Verkopen motor op Marktplaats, do's and don't s

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Ik heb een motor op marktplaats te koop staan. Hij staat er nog maar een paar dagen, maar....

  • Ik heb een onzinbod via marktplaats-bieden (vraagprijs 1500,-, 400,- geboden.
  • Ik heb een reeel bod van een meneer die erg slecht Nederlands schrijft.
  • Ik heb een engelstalig mailtje van een dame die vraagt of ik hem al verkocht heb.

Wat is wijsheid?

Ik denk zelf aan:
Gewoon nog even wachten op een echte serieuze koper,
Bieden via mail uitzetten,
In de tekst zetten dat een geinterresseerde maar moet bellen... ?
 
Weet niet wat voor motor je hebt staan, maar ik krijg zulke mail in ieder geval ook. Zelfs aan de telefoon. Dan ben ik al de goedkoopste op marktplaats voor mijn model, en dan gaan ze er nog 1000 euro onderzitten. Gewoon negeren. Een echt geintresseerde komt vanzelf wel voorbij.
 
wat je ook kunt doen is: geef je gsm nummer door in de mail, als ze echt interesse hebben bellen ze wel, en de biedingen gewoon laten staan.en ook op motorforum te koop zetten!!!
 
Ik had een ervaring op MP dat ik een mountainbike te koop had staan,
werd voor 150 op geboden, hij stond op mp voor 450, of iets in die richting.

ik heb toen gemaild naar de persoon die het bod uit had gebracht en uiteindelijk tot een fatsoenlijke prijs gekomen.

dus soms loont het om te reageren op "onzin biedingen"

of ik had gewoon geluk :P :+
 
Geduld. Dat is het devies :)

Koopjesjagers zijn er volop. Tot aan het schofterige aan toe.
Die sturen honderden biedingen en mailtjes per dag, hopende dat 1% hapt.

Anderen kopiëren dat gedrag, hoewel die naar één specifiek item op zoek zijn. "Want dat doen we zo op MP".

Maak iig een duidelijke advertentie, met heldere foto's.

Reageer gewoon netjes, ook op de lage biedingen (zie voorbeeld eerder; je weet maar nooit).

Sommige dingen ben ik binnen een paar dagen kwijt, voor een nette prijs. Soms wacht ik maanden, en ineens krijg ik vier reacties per week :')

Ik heb mindere ervaringen met mensen die gebrekkig NL spreken. Ik weet niet of dat komt door het feit dat er door die taalbarrière onduidelijkheid is, of omdat deze groep mensen anders denkt over kopen, afspraken en prijs.

Ga er ook maar vanuit dat 50% van de kopers niet op komt dagen.

Ik spreek ook altijd af: zolang ik niet betaald heb gekregen, reserveer ik niks. Wie het eerste dokt, is de koper. Duidelijkheid is het belangrijkste.

Ben je koper; doe eens wat extra moeite. Stuur ene mailtje na, of bel.
Als je een laag bod doet, laat dan weten dat je interesse hebt, en dat je bod een teken is van je interesse. Maak contact, zo persoonlijk mogelijk (bellen is beter!).
 
Geduld. Dat is het devies :)

Koopjesjagers zijn er volop. Tot aan het schofterige aan toe.
Die sturen honderden biedingen en mailtjes per dag, hopende dat 1% hapt.

Anderen kopiëren dat gedrag, hoewel die naar één specifiek item op zoek zijn. "Want dat doen we zo op MP".

Maak iig een duidelijke advertentie, met heldere foto's.

Reageer gewoon netjes, ook op de lage biedingen (zie voorbeeld eerder; je weet maar nooit).

Sommige dingen ben ik binnen een paar dagen kwijt, voor een nette prijs. Soms wacht ik maanden, en ineens krijg ik vier reacties per week :')

Ik heb mindere ervaringen met mensen die gebrekkig NL spreken. Ik weet niet of dat komt door het feit dat er door die taalbarrière onduidelijkheid is, of omdat deze groep mensen anders denkt over kopen, afspraken en prijs.

Ga er ook maar vanuit dat 50% van de kopers niet op komt dagen.

Ik spreek ook altijd af: zolang ik niet betaald heb gekregen, reserveer ik niks. Wie het eerste dokt, is de koper. Duidelijkheid is het belangrijkste.

Ben je koper; doe eens wat extra moeite. Stuur ene mailtje na, of bel.
Als je een laag bod doet, laat dan weten dat je interesse hebt, en dat je bod een teken is van je interesse. Maak contact, zo persoonlijk mogelijk (bellen is beter!).
:^

Het is soms wel eens moeilijk maar uit eigen ervaring weet ik dat als ik iedereen in eerste instantie echt serieus neem dat het wel het beste werkt. Alhoewel ik ook wel soms van die vervelende klieren tegen kom die door blijven mekkeren. Dan zoeken ze het maar uit, dan gooi ik het nog liever in het IJ dan dat ik het aan hen verkoop.
En inderdaad: bellen is beter. Persoonlijk contact werkt veel beter dan een mailtje.
 
Ik vind sowieso de term "onzinbiedingen" een tamelijk merkwaardige term, het is een teken van belangstelling voor datgene wat je probeert te verkopen. Het staat een mogelijke koper vrij te beiden wat hij er zo voor over heeft, evenzo staat het de verkoper vrij daar niet op te reageren.

En ja, je hebt ook doordrammers die je vreselijk irritant gaan mailen met vragen als "Wat is je laagste prijs?" en meer van dat soort vragen. Die negeer ik dan doorgaans, dat schiet toch niet echt op en anders gaat wat ik te verkopen heb wel naar een goed doel of zo.
 
Geduld. Dat is het devies :)
Dat geduld kost mij wel bijna 30 euro per maand.

Koopjesjagers zijn er volop. Tot aan het schofterige aan toe.
Die sturen honderden biedingen en mailtjes per dag, hopende dat 1% hapt.
Weggeven kan altijd nog. Dan zie je vanzelf een topic op MF, liever een liefhebber zonder muntjes dan een koopjesjager succes gunnen.

Maak iig een duidelijke advertentie, met heldere foto's.
Ik denk dat dat wel gelukt is.

Reageer gewoon netjes, ook op de lage biedingen (zie voorbeeld eerder; je weet maar nooit).
Dat heb ik dus niet gedaan. Ik zal mijn leven beteren :Y

Ik heb mindere ervaringen met mensen die gebrekkig NL spreken. Ik weet niet of dat komt door het feit dat er door die taalbarrière onduidelijkheid is, of omdat deze groep mensen anders denkt over kopen, afspraken en prijs.
Vooral omdat het over een scooter gaat, ben ik heel voorzichtig met deze minderheid

Ga er ook maar vanuit dat 50% van de kopers niet op komt dagen.
Bij al mijn vorige verkopen, bleek steeds dat degene die de moeite nemen te bellen uiteindelijk de kopers blijken te zijn.

Ik spreek ook altijd af: zolang ik niet betaald heb gekregen, reserveer ik niks. Wie het eerste dokt, is de koper. Duidelijkheid is het belangrijkste.
100% mee eens. Je koopt (en daar hoort geld bij) of je koopt niet.

wat je ook kunt doen is: geef je gsm nummer door in de mail, als ze echt interesse hebben bellen ze wel, en de biedingen gewoon laten staan. En ook op motorforum te koop zetten!!!
Mijn GSM nummer staat op MP.

Ik heb inmiddels dat bieden via marktplaats maar weer aan gezet. Ik zal een standaard briefje maken waarin ik ongeveer zeg: voor dat bedrag had je niet eens op het knopje "plaats bod" hoeven te drukken.

En ik zal een advertentie op motorforum zetten, hoewel het een scooter is....


Ik vind sowieso de term "onzinbiedingen" een tamelijk merkwaardige term, het is een teken van belangstelling voor datgene wat je probeert te verkopen. Het staat een mogelijke koper vrij te beiden wat hij er zo voor over heeft, evenzo staat het de verkoper vrij daar niet op te reageren.
Mijn vader had een winkeltje en ook daar kwamen mensen wel eens informeren naar de aller-aller-laagste bodemprijs waarbij ze zelf alvast een voorzetje gaven. Het standaard antwoord op zo'n extreem lage bieding was: "dat geef ik ook voor je kop, maar dan moet je hem wel zelf uitbenen."
 
Laatst bewerkt:
Ik zet mijn 06 niet op marktplaats en ook geen e-mail adres.

Ze bieden of reageren eerst maar en daaruit blijkt dan vaak al snel waar je mee te maken hebt voordat je je 06 of e-mail geeft.
 
Ik zet mijn 06 niet op marktplaats en ook geen e-mail adres.

Ze bieden of reageren eerst maar en daaruit blijkt dan vaak al snel waar je mee te maken hebt voordat je je 06 of e-mail geeft.

Precies en iemand die er echt belang bij heeft gaat niet bieden is mijn ervaring maar mailt, bieders zijn maar zelden kopers......
 
Laatst bewerkt:
Geduld hebben. Vorig jaar een motor te koop gehad mar niet verkocht. Dit jaar weer op MP gezet en binnen een week verkocht. Koper had een bod gedaan, maar dat vond ik te laag, dus tegenbod gedaan. Daar ging hij mee akkoord. Daarna telefonisch contact gehad voor de verdere afhandeling.

En als het iemand is die niet echt in de buurt woont dan is dan kans groot dat het een serieus iemand is. Twee motoren verkocht via MP. Eerste koper kwam uit Zuid-Holland, bij de tweede zelfs uit Zeeland.
 
Vorig jaar heb ik zelf een motor gekocht en verkocht via marktplaats.
Op engelstalige of google nederlandse reacties heb ik niet gereageerd. Verder gewoon netjes reageren. Krijg je een te laat bod en geen reactie meer op een tegenbod dan gewoon het bod verwijderen. Netjes vragen beantwoorden en als iemand serieus overkomt, gewoon bellen.

Op Speurders of Autoscout (ook voor motoren) kan je voor motoren trouwens gratis adverteren.
 
Bieden uitzetten! Het is niet bindend dus waarom zou je dat aan laten staan.

Ik reageer nooit op.

