Verkeer(d)sbord ?

Mij is het anders nog niet duidelijk.
Die laatste brengt mij in verwarring waardoor ik toch weer linksaf mag/ga.
Bekijk bijlage 1920285
Oh, trouwens, er is weliswaar een voorsorteervak voor links (rotonde driekwart), maar er is helemaal geen links. Dit is een driepoots rotonde, met vanuit dit oogpunt nog een toe- en uitrit rechts en een toe- en uitrit rechtdoor. Het voorsorteervak naar links is tijdens de vorige verbouwing van deze rotonde preventief aangelegd met het oog op een toekomstige toe- en uitrit links. Die is echter nog steeds niet gerealiseerd, omdat niet duidelijk is wie voor de kosten daarvan moet opdraaien.

Screenshot_20230901_213054_Maps.jpg
 
Dat is bij alle rotondes, je kan alleen maar rechtsaf of rechtdoor. (linksrijdende landen uitgezonderd)
Maar je kan wel op de linkerrijstrook rijden om rechtdoor te gaan, dat dan weer wel.
 
Dat is bij alle rotondes, je kan alleen maar rechtsaf of rechtdoor. (linksrijdende landen uitgezonderd)
Maar je kan wel op de linkerrijstrook rijden om rechtdoor te gaan, dat dan weer wel.
Deze rotonde niet. Nieuwe Postbaan, Urmond, komend vanuit het noorden. Zoek het maar op. De enige reden om op het linker voorsorteervak te rijden, is bij deze rotonde om te keren naar de richting waar je vandaan kwam.
 
Heb me altijd al afgevraagd waarom daar een voorsorteerstrook voor linksaf was. Niet alleen is er geen weg voor linksaf, maar als er wel een linksaf zou, dan is een klein stukje verder het talud van de A2. Dus daar zal ook nog iets onderdoor gemaakt moeten worden. (als ik er tenminste van uit ga dat dit een weg richting Chemelot moet worden)
 
Ik heb tijdens de reconstructie van de rotonde ergens opgevangen dat de weg naar Chemelot vanaf de bestaande onderdoorgang van de A2 een nieuwe aansluiting zou krijgen op de rotonde, en dat de oude weg (die tegenover de inrit van Van der Valk) zou komen te vervallen. Vrachtverkeer wordt daarmee weggehaald bij het kombord van Urmond, zodat er minder risico voor fietsers (schooljeugd) zou overblijven. Het was de vraag of dit viel onder de term 'eigen weg' of niet. Voordat de carpoolplaats gesloten was, begon de 'eigen weg' pas bij de onderdoorgang van de A2 en was het weggedeelte tot de A2 van de gemeente. Men was (of is nog steeds) er nog niet uit of de gemeente de nieuwe weg moest bekostigen, of dat Chemelot dat zou moeten doen.
 
1694009100227.png

Het uiteindelijke bord is er nog niet; dit tijdelijke bord zou een anders lege paal moeten beschermen tegen overijverige ambtenaren. Het telefoonnummer 070-3998511 is volgens Google van HR Groep Metaalbewerking in Rijswijk.
 
Hier staat tegenwoordig een verbodsbord voor auto's en motoren (geen fietspad).
En iets verder een 60Km bord.

Maar voor zover mij bekend mag een brommer nooit harder dan 45.
Wat heeft dat laatste bord dan voor zin?

1694169396587.png
 
Bekijk bijlage 1925360
Blijkbaar mag je op dit fietspad in Tilburg 100…

Voor 100 km/h moet er een groene streep tussen de witte lijnen zitten. Nu mag je er maar 80 km/h rijden.
1. Die groene streep zie ik ook op de foto.
2. De scooters, officieel snorfietsen, mogen niet sneller dan 25 kilometer per uur. De speed pedelecs zijn voor de wet een bromfiets. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45 op de rijbaan, niet harder dan 30 op het fietspad binnen de bebouwde kom (waar ze overigens meestal niet mogen rijden) of 40 op het fietspad buiten de bebouwde kom. Daar verandert die groene streep niets aan.
3. Voor door spierkracht voortbewogen fietsen is er geen algemene grens. Voor hen heeft de groene streep in theorie dus wel gevolgen. :+
 
1. Die groene streep zie ik ook op de foto.
2. De scooters, officieel snorfietsen, mogen niet sneller dan 25 kilometer per uur. De speed pedelecs zijn voor de wet een bromfiets. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45 op de rijbaan, niet harder dan 30 op het fietspad binnen de bebouwde kom (waar ze overigens meestal niet mogen rijden) of 40 op het fietspad buiten de bebouwde kom. Daar verandert die groene streep niets aan.
3. Voor door spierkracht voortbewogen fietsen is er geen algemene grens. Voor hen heeft de groene streep in theorie dus wel gevolgen. :+
Gezegd is er voor de fiets wel een maximumsnelheid. Namelijk die van de daarnaast gelegen weg.
 
Gezegd is er voor de fiets wel een maximumsnelheid. Namelijk die van de daarnaast gelegen weg.
A. Je zult gelijk hebben maar ik ben nu te lui om het uit te zoeken. 8-)
B. Het geval van de foto is een vrijliggend fietspad zonder naastgelegen weg.
C. Door borden aangegeven maximum snelheden gelden inderdaad ook voor spierkracht-fietsen. Maar ik moet nog zien dat dat gehandhaafd wordt.
 
A. Je zult gelijk hebben maar ik ben nu te lui om het uit te zoeken. 8-)
B. Het geval van de foto is een vrijliggend fietspad zonder naastgelegen weg.
C. Door borden aangegeven maximum snelheden gelden inderdaad ook voor spierkracht-fietsen. Maar ik moet nog zien dat dat gehandhaafd wordt.
Handhaven doen ze niet vaak. Reed een keer met een snelle trapfieys de grebbeberg af. Mooi papiertje voor 12 km te hard….
 
Ik zie een bord "einde fietsstraat". Los van het feit dat een fietsstraat wettelijk gezien geen status heeft, is het hier dus sowieso niet meer van toepassing.

In België wel...

Als je in een fietsstraat rijdt mag je geen fietsers inhalen en is de snelheid beperkt tot 30km/h.
Bord fietsstraat heeft een geldigheid t/m het eerstvolgende kruispunt, daarom dat het hier bijna allemaal "zone fietsstraten" geworden zijn...
 
Ja, en ik ben helaas niet de enige geweest daar.
Dan zijn jullie gepakt op gevaarlijk rijgedrag [edit: of je ging 75km/h, ivm lokale max. snelheid van 60km/h, en toch behoorlijk hard op dat smalle fietspad met bocht.]
Er is alleen een max. snelheid voor motorvoertuigen. Een fiets met trapondersteuning is een aparte omdat dit wel als motorvoertuig geldt maar geen verzekerplicht (en kenteken) hoeft te hebben.
Overigens, hoe moet je op de fiets weten dat je te hard rijdt? Er zit niet verplicht een snelheidsmeter op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan