Je hebt 100% gelijk. Helemaal. Wettelijk gezien mag je er een behoorlijke kerstboom van maken. Dit was ook wettelijk gezien gewoon okay, kwam ook zo door de APK:Extra dimlicht mag, dim licht geel of wit.....
Ben nog op zoek naar de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. Dat zei iemand anders in deze forum ook al eerder.
Dus: einde discussie dat extra verlichting toevoegen , naast origineel niet mag. Het mag wel! punt
Heb trouwens de politie gebeld of zij zo vriendelijk bij mij langs wilden komen, maar ik ben helaas niet belangrijk genoeg
Ze wilden wel mij info sturen per e-mail.
Beste manier om te checken of je verlichting irritant is:Dat ziet er puik uit Clank! Alsof het origineel is.
Ik heb even gekeken naar de definitie "strooilicht". Maar daaar heb ik gelukkig geen last van op mijn motor. Strooilicht is licht dat meerdere malen herhaald wordt:
"Strooilicht
Strooilicht is eigenlijk een term uit de (grafische) techniek, maar ook het verschijnsel dat in het oog allerlei herhalingen van lichtbronnen worden veroorzaakt. Een kaarsvlammetje herhaalt zich meermaals in het zichtveld, zodat ik tal van kaarsvlammetjes zie. Een beeldscherm zorgt voor een groot waas rondom het scherm in dezelfde kleur als de overheersende kleur die op dat moment op het scherm te zien is. (Dit verschijnsel kan worden verminderd door goed omgevingslicht in de ruimte.) Iedere lichtbron zorgt dus voor veel storende onrust en maakt het zien extra moeilijk."
Bron: Licht, lichtschuwheid en strooilicht
Je hebt 100% gelijk. Helemaal. Wettelijk gezien mag je er een behoorlijke kerstboom van maken. Dit was ook wettelijk gezien gewoon okay, kwam ook zo door de APK:
Bekijk bijlage 1561356
(dit was trouwens allemaal origineel, met 2x extra verstralers die alleen bij grootlicht mee aan gingen, bij elkaar een goede 330 watt aan lampen. Was genieten om hiermee in de winter in het donker tussen de weilanden door te rijden.)
Het punt wat iedereen steeds maakt gaat over welke verlichting je erop zet. Heel veel led verlichting is niet bedoeld om continu aan te staan. Je krijgt daardoor strooilicht, wat je kunt zien doordat je borden oplicht. Borden die oplichten betekend dat de lamp daar naartoe schijnt, niet dat je je lampen vanuit die richting kunt zien.
Let er maar eens op. Die irritante auto die je via de spiegels in de ogen schijnt, verlicht ook alle borden zo lekker. Ander verkeer heeft dat niet.
Beste manier om te checken of je verlichting irritant is:
- Zet je vriendin, vriend, partner, mede pastafari op je motor 's avonds met verlichting aan
- Zet een stoel 100 meter verder neer
- Ga op de stoel zitten
- Kijk recht in de lampen van je motor
- Als het vervelend kijkt, is je verlichting schijt.
En die trend zet zich ook door naar motoren.Koplampen steeds feller
Gezamenlijk onderzoek met zusterclubs uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
26 november 2019 Koplampen worden steeds feller. Tot die conclusie komt de ANWB na een onderzoek onder de huidige generatie LED-lampen. Bij één van de LED-systemen was het licht op 20 cm afstand zelfs drie keer zo fel als een blik recht in de zon.
Soms schijnen LED-koplampen rechtstreeks in de ogen van een tegenligger wat voor verblinding zorgt. Daardoor ziet een automobilist even niets. Dat is gevaarlijk en leidt tot irritatie.
Ook dagverlichting feller
Niet alleen koplampen, maar ook de dagrijverlichting wordt steeds feller. Dagrijverlichting is verlichting aan de voorkant van de auto en wordt automatisch ingeschakeld zodra de automobilist de auto start.
Deze verlichting is tegenwoordig twee keer zo fel als dimlicht. Het is zo ontworpen dat het ook in vol zonlicht nog goed zichtbaar is. Bij invallende schemering en duisternis wordt het echter een zeer fel en hel licht wat verblindend kan zijn voor tegenliggers. Automobilisten moeten hiervan bewust zijn en zo vroeg mogelijk overschakelen naar dimlicht om verblinding van anderen te voorkomen, adviseert de ANWB.
Lichtintensiteit beperken
De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen maar ook van knipper-, rem- en achterlichten punt van aandacht wordt. Het probleem van verblinding door LED-lampen is eenvoudig op te lossen door de verlichting in het koplamphuis via reflectoren te laten schijnen, maar helaas passen weinig fabrikanten deze techniek toe. Daarover gaat de ANWB in gesprek met fabrikanten, overheid en haar zusterclubs.
Ik heb zelf ook led, niet van die hele felle, afstelling duurde even omdat je naast de reflector eerst de lamp zelf in zijn ring moet afstellen. Zodra die zo goed mogelijk is afgesteld in zn ring dan stel je de reflector pas bij.Die auto LED is inderdaad verblindend.... is een ramp bij regen....zie je als tegenligger helemaal niks meer. zo te zien schijnt ie recht in de ogen van tegenliggers....
@ willem: dat sommige mensen zeggen dat de wet het niet verbied wilt nog niet zeggen dat het verstandig is. Gewoon zelf testen door ervoor te staan. Dan conclusie trekken of jij het zelf wel fijn vind.
Haal die gekke dingen er maar gauw vanaf.CB750-looking into lights.jpg
CB750-front-birds-view.jpg
Relatief kleine lampen, maar is genoeg voor mij.
Ze zien er misschien niet uit, maar ik zie meer =), dat is mij veel meer waard. Daarnaast heb ik backup verlichting. Heb mijn koplamp recent al verwisseld. Ik wacht meestal niet totdat het kapot is.Haal die gekke dingen er maar gauw vanaf.
Er rijdt bij mij in de buurt iemand rond met zulke lampjes op z'n motorscooter, ook op die hoogte. je ziet als tegenligger geen steek meer.Klopt. je moet als pesoon die recht in of langs de licht kijkt , niet irritant vinden. Nog een linke jevonden van ANWB:
Afstelling van autoverlichting lijkt vaak niet goed. Wie controleert dit?
Het valt me op dat er veel auto’s met verkeerd afgestelde verlichting zijn. Wordt dit tijdens de APK-keuring gecheckt en controleert de politie hierop?www.anwb.nl
Zo test ik ook mijn verlichting. Wat vind ik ervan als ik ervoor sta op een bepaalde afstand. Vind ik het wel prettig. Mijn conclusie op mijn eigen verlichting was: yip. Puik!
CB750-looking into lights.jpg
CB750-front-birds-view.jpg
Relatief kleine lampen, maar is genoeg voor mij.
Ze zien er misschien niet uit, maar ik zie meer =), dat is mij veel meer waard. Daarnaast heb ik backup verlichting. Heb mijn koplamp recent al verwisseld. Ik wacht meestal niet totdat het kapot is.
Ik denk dat die persoon de LED perfect horizontaal heel geinstalleerd. Dat is verkeerd afgesteld. Welke lamp dan ook, LED of hologeen, moet bijv. 2 graden gemeten vanaf horizontale lijn , naar beneden wijzen, dan verblind je mensen niet. Dit is wat sommige mensen verkeerd doen. Het afstellen. Daarom altijd zelf voor je voertuig staan op de juiste hoogte en kijken of jij het wel prettig vind.Er rijdt bij mij in de buurt iemand rond met zulke lampjes op z'n motorscooter, ook op die hoogte. je ziet als tegenligger geen steek meer.
Ik denk dat die persoon de LED perfect horizontaal heel geinstalleerd. Dat is verkeerd afgesteld. Welke lamp dan ook, LED of hologeen, moet bijv. 2 graden gemeten vanaf horizontale lijn , naar beneden wijzen, dan verblind je mensen niet. Dit is wat sommige mensen verkeerd doen. Het afstellen. Daarom altijd zelf voor je voertuig staan op de juiste hoogte en kijken of jij het wel prettig vind.
Bekijk bijlage 1563464
dit is wat ik zie, alleen dan zonder daglicht. een smak licht met een klein koplampje er tussen.
En fietsen en brommers...En die trend zet zich ook door naar motoren.
@ willem: dat sommige mensen zeggen dat de wet het niet verbied wilt nog niet zeggen dat het verstandig is.
1. | Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten. |
Extra dimlicht mag, dim licht geel of wit.....
Ben nog op zoek naar de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. Dat zei iemand anders in deze forum ook al eerder.
Dus: einde discussie dat extra verlichting toevoegen , naast origineel niet mag. Het mag wel! punt