Engelse Mail
Mail met alleen een bod zonder iets erbij
Mensen die vragen stellen die gewoon in de advertentie staan ( ik schijf altijd heel uitgebreid)
Onleesbare mail ( half nederlandse mail)

Dan hou je alleen de juiste mensen over heb ik gemerkt die wel gewoon komen en waarmee je netjes kan onderhandelen, tot zoveer dus ook alleen maar succes gehad
 
Ik heb een motor op marktplaats te koop staan. Hij staat er nog maar een paar dagen, maar....

  • Ik heb een onzinbod via marktplaats-bieden (vraagprijs 1500,-, 400,- geboden.
  • Ik heb een reeel bod van een meneer die erg slecht Nederlands schrijft.
  • Ik heb een engelstalig mailtje van een dame die vraagt of ik hem al verkocht heb.

Wat is wijsheid?

Ik denk zelf aan:
Gewoon nog even wachten op een echte serieuze koper,
Bieden via mail uitzetten,
In de tekst zetten dat een geinterresseerde maar moet bellen... ?
reageren kan altijd bij interesse, je weet snel genoeg of iemand loopt te scammen (oplichten) of dat ze serieus zijn.

bieden kan altijd maar zet een minimumbod in je advertentie. belachelijk lage boden reageer ik niet op. mensen zijn vaak bang om bij een eerste contact te bellen, dus de mail zou ik zeker als optie houden.
 
Exactly, ik hou er helemaal niet van om niet te kunnen mailen. Als er in een advertentie staat "serieuze mensen bellen liever" of nog erger: NIET MAILEN MAAR BELLEN dan ben ik er al klaar mee. Snelheid en manier waarop op mijn mail met vragen oid wordt gereageerd zegt ook weer wat over de koper, heb ik ondervonden.
 
Vind het altijd enorm irritant als er geen telefoonnummer bij staat. Neem van mij part er een pre-paid voor ofzo. Zie je eens iets waarvan je denkt 'die moet ik hebben!' dan kun je niet eens bellen.

Via de mail duurt altijd weer langer en ik merk dat 90% zo kortaf is, dat het niet eens de moeite waard is. Voorbeeld

Ik vraag 'welk bouwjaar is hij van (of heb je het kenteken) en welk onderhoud zit er aan te komen?'

Reactie 'ja is nog mooi hoor en alles werkt, kom maar een keer langs!'

Maar het ergste is bieden. Ja ik betrap mij er zelf ook wel eens op met het bieden..maar dan alleen op producten waarvan ik denk 'ach, laten we het eens proberen'. Als ik serieus interesse heb in een motor, ga ik toch geen bod plaatsen?? Dan neem je toch contact op met de verkoper? Als ik zelf een bod ontvang, nodig ik de bieder uit tot een gesprek via mail of (voorkeur) telefoon.

Oh en een 'bieden vanaf' zie ik altijd gelijk staan aan de minimum prijs wat het op moet leveren. Als er bijv. staat 'bieden vanaf 2300 euro' dan zou ik geen bod van 2500 plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist me scooter verkocht aan iemand die nogal gebrekkig Nederlands sprak. De betrokkene had nog nooit van afdingen gehoord, dus misschien doe je er je voordeel mee.
 
Ik vind het altijd maar apart dat mensen, alleen op basis van een advertentie en wat foto's een bod doen.
Je kunt de waarde toch pas bepalen als je het met je eigen ogen gezien hebt? :?
 
Ik vind het altijd maar apart dat mensen, alleen op basis van een advertentie en wat foto's een bod doen.
Je kunt de waarde toch pas bepalen als je het met je eigen ogen gezien hebt? :?
Eens: je kan het pas echt weten als je de motor ziet

Oneens: met behulp van de foto's en de tekst bouw je zelf als geinteresseerde al een beeld mbt de staat van de motor en ook de betrouwbaarheid van de koper. Zet dat totale plaatje af tegen wat het je waard is...et voila. Het bod via marktplaats is toch niet bindend..het is meer om de verkoper uit de hoek te lokken om aan te geven dat het ook wel minder kan dan de genoemde prijs.
 
Probeer het ook eens op Speurders.
Het is een beetje een ondergeschoven kindje, maar ik was mijn motor binnen een week kwijt.

Heb toch het idee dat mensen die op speurders kijken meer gericht en serieus zoeken.

Vaak zie je ook dat een advertentie op speurders 10 á 12 keer bekeken is en verkocht is en op marktplaats na 4000 views 1 bieding die niet serieus was.
 
Ik denk trouwens als je er redelijk snel vanaf wilt je de prijs ook bij moet stellen.
1500 voor een 1990 K75RT met 2 ton op de teller ga je nooit krijgen, zeker niet in deze tijd.

Accessoires zijn leuk, maar mensen zien alleen 1990 en 2 ton, meer niet.
Mijn K100RT uit 1988 met 180000 op de teller heb ik verkocht voor 800 euro, dit om maar een indicatie te geven.
Was in vergelijkbare staat met vergelijkbare accessoires.

Krijg je er meer voor heb je mazzel, maar ik ben bang dat je het niet gaat lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan