel glipte ineens weg (niet aan voorrem gezeten)
motor met vonkenregen schuiven
ik ernaast rennen met een gangetje van 30
Ja, had net een nieuw pak gekocht, ga ik niet mee op de grond liggen als t niet hoeft :+
 
Laatst bewerkt:
2 keer gevallen met lessen.
1 keer tijdens het "wegrijden uit parkeervak", liet hem afslaan en boem daar lag ik.
1 keer tijdens de halve draai :? weet niet meer wat ik deed maar ik lag wel op m'n plaat :P
 
Heh, die halve draai is toch de plaag van menig lesser volgens mij ;)
 
@ evdkieft, nee idd, ik normaal gerproken ook niet maar mijn pa stond er bij en die riep van draai eens zo een achtje.. ik een beetje terughoudend.. ehm ok. En ja, dat terughoudende met het gas heeft die motor met een butsje moeten bekopen..
Ik schaamde me kapot natuurlijk. Moeders had dat ding ook nog niet zo heel lang. ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan