Het is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd rondspookt.
Een goedkope nieuwe auto kun je al kopen vanaf zo'n 9,500 (renault twingo) euro terwijl een goedkope nieuwe motor je zo'n 5,500 kost (ktm 390 duke).
De aanschafprijs van de meeste motoren ligt echter tussen de 10 en 20 duizend euro (net als A & B segment auto's, en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat motoren in die prijsklasse kunnen zitten.
Niet alleen het ontwerpen en vermarkten van een auto is veel duurder, een auto bestaat uit veel meer onderdelen, is dus duurder om te assembler en er worden veel meer grondstoffen (voornamelijk metalen) in verwerkt.
Waarom zitten nieuwe motoren niet op het prijspeil van een vespa?
Een goedkope nieuwe auto kun je al kopen vanaf zo'n 9,500 (renault twingo) euro terwijl een goedkope nieuwe motor je zo'n 5,500 kost (ktm 390 duke).
De aanschafprijs van de meeste motoren ligt echter tussen de 10 en 20 duizend euro (net als A & B segment auto's, en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat motoren in die prijsklasse kunnen zitten.
Niet alleen het ontwerpen en vermarkten van een auto is veel duurder, een auto bestaat uit veel meer onderdelen, is dus duurder om te assembler en er worden veel meer grondstoffen (voornamelijk metalen) in verwerkt.
Waarom zitten nieuwe motoren niet op het prijspeil van een vespa?