vastgelopen ural

en vervangen door de nieuwe 1 plaats koppelingen die je overal op Ali en bij Rolpa of andere leveranciers kunt kopen. Minder gezeur mee. Je hoeft alleen de voeringsplaat te wisselen en de twee oude gevoerde platen en tussenplaat weg te wippen.

Kijk ook eens op rolpa.nl voor onderdelen.
 
Update met een paar foto's.
De eerste foto is het restant van m6 sluiting, foto 2 wijs ik de plek aan waar deze zat.
Foto 3 en 4 gebroken veer in koppeling en de platen.
Foto 5 is een naaldlager die ik met nog wat onderdelen bij de motor mee kreeg.
Wie weet waar dit lager zit en voor dient.
 

Bijlagen

  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    166,5 KB · Weergaven: 3
  • DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    218 KB · Weergaven: 3
  • DSC_0021.JPG
    DSC_0021.JPG
    264,3 KB · Weergaven: 3
  • DSC_0022.JPG
    DSC_0022.JPG
    166 KB · Weergaven: 3
  • DSC_0023.JPG
    DSC_0023.JPG
    168,8 KB · Weergaven: 4
Tussenplaat is kapot, daar horen normaal ronde gaten te zitten, die zijn helemaal opengewerkt of versleten bij jou. Goede reden om alles goed aan te pakken, er zal nog wel wat meer mankeren :).

Als achterplaat en voorplaat nog goed zijn vervangen door de eerder genoemde enkele plaat. Ook nieuwe schroefboutjes monteren want die oude zijn ws. ook afval nu. Vergeet ze ook niet goed te borgen want ze lopen nog wel eens los...

Die kapotte koppelingsveer moet je ook vervangen en misschien zijn er wel meer wat slapjes of vermoeid.

Koppeling veren Dnepr Ural M72 K750

Lager is het druklager van de koppeling, daar zit standaard een taatslager in wat op twee alu vlakken loopt en daar heel snel inslaat. Je krijgt dan een soort kogelgangen in de drukverdeler en bus waardoor het lager niet meer werkt en uiteindelijk je drukstift vastslaat of breekt. Dit is een vervanger met 2 hardstalen plaatjes en een klein rollenlagertje. werkt een stuk beter. Zie de foto voor de oorspronkelijke samenstelling en letop. er zijn meerdere lengtes voor die assemblys.

koppeling.jpg
 
Ik heb die koppelingsplaat die jullie aanraden en veren en boutjes sowieso besteld en de pakkingen voor de cilinders en een koppelingskabel, want die moest ik door knippen voor demontage.

Dat lagertje zit dan in de versnellingsbak neem ik aan, want ik ben bij de demontage van de koppeling geen lager tegen gekomen.
 
Als ik de foto goed bekijk is je achterplaat ook behoorlijk kapot gerammeld. Zijn de glijpennen op het vliegwiel nog netjes of zijn die rafelig en beschadigd. Voorplaat zie ik geen foto van maar is die nog netjes. als je toch bezig bent kleine moeite. De grote seal van de krukas kun je nu ook goed bij. Ik zou hem wisselen want nu kun je er goed bij.
 
Als ik de foto goed bekijk is je achterplaat ook behoorlijk kapot gerammeld. Zijn de glijpennen op het vliegwiel nog netjes of zijn die rafelig en beschadigd. Voorplaat zie ik geen foto van maar is die nog netjes. als je toch bezig bent kleine moeite. De grote seal van de krukas kun je nu ook goed bij. Ik zou hem wisselen want nu kun je er goed bij.
Als ik naar het 4kante kijk in het midden, dan zal de koppelingspen ook niet meer al te fris zijn.

Maar nog steeds de vraag, wat heeft hem vast gehouden?

Ik zal er nog geen vertrouwen in hebben bij het terug monteren van de spullen
 
Maar nog steeds de vraag, wat heeft hem vast gehouden?

Ik zal er nog geen vertrouwen in hebben bij het terug monteren van de spullen
Ik vermoed dat die gebroken veet misschien de oorzaak was.


En voordat ik alles terug monteer bouw ik de versnellingsbak aan het blok om te controleren of alles draait
 
Vanmorgen distributiedeksel gedemonteerd en vond daat een paar metaalsplinters, daarna carterpan verwijderd en daar vond ik dit. Het ijkt op restanten van een bronzen lager.
Ik heb geen speling op het big-end lager en de small-end lagers zijn ook goed.
Zitten er nog meer bronzen lagers in het blok?

Aan de dikte en ronding te zien lijken het restanten van een small-end lager
 

Bijlagen

  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    137,5 KB · Weergaven: 3
  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    241,1 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Achterkant nokkenas draait in oude blokken in een bus, bij nieuwere blokken zit daar gewoon een lager. Verder zit er in het blok weinig aan bussen, alleen big en smallend inderdaad. Kan natuurlijk resten van een oude crash geweest zijn.
 
Achterkant nokkenas draait in oude blokken in een bus, bij nieuwere blokken zit daar gewoon een lager. Verder zit er in het blok weinig aan bussen, alleen big en smallend inderdaad. Kan natuurlijk resten van een oude crash geweest zijn.
Het is een Ural 650 Kopklepper(op basis van de werkplek-foto), dus alleen glijlagers bij het small-end. Big-end is dan een rollager, Constructief net als bij zijklepper-blokken. Aangezien het een 650-blok is heb je dan hoe dan ook een glijlager achterop de nokkenas. Soms zjjn vervangings bussen uitgevoerd in messing ipv brons. Dat heeft 0,0 droogloop-eigenschappen => check of het gaatje van de olie-toevoer van de bussen nog opgelijnd staan met die in het omringende materiaal als eea toch uit elkaar is.

Ook nog ter overweging als mogelijke herkomst van die schilfers: voorin het distributiehuis zit een roterende schuif voor de carterventilatie die meegenomen wordt door een pal op het nokkenas-tandwiel. Die schuif loopt doorgaans "gewoon" gelagerd in het aluminium van het huis, maar ik ben exemplaren tegengekomen waarbij in dat huis een bronzen bus was geperst als lagering.
 
Alle onderdelen die ik besteld heb zijn binnen, straks de koppeling inbouwen en dan de versnellingsbak er even
tijdelijk monteren en dan eens kijken of de boel rond gaat als ik de kickstarter bedien.
Als dat dan allemaal werkt kan ik het blok verder opbouwen en weer inbouwen.
 
Koppeling, cilinders en versnellingsbak gemonteerd vandaag en de kickstarter kan ik alleen maar naar beneden duwen met de koppeling in getrokken. Dus zit het blok waarschijnlijk toch nog ergens vast. Nu ga ik ook krukas en nokkenas uitbouwen om te kijken of daar wat zit.

Nig even een kleine vraag, is het normaal dat de hevel waar de koppelingskabel aan komt beweegt als ik droog door de versnellingen schakel.
 
Ik ben het niet eens met @guzzigek , want bij deze bak is dit precies wat de bedoeling is.
Dit is een Dneprbak van het model dat is geïntroduceerd bij de MT-10 herkenbaar aan de semi-automatische koppeling icm de oudmodel luchtfilter aansluiting bovenop (die iemand hier een beetje vermoord heeft). Dat bewegen komt door die semi-automatische koppelingsbediening:
Als je goed kijkt dan zie je onder het scharnier van die koppelingshevel een stiftje met stelboutje naar buiten komen op het moment dat je het schakelpedaal bedient. Het idee er achter: Door het eerste deel van de slag van het schakelpedaal te gebruiken om te ontkoppelen kun je "handsfree" schakelen. Werkt overigens alleen als je het netjes afstelt, maar dat lijkt me van later zorg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan