vanaf 1 januari 2017 wordt loodvrije benzine 95 E5 vervangen

Dus het weg doen van je oude motor en het kopen van een nieuwe is goed voor het milieu? :?

Zou je is moeten uitzoeken, na hoeveel liter fossiele brandstof dit effect te niet wordt gedaan, of wanneer je al zo veel onderdelen hebt vervangen dat je net zo goed een nieuwe (zuinigere) kan kopen. Metaal wordt toch gerecycled.
 
Ik heb polyester tanks zien wegvreten, tankcure als kauwgom in de carbs terecht zien komen, een paar jaar terug postte blackmule nog op het forum, dat 250 km na het tanken van e10 de brandstofleidingen van de benzinetank van het oude auto'tje van zijn vrouw vielen. De adac heeft bij een langeduurtest met een opel signum (direkt ingespoten benzinemotot) na 45k kilometer de hogedruk brandstof pomp lek gehad. Spuit de benzine onder hoge druk door je motorruimte. Bepaalde aluminium legeringen gaan corroderen, na tanken van e10. De huidige e5 geeft nog relatief weinig problemen, e10 des te meer. In de vs gebruiken ze het op veel grotere schaal, genoeg horror verhalen online, vooral machines die lang stilstaan, zoals tuin machines en buitenboord motoren geven veel problemen, vooral 2t.
In de alcohol industrie gaan pompen met een beoogde levensduur van 2000 uur binnen 500 uur stuk door putcorrosie.

De meeste biomassa wordt voor vergisten gesteriliseerd met sulfiet, dit geeft zwavelzuur verbindingen, die bij destillatie meekomen met de alcohol. Zuur tast metalen aan.

Voor de ducati fans:http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=43639.0
 
Hoe is het mogelijk dat als dat artikel klopt, dat ze zulke brandstof gaan invoeren?
Als ik het goed begrijp gaat dit alleen in België ingevoerd worden??

Als ik niet op dit forum zat, en ik zou volgend jaar in België doodleuk die benzine tanken, gaat dus mooi mijn motor naar de kloten...

Ik word aan alle kanten genaaid hier.. dat idee met die 3 verschillende motorrijbewijzen kwam ook al uit België (Brussel) vandaag toch??

Loopt je motor btw zuiniger van euro 98?? Anders wordt het tijd voor dieselmotorfietsen op de markt..
 
Als ik het zo lees lijkt er sprake te zijn van een complot van Europa tegen enkele MF-ers. Als je het niet vertouwt tank je dat spul maar niet. Je gooit toch ook geen diesel in je motorfiets?
 
Officiële website van FEBIAC (Belgische organisatie) met een lijst met voertuigen.
Lijst is gepubliceerd i.s.m. de sector.

http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf

Kan gerust in de openingspost geplaatst worden.
Die E10 check website is dus niet altijd correct.

Niet vergeten dat er al sinds 2009 5% ethanol in de Super95 zat. Nu wordt dit 10% dus.

Mijn motor staat wel in die lijst, alleen jammer dat de leidingen die in de tank lopen er niet tegen kunnen. Net als de tank zelf... :r :r
 
Daarbij ga je uit dat er ergens rond de evenaar een stuk regenwoud wordt weggehaald ten behoeve van de energie behoefte hier, want anders valt dat argument wel mee.

Je had het zelf over Brazilie. Daar kappen ze in hoog tempo regenwoud.

Ook hier wordt het verdwenen bos nooit meegenomen in de argumenten. Men huppelt maar achter iedere milieu-hype aan, zonder de details te kennen of zelfs maar te willen kennen. Dat geldt ook voor elektrische voertuigen. "No emission" staat er dan op. Nee, die emissie komt hier een km verderop uit de schoorsteen van de centrale.
 
Als ik het zo lees lijkt er sprake te zijn van een complot van Europa tegen enkele MF-ers. Als je het niet vertouwt tank je dat spul maar niet. Je gooit toch ook geen diesel in je motorfiets?

Zolang er een alternatief is wel. Maar de alternatieven zullen weg gesaneerd worden. En dan?
Je mag wel een oldtimer bezitten en rijden, je kunt alleen nergens de brandstof nog krijgen......
 
bij mij in de regio is alles al vervangen door E10 ben op 4 verschillende plaatsen geweest vlakbij mij thuis en daar hingen overal aan de tankpistolen een label met E10 erop. en het prijs verschil is 16 cent per liter goedkoper dan de 98 heb ik nu maar 98 getankt en ga ik van de week eventjes bij ons oost- buren een 60 liter vatje vullen met de octaan 102 van aral om is te experimenteren. mvg
 
Gisteren even in Baarle Hertog wezen tanken.
Nog gewoon euro 95 kunnen tanken.

een liter euro 95 koste trouwens 1.28 :$
Dat wel even iets anders dan de 1.51 euro p/l B|
 
Wauw, alle yamaha's vanaf 1990 zijn geschikt.


Ik denk niet dat dit heel betrouwbaar is.
Daar praten ze over de modellen die gemaakt zijn vanaf 1990.
Volgens mij geld dit niet voor nieuwe motoren die al bestonden voor 1990 en wel verkocht werden na 1990.
Bv. Mijn Yamaha is voor het eerst verschenen in 1987 maar nog steeds nieuw verkocht in 1992.
 
Mijn Yamaha old-timer is zeer geschikt!
Ik heb al heel wat litertjes E10 in de vakantie verstookt. Nog nergens last mee gehad.......
 
Ik tank altijd en alleen de 98 benzines zeg maar V-Power , BP-Ultimate , misschien iets duurder maar vind wel dat het motortje er mee mooier loopt , maar dit zal in de toekomst ook wel veranderen .
 
Ik tank altijd en alleen de 98 benzines zeg maar V-Power , BP-Ultimate , misschien iets duurder maar vind wel dat het motortje er mee mooier loopt , maar dit zal in de toekomst ook wel veranderen .

Het is wel jammer dat niet alle benzinestations 98 verkopen. Shell verkoopt het nergens volgens mij, Esso soms, het BP station hier in de buurt gelukkig ook.
 
Zelfs als je motor geschikt is voor E10 dan wordt het voor mensen die weinig rijden afgeraden. Het spul vreet en de ethanol vervliegt ook sneller. Bij winterstalling nooit E10 in je tank laten. Doe er eerst 98 in.
 
Mijn Yamaha old-timer is zeer geschikt!
Ik heb al heel wat litertjes E10 in de vakantie verstookt. Nog nergens last mee gehad.......

Volgens de genoemde lijst hierboven is mijn motor NIET geschikt. Ik lig er niet wakker van!
Al heel lang rijden we met E5 (niemand noemt dat zo) en dan zou nu ineens E10 niet kunnen?
Afgelopen jaren in de vakantie vaak niet eens een andere keus dan tanken E10. Nooit enige storing van gehad, maar ook met rijden niets van gemerkt.

Ethanol zorgt idd wel voor een smerige drab. Als je genoeg km's blijft maken, dan spoelt die drab er vanzelf doorheen. Of eigenlijk beter: Het ontstaat dan niet eens! De laatste 2 tankbeurten voor de winterstalling tank ik Firezone Formula 102(0% ethanol). Voor het wegzetten nog helemaal vullen met F102 tot de rand. Daarna geen ethanol-residu in de carbs en geen oxidatie aan binnenzijde van de tank. In het voorjaar staat de brommerd dan weer ongeduldig klaar voor de nodige (probleemloze) kilometertjes!! (met dan weer E5/ E10)
 
Terug
Bovenaan Onderaan