Hallo allemaal..
Mijn VFR heb ik nu 4 jaar met veel plezier.
Nu zou ik best weer eens een andere motor willen en aangezien ik in de auto graag wat hoger zit denk ik aan een allroad motor.
Nu wil ik geen zware maar een 650/700 cc.
Echter zijn de meeste motoren in die klasse rond de 60pk terwijl ik er nu 100 heb.
Wie kan mij vertellen in hoeverre ik dat vermogen ga "missen".
Ik weet nog niet welk type motor mij het meeste interesseerd maar op mijn lijstje staan de XT660r/x, Transalp en F650GS. Welke van deze motoren vinden jullie de beste keuze?
Wie geeft mij advies?
XT660Z.... maar die staat niet op je lijstje
Tja... ik ben 1,5 jaar geleden van één 120PK sterke BMW R1200S tweecilinder 'teruggestapt' naar...
... uh... twee 45PK sterke Yamaha eencilinders...
... te weten een XT660Z Tenere (voor mijn dagelijks woonwerk verkeer + raggen over zandwegen hier in de buurt
http://www.dailymotion.com/video/xad44f_arm-deel-1-van-4_auto).
... en een Yamaha MT-03 (voor het stoeien op de zondag middag + op het circuit
http://www.youtube.com/watch?v=vjtTStp9ve4).
Ik mis die extra 75PK van de BMW niet. In de dagelijkse praktijk op de openbare weg krijg je toch nauwelijks meer dan 100PK a.d. grond, en in normaal verkeer gebruik je hooguit de helft. De BMW, en iedere sportmotor, gaat pas echt goed rijden boven de 120kpu: dan komt ie in zijn element. Eigenlijk is alleen het circuit een plek waar je zo'n motor echt kunt rijden zoals ie bedoeld is.
De 1 cilinders die ik nu rijd bieden dikke fun tot dik 120; daarboven wordt het werken. Maar ik kan je verzekeren dat wanneer je met 60-80kpu over een zandweg ragt veeeeel meer lol hebt dan met 180-200 over de snelweg.
De MT-03 is de best sturende motor die ik ooit gereden hebt en wanneer het weggetje maar smal genoeg is en je kunt sturen, dan rijdt je iedereen naar huis; ook al hebben ze 3x zo veel vermogen.
Staar je ook niet blind op de PK's. Acceleratie komt uit koppel en vermogen, maar vooral ook uit de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en eindoverbrenging (kettingtandwielen). 2x zo veel vermogen van een sportfiets is leuk, maar als ie ook twee keer zo hoog is uitgelegd qua topsnelheid resulteert dat niet in een 2x zo snelle acceleratie.
Uiteindelijk gaat het mij om het rijplezier en dat heb ik nu veel meer dan met de BMW. Ik merkte dat ik op een zondags ritje alleen nog maar op zoek was naar die ene goede mooie bocht zonder verkeer waar ik 'm eens flink door heen kon knallen.... daar is Nederland gewoon te klein en te druk voor geworden. Nu zoek ik een stil, kronkelig boerenweggetje en hoek de MT daar zo snel mogelijk doorheen .... met een vaartje van 100 of zo. Of ik pak de Tenere en werk me in het zweet op een paar zandwegen: driften met de achterkant leer je vanzelf
Dus een lichte all-road? Voor mij de Tenere. Het is een van de weinige echte all-roads: dwz dat ie in het zand ook prima doet + crash bestendig is.
Spijt? Geen moment!
HJ
ps
hier het MF Tenere topic:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/240999/Het-Yamaha-XT660Z-Tenere-topic-Deel-2-1.html
hier het MF MT03 topic (pas op: deze lui sporen niet):
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...Topic-deel-Vieah-insert-zwarte-zijn-snel.html