Verkopen motor op Marktplaats, do's and don't s

voordeel is wel dat de markt groot is op MP. Ik heb mijn Ford Torino een aantal maanden geleden verkocht aan een Duitser, die hem nooit had zien staan op speurders (stond de advertentie ook op.). Handje contantje en binnen twee dagen was de wagen opgehaald. Kan dus wel.
 
voordeel is wel dat de markt groot is op MP. Ik heb mijn Ford Torino een aantal maanden geleden verkocht aan een Duitser, die hem nooit had zien staan op speurders (stond de advertentie ook op.). Handje contantje en binnen twee dagen was de wagen opgehaald. Kan dus wel.

Kan ook zeker, maar ik zou altijd op 2 paarden gokken.
En op marktplaats is het publiek dan wel groter, maar dit heeft voor en nadelen.
Er zijn meer kijkers vaak dan kopers en het aanbod is groter, dus je advertentie sneeuwt sneller onder.

Op marktplaats staan geloof ik +/- 1000 BMW motoren tekoop tegen +/- 300 op speurders.
 
Ik heb letterlijk al honderden dingen verhandeld via MP of Speurders.

* Foto's
Maak werk van je foto's, het liefst met een spiegelreflexcamera, en desgewenst met een mooie blur in de achtergrond.

* Vermeldt niet teveel info (als je verbaal redelijk kan verkopen)
Maak een veelbelovende en vooral interessante advertentie, kort, vrolijk en bondig.
Plaats maar een paar foto's, niet een hele rits detailfoto's waarop elk krasje te zien is.
Maak ze dus eerst nieuwsgierig en overtuig de potentiele koper mondeling.

* Prijs
Hou je prijs redelijk laag, maar hou dan de onderhandelingsmarge klein.
Als er maar communicatie gestart wordt, of ze beter nog..langskomen.

* Biedingen uitschakelen
90% is onzin en zonde van je tijd.
bovendien speelt het ook de uitgekooktere koopjesjagers in de kaart, die er meer werk van maken via de mail of telefoon, zij beschouwen die biedingen ook als graadmeter voor jouw frustratie en praten een leuke motor subtiel het graf in..

* Ververs de advertentie regelmatig, niet verlengen.
Zorg dat je een hele rits foto's hebt die je ook kan verfrissen met elke nieuwe advertentie.
Potentiele kopers kijken altijd eerst naar de plaatjes, ze onthouden die vaak beter dan de rest van de info
Wanneer je een nieuwe advertentie hebt staan, delete dan gelijk de oude advertentie, meerdere identieke advertenties staat wanhopig.
Honderden kliks op een advertentie wekt achterdocht, er zal wel iets mee wezen.

* Scherm niet met "hoeft niet perse weg" "staat niet in de weg" onzin.
Die termen kunnen 2 kanten opgaan.
Of het schrikt geinteresseerden af, want er zal wellicht weinig ruimte zijn qua prijsonderhandeling, weer zo 1 die voor de jackpot gaat.
De rest van de advertentie kijkers prikken daar doorheen, en zullen het gewoon irritant vinden, vaak is het gewoon het eerste teken van verkoop-bullshit.
Beter nog te zeggen "moet snel weg"

* De koffie
Wanneer er iemand daadwerkelijk komt kijken, kom dan niet gelijk nerveus bij de voordeur terzake en naar de garage stampen.
Haal even snel de koffie erbij, en hou die koper even in spanning.
Het breekt het ijs, schept vertrouwen en de koper brandt nog meer van nieuwsgierigheid.

* De spraakwaterval
Ga nou niet in 1 x een hele riedel van 5 minuten houden hoe goed die motor is etc.
Teveel lullen verkoopt niet.
Wees onderzoekend, en vraag 's wat zoek je eigenlijk?
Laat de koper lekker praten als ie dat graag doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk trouwens als je er redelijk snel vanaf wilt je de prijs ook bij moet stellen.
1500 voor een 1990 K75RT met 2 ton op de teller ga je nooit krijgen, zeker niet in deze tijd.

Het gaat om een scooter uit 2007. Er staan zes dezelfde scooters te koop waarvan twee stuks lager in prijs. De scooters die goedkoper zijn, zijn allebei oudere scooters, de goedkoopste zelfs met veel meer kilometers op de teller. Misschien heb ik de vraagprijs wat te hoog ingestoken, maar op deze manier is er onderhandelingsruimte.
Ik heb ook wel eens iets verkocht voor veel minder dan de koper wilde betalen. De koper vergat namelijk af te dingen en daar had ik wel rekening mee gehouden... :z

* Vermeldt niet teveel info (als je verbaal redelijk kan verkopen)
Maak een veelbelovende en vooral interessante advertentie, kort, vrolijk en bondig.
Maak ze dus eerst nieuwsgierig en overtuig de potentiele koper mondeling.
De waardevolle info staat er in (imho).

* Biedingen uitschakelen
90% is onzin en zonde van je tijd.
bovendien speelt het ook de uitgekooktere koopjesjagers in de kaart, die er meer werk van maken via de mail of telefoon, zij beschouwen die biedingen ook als graadmeter voor jouw frustratie..dat is een tactiek die ikzelf ook altijd hanteer.
Dat is ook mijn ervaring, de andere forummers vinden bieden via mail wel zinvol. Ik heb een bodemprijs in gedachten, voor minder gaat hij echt niet weg.

* Ververs de advertentie regelmatig, niet verlengen.
Zorg dat je een hele rits foto's hebt die je ook kan verfrissen met elke nieuwe advertentie.
Potentiele kopers kijken altijd eerst naar de plaatjes, ze onthouden die vaak beter dan de rest van de info
Wanneer je een nieuwe advertentie hebt staan, delete dan gelijk de oude advertentie, 2 identieke advertenties staat wanhopig.
Honderden kliks op een advertentie wekt achterdocht, er zal wel iets mee wezen.
Met drie tientjes per maand wil je best wel een advertentie verversen. Bovendien staat het winterseizoen voor de deur.

* De koffie
Wanneer er iemand daadwerkelijk komt kijken, kom dan niet gelijk bij de voordeur terzake.
Ga eerst ff snel aan de koffie, en hou die koper heel ff in spanning.
Het breekt het ijs, schept vertrouwen en de koper brandt nog meer van nieuwsgierigheid.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je bezoek koffie inschenkt. Maar ik heb ook weleens een set autobanden aan de voordeur verkocht: meneer wilde niet binnenkomen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat de scooter de prijs die ik in gedachten heb waard is.


Inmiddels staat de raceplee ook op motorshopper... :9~
 
Ik vind het niet meer dan normaal dat je bezoek koffie inschenkt. Maar ik heb ook weleens een set autobanden aan de voordeur verkocht: meneer wilde niet binnenkomen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat de scooter de prijs die ik in gedachten heb waard is.

Inderdaad ik kom altijd binnen voor een kopje koffie gelijk even de ogen goed de kost geven nog een nieuwe lcd leuke stereo , kom ik twee maanden later nog een keer gezellig langs })
 
Ah ok, mijn fout, ik ging ervan uit dat de K weg ging omdat je laatst aan het kijken was richting een Moto Guzzi :P
 
Ah ok, mijn fout, ik ging ervan uit dat de K weg ging omdat je laatst aan het kijken was richting een Moto Guzzi :P

De Moto Guzzi gaat niet door. Ik had van de dame van de leaseadministratie begrepen dat ik ook een motor mocht leasen. Helaas, de grote baas zelf vindt van niet -O-




Ik heb deze scooter een jaar of wat terug gekocht voor mijn vrouw. Oh, motor rijden was toch zo geweldig en zo'n Honda scooter... het einde.

Nu reed ze er al weinig mee, maar een tiental maanden terug moest er hoognodig een Spaanse keffer aangeschaft worden. Zo'n ding van de "zielige hondjes uit Spanje BV".
En wat komt er binnen? Een oude, chagrijnige bijter met verlatingsangst die kattenstront een delicatesse vindt. Maar, als je de hond met de Dylan voortsleept, gaat de riem stuk en verbruikt de Dylan extra benzine. Dus zit moeders met de stinkende bijtert in de auto en de Honda staat stof te verzamelen.
(Bij 12k een beurtje gegeven, bij 13.000 was de olie een jaar oud, dus ververst. Afgelopen juli was de olie weer een jaar oud, bij 13500 weer olie ververst. Nu staat hij 90 km verder..... )
 
Do: vooral op speurders kijken. Hoef je de advertentiekosten niet aan de verkoper te betalen.

Dont: Bieden en niet kopen. (zette een motor op internet voor 850 euro) bij elk bod boven de 500 euro kreeg de bieder een mail dat ik wel verkoopbereid was. Dan was het bod opeens weer weg, Pas de 9e bieder bleek daadwerkelijk serieuze interesse te hebben.(en heeft een leuke motor voor weinig)
 
Laatst bewerkt:
De Moto Guzzi gaat niet door. Ik had van de dame van de leaseadministratie begrepen dat ik ook een motor mocht leasen. Helaas, de grote baas zelf vindt van niet -O-




Ik heb deze scooter een jaar of wat terug gekocht voor mijn vrouw. Oh, motor rijden was toch zo geweldig en zo'n Honda scooter... het einde.

Nu reed ze er al weinig mee, maar een tiental maanden terug moest er hoognodig een Spaanse keffer aangeschaft worden. Zo'n ding van de "zielige hondjes uit Spanje BV".
En wat komt er binnen? Een oude, chagrijnige bijter met verlatingsangst die kattenstront een delicatesse vindt. Maar, als je de hond met de Dylan voortsleept, gaat de riem stuk en verbruikt de Dylan extra benzine. Dus zit moeders met de stinkende bijtert in de auto en de Honda staat stof te verzamelen.
(Bij 12k een beurtje gegeven, bij 13.000 was de olie een jaar oud, dus ververst. Afgelopen juli was de olie weer een jaar oud, bij 13500 weer olie ververst. Nu staat hij 90 km verder..... )



Jammer dat de Guzzi niet door gaat -O-

Die zielige honden uit Spanje ken ik ja, vrouw van de baas heeft er ook 1 gehad, die ging retour afzender nadat hij het kantoor meubilair tot 2 maal toe had opgevreten :+
Gelukkig hebben wij zelf een lieve hond uit Nederland gered :P

Maar die scooter raak je wel krijt.
Misschien hooguit de prijs nog iets scherper maken en de onderhandelings-ruimte wat kleiner maken :Y
 
Die zielige honden uit Spanje ken ik ja, vrouw van de baas heeft er ook 1 gehad, die ging retour afzender nadat hij het kantoor meubilair tot 2 maal toe had opgevreten :+
Gelukkig hebben wij zelf een lieve hond uit Nederland gered :P
We hadden een dag van de organisatie die de export van deze honden verzorgt. Loop ik met de bijtert over het terrein, hoor ik dat de hond "Terror Pico" genoemd werd. Hij schijnt een medewerker van het Spaanse asiel tot bloedens toe open gebeten te hebben.



Ik wil over een paar weken de prijs wel wat scherper maken. Ik sorteer zelf ook altijd direct op prijs. Bij "bieden" heb ik altijd zo'n gevoel dat de verkoper een uitgebreid verhaal wil houden waarom zijn artikel veeeeeel meer waard is dan de rest (er zit dan bijvoorbeeld voor duizenden euro's aan aftermarket spul aan de motor geschroefd). Het is maar net of ik daar behoefte aan heb en de accesoires kan je los vermelden.

Waar ik mezelf wel zorgen over maak: er stond een exemplaar (matzwart, terwijl dit model nooit in matzwart geleverd is) met een vraagprijs van de helft van mijn vraagprijs. Dat is de enige die recent verkocht is (of de advertentie is van MP gehaald). De andere scooters zijn blijvertjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan