Waarom zijn motoren (relatief) zo duur?

Cptbucket

Rookie
2 mrt 2013
25
0
Amsterdam
Het is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd rondspookt.
Een goedkope nieuwe auto kun je al kopen vanaf zo'n 9,500 (renault twingo) euro terwijl een goedkope nieuwe motor je zo'n 5,500 kost (ktm 390 duke).

De aanschafprijs van de meeste motoren ligt echter tussen de 10 en 20 duizend euro (net als A & B segment auto's, en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat motoren in die prijsklasse kunnen zitten.

Niet alleen het ontwerpen en vermarkten van een auto is veel duurder, een auto bestaat uit veel meer onderdelen, is dus duurder om te assembler en er worden veel meer grondstoffen (voornamelijk metalen) in verwerkt.

Waarom zitten nieuwe motoren niet op het prijspeil van een vespa?
 
De afzetgebied is kleiner, van een motormodel worden er minder verkocht dat van een auto.
Dus moeten de kosten die jij noemt over minder exemplaren verdeeld worden.
 
Worden minder van verkocht.
Kunnen veel minder goedkope grondstoffen in gebruikt worden.
Het research en ontwerpen kost ook wat. En als er dan geen duizende verkocht worden.
Alles moet zo compact mogelijk.

Mensen die op een motor rijden kijken veel strenger naar de bouw en kwaliteit dan bij een auto.
Maarja grootste redelijk lijkt mij de kosten van het ontwerpen en maken tegen de aantallen die verkocht worden
 
Er worden veel meer auto's verkocht, waardoor de ontwikkelingskosten over veel meer voertuigen verdeeld kunnen worden.

Bij motorfietsen moet er per machine veel meer terugverdiend worden.
 
Je kan het ook anders bekijken.

Een supersport motor heb je voor 25k ofzo en dan heb je top of the top. Koop maar een Ferrari ofzo.....
 
Kleinere oplage dan bijvoorbeeld auto's, dus duurder ivm terugwinnen ontwikkelingskosten.
 
Mijn Suzuki gekocht voor 350 euro, weinig auto's van 350 euro die mij bij kunnen houden. }) :+
Maarja auto is wel weer warm en droog dan.
 
je zegt zelf in een auto zitten veel meer onderdelen maar zoveel zijn dat er niet. ja een motor heeft geen carrosserie en deuren en zo maar daarvoor in de plaats moet wel een frame komen. en of ja dat nu samenlast van vele kleine stukje of uit 1 stuk giet het blijft duur om te maken. je hebt er dure gietmallen voor nodig of een heel dure Jig en veel werk dus daar bespaar je niet echt veel op. en een aantal plaatstalen onderdelen stansen en persen gaat veel sneller (en dus goedkoper) als het gieten of samenstellen van een frame.
de meeste onderdelen zitten in de aandrijving en dat is tegenwoordig vergelijkbare techniek en het aantal onderdelen zal ook niet veel schelen.
dan is er nog het verschil in de prestaties. bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld.
dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
in de winstmarges zal het niet zitten want dan kopen we net zo makkelijk bij de concurrent die met minder winst genoeg neemt. en concurrentie is er genoeg.
 
Het is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd rondspookt.
Een goedkope nieuwe auto kun je al kopen vanaf zo'n 9,500 (renault twingo) euro terwijl een goedkope nieuwe motor je zo'n 5,500 kost (ktm 390 duke).

Er zit als toetje ook nog (veel) meer BPM op de KTM dan op de Renault.
 
Ik denk dat daar inderdaad het grootste verschil in zit :Y

Wilde ooit een radiateur kopen voor een Suzuki VS700.
Bijna 500 euro...

Toen ik vroeg waarom dat eigenlijk zo duur was, en ik voor een radiateur van een Opel Kadett maar 100 euro kwijt was terwijl die radiateur wel 6 x maal zoveel oppervlakte besloeg als wat ik nu bestelde kwam de winkelier met dit antwoord.

Overigens heb ik hem toen bij hetzelfde bedrijf laten solderen. ( Bolman motoren )
 
Wellicht leuk om een motor te vergelijken met een auto met dezelfde productieaantallen. Dus zoek een motortype op waar er 100.000 van gemaakt zijn, en een auto met hetzelfde aantal. Vergelijk dan de prijs.

De kleine motoren (125 cc e.d.) zijn wel veel goedkoper, maar in Nederland niet/nauwelijks verkocht. In Azie worden er enorm veel van gemaakt en verkocht, vandaar de lagere prijs.
 
Laat me raden... ;) :P

Als ik zeg ja: dan zeg jij dan moet je doorrijden of aan de kant.
Als ik zeg nee: dan zeg jij waar zeur je over?

Laat mij dan raden, het is ja :P :P ;)
Hoewel ik als het kan altijd doorrijd of plaatsmaak heb ik ze ook wel eens achter me.
Eigenlijk lig ik er totaal niet wakker van, het is voor degene achter me het meest onrustigst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